Beantwoord

esim werkt niet meer in buitenland


Hi, 

Ik probeerde in zuid afrika een tweede sim in mijn telefoon te doen naast mijn odido e-sim. Die werkte, alleen toen werkte mijn esim niet meer. Na wat uitzoek werk kwam ik er achter dat odido dat niet toestaat. (raar trouwens, als de telefoon het wel kan...) Maar goed, fysieke sim weer uit de telefoon gehaald, alleen doet nu maakt de esim geen contact meer. vind wel netwerken en ik kan bij de instellingen, alleen maakt geen verbinding. 

Hulp is welkom, aangezien ik voor werk bereikbaar moet blijven en hier nog tot het einde van de maand ben.  Gelukkig werkt whatsapp nog op wifi.

 

Wieger

 

PS, vrij drama klanten service bij odido. succes met bellen uit het buitenland een een waardeloze bot die je niet doorverbind met een medewerker.

icon

Beste antwoord door Pharwin van Odido 7 March 2024, 12:06

Bekijk origineel

11 reacties

Reputatie 6
Badge +6

Hallo @wiegerbuurma, wat heerlijk dat je in Zuid-Afrika zit, ik wens je heel veel plezier! Goed dat je dit aangeeft, ik ga je hierbij helpen! Het klopt dat je niet tegelijkertijd gebruik kunt maken van twee simkaarten in je toestel, ookal kan het toestel dit wel. Je dient hiervoor gebruik te maken van een Dual Sim. Dual sim is een systeem waarbij je twee sims (met verschillende telefoonnummers) tegelijk in je smartphone kunt gebruiken. Dat kan handig zijn, wanneer je bijvoorbeeld je privé- en je werktelefoon in één apparaat wilt combineren. Ook een simkaart + eSIM is mogelijk. Je kunt deze simkaart heel gemakkelijk aanvragen via je Mijn Odido account: https://www.odido.nl/my/toestel-en-sim. Echter, kun je de simkaart dan binnen 3 werkdagen verwachten op het bij ons bekende adres. 

Maakte je eSIM voorheen wel verbinding? Dan staat er vermoedelijk is niet goed bij je instellingen. Zou je voor me kunnen controleren of de software van je toestel up-to-date is? Daarnaast kun je ook de instellingen van je netwerk van je telefoon resetten. Bij een Android toestel doe je dit op de volgende manier: Instellingen > Algemeen beheer. Kies vervolgens voor Resetten en daarna voor Netwerkinstellingen resetten. Indien je een iPhone hebt dan doe je dit zo: 'Instellingen' > 'Algemeen' > 'Zet over of stel [apparaat] opnieuw in' > 'Stel opnieuw in' > 'Herstel netwerkinstellingen'. 

Ik heb even zitten zoeken op je e-mailadres, maar ik krijg je abonnement niet naar voren in ons systeem. Zou je je klant- of telefoonnummer in je profiel willen zetten? Dan kan ik met je meekijken in je account of alles vanuit onze kant goed staat ingesteld! 

Hi, @Pharwin van Odido 

 

Dank voor het antwoord. 

Ik heb een nieuw account moeten maken, met een ander email adres, want ik kan niet inloggen met mijn oude account omdat ik de 2 staps verificatie sms niet kan ontvangen en er is geen optie om dit per email te doen. met mijn login inloggen in deze omgeving ging ook niet, en als ik aangeef dat ik mijn code kwijt ben krijg ik geen reset email 

Ik heb mijn tel nummer toegevoegd aan mijn gegevens, daarmee zou ik te vinden moeten zijn. 

mijn klantnummer kan ik nergens vinden, wellicht staat die op de factuur, maar die kan ik dus niet inzien want in kan niet in het systeem door bovenstaande reden… super handig allemaal. 

 

Vreemd dat het wel kan met een fysieke sim, en een e-sim maar niet andersom. Ik ben juist naar een esim geswitched omdat ik die voor mijn horloge nodig had. 

 

Is het in principe wel mogelijk om beide sims in de telefoon te hebben en dan te switchen, dus maar 1 tegelijk aan te hebben staan?  Dat zou dan een optie voor me kunnen zijn. want ik heb geen tweede telefoon mee. (deed ik hiervoor altijd, maar ik dacht dat de dual sim dit zou oplossen) 

 

Netwerk instellingen gereset. geen resultaat. 

De sim deed het prima tot ik de Zuid afrikaanse sim in de telefoon deed. Deze is er overigens weer uit. 

