Beantwoord

Zeer traag laden van websites e.d. (inbelverbinding experience)

  • 28 July 2023
  • 56 reacties
  • 1059 Bekeken

Reputatie 2

Ik ben deze maand overgestapt van DSL naar Glasvezel 400/400. Maar ik begin mij enorm te ergeren aan het feit dat het laden van websites, maar ook gewoon apps die internet nodig hebben, EXTREEM traag zijn.

In de browser (Brave) zie ik onderin “Establishing secure connection” voor minstens 8 tot 15 seconden voordat bijvoorbeeld deze site laadt. En als de site laadt, dan gaat dat zo traag als vroeger bij een inbelverbinding. Plaatje voor plaatje. Maar, soms, gaat het ineens wel weer snel. Echter, het begin gaat nooit snel. Ik mag echt eerst erg lang wachten voordat er werkelijk wat geladen wordt.

Nu dacht ik, zou dit aan mijn pc (overigens met CAT6 kabel verbonden met de Zyxel T50 modem) liggen? Maar nee. Ook als ik mijn telefoon verbind met het WIFI netwerk krijg ik exact dezelfde ervaring. Ook als ik een andere browser gebruik. Ook als ik in Windows veilige modus opstart, of Linux. Het maakt allemaal niet uit. 

Ik heb de media-converter al van het stroom gehaald, modem gereset, dns geflushed, diverse DNS servers geprobeerd (die van T-Mobile, OpenDNS en van Google), maar allemaal hetzelfde resultaat. 
 

Het lijkt echt héél sterk hier op


Voor de geïnteresseerden:

C:\>ping 1.1.1.1

Pinging 1.1.1.1 with 32 bytes of data:
Reply from 1.1.1.1: bytes=32 time=7ms TTL=59
Reply from 1.1.1.1: bytes=32 time=7ms TTL=59
Reply from 1.1.1.1: bytes=32 time=9ms TTL=59
Reply from 1.1.1.1: bytes=32 time=9ms TTL=59

Ping statistics for 1.1.1.1:
Packets: Sent = 4, Received = 4, Lost = 0 (0% loss),
Approximate round trip times in milli-seconds:
Minimum = 7ms, Maximum = 9ms, Average = 8ms

C:\>ping google.com

Pinging google.com [142.250.179.174] with 32 bytes of data:
Reply from 142.250.179.174: bytes=32 time=6ms TTL=60
Reply from 142.250.179.174: bytes=32 time=8ms TTL=60
Reply from 142.250.179.174: bytes=32 time=7ms TTL=60
Reply from 142.250.179.174: bytes=32 time=9ms TTL=60

Ping statistics for 142.250.179.174:
Packets: Sent = 4, Received = 4, Lost = 0 (0% loss),
Approximate round trip times in milli-seconds:
Minimum = 6ms, Maximum = 9ms, Average = 7ms

Ik haal bij speedtest.net wél ongeveer 370/300 mbit (maar zit maar ongeveer 35 meter bij de wijkkast vandaan). Maar ook de speedtest site, wanneer de connectie moet worden gemaakt, gaat dat zo traag als stront door een trechter. Heel ergerlijk. 
 


Een test naar een locatie notabene in mijn woonplaats:
 


DigID app op telefoon via wifi op dit thuisnetwerk idem. Het duurt allemaal ontzettend lang. Eerlijk gezegd vind ik het glasvezel behoorlijk tegenvallen. Het zou stabieler en sneller zijn. 

Ik denk echt dat dit aan de modem/router ligt. Iemand idee?

icon

Beste antwoord door Waqqas 29 July 2023, 11:44

Bekijk origineel

56 reacties

Reputatie 2

Hey @niquedegraaff, ik had gehoopt dat de monteur het had kunnen oplossen. Kan je voor de zekerheid het ONT opnieuw opstarten? Ik zie dat dat nog niet gebeurt is sinds 8 september. Dan kan ik het namelijk nogmaals voor je doorzetten! 

Het probleem is dat ik na het vorige bezoek van de monteur, opnieuw 3 weken moet wachten op een monteur. Je zal zien, dat die dan opnieuw vaststelt dat het probleem nog steeds niet is opgelost.

