Beantwoord

data in buitenland

  • 14 April 2023
  • 1 reactie
  • 115 Bekeken

Ik heb t-mobile unlimited omdat ik op de camping wil kunnen streamen. Dit werkt redelijk in Nederland, al moet je wel een extra actie doen. In het buitenland heb je echter maar 35 G per maand snel internet. Dit geldt ook voor een alleen data sim. Je kunt dan data bijkopen voor ca. 3 euro/G. Ik gebruik maximaal 2 maanden per jaar meer MB's. De rest van het jaar gebruik ik bijna niets. Hier slaat T-mobile de plank mis. Ik kan dus veel beter een goedkoop abonnement nemen en als ik op vakantie ga een internationale e-sim bestellen. Dan ben ik veel goedkoper uit het gehele jaar, maar op vakantie betaal ik ook maar 0,50 euro/G. T- mobile zou haar klanten beter moeten bedienen en bij zich moeten houden. T-mobile VS biedt dit wel aan.

icon

Beste antwoord door eric 14 April 2023, 18:37

Bekijk origineel

1 reactie

Reputatie 7
Badge +14

De abonnementen die je in NL kan kopen zijn bedoeld voor gebruik in Nederland.  Wettelijk is er geregeld dat je de data in NL ook in de EU moet kunnen gebruiken, maar daar zit wel een plafond op. Dat is best ongunstig hoog voor providers. Namelijk, jouw abonnement prijs / de wholesale (inkoop) van internationale data en dat X 2. Dus ze moeten jouw 2 keer zoveel kosten laten maken en eerst zelf betalen voordat ze daarna de kostprijs mogen doorberekenen.

Daarom is het normaal dat je een jaar of 2 jaar contract afsluit zodat een provider die hoge inkoopkosten kunnen terugverdienen.  

Voor een consument is de way out om een lokale simkaart aan te schaffen als je grootverbruiker bent. Of een product zoals die internationale esim. Die maakt echt onderwater gebruik van een aantal nationale identiteiten (imsi's) zodat die aanbieder lokale data kan inkopen i.p.v. roaming. 

 

P.s. t-mobile USA en t-mobile NL hebben behalve de naam niets met elkaar. Zelfs niet dezelfde eigenaar.

Reageer