Beantwoord

iPhone stuk 1 maand buiten de garantie


Ik heb gisteren mijn iPhone geüpdatet en daarna kwam deze in een boot loop. Ben ermee naar de Apple store gegaan en die zeggen dat er een reparatie nodig is en dat ik naar de originele verkoper moet gaan. Bij de Odido winkel wordt er gezegd dat de garantie verlopen is, dat was inderdaad zo eind Januari, en dat er geen coulance is, “1 dag buiten de garantie is pech”...

Ik hoop dat de mensen van Odido hier iets kunnen doen, ik ben sinds 2011 een klant en ik zou iets meer service verwachten. Ook lees ik bij de consumentenbond dat een iPhone een langere verwachte levensduur heeft en daarom de garantietermijn niet zo direct kan eindigen.

icon

Beste antwoord door Marciano van Odido 7 March 2024, 10:55

Bekijk origineel

28 reacties

Reputatie 7
Badge +14

Wat een raar verhaal van de Apple store. Zij zijn juist in staat om zo'n software reparatie uit te voeren en jou ook fabrieksgarantie te geven. Ik denk dat deze medewerker jou niet echt wilde helpen.Maak anders eens een suppport case aan bij Apple op de website.

Een iPhone die onder contract staat kunnen ze niet daar in behandeling nemen, bij twee medewerkers gechecked. Het is ook een hardware probleem wat na de software update ontstaan is, dus niet met software op te lossen.

Reputatie 7
Badge +9

Hoi Michiel, van harte welkom op de Community! Niet fijn dat je iPhone gerepareerd moet worden en dat 'ie net buiten garantie is. Je kan je iPhone via Dr. Mobile aanmelden op deze pagina. Als de schade buiten de garantie valt, krijg je in je mail of per post een bericht over hoeveel de reparatie gaat kosten. Hier kan je dan wel of geen akkoord op geven. Ga je niet akkoord met de prijsopgave? Dan betaal je onderzoekskosten van € 36,30 en krijg je je telefoon ongerepareerd terug. Ik hoop dat ze je toestel snel kunnen repareren en dat de kosten laag zijn. Laat je het ons weten of het is gelukt? 😊

Hi Marciano,

ik zou graag willen dat Odido dit onder coulance oppakt, en dat is niet duidelijk uit je bericht. Ik zie je al naar de garantietermijn verwijzen, en dat is formeel ook 2 jaar Maar zoals hieronder in het artikel staat is de verkoper voor meer dan alleen de 2 jaar verantwoordelijk. Dit was een toestel van 1175 euro en ik verwacht iets meer dan 2 jaar gebruik ervan te kunnen maken.

Ga ik dan straks met de reparatiepartij in discussie moeten? 

Michiel

https://www.consumentenbond.nl/juridisch-advies/garantie-reparatie/garantie-buiten-garantietermijn

Reputatie 7
Badge +9

Hi Michiel, ik heb het direct voor je laten nakijken en de garantietermijn staat echt op 24 maanden. Het is niet mogelijk om garantietermijn van meer dan 2 jaar te claimen. Anders had ik graag meer voor je betekent. Op dit moment is het echt je toestel aanbieden ter reparatie en kijken wat Dr. Mobile hiervan zegt. 

Reputatie 7
Badge +14

@michielj  Gelukkig zijn er veel van die winkels die je goedkoper kunnen helpen. 
Google staat er vol mee! Nu heb je ook niets dus ik zou het proberen?! 

Hoi Michiel, van harte welkom op de Community! Niet fijn dat je iPhone gerepareerd moet worden en dat 'ie net buiten garantie is. Je kan je iPhone via Dr. Mobile aanmelden op deze pagina. Als de schade buiten de garantie valt, krijg je in je mail of per post een bericht over hoeveel de reparatie gaat kosten. Hier kan je dan wel of geen akkoord op geven. Ga je niet akkoord met de prijsopgave? Dan betaal je onderzoekskosten van € 36,30 en krijg je je telefoon ongerepareerd terug. Ik hoop dat ze je toestel snel kunnen repareren en dat de kosten laag zijn. Laat je het ons weten of het is gelukt? 😊

 

Ok, dan gaan we het anders proberen. Jammer dat jullie in dit geval niet flexibel zijn. Ik ga de afspraak met Dr Mobile maken en bekijken wat de volgende stap dan is.