Die gaat dan een ticket maken, waar weer enkele dagen overheen zullen gaan en dan zal er iemand bij jullie dat oppakken en zeer waarschijnlijk dan pas gaan kijken in het eigen netwerk. En daarna, indien nodig bij kpn. 

Dat kan zomaar nog eens 6 tot 10 weken gaan duren en ik ben daar helemaal klaar mee. Als ik niet had hoeven wachten op opnieuw een monteur nadat het ONT kastje is vervangen, en het probleem duidelijk niet is opgelost, dan hadden jullie dat meteen al door kunnen zetten naar kpn of eigen netwerk staf. Maar jullie vertrouwen alleen maar "de monteur" die exact dezelfde test uitvoert. 

Er gaat gewoon teveel tijd overheen. 

Ik zal het kastje opnieuw aan en uit zetten, maar ik weet dat dit geen zin heeft omdat ik dat toen al gedaan heb.

Een van de grootste ergernissen die ik heb is gewoon dat het internet zo traag is, of niet werkt. Super instabiel en er is geen oplossing op korte termijn, terwijl ik al 51 dagen hier mee bezig ben. 

 

Reputatie 2

Update: Het abonnement is per direct, in overleg met jullie via een speciale afdeling beëindigd. 

Jammer dat het zo heeft moeten lopen. Ik raad Odido aan om keihard te werken aan de duur waarop monteurs langskomen. De reden waarom monteurs het zo druk hebben is omdat iedere installatie door hen moet worden gedaan. Bij andere providers vertrouwen ze er op, dat met een goede handleiding, de klant dit prima zelf kan of in eigen kring hup in schakelt. Eventueel kan er voor de optie worden gekozen om een monteur langs te laten komen voor installatie, maar maak het niet verplicht.

Odido heeft kennelijk geen hoge pet op (lees: geen vertrouwen) in de kundigheid van de klant.

Met mijn oplossing komt er tijd vrij voor monteurs om échte problemen, zoals ik had, binnen een redelijek termijn aan te pakken.

Nu zijn jullie een klant kwijt. En ik ben ook niet van plan Odido Thuis aan te raden in mijn sociale kring zolang bovenstaande niet veranderd.

Ik was een klant sinds maart 2017. Een trouwe klant dus.


Wel complimenten

.. voor het soepele beleid inzake de opzegging en de afhandeling. 

Reputatie 1

Bedankt dat je dit hier bijgehouden hebt. Ik heb precies hetzelfde probleem en dezelfde frustratie. Kun je laten weten naar welke provider je bent overgestapt en of de problemen daarmee over zijn? Dan stap ik ook direct over. 

Reputatie 2

@Tommie van Odido of iemand anders met de juiste bevoegdheden, zouden jullie alsjeblieft de lijn eerder willen vrijgeven? Hij staat nu tot 27 sept ingepland. Ik zou graag willen dat hij per direct vrij wordt gegeven zodat een andere provider er op kan.

 

Met vriendelijke groet 

Reputatie 7
Badge +9

Hey @niquedegraaff, op dit moment heb je een migrate out status, dit betekent dat ik niks meer kan veranderen aan je abonnement omdat er een nieuwe aanvraag staat bij een andere provider. Bij ons is opgegeven dat je zo snel mogelijk wilt overstappen, dat hebben wij ook ingevoerd in ons systeem. De datum 27-09 komt van je nieuwe provider, zij hebben dit aan ons doorgegeven en op die datum zul je worden opgeleverd door je nieuwe provider. Wij kunnen in dit verhaal niks meer voor je betekenen, de lijn is namelijk al vrij gegeven. 

Reputatie 2

Hey @niquedegraaff, op dit moment heb je een migrate out status, dit betekent dat ik niks meer kan veranderen aan je abonnement omdat er een nieuwe aanvraag staat bij een andere provider. Bij ons is opgegeven dat je zo snel mogelijk wilt overstappen, dat hebben wij ook ingevoerd in ons systeem. De datum 27-09 komt van je nieuwe provider, zij hebben dit aan ons doorgegeven en op die datum zul je worden opgeleverd door je nieuwe provider. Wij kunnen in dit verhaal niks meer voor je betekenen, de lijn is namelijk al vrij gegeven. 