 

Groet

Wieger Buurma 

 

 

 

 

Reputatie 6
Badge +6

@wiegerbuurma ik heb gelijk met je mee zitten kijken in je account en ik zie dat er eigenlijk nog een fysieke simkaart aan je nummer staat gekoppeld. Het gaat om simkaartnummer die eindigt op ***2479. Heb je deze toevallig nog in je bezit? Ook zie ik dat je gebruikmaakt van een Multisim. Dat is inderdaad ook een eSIM, maar dat werkt net ietsje anders. Met een Multisim kan je met hetzelfde telefoonnummer bellen, sms'en en data gebruiken via de smartwatch, ook wanneer deze niet via Bluetooth verbonden is met een toestel. Het gebruik via de smartwatch gaat dan gewoon uit het abonnement. Een Multisim werkt niet in het buitenland, alleen in Nederland. Je kunt op dit moment dus alleen gebruikmaken van je fysieke simkaart en die staat ook gekoppeld aan je nummer. Als je deze niet in je bezit hebt, kan ik een nieuwe simkaart voor je bestellen. Deze zal dan binnen 3 werkdagen naar het bij ons bekende adres worden verstuurd. Als je nog lang in het buitenland blijft, zul je wel even iemand de simkaart vanuit Nederland naar jouw adres in het buitenland moeten versturen. Op deze manier kan je toch weer verbonden zijn. 

Het is mogelijk om twee simkaarten in het toestel te hebben, waarvan er één tegelijk actief is. Dat is dus de Dual sim die ik hieronder had vermeld. Als je gebruik wilt maken van hetzelfde nummer met twee verschillende simkaart, dien je een DUO-sim aan te schaffen. Duo sim is een systeem waarbij je twee simkaarten hebt met hetzelfde telefoonnummer. Dat kan handig zijn wanneer je regelmatig verschillende toestellen gebruikt (of een ouderwetse carkit).

 

Hi @Pharwin van Odido 

 

Nee, deze kaart heb ik weggegooid toen ik wisselde naar de e-sim, ik ging er vanuit dat deze niet meer zou werken. 

Dat mijn horloge niet werkt om mee te bellen was ik al achter tijdens een laatste trip binnen europa. 

Dit mag ook wel even duidelijk gemeld worden bij aanschaf/activatie want dit was nieuw voor me.

 

Maar goed, even terug naar het lopende probleem. 

Mijn Odido e-sim in mijn telefoon werkte prima, Tot ik de locale sim activeerde. Dus het is een beetje raar om nu te zeggen dat ik alleen van mijn fysieke sim gebruik kan maken toch? 

Is er geen mogelijkheid om de sim te resetten? opsturen vanuit nederland duurt heel lang en zo lang kan ik eigenlijk niet niet bereikbaar zijn. Voor mijn bedrijf. 

 

Het is mogelijk om twee simkaarten in het toestel te hebben, waarvan er één tegelijk actief is. Dat is dus de Dual sim die ik hieronder had vermeld. Als je gebruik wilt maken van hetzelfde nummer met twee verschillende simkaart, dien je een DUO-sim aan te schaffen. Duo sim is een systeem waarbij je twee simkaarten hebt met hetzelfde telefoonnummer. Dat kan handig zijn wanneer je regelmatig verschillende toestellen gebruikt (of een ouderwetse carkit).

 

Dit snap ik, maar het gaat dus om 2 simkaarten met 2 verschillende nummers. Ik sprak een vriend hier die ook odido heeft, hij heeft het precies andersom dan ik, dus een fysieke Odido sim en een locale prepaid e-sim en dat werkt wél prima… snappen jullie het nog? 

 

Als het niet anders kan, dan hoef ik die locale sim nu niet, als mijn eigen/oude esim maar weer werkt zodat ik gebeld kan worden..

 

Groet

Wieger

 

 

Reputatie 6
Badge +6

@wiegerbuurma dan vind ik het gek dat er bij je abonnement nog steeds een fysieke simkaart gekoppeld staat. Let op: er zit wel verschil in de eSIM/Multisim voor je Apple Watch en die van je telefoonabonnement. Op wat voor manier had je deze aangeschaft? Had je ook de QR-code van de eSIM gescand? Daarna staat deze gekoppeld in je toestel, maar dient deze alleen nog even via je Mijn Odido account geactiveerd te worden, Had je dat ook al gedaan? Als je gebruikmaakte van een eSIM, zou dit ook bij je abonnement te zien moeten zijn en was er geen fysieke simkaart meer gekoppeld. Er is dus iets niet goed gegaan. 

Voor de aanschaf van onze Multsim, staat het volgende vermeld op onze website: https://www.odido.nl/extra/multisim onder de veelgestelde vraag '’Kan ik Multisim ook gebruiken in het buitenland'’ > Ja. Maar roaming werkt nog niet op je smartwatch, wel op je telefoon. Hou die dus in de buurt om verbinding te maken via bluetooth. Het staat dus wel degelijk vermeld op onze website. 