Het is niet mogelijk om garantietermijn van meer dan 2 jaar te claimen. 

Zo werkt het in Nederland toch niet?

De topic starter heeft (wettelijk) recht op een goed product en van een iPhone mag je echt wel verwachten dat hij langer dan 2 jaar meegaat.

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/bescherming-van-consumenten/vraag-en-antwoord/welke-garanties-heb-ik-op-een-product

Reputatie 7
Badge +9

Hi allemaal, ik heb het toch nog eens nagevraagd, in de hoop op een ander antwoord, maar het antwoord blijft hetzelfde. De meest duidelijke antwoorden staan op Ik heb iets gekocht, maar nu is het kapot. Wat zijn mijn rechten? | ACM ConsuWijzer en we bieden toch echt 24 maanden garantie. Michiel, ik hoop dat je iPhone snel gerepareerd kan worden en dat de kosten flink meevallen!

Ja, dat is ook wat mijn rechtsbijstandverzekering heeft aangegeven. Maar die willen eerst dat ik het met Odido zelf probeerde op te lossen. Dus dat heb ik bij dezen gedaan, en die willen hiervan niet afwijken.

Odido geeft zelf al aan dat het toestel zeker 2 jaar moet meegaan. Maar 2 jaar en 1 maand dan 0% garantie is dan natuurlijk ook niet zo. Ik wil best wat van de kosten delen.

In zie in de andere topics ook dat er bij het net verstrijken van de garantieperiode wat coulance is verleend, dus zo gek is het niet. 

Reputatie 7
Badge +9

Hi Michiel, kijk even wat Dr. Mobile zegt over de reparatie. Ik kan niks beloven, maar omdat ik het wel zuur vind dat je net dat ene maandje buiten de garantie valt, wil ik met alle plezier kijken of ik straks iets voor je kan betekenen! 😄

Hi Marciano,

heb jij een e-mailadres waar de rechtsbijstand de ingebrekestelling naar toe kan mailen? Ik kan op de website niets vinden van een service e-mailadres. En als er geen e-mail beschikbaar is, dan een postadres?

Groeten Michiel

Reputatie 7
Badge +14

Hoi @michielj 

Ik denk dat je toch eerst de telefoon ter reparatie moet aanbieden. Dan kan een Apple gekwalificeerd reparatiecentrum een diagnose stellen. Zij hebben instructies van Apple wanneer iets fabrieksgarantie is. Een formele software update die de hardware kapot maakt klinkt  toch wel bijzonder, maar wellicht erkend Apple dit al en wordt het alsnog gratis gefixed. Maar misschien treft de reperateur wel waterschade of andere invloeden van buiten aan, dan had je zelfs binnen de 2 jaar periode geen fabrieksgarantie meer. Je kunt daar op afstand of zonder de telefoon open te maken niets over zeggen.

Hi Eric,

de telefoon is al naar jullie reparatiecentrum en is daar ook in behandeling genomen. Ik heb nog geen reactie wat betreft de kosten. Er zit geen waterschade in het toestel. 

Toen ik bij het Apple Repair center was het verhaal dat het een hardware issue is, waarschijnlijk niets met de update te maken, of het uitvoeren de van de update het laatste zetje was.

Het standpunt was duidelijk, zowel hier als in de winkel, 1 dag na de garantie is geen garantie. De jurist verteld mij dat dit veel te kort door de bocht is, dus laten we maar meteen de brief doen, toch?

 

Michiel

Reputatie 7
Badge +14

Er is geen “jullie” hier he. Je praat met andere klanten op dit klantenforum.

