Sticky

[Info] Haal het maximale uit jouw Wifi

  • 6 februari 2017
  • 149 reacties
  • 103641 Bekeken


Toon eerste reactie

149 reacties

Reputatie 7
Badge +18
Beste Robert,

Kun je iets meer details geven over jouw situatie?
Welke Wifi frequentie gebruik je? 2,4 of 5 GHz?
Waar staat je modem? Staat het vrij opgesteld of ergens achter weggestopt?
Ben je tijdens de speedtest de enige gebruiker van de internet verbinding?
Hoeveel buren zie je met Wifi?

Groet, Folkert
Beste Robert,

Kun je iets meer details geven over jouw situatie?
Welke Wifi frequentie gebruik je? 2,4 of 5 GHz?
Waar staat je modem? Staat het vrij opgesteld of ergens achter weggestopt?
Ben je tijdens de speedtest de enige gebruiker van de internet verbinding?
Hoeveel buren zie je met Wifi?

Groet, Folkert

Hoi Folkert,

Ik gebruik 2,4ghz aangezien m'n apparatuur geen 5ghz ondersteund, modem staat in de huiskamer op tv meubel. Ik ben de enige gebruiker op deze verbinding, aantal wifi netwerken die ik zie bij een scan zijn 6. Ik heb ook de analizer gebruikt om te kijken op welke kanalen de meesten zitten. Die zitten allemaal op tussen de 1 en 10, heb zelf gekozen voor kanaal 12 nu.
Reputatie 7
Badge +18

Beste Robert,

Kun je iets meer details geven over jouw situatie?
Welke Wifi frequentie gebruik je? 2,4 of 5 GHz?
Waar staat je modem? Staat het vrij opgesteld of ergens achter weggestopt?
Ben je tijdens de speedtest de enige gebruiker van de internet verbinding?
Hoeveel buren zie je met Wifi?

Groet, Folkert
Hoi Folkert,

Ik gebruik 2,4ghz aangezien m'n apparatuur geen 5ghz ondersteund, modem staat in de huiskamer op tv meubel. Ik ben de enige gebruiker op deze verbinding, aantal wifi netwerken die ik zie bij een scan zijn 6. Ik heb ook de analizer gebruikt om te kijken op welke kanalen de meesten zitten. Die zitten allemaal op tussen de 1 en 10, heb zelf gekozen voor kanaal 12 nu.


Hoi Robert,

2,4 GHz Wifi is verre van ideaal, niet alleen omdat het er druk is met Wifi van de buren maar omdat ook Bluetooth, babyfoons, draadloze camera's etc. er gebruik van maken en die zie je niet verschijnen in de lijst als je scant.
Verder zou het ideaal zijn als alle buren en jij allemaal gebruik maken van kanaal 1, 6 of 11 en niets wat daar tussenin of boven zit. Wifi signalen zijn namelijk 5 kanalen breed en alleen als je de drie genoemde kanalen gebruikt zitten ze elkaar niet in de weg, ze overlappen dan niet. De kanaal indeling stamt namelijk uit het pre Wifi tijdperk. Helaas kiezen modems en routers nog te vaak tussenliggende kanalen op de Auto stand. Als je dan nog routers hebt die een 40 MHz breed signaal uitzenden ben je helemaal klaar, die rammen over nog veel meer kanalen tegelijk heen.

Er is eigenlijk maar 1 goede oplossing namelijk verhuizen naar 5 GHz Wifi en omdat nog niet alle T-Mobile modems dit ondersteunen zou je voor een extra accesspoint kunnen gaan of wellicht heb je nog een router liggen die je als accesspoint kunt instellen, Asus kan dat maar er zijn nog een paar merken.
En dan ook meteen een accesspoint gebruiken dat op 5 GHz de norm 802.11ac ondersteunt, dat is erg belangrijk, is een technisch verhaal.

