Beantwoord

Verbruik buitenland

  • 14 February 2022
  • 9 reacties
  • 655 Bekeken

Goedendag,ik ben regelmatig in Spanje.

Ik krijg regelmatig een leuke melding:

Welkom in Spanje.
Je kunt in de EU 26 GB per maand gebruiken. Ook bel en sms je gratis naar Nederland en de rest van de EU.
Kijk in de My T-Mobile app of op https://t-mobile.nl/jouwverbruik voor de status van jouw internetbundel. Bekijk gratis de tarieven en voorwaarden op t-mobile.nl/go1l of sms PRIJS naar 5545 [dit is gratis].
Fijne reis, T-Mobile
Houd je aan de coronamaatregelen die gelden in dit land, zie reopen.europa.eu/nl

Daarna gelijk een vervelende melding:

Beste klant,
In de afgelopen factuurperiode is je verblijf en verbruik in de EU helaas nog steeds groter dan in Nederland. Daarom betaal je deze factuurperiode van  t/m  een toeslag van 0,003 euro per MB (afgerekend per 1 kB) voor je dataverbruik in de EU. Deze toeslag stopt wanneer je verbruik voldoende is veranderd. Kijk voor meer informatie op www.t-mobile.nl/eu-roaming
Groeten, T-Mobile.

In mag toch hopen dat jullie wel iets beters te doen hebben dan een vaste klant hiermee lastig te vallen.

Ik verbuik nog niet de helft van de mb,s en dan begint het gezeur weer.Betalen!!!!

Als ik mb,s overhou krijg ik dan ook mijn geld terug.??????

Begint op graaien te lijken.

Groet...

icon

Beste antwoord door Seccie 14 February 2022, 14:28

Bekijk origineel

This topic has been closed for comments

9 reacties

Reputatie 7
Badge +4

Hoi @Kikvors

Ik geloof dat het hier om een automatisch systeem gaat. Er zijn wel wat spelregels over het gebruik in het buitenland. Ik weet niet natuurlijk niet hoe vaak, of voor hoe lang je in het mooie Spanje verblijft, maar wellicht zijn er daar (lokaal) betere opties voor je? 

Groeten terug :wink:

Reputatie 7
Badge +14

Met het “roam like home”principe heeft Brussel bedongen dat gebruik in de EU uit je NL bundel moet gaan. Omdat de data die een home provider moet betalen aan de roaming provider in de EU meer kost dan dat hij dit op zijn eigen netwerk zou verwerken zijn er twee “beperkingen” aan de consument opgelegd.

  1. Er is een maximum aantal GB per maand welke zonder meerprijs beschikbaar moet worden gesteld. Dat maximum is een rekensom tussen wat jou abonnement per maand kost en het maximum tarief dat een roaming provider aan de home provider mag berekenen.
  1. De verhouding tussen wat in NL wordt gebruikt en wat in de EU wordt gebruikt moet berekend binnen een aantal maanden in de juiste (= meer NL verbruik) staan. 

Deze wettelijke regels zijn al vele jaren geleden opgesteld. Het enigste wat er nu gebeurt is dat i.v.m. beperking 2 je een toeslag betaald per Mb. Zodra de verhouding weer binnen de normen valt zal deze weer stoppen. Een lokale simkaart of meer gebruik van lokale wifi netwerken kan jou helpen deze verhouding te herstellen. 

Bedankt voor info.

Informatie gehad van Spaanse provider.

Deze zijn klantvriendelijker volgens vrienden.

Wij hebben 2 abonnementen bij T mobile, we gaan deze opzeggen en nemen 2 Spaanse abonnementen.

 

Veel succes met  de EU afspraak. 

 

Reputatie 7
Badge +14

Hartstikke goed. Dit is precies de bedoeling van de wetgeving. Permanente roaming moet voorkomen worden.

Ik gebruik geen permanente roaming, ik gebruik nog niet de helft van mijn BETAALDE bundel.

Valse beschuldiging.

Je hebt zeker aandelen. 

Reputatie 7
Badge +14

Geen beschuldigingen, gewoon een vaststellingen als je door je provider gewaarschuwd wordt. De wetgever heeft de term permanent roaming gebruikt als algemene noemer dat er meer data buiten dan binnen Nederland wordt gebruikt. T-Mobile geeft dit aan bij de FAQ ' kan ik mijn aansluiting voor langere periode in de EU gebruiken.

 

Ik zoek wel een andere manier. 

Succes bij T mobile. 

Ik zoek wel een andere manier. 

Succes bij T mobile. 

Is het misschien niet beter om een abonnement te sluiten in het land waarin je verbruik hoger ligt dan in Nederland? Hoe spijtig ook, als je in een ander EU-land meer verbruikt dan in Nederland dan zal het probleem welke je nu hebt bij iedere Nederlandse provider spelen.

 

 

Om te controleren of u zich wel aan het beleid inzake redelijk gebruik houdt, mag uw provider uw roaminggedrag volgen over een periode van vier maanden. Bent u in die periode meer in andere EU-landen geweest dan thuis én hebt u daar meer gebruikgemaakt van mobiele diensten dan thuis, dan kan uw mobiele provider u om uitleg te vragen. U krijgt daarvoor 14 dagen de tijd.

Bent u ook daarna meer in het buitenland dan thuis en blijft u daar meer dan thuis verbruiken, dan mag uw provider u een toeslag voor roaming aanrekenen. Die toeslag bedraagt (exclusief btw) maximaal:

  • 0,032 euro per minuut voor uitgaande gesprekken
  • 0,01euro per sms
  • 3 euro per gigabyte voor data (in 2021)
     

Bron: Europa.eu

Bovenstaande doen alle providers in Nederland dan dus ook.

 

Bedankt voor info.

Ik weet nooit precies hoelang we in Spanje verblijven. 

Ik vind het niet van deze tijd dat als ik met 2 abonnementen van T mobile ff een paar mb,s meer verbruik in Spanje.

Ik verbruik net de helft van mijn bundel, heb ik toch ook betaald. 

Gelijk bericht krijg dat het teveel is en betalen moet, terwijl ik de zelfde dag bericht krijg:

Welkom in Spanje,u kunt deze maand weer  26 gig.gebruiken.

Ik vind dat automatisch klanten plukken.

T.mobile  wet dus niet wat coulance is.

Ik ga dit ook eens op Facebook enz...plaatsen,wil

wel eens weten of meer klanten dit meemaken.