Jouw stelling dat er geen waterschade is kun je alleen zien op de water indicator stickers die binnen het toestel zitten. Nu geef je ook nog een bepaalde nuance over de “diagnose zonder fysiek onderzoek” door Apple store. Het zou kunnen dat de software update een druppel was de hardware liet overlopen? Voor een bootloop zijn eenvoudige reset procedures. Wacht eerst de diagnose en eventuele kostenopgave af. Dan weet je wat er echt mis is.

Hi Eric,

jij bent een klant. Maar Marciano heeft ‘van Odido’ in zijn naam staan. En ik heb ook met de mensen in de winkel gesproken. Die geven hetzelfde aan. Vanuit de servicedesk wordt ik hier voor hulp naar verwezen, dus niet is niet zomaar een plek waar de klanten wat overleggen. Mijn reactie was ook aan Mariano gericht, als vertegenwoordiger van Odido. 

Michiel

Reputatie 7
Badge +14

We gaan er niet moeilijk over doen, en gelukkig zie je het verschil tussen klant en moderator. Maar je "sprak” toch echt mij aan met jullie reparatiecentrum..

 

Effin, De servicedesk stuurt je hierheen om even met beide benen op de grond te worden gezet denk ik?

Hoezo moeten mijn benen op de grond gezet worden? Dat een garantieclaim niet gewoon in behandeling genomen kan worden? Ik denk zelf dat Odido mij van het kastje naar de muur stuurt met het idee dat ik het wel halverwege opgeef. En dat het zo druk is op de servicedesk dat ze geen tijd hebben om iets normaal af te handelen, vind ik ook niet heel sterk.

Reputatie 7
Badge +9

Hi Michiel, je kan je brief versturen naar:

Odido
Postbus 16272
2500 BG Den Haag 

Ik kan niks beloven, maar ik hoop dat er iets voor je gedaan kan worden!

Hi Marciano, 

dank voor het adres. Ik ga het doorgeven voor de brief.

Ik heb de reparatieofferte van Dynafix gehad, wat is nu de volgende stap?

 

Michiel

 

 

Reputatie 7
Badge +14

Hi Marciano, 

dank voor het adres. Ik ga het doorgeven voor de brief.

Ik heb de reparatieofferte van Dynafix gehad, wat is nu de volgende stap?

 

Michiel

 

 

Dat is intressant. Zet deze eens op het forum (zonder je persooonlijke gegevens).

 

Diagnose
Reparatie overzicht en kosten

 

Reputatie 7
Badge +9

Hi Michiel, graag gedaan en bedankt voor de screenshots. De reparatiekosten zijn niet niks, zeker voor een toestel dat je al 2 jaar hebt. Zoals ik het zie heb je 3 opties.

  1. Je gaat niet akkoord met de reparatiekosten en je kan kijken of het ergens anders goedkoper gerepareerd kan worden
  2. Je gaat akkoord met de reparatiekosten. Wat ik je kan aanbieden is een coulance credit van € 50 op je volgende factuur, omdat ik het naar vind dat je net buiten de garantietermijn zit
  3. Je verstuurd per post de brief. Mijn collega's zullen dit dan oppakken. Ik kan dan niks meer voor je doen, dan is het verder aan hen

Inderdaad niet niets. Voor een iPhone die toch wel iets langer mee zou moeten gaan dan 2 jaar. Wat ze overigens in de winkel wel vinden, maar hier kennelijk niet.

Voor een reparatie van 650 euro waarvan de jurist aangeeft dat het volledig voor rekening van Odido moet komen, noem ik 50 euro niet echt coulance. 

Dan gaan we voor optie 3.

Reputatie 7
Badge +14

Bijzondere jurist die een volledig kosteloze reperatie verwacht na fabrieksgarantie termijn. Maar goed, als jij er verder geen werk aan hebt dan zou je hem aan het werk moeten zetten.

Houdt wel de termijnen van Dynafix in de gaten. Juridische processen kosten tijd en Dynafix bewaard je toestel maar X periode als jij geen keuze naar hen doorgeeft. Dan zou je het beter terug kunnen laten komen.

Reageer