Beantwoord

SMS Ontvangen vanuit buitenland

  • 11 January 2024
  • 1 reactie
  • 121 Bekeken

Goedemorgen!

Sinds een aantal maanden heb ik problemen met het ontvangen van SMS'jes vanuit familieleden in Engeland. Er zijn een paar scenarios die gebeuren:

  • Ik ontvang helemaal niks van mijn oma of oom, of
  • Ik ontvang wel een SMS van hun, maar dan komt het binnen via een +31 nummer. Als ik dit reageer op dit nummer ontvangen zij niks. Als ik dit nummer belt dan is het gewoon de mobiele nummer van een nederlandse man! SMS’jes van ook mijn oom en mijn oma zijn binnengekomen op dit nummer

 

Zij krijgen beide prima SMSjes van mij als ik ze naar hun normaal +44 nummer stuurt. Zij kunnen mij ook bellen zonder problemen.

 

Ik heb gister een proef met hun gedaan en hun mij laten een SMS sturen naar mijn werk telefoon toe (op Vodafone netwerk). Dit kwam gelijk binnen op de juiste nummer. Dus ik vermoed nu dat de probleem ligt of bij Odido, of bij een instellingen op mijn telefoon.

 

Heeft iemand advies hier van wet er aan de hand is en hoe ik dit kan oplossen. Het is super belangrijk dat ik de SMS'jes van mijn familie kan ontvangen, zeker op hun leeftijd. Whatsapp is geen optie voor mijn oma.

 

icon

Beste antwoord door eric 11 January 2024, 09:31

Bekijk origineel

1 reactie

Reputatie 7
Badge +14

Het versturen van SMS start bij de verzender. Die operator beslist namelijk welke “route” zij kiezen om de sms op jouw telefoon af te leveren. Daar moet namelijk aan de ontvangende operator een bedragje voor worden betaald. Sommige partijen in het buitenland gebruiken “grey routes” om onder bepaalde interworking fees uit te komen. Dan zit er weer een ander bedrijf of andere operator tussen de zender en ontvanger.  Zo zou het +31 nummer als afzender gespoofed kunnen worden zodat het als ONNET verkeer wordt gefactureerd door Odido naar die engelse operator etc. Voor smsjes naar Vodafone kunnen ze weer een andere route gebruiken, misschien is het wel Vodafone UK, dan betalen ze waarschijnlijk niets aan Vodafone NL.

Je zou dus een ticket moeten aanmaken bij die engelse operator en aangeven dat zij geen sms naar jouw nummer kunnen sturen. De engelse operator kan dan nagaan waar zij die smsjes heensturen en bij dat bedrijf/operator weer een troubleticket kunnen openen als de “grey route” problemen geeft.

Reageer