Beantwoord

Playstation Portal iPhone Hotspot problemen

  • 15 January 2024
  • 5 reacties
  • 567 Bekeken

Ik heb onlangs een PlayStation Portal gekocht en ik wil deze via mijn iPhone 15 hotspot met het internet verbinden. Helaas heb ik nu NAT 3 waardoor ik niet online kan spelen met m’n ps5. Mijn ps5 heeft wel NAT 2. 

Ik heb gelezen dat ik bij APN ‘internet’ moet invullen maar dat brengt wel risico’s met zich mee. Weet iemand of er een andere APN van Odido is die wel veilig is en wel NAT 2 ondersteunt?


Anders is er simpelweg gewoon geen veilig manier om te gamen met de Portal op een hotspot via Odido.

Alvast bedankt voor het meedenken!

icon

Beste antwoord door eric 17 January 2024, 10:00

Bekijk origineel

5 reacties

Reputatie 6
Badge +6

Hallo @AppleMan321, welkom op onze Community! Oei, dit is een hele goede vraag. Toevallig heb ik een topic van iemand anders hierover voorbij zien komen met dezelfde vraag en vergelijkbaar met jouw situatie. Onze SuperUser @eric had in het topic een zeer waardevol antwoord gegeven! Neem gerust zijn reactie door in het onderstaande topic: 

Laat je even weten of het hiermee is gelukt? Ik ben erg benieuwd! 

@Pharwin van Odido bedankt voor uw snelle reactie!

Ik heb de oplossing bekeken, en hoewel het een oplossing blijkt te zijn, brengt het de verbinding naar NAT type 1. NAT type 1 staat bekend als onveilig. Ik heb gelezen dat, daarom APN ‘internet’ ook niet zonder risico is en dat wordt ook bevestigd in andere posts op dit forum.

Is er misschien een andere APN dat veiliger is en NAT type 2 (Moderate) ondersteunt? Als dat er niet is, dan lijkt het erop dat veilig gamen via een Odido-hotspot niet mogelijk is.

Alvast bedankt voor uw hulp!

Reputatie 7
Badge +14

hoi @AppleMan321 ,

Als je “internet” gebruikt, dan bypass je de NAT oplossing van Odido. Je ziet ook dat je dan een publiek IP adres uit een andere reeks krijgt. Hiermee kun je dus met je router (in dit geval een telefoon met wifi router) zelf beheren en daar hoort dan ook beveiliging bij.

Als je de normale APN gebruikt, dan loopt de verbinding via een NAT en zijn dus alleen uitgaande sessies mogelijk wat veel veiliger is. Omdat er geen portforwarding in deze oplossing op je telefoon mogelijk is blijft de PS ook onbereikbaar voor willikeurige PS die proberen met jouw PS contact te maken.

 

Als het toch belangrijk voor je is zou je ook een oude telefoon kunnen gebruiken waar geen prive data op staat, maar alleen als wifi hot spot dient. Dan kun je de APN “internet” zonder risico's gebruiken.

@eric bedankt voor uw snelle reactie!

Ik heb nog even verder gekeken naar de instellingen van mijn iPhone. Ik zag dat ik bij ‘Mobiele data’ en ‘Hotspot’ voor beide een aparte APN kan kiezen.

Ik vraag me af of dit de veiligste optie is:

Mobiele data 

APN: smartsites.t-mobile

Hotspot

APN: internet

Op deze manier zou ik een beveiligde 4G/5G verbinding hebben voor mijn mobiele data op mijn iPhone. De hotspot zou dan alleen verbonden zijn met mijn PlayStation portal via de onbeveiligde APN met NAT type 1.

Zou dit kunnen werken? Ik hoor graag van je!

Reputatie 7
Badge +14

Ik heb geen Iphone maar je zou e.e.a. kunnen checken door te bekijken (met b.v. een andere telefoon via wifi aan de hotspot te koppelen) of je inderdaad een public IP adres uit de “internet” APN reeks krijgt en via je eigen Iphone een IP adres vanuit de smartsites IP range.

Checken van IP adres via www.whatismyip.com

 

 

Reageer