Dat is bijzonder, want zij geven aan dat zij pas aan kunnen doorzetten als jullie de lijn vrijgeven. En zij hebben navraag gedaan bij jullie en bij jullie staat er per 27 september. Zij zeggen dat jullie pas 27 september de lijn vrij geven. En dat kan ook wel kloppen want als ik naar het ONT kastje kijk, staand beide lampjes nog gewoon op groen. De lijn is dus nog niet vrij :)

Reputatie 7
Badge +9

@niquedegraaff het klopt inderdaad dat je nog online bent omdat de nieuwe provider het nog niet heeft overgenomen. Zij moeten namelijk de wijkcentrale ompatchen. Wij hebben 27-09 als datum doorgekregen van je huidige provider. Op dit moment staat je abonnement vast en kan ik geen wijzigingen meer doorvoeren.

Reputatie 2

@niquedegraaff het klopt inderdaad dat je nog online bent omdat de nieuwe provider het nog niet heeft overgenomen. Zij moeten namelijk de wijkcentrale ompatchen. Wij hebben 27-09 als datum doorgekregen van je huidige provider. Op dit moment staat je abonnement vast en kan ik geen wijzigingen meer doorvoeren.

Dus jullie hebben eigen apparatuur in de pop hangen? Vandaar.

Reputatie 7
Badge +9

@niquedegraaff wij huren de glasvezelkabel op jouw adres van KPN NetwerkNL. Dit is de exacte melding wat in mijn systeem staat: We hebben een technisch signaal ontvangen van de netwerkinfrastructuur dat deze verbinding op de aangegeven datum zal worden overgenomen door een andere ISP. Wij kunnen echt niks meer voor je doen op dit moment.

Reputatie 2

 

@Tommie van Odido  Dus als ik KPN nu bel om te vragen of het eerder gedaan kan worden, moet dat lukken? Want hun zeggen dat die datum door jullie is ingesteld. Niet door hen. Zij konden in principe al na 3 dagen opleveren. (klopt ook, want dit heb ik vorige week bij buren gedaan). 
Volgens mij hoeft er niets worden om-gepatched. Ik zit op glaspoort - XGS-PON. 

Reputatie 7
Badge +9

@niquedegraaff ik heb zojuist nogmaals geprobeert de datum, op de diepste plek mogelijk in ons systeem, op te schuiven. Ik krijg direct een foutmelding dat dit niet meer bij ons ligt. Ik had het echt heel graag voor je willen doen maar het is op dit moment echt uit onze handen.

Reputatie 2

@Tommie van Odido maar dat snap ik dus niet. Hoe is het mogelijk dat op 15 september het abonnement is  beëindigd maar het ONT kastje nog verbinding maakt met jullie?

Er hoeft helemaal niets omgepatched te worden omdat ik op glaspoort netwerk zit. 

Het is gewoon een kwestie van kpn toestemming geven om per direct te leveren. Niet per 27 september.

Reputatie 2

KPN zegt dat zij niet eerder een order kunnen doen op de lijn, voordat hij is vrijgegeven. Dit ligt echt bij jullie. Ik lees dat je hebt geprobeerd de datum naar voren te halen en dat je een foutmelding krijgt, maar ik vind dit wel raar, dat ligt niet bij KPN, maar bij jullie. Is er dan helemaal niemand bij jullie gemachtigd om die lijn gewoon vrij te geven? Er hoeft niets omgepatched te worden.

Ik zit al zo ontzettend lang te wachten op een werkende glasvezel verbinding. 

Reputatie 7
Badge +9

Hey @niquedegraaff, dat begrijp ik helemaal. Ik ben zojuist naar onze techneuten gelopen om voor de zekerheid nogmaals navraag te doen maar dit ligt toch echt bij KPN. KPN had contact met ons op moeten nemen voor een versnelde lijn overname. Dit kan op dit moment ook niet meer in gang worden gezet omdat er al een migrate out status is op je abonnement. Zoals ik eerder al aangaf kunnen we daardoor geen aanpassingen meer verrichten. Je zult dus echt pas de 27e kunnen genieten van een werkende glasvezelverbinding.

Reputatie 2

Ter terugkoppeling op dit hele topic:
Ik ben inmiddels overgezet van Odido naar KPN glasvezel.

En mijn vermoeden is waarheid geworden: Alle problemen zijn opgelost.
Over exact dezelfde lijn, met exact dezelfde Genexis ONT. 


