Beantwoord

Geen 4G verbinding in Duitsland; alleen edge/gprs

  • 10 January 2024
  • 5 reacties
  • 114 Bekeken

  • heeft eerste post geplaatst
  • 1 reactie

Hoi,

Voor werk ben ik een tijdje in Duitsland, en kan ik naar geen enkel 4G netwerk meer verbinden. Ik weet dat het niet aan m’n telefoon ligt, toen ik met kerst even thuis was had ik thuis wel gewoon 4G.

Wat ik heb geprobeerd:

  • Handmatig een netwerk selecteren: van de lokale aanbieders (“Telekom.de”, “vodafone.de” en “o2 - de”) zie ik zowel 4g en ‘g’ varianten van hun netwerk. Bij een poging naar de 4G variant te verbinden krijg ik na een tijdje een “Couldn’t connect” error en zit vervolgens op de ‘g’ variant.
  • Bij automatische netwerk selectie word ik altijd verbonden met een ‘g’ netwerk.
  • Ik heb al geprobeerd handmatig een APN in te stellen volgens de instellingen op deze site, lijkt niets uit te maken
  • Ik heb vanuit het android settings menu m’n “mobile network settings” gereset
  • Als ik google op het probleem, zie ik dat mensen bij sommige andere aanbieders het af en toe ook hebben, hun customer support roept dan dat ze aan hun kant de sim kaart moeten resetten.

Ik moet nog een maand of vier voordat ik weer permanent terug keer naar NL, dus dat is wel even vervelend.
Heeft het zin om een nieuwe simkaart te bestellen? Ik ben over een paar weken een paar dagen weer in NL.

Qua info:

  • Ik heb een Nothing (2) telefoon
  • Ik heb data in m’n databundel
  • Ik heb geen betalingsachterstand of betaalregeling

Groetjes,
Onno

icon

Beste antwoord door onnoj2 11 January 2024, 19:44

Bekijk origineel

5 reacties

Reputatie 6
Badge +6

Hallo @onnoj2, welkom op onze Community, ik help je graag verder hiermee! Heel goed dat je zelf al wat dingen hebt uitgeprobeerd, dan kunnen we dat in ieder geval alvast uitsluiten! Ik heb voor de zekerheid een kijkje genomen in je account en ik zie inderdaad dat er geen blokkades of andere bijzonderheden te zien zijn. Toevallig heb ik nog een ander topic voorbij zien komen, waarbij iemand anders hetzelfde had. Zie onderstaande topic: 

Het was opgelost door de APN-naam aan te passen naar: smartsites.t-mobile. Zie het topic voor waar je het terug kan vinden en het kan aanpassen. Had je dat toevallig al gedaan? Als je dat nog niet had gedaan, zou ik je willen vragen om het alsnog te doen en daarna je toestel opnieuw op te starten. Als het daarna alsnog niet lukt, zou het inderdaad aan je simkaart kunnen liggen. Je kunt dit testen door een kruistest uit te voeren. Stop hiervoor je simkaart in een ander toestel om te kijken of het probleem zich dan nog steeds voordoet. Op deze manier kun je achterhalen of het aan je simkaart of aan je toestel ligt. Is dat mogelijk? 

Mocht blijken dat het aan je simkaart ligt, kan ik kosteloos een nieuwe voor je bestellen. Deze kun je dan binnen 3 werkdagen op het bij ons bekende adres verwachten! 

Groetjes, 

Pharwin

Hallo @onnoj2, welkom op onze Community, ik help je graag verder hiermee! Heel goed dat je zelf al wat dingen hebt uitgeprobeerd, dan kunnen we dat in ieder geval alvast uitsluiten! Ik heb voor de zekerheid een kijkje genomen in je account en ik zie inderdaad dat er geen blokkades of andere bijzonderheden te zien zijn. Toevallig heb ik nog een ander topic voorbij zien komen, waarbij iemand anders hetzelfde had. Zie onderstaande topic: 

Het was opgelost door de APN-naam aan te passen naar: smartsites.t-mobile. Zie het topic voor waar je het terug kan vinden en het kan aanpassen. Had je dat toevallig al gedaan? Als je dat nog niet had gedaan, zou ik je willen vragen om het alsnog te doen en daarna je toestel opnieuw op te starten. Als het daarna alsnog niet lukt, zou het inderdaad aan je simkaart kunnen liggen. Je kunt dit testen door een kruistest uit te voeren. Stop hiervoor je simkaart in een ander toestel om te kijken of het probleem zich dan nog steeds voordoet. Op deze manier kun je achterhalen of het aan je simkaart of aan je toestel ligt. Is dat mogelijk? 

Mocht blijken dat het aan je simkaart ligt, kan ik kosteloos een nieuwe voor je bestellen. Deze kun je dan binnen 3 werkdagen op het bij ons bekende adres verwachten! 

Groetjes, 

Pharwin

Hoi,

Het leek in eerste instantie niet te werken, maar, uiteindelijk schakelde ‘ie naar 4G!

Heel erg bedankt!

Reputatie 6
Badge +6

@onnoj2 superfijn dat het weer werkt, geen dank en graag gedaan! Als ik nog iets anders voor je kan betekenen, laat het dan gerust weten. Voor nu wens je alvast een heel fijn weekend toe en veel plezier en succes met het werk in Duitsland! 

Afgelopen vakantie precies hetzelfde probleem:

In Keulen maximaal Edge verbinding met onze Odido abo’s, terwijl een vriend met KPN gewoon volle bak 4G had. Met zijn simcard in mijn telefoon, gewoon direct 4G, dus het lag aan Odido.

De dag erna vlogen we naar de Caniarische eilanden.  Daar overal maximaal H+ verbindingen, terwijl die vriend overal 4G had.

En dan lees ik hier achteraf dat ik een APN naam had moeten aanpassen.  Waarom moet dat? Waarom gebeurt dat niet automatisch? Of beter nog: waarom handelt Odido niet gewoon alle oud APN namen van voorgangers als alias af?

Reputatie 7
Badge +9

Hi @Dennis.P, niet fijn dat je een minder goede dekking had dan je vriend. Normaal gesproken zou dit niet nodig moeten zijn en gaat het wel automatisch, echter kan het altijd gebeuren dat iets toch niet helemaal soepel loopt en dat er een handmatige aanpassing nodig is. Excuses voor dit ongemak. Mocht je in de toekomst nog eens merken dat je geen optimale verbinding hebt, kom dan zeker even terug naar de Community. Ik hoop dat je toch een hele fijne vakantie hebt gehad!

Reageer