Beantwoord

06-nummer dubbel uitgegeven?

  • 21 February 2024
  • 2 reacties
  • 49 Bekeken

Reputatie 3

Afgelopen week ben ik tot drie keer gebeld door voor mij onbekende nummers. Als ik terugbelde gaf die persoon aan, dat ik heb gebeld zou hebben en dat zij mij terug hadden gebeld.

Iemand hier ervaring mee? Ik heb dit 06-nummer al meer dan 10 jaar.

icon

Beste antwoord door MobielApple 21 February 2024, 11:19

Bekijk origineel

2 reacties

Reputatie 2

Dat is spoofing. Oplichterd kunnen je bellen vanaf een willekeurig nummer en dus ook mensen bellen met jou nummer. Het is dus niet dat je nummer dubbel is uitgegeven, criminelen gebruiken je nummer om uit te bellen en zo nemen mensen sneller op.


Zo herken je deze telefoontjes:

  • Neptelefoontje van uw bank:
    Vraagt uw bank u via de telefoon om geld over te boeken of uw inloggegevens of pincode door te geven? Verbreek dan meteen de verbinding. Een bank belt u hier namelijk nooit voor. Als u denkt dat het telefoontje belangrijk is, zoek dan zelf het juiste telefoonnummer van uw bank op, bel dit nummer en leg uit dat u bent gebeld.
  • Neptelefoontje met een bandje:
    U hoort een bandje (vaak in een andere taal) gevolgd door een keuzemenu. Daarna krijgt u iemand aan de lijn die u om geld of persoonlijke gegevens vraagt. Of de persoon vraagt u om software te downloaden. Verbreek de verbinding en bel niet terug.
  • Neptelefoontje vanuit het buitenland:
    U wordt gebeld door een buitenlands nummer, maar de telefoon gaat maar 1 keer over. Negeer het telefoontje dan en bel niet terug.

 

Vervelend maar niets aan te doen. Mocht je er veel last van krijgen dan zou je eventueel van nummer kunnen wisselen. Maar dat geeft geen garantie dat het nieuwe nummer ook weer kan worden gebruikt. 

Reputatie 3

Ok, duidelijk. Het is inderdaad vervelend. Ik ben heel blij met dit nummer, dus nog even niet wisselen. Wel kan ik nu aan de bellers uitleggen waar dit door wordt veroorzaakt. Dankjewel voor de uitleg

Reageer