Daarmee concludeer ik dat er toch echt iets niet goed gaat in het netwerk bij Odido. 
Voor toekomstige klanten in mijn wijk / postcode / plaats / regio misschien wel handig om even serieus te nemen dit. Er moet echt naar jullie eigen netwerk gekeken worden. 

Voor nu, 

Wie weet tot ooit. 

Reputatie 1

Ter terugkoppeling op dit hele topic:
Ik ben inmiddels overgezet van Odido naar KPN glasvezel.

En mijn vermoeden is waarheid geworden: Alle problemen zijn opgelost.
Over exact dezelfde lijn, met exact dezelfde Genexis ONT. 


Daarmee concludeer ik dat er toch echt iets niet goed gaat in het netwerk bij Odido. 
Voor toekomstige klanten in mijn wijk / postcode / plaats / regio misschien wel handig om even serieus te nemen dit. Er moet echt naar jullie eigen netwerk gekeken worden. 

Voor nu, 

Wie weet tot ooit. 

Bedankt voor deze terugkoppeling. Dit is ook wat de KPN-monteur (die Odido heeft laten langskomen) deze week tegen mij zei: alles aan de lijn en de apparatuur werkt zoals het zou moeten, dit moet volgens hem aan het netwerk van Odido liggen. Hij zag, bij het doen van tests, dat de snelheid zichtbaar afgeknepen werd. En dat was op een maandagochtend…

Reputatie 4

Probeer IPv6 op je laptop/PC uit te schakelen.

Waarom? IPv6 protocol is al een tijd voorkeur protocol op de meeste OS-en. Als jij IPv6 op je PC aan hebt staan zal je PC dat als eerste proberen te gebruiken. Dus, de DNS request voor je website zal je PC eerst via IPv6 proberen af te handelen. Pas na even zal die erachter komen dat dat niet gaat (geen antwoord terug opIPv6) en zal via IPv4 weer proberen. Dat kan je trage website response met goede bandbreedte verklaren.

Reputatie 2

Probeer IPv6 op je laptop/PC uit te schakelen.

Waarom? IPv6 protocol is al een tijd voorkeur protocol op de meeste OS-en. Als jij IPv6 op je PC aan hebt staan zal je PC dat als eerste proberen te gebruiken. Dus, de DNS request voor je website zal je PC eerst via IPv6 proberen af te handelen. Pas na even zal die erachter komen dat dat niet gaat (geen antwoord terug opIPv6) en zal via IPv4 weer proberen. Dat kan je trage website response met goede bandbreedte verklaren.

Ik kan dat niet meer testen. Maar dit lijkt mij niet aan de orde. Het is niet alleen op 1 apparaat, maar op alle apparaten het geval geweest.

Reputatie 4

Probeer IPv6 op je laptop/PC uit te schakelen.

Waarom? IPv6 protocol is al een tijd voorkeur protocol op de meeste OS-en. Als jij IPv6 op je PC aan hebt staan zal je PC dat als eerste proberen te gebruiken. Dus, de DNS request voor je website zal je PC eerst via IPv6 proberen af te handelen. Pas na even zal die erachter komen dat dat niet gaat (geen antwoord terug opIPv6) en zal via IPv4 weer proberen. Dat kan je trage website response met goede bandbreedte verklaren.

Ik kan dat niet meer testen. Maar dit lijkt mij niet aan de orde. Het is niet alleen op 1 apparaat, maar op alle apparaten het geval geweest.

Zou je bij je huidige provider KPN eens naar https://whatismyipaddress.com/ kunnen gaan en kijken of je IPv6 adres wordt ingevuld?
 

 

@niquedegraaff oh wow wat een drama, en precies de zelfde issiues die ik heb. Tijd om morgen toch maar alles te annuleren, 

Reputatie 2

Probeer IPv6 op je laptop/PC uit te schakelen.

Waarom? IPv6 protocol is al een tijd voorkeur protocol op de meeste OS-en. Als jij IPv6 op je PC aan hebt staan zal je PC dat als eerste proberen te gebruiken. Dus, de DNS request voor je website zal je PC eerst via IPv6 proberen af te handelen. Pas na even zal die erachter komen dat dat niet gaat (geen antwoord terug opIPv6) en zal via IPv4 weer proberen. Dat kan je trage website response met goede bandbreedte verklaren.

