Beantwoord

Oneigenlijk gebruik buitenland

  • 6 February 2024
  • 7 reacties
  • 310 Bekeken

  • heeft eerste post geplaatst
  • 1 reactie

Helaas na  jaar rust weer berichten van Odido over oneigenlijk gebruik data buitenland.

We hebben  beiden onbeperkt abbonement bellen en internet van Odido.

We overwinteren in Portugal voor ongeveer 5 maanden, zetten dan data en roaming uit maar aletn wel de telefoon aanstaan om bereikbaar te zijn. Internet doen we via mifi met portugese datakaart.

Alleen nu krijgen we weer bericht van Odido dat ons verblijf en verbruik in de EU groter is dan in Nederland. Dreigen met toeslag etc. Heel vervelend allemaal.

Beiden gereageerd naar Odido. Ik kreeg antwoord dat het automatische berichten zijn , dus niets aan de hand. 

Ander antwoord was. Haal je simkaart uit je telefoon.( hoe ben je dan bereikbaar?)

Iemand die weet hoe het nu echt zit?

icon

Beste antwoord door Gilbert 6 February 2024, 16:58

Bekijk origineel

7 reacties

Reputatie 7
Badge +14

Je bent gewoon bereikbaar, ook als je overwintert in Portugal, alleen gelden er dan toeslagen omdat de “roam like home” wetgeving niet bedoeld is om zonder kosten langdurige roaming mogelijk te maken. Dus, zolang je geen Nederlandse databundel gebruikt en de belminuten beperkt zullen de kosten erg meevallen. Als je weer terugbent in Nederland, dan kun je weer verder gaan zoals je gewent was.

Reputatie 6
Badge

Hi Losbol,

Je geeft aan de telefoon aan te laten om zo bereikbaar te blijven, met de data uit. Wordt er in de tijd dat je in Portugal bent wel eens met het toestel gebeld of ge-smst? Dit telt ook als roaming gebruik. Als ik even snel in de voorwaarden van Roam Like Home lees (Hier gevonden), mag je verbruik gedurende vier maanden niet hoger zijn buiten Nederland dan in Nederland. Aangezien je aangeeft 5 maanden in Portugal te verblijven, lijkt mij dat ook een paar sms'jes of telefoontjes hierin meetellen. Kan mij inderdaad voorstellen dat de automatische systemen in dat geval getriggerd worden om dan een bericht te sturen hierover.

 

Als je contact hebt gehad met een medewerker van Odido, en die geeft aan dat jij je in jouw specifieke situatie geen zorgen hoeft te maken, dan lijkt mij dat het wel oke is, maar dat is slechts mijn gevoel.


Wat betreft het bereikbaar blijven zonder simkaart; voor apps als WhatsApp of Signal heb je alleen maar een internetverbinding nodig. Ik doe regelmatig (video)bellen via WhatsApp, en dat werkt prima.

 

Wellicht dat anderen op het forum nog iets meer/uitgebreidere info hebben, maar dit is zoals ik het begrijp.

 

- Gilbert​​​

Helaas maar de kosten worden wel doorbelast ondanks dat een medewerker zegt dat het we meevalt.

Het is vreemd dat je in het buitenland extra kosten moet maken om van je provider geen extra kosten te krijgen. Als terug bent in Nederland moet eerst het verbruik in Nederland hoger zijn dan in het buitenland anders heb je nog steeds extra kosten. Daarnaast blijkt na controle dat andere providers deze kosten niet doorbelasten

Reputatie 7
Badge +14

hoi @Louis de Jong ,
De roam like home wetgeving is voor alle providers gelijk. De wetgever heeft de 4 maanden periode en meer verbuik in thuis land dan gedurende roaming ingebakken om te voorkomen dat abonnementen tussen landen gaan zwerven. Roam like home kost een provider zeker geld. Als jij een MB verbruikt op het thuis netwerk zijn er geen directe kosten mee gemoeid. Als er een MB in een ander EU land wordt verbruikt, dan rekent die roaming provider die MB door aan de thuis provider! Directe kosten en daarom ook de beperkingen die de wetgever ook qua volume v.s. prijs van het abonnement heeft gesteld.

Voor de invoering van roam like home betaalde een abonnee elke MB in Europa, nu is het voor de meeste abonnees die gewoon op vakantie of werk een tijdje in de EU zitten allemaal inbegerepen. De excessen moeten wat bijbetalen, maar dat is dus maar een klein deel van alle abonnees.

Hallo Eric,

Dat het voor alle providers gelijk is kan wel zo zijn maat zo belasten het niet door aan de klant.

Wij wonen in een grensstreek waar we zeer snel in Duitsland zijn (dus buitenland) en daarnaast gaan we elk jaar 5 tot 6 maanden overwinteren in het buitenland. Als we pech hebben betalen we in een maan zomaar € 60,-- tot € 70,-- extra. Dit kan toch niet de bedoeling zijn?

Reputatie 7
Badge +14

Hoi @Louis de Jong 

Je wordt gewaarschuuwd als je over de roam like home limieten heen dreigt te gaan. Als jouw telefoon ook bij jullie thuis aan het Duitse netwerk blijft gekoppeld, dan is het niet ondenkbaar dat je de fair use policy van roam like home overschrijdt. Je zou dan in de telefoon handmatig naar netwerken kunnen zoeken en dan Odido kiezen. Dan zal het toestel niet meer op Duitsland aanmelden. Maar als je 5-6 maanden in de EU op vakantie gaat, dan overschrijft je zeker de FUP. Een lokale simkaart is dan een betere oplossing. Mocht je toch voor het gemak van 1 sim van Odido kiezen, dan betaal je inderdaad de inkoopprijs van Odido aan de buitenlandse providers.  

Je geeft aan dat alleen Odido dit doet, maar dat is niet waar. 

Zie hier de KPN info pagina waarop de FUP en roam like home + de toeslagen worden uitgelegd.

Zie hier de Vodafone pagina waar de FUP en roam like home + de toeslagen worden uitgelegd.

Hallo Eric, ik ben niet blij met je antwoord maar respecteer wel de transparantie zoals het is. Als dit eerder was gelukt was mijn frustratie veel minder geweest. Alsnog bedankt voor het antwoordt

Reageer