T-Mobile stopt met 2G-netwerk ondersteuning

  • 3 June 2023
  • 36 reacties
  • 697 Bekeken

T-Mobile is gestopt met de ondersteuning van het 2G-netwerk.

 

2G stopt per 1 juni 2023 😥 Niet leuk! 👎 Waarom?🙋🏻

 

 

 

Mitch van Odido 10 maanden geleden

Hey @Ralph F

 

Ik kan me voorstellen dat je hierin duidelijkheid wil. Ik zie dat Eric je al van veel informatie heeft voorzien. Op deze pagina kun je hier nog eens alles over lezen, waaronder de reden waarom we zijn gestopt met de ondersteuning. Ik moet bekennen dat ik niet het volledige aanbod aan toestellen weet, maar ik ben geneigd om te concluderen (voorzichtig) dat er geschikte toestellen zijn als je niet zoveel wil uitgeven voor een toestel, wat dan wel weer heel begrijpelijk is gezien het gebruik ervan dat je aangeeft. Wellicht dat een ‘refurbished’-toestel een optie is of een tweedehands toestel? Ik zou dan wel adviseren om deze aan te schaffen bij een telefoonwinkel. 

Als je nog vragen hebt, laat het vooral weten. Voor nu in ieder geval nog een fijne avond! 

Bekijk origineel

36 reacties

Reputatie 7
Badge +14

 

Ik hoef alleen makkelijk te bedienen toestel, want ik heb een simkaart met abonnement. Hier genoemde vink ik niks en nog te duur. https://www.t-mobile.nl/shop/alle-telefoons?ch=es&cc=con&sc=acq

 

Op https://www.t-mobile.nl/2g-uitzetten werkt de link niet
 

 

deze lijst

Onder 1 aan linkerzijde

Heb je een andere mobiele telefoon nodig?

Dat ontdek je hier meteen.

Heb je een 2G-telefoon?

 

Geen e-mail contact klantenservice T-Mobile.

Neem dan contact met ons op.

 

Alleen Community en die nutteloze chatbot.

 

 

Op andere pagina stond mijn toestel niet en zou dezer nog moeten werken.

Reputatie 7
Badge +14

Hoi @Ralph F ,

Volgens mij hebben we een maand geleden hier uitgebreid over gesproken.

De lijst met uit te faseren telefoons is niet onuitputtend. Als jouw telefoon wel 3G ondersteund dan zal deze het nog gewoon doen. Indien niet, dan zul je een andere moeten gebruiken.

Op marktplaats vind je goedkope, bij retailers vind je losse nieuwe,  zie de post hierboven van @CrisTien. Bij t-mobile kun je alleen een toestel kopen in combinatie met een nieuw of een te verlengen abonnement. 

Ik heb een Nokia N73 die ook 3G zou moeten ondersteunen. Sinds enkele weken heb ik geen bereik meer in mijn woonplaats ( noord Limburg) en meer plaatsen in Nederland. Vreemd genoeg wel ineens een stel SMSjes en volop bereik in de omgeving van de Veluwe waar we doorheen reden.

Ook ik gebruik het toestel alleen maar om te bellen en SMSen. Maar incidenteel ook om te fotograferen. Het toestel heeft een prima camera, iets wat ik bij mijn vervangend toestel mis.

Waarom doet de N73 het niet overal in Nederland meer?

Reputatie 7
Badge +14

Hoi @Kees3107 ,

Wow, wat leuk, dit toestel heb ik zelf ook nog gehad!

Even kijken naar de ondersteuning van dit toestel uit 2006. Hier wordt benoemd: GSM (2G) 850, 900,1800 en 1900 Mhz + UMTS (3G): 2100

En ook op GSMarena kom je dezelfde specs tegen.

T-Mobile is gestopt met 2G technologie en zet dit stukje voor stukje uit in het land. Dat het dus soms nog werkt komt dus vanwege deze aanpak. Voor wat betreft de 3G technologie, dat wordt nog ondersteund, maar alleen nog in de 900 Mhz band. Deze heeft de beste dekking voor telefoons, maar hele oude telefoons bieden daar geen ondersteuning voor omdat pas sinds 2012 de 900 Mhz ook voor 3G gebruikt ging worden.