Ik kan dat niet meer testen. Maar dit lijkt mij niet aan de orde. Het is niet alleen op 1 apparaat, maar op alle apparaten het geval geweest.

Zou je bij je huidige provider KPN eens naar https://whatismyipaddress.com/ kunnen gaan en kijken of je IPv6 adres wordt ingevuld?
 

 

Ik heb een ipv6 bij kpn. Maar besef dat alles het nu gewoon doet. Het ligt daar dus niet aan. Ik heb thuis niets veranderd sinds de migratie van Odido naar kpn.

 

KPN zit nu op dezelfde glas. Het probleem was direct weg sinds de aansluiting bij hen is geactiveerd.

Dus het ligt niet aan mijn computer ed. Het ligt aan het netwerk van Odido.

 

BTW, de bandbreedte was ook gewoon niet goed. Upload was vaak 0. 

@niquedegraaff 

Ligt zeker niet aan de ipv6, want bij mij staat die niet aan en ik heb exact zelfde issiues.

wat mij het meest verbaast is dat odido zoveel geld kwijt is aan het inhuren van die monteurs voor issiues die overduidelijk aan hun kant liggen, want ik neem aan dat die monteurs niet gratis ingehuurd zijn .

En er wordt alles aan gedaan om het fout bij de klant thuis te zoeken zonder dat ze denken , hey misschien ligt het toch aan ons hier.

Heel jammer dit allemaal, voor mij heeft het de glasvezel ervaring verpest en ga ik dadelijk alles annuleren

 

 

 

 

Reputatie 2

@niquedegraaff

Ligt zeker niet aan de ipv6, want bij mij staat die niet aan en ik heb exact zelfde issiues.

wat mij het meest verbaast is dat odido zoveel geld kwijt is aan het inhuren van die monteurs voor issiues die overduidelijk aan hun kant liggen, want ik neem aan dat die monteurs niet gratis ingehuurd zijn .

En er wordt alles aan gedaan om het fout bij de klant thuis te zoeken zonder dat ze denken , hey misschien ligt het toch aan ons hier.

Heel jammer dit allemaal, voor mij heeft het de glasvezel ervaring verpest en ga ik dadelijk alles annuleren

 

 

 

 

Glasvezel is bij mij nu helemaal top. Alleen dus niet bij odido. Zit je toevallig in het glaspoort gebied? Ik namelijk wel. 

En die monteurs worden uiteindelijk betaalt door de klanten van Odido. Ik begrijp dat ook niet.

 

@niquedegraaff ik weet niet of ik bij glaspoort zit, woon in Tilburg.

 

Mijn glazvezel is in de ochtend en half middag prima , haal constant 100down en up, na 18 uur gaat het hard omlaag, voornamelijk ping/jitter is zo hoog dat je niks met internet kan doen.

Ik heb ook dezelfde socket meldingen als jou.

Rond 20-21 uur is het ergst

 

Ik heb nog de adsl aansluiting, en gisteren heb ik toevallig speedtest gedaan op beide verbindingen, kijk eens naar de jitter en ping, je moet voornamelijk kijken naar de low en high getallen

 

Reputatie 2

@niquedegraaff ik weet niet of ik bij glaspoort zit, woon in Tilburg.

 

Mijn glazvezel is in de ochtend en half middag prima , haal constant 100down en up, na 18 uur gaat het hard omlaag, voornamelijk ping/jitter is zo hoog dat je niks met internet kan doen.

Ik heb ook dezelfde socket meldingen als jou.

Rond 20-21 uur is het ergst

 

Ik heb nog de adsl aansluiting, en gisteren heb ik toevallig speedtest gedaan op beide verbindingen, kijk eens naar de jitter en ping, je moet voornamelijk kijken naar de low en high getallen

 

Je hebt duidelijk dezelfde problemen. Zoals met die tijdstippen herken ik ook. Ik denk dat het een capaciteit probleem is. Daarom erger ik mij er ook aan dat odido nieuwe klanten werft.

Upgrade het netwerk eerst. 

En wlimpie has gelijk; je wordt door odido eerst met allerlei doen door brandende hoepels geleid. Maar het probleem zal nooit verholpen worden omdat de oorzaak diep in het eigen netwerk van Odido zit. Ofwel ik denk een vol netwerk. 

Reageer