Ik snap het zeker nog. Zoals ik al had aangeven, als je gebruik wilt maken van twee verschillende nummers met twee simkaarten in hetzelfde toestel, dien je een DUAL-sim aan te vragen via je Mijn Odido account. Het is ook niet raar om te zeggen dat je nu alleen gebruik kunt maken van je fysieke sim, omdat ik in het systeem kan zien dat op dit moment alleen je fysieke simkaart aan je nummer staat gekoppeld. Aangezien je aangaf gebruik te maken van een eSIM, is dat ook via ons geweest en had je deze op de juiste manier gekoppeld en geactiveerd? Dan zou het te zien moeten zijn in je account, maar dat is niet het geval. Op dit moment kun je dus alleen gebruikmaken van je fysieke simkaart, maar je gaf aan dat je niet meer over deze beschikt. Ik vermoed zelf dat je de eSIM van je Smartwatch in de war haalt met de eSIM van je telefoon. Daar zit namelijk een verschil in. In je account zie ik wel dat er een nieuwe eSIM is gekoppeld aan je Multisim. Als er een eSIM klaarstond voor activatie bij je eigen nummer, had ik deze natuurlijk gelijk voor je geactiveerd. Maar dat is ook niet het geval. 

Zoals ik al aangaf, zal er wel een nieuwe simkaart jouw kant op moeten komen als je bereikbaar wilt zijn op je eigen nummer.  Of je kunt natuurlijk alleen even gebruikmaken van de lokale simkaart. Kun je aangeven waar je voorkeur naar uit gaat? 

 

Hi @Pharwin van Odido 

 

Ik denk dat ik het snap. Waarschijnlijk dacht ik al die tijd dat mijn e-sim werkte, maar draaide de telefoon nog op de oude sim kaart. die heb ik alleen niet meer. Ik heb wel de QR code gescand en de esim is ook zichtbaar, maar blijkbaar niet geactiveerd. Als deze alleen voor mijn horloge zou zijn, waarom zie ik hem dan wel in mijn telefoon? 

 

Ik zal dan een nieuwe sim kaart nodig hebben. Die gaat het helaas niet halen hier heen, maar dan is die er maar als ik terug kom. 

 

 

 

 

Reputatie 6
Badge +6

@wiegerbuurma dat durf ik niet te zeggen, maar laten we voorop stellen dat er met de activatie en/of koppeling van je eSIM iets niet goed is gegaan, anders had ik dit in ons systeem onder je nummer terug moeten zien. Kan ik dan een nieuwe fysieke simkaart naar het bij ons bekende adres versturen? Als je mij hierop akkoord kunt geven, bestel ik het gelijk voor je! De nieuwe simkaart kun je dan binnen 3 werkdagen bij je thuisadres verwachten. 

@wiegerbuurma dat durf ik niet te zeggen, maar laten we voorop stellen dat er met de activatie en/of koppeling van je eSIM iets niet goed is gegaan, anders had ik dit in ons systeem onder je nummer terug moeten zien. Kan ik dan een nieuwe fysieke simkaart naar het bij ons bekende adres versturen? Als je mij hierop akkoord kunt geven, bestel ik het gelijk voor je! De nieuwe simkaart kun je dan binnen 3 werkdagen bij je thuisadres verwachten. 

Hi, 

 

Dank je. 

Ik snap er ook niets van, maar dat zal het wel zijn dan. 

Als er voor ontvangst getekend moet worden, wacht dan maar met versturen tot volgende week maandag. Als het gewoon in de brievenbus komt, dan mag het direct al verstuurd worden.

 

Dank

Wieger

Reputatie 6
Badge +6

@wiegerbuurma voor ontvangst hoeft niet getekend te worden, de simkaart gaat gewoon in/door de brievenbus! Ik heb zojuist een nieuwe simkaart voor je besteld, deze kun je binnen 3 werkdagen bij je thuis verwachten. Voor de activatie, kun je hier een bericht achterlaten, telefonisch contact opnemen met één van onze collega's of breng een bezoekje in één van onze winkels met een geldige legitimatiebewijs, dan kunnen mijn collega's het gelijk voor je activeren! 

Als je nog andere vragen hebt, stel ze gerust! 

@Pharwin van Odido De sim is binnen, en mijn vrouw heeft hem in een oude telefoon gedaan. kun je deze activeren? dan zijn we in ieder geval weer bereikbaar. 

 

Groet 

Reputatie 6
Badge +6

@wiegerbuurma dank voor je bericht! Ik heb zojuist de nieuwe simkaart gekoppeld en geactiveerd bij je nummer, daar kun je nu gebruik van maken! Start wel even het toestel opnieuw op, dan zou het moeten werken. 

Laat je me even weten of het is gelukt? Ik verneem het graag van je! 

Reageer