Je toestel zal dus op steeds meer plekken niet meer een verbinding kunnen maken met het T-mobile netwerk. Ik snap dat je dit toestel maar heel sporadisch gebruikt, maar technolgie van 17 jaar geleden raakt een keer “outdated” en zal een technology refresh nodig hebben. Als je niet teveel geld wilt uitgeven kun je nog eens kijken op marktplaats. Maar er zijn ook eenvoudige 4G telefoons zoals je terug in dit topic kunt lezen. Als je zo'n telefoon gebruikt kun je er weer wat jaren tegenaan!

 

Bedankt voor je snelle reactie Eric!

Ik begrijp daaruit dat ook 3G meerdere frequentiebanden kent die op verschillende momenten actief zijn geworden en helaas niet door alle toestellen ondersteund worden. Ik heb de pech dat mijn trouwe Nokia daar ook bij hoort nu er zenders uitgeschakeld gaan worden 😥

Ik ga op zoek naar een eenvoudig 4G toestel met een goede camera. De Gigaset GL7 zou een alternatief kunnen zijn is me al verteld. Ziet er compact uit maar heeft meer mogelijkheden dan ik op een telefoon wil hebben.

Groet, Kees

Reputatie 7
Badge +14

Hoi @Kees3107

Als je bij die Gigaset kijkt dan heeft dat de volgende ondersteuning:

Dus ook 3G op de 900 Mhz, en 4G in verschillende frequenties.  Dit is dus veel meer bij de situatie zoals die geldt in 2023.

Wat je nog even bij de verkoper moet navragen is of deze ook 4G bellen over het T-mobile netwerk ondersteund. Bellen via 4G (VoLTE) werkt namelijk anders dan met 2G/3G en daarvoor zal de fabrikant een aantal parameters moeten meegeven. Denk aan de situatie van de APN. Die wordt door veel fabrikanten ook al standaard meegeven zodat de gebruiker dit niet meer hoeft in te geven.

Als 4G bellen niet wordt gesupport op Nederlandse netwerken, dan zal de telefoon terugschakelen naar 3G als je wilt bellen of gebelt wordt. Dat gaat goed totdat over een paar jaar 3G ook wordt uitgezet…

Nu kost dit toestel niet de hoofdprijs, maar als je daadwerkelijk zekerheid wilt over de 4G bellen ondersteuning, dan zou je een toestel model moeten kiezen welke t-mobile ook zelf verkoopt. Daar is dit zeker voor ingeregeld.

 

Hoi @Kees3107

Als je bij die Gigaset kijkt dan heeft dat de volgende ondersteuning:

Dus ook 3G op de 900 Mhz, en 4G in verschillende frequenties.  Dit is dus veel meer bij de situatie zoals die geldt in 2023.

 

Dus ook vele jaren toekomst bestendig?

Reputatie 7
Badge +14

Hoi @Kees3107

Als je bij die Gigaset kijkt dan heeft dat de volgende ondersteuning:

Dus ook 3G op de 900 Mhz, en 4G in verschillende frequenties.  Dit is dus veel meer bij de situatie zoals die geldt in 2023.

 

Dus ook vele jaren toekomst bestendig?

Qua frequenties dus wel. Maar qua features, zoals bellen via 4G kun je niet in deze lijstjes zien. Je kunt het wel zien als je een toestel in je handen hebt. Kijk naar het 4G/LTE antenne indicatie rechtsboven in je scherm. Bel dan de voicemail 1233. Zie je dan geen verandering met het 4G/LTE icon, dan gaat het goed. Mocht je tijdens het gesprek 3G zien komen te staan, dan is het dus maar goed voor een paar jaar.

Net met de helpdesk van Gigaset gebeld. Daar werd verteld dat bellen ook via 4G gaat. Ik zou er dus weer jaren mee vooruit moeten kunnen 😁

Reputatie 7
Badge +14

Heel goed! Als je het toestel binnen hebt weet je nu ook hoe je het kan controleren. 

Reageer