Groet, Folkert
@folkert bedankt voor je reactie maar er is dus afgezien van de 3 kanalen die je aangeeft met het huidige modem niks mogelijk.
Je moet er toch vanuit kunnen gaan dat iets waar je voor betaalt gewoon werkt?
Zonder daar nog extra handelingen te doen of apparatuur voor in huis te halen?
Reputatie 7
Badge +18
@Folkert bedankt voor je reactie maar er is dus afgezien van de 3 kanalen die je aangeeft met het huidige modem niks mogelijk.
Je moet er toch vanuit kunnen gaan dat iets waar je voor betaalt gewoon werkt?
Zonder daar nog extra handelingen te doen of apparatuur voor in huis te halen?


Dat klopt Robert, waarschijnlijk heb je de Draytek als modem/router? Die is inderdaad beperkt qua Wifi en op 2,4 GHz is inderdaad niet meer mogelijk dan één van die drie kanalen te kiezen en hopen dat de buren dat ook doen. Is vaak geen onwil maar niet iedereen weet hoe je zulke instellingen kunt wijzigen.
T-Mobile koos lang voor de Draytek omdat het een betrouwbare en stabiele router is. Ik weet dat ze nu ook Huawei modems gaan leveren die wel 5 GHz ondersteunen, wellicht kan @Sterre hier iets over vertellen...

@Folkert bedankt voor je reactie maar er is dus afgezien van de 3 kanalen die je aangeeft met het huidige modem niks mogelijk.
Je moet er toch vanuit kunnen gaan dat iets waar je voor betaalt gewoon werkt?
Zonder daar nog extra handelingen te doen of apparatuur voor in huis te halen?
Dat klopt Robert, waarschijnlijk heb je de Draytek als modem/router? Die is inderdaad beperkt qua Wifi en op 2,4 GHz is inderdaad niet meer mogelijk dan één van die drie kanalen te kiezen en hopen dat de buren dat ook doen. Is vaak geen onwil maar niet iedereen weet hoe je zulke instellingen kunt wijzigen.
T-Mobile koos lang voor de Draytek omdat het een betrouwbare en stabiele router is. Ik weet dat ze nu ook Huawei modems gaan leveren die wel 5 GHz ondersteunen, wellicht kan @Sterre hier iets over vertellen...

Ik heb een huawei modem en deze is dualband dus heeft ook 5ghz, alleen mijn apparaten in huis ondersteunen geen 5ghz, dus heb ik er niks aan
Reputatie 7
Badge +18


@Folkert bedankt voor je reactie maar er is dus afgezien van de 3 kanalen die je aangeeft met het huidige modem niks mogelijk.
Je moet er toch vanuit kunnen gaan dat iets waar je voor betaalt gewoon werkt?
Zonder daar nog extra handelingen te doen of apparatuur voor in huis te halen?
Dat klopt Robert, waarschijnlijk heb je de Draytek als modem/router? Die is inderdaad beperkt qua Wifi en op 2,4 GHz is inderdaad niet meer mogelijk dan één van die drie kanalen te kiezen en hopen dat de buren dat ook doen. Is vaak geen onwil maar niet iedereen weet hoe je zulke instellingen kunt wijzigen.
T-Mobile koos lang voor de Draytek omdat het een betrouwbare en stabiele router is. Ik weet dat ze nu ook Huawei modems gaan leveren die wel 5 GHz ondersteunen, wellicht kan @Sterre hier iets over vertellen...
Ik heb een huawei modem en deze is dualband dus heeft ook 5ghz, alleen mijn apparaten in huis ondersteunen geen 5ghz, dus heb ik er niks aan


In dat geval heeft T-Mobile wel zijn best gedaan. De 2,4 GHz Wifi band is nu eenmaal zwaar overbelast, daar kan geen enkele provider iets aan doen. Het enige dat iets kan helpen is met al je buren regelen dat alleen kanaal 1, 6 en 11 gebruikt worden en dat iedereen alleen 20 MHz kanaalbreedte gebruikt.
In deze tijd met ongelooflijk veel draadloze apparaten kun je alleen op 5 GHz hogere snelheden halen, ook op drukke momenten.

Je smartphone zal dan al redelijk oud zijn, ik weet dat mijn Samsung Galaxy S3 Mini destijds al 5 GHz Wifi had, alleen nog geen 802.11ac maar de oudere 802.11n norm maar ook daar haalde ik al behoorlijk hoge en stabiele snelheden mee.



@Folkert bedankt voor je reactie maar er is dus afgezien van de 3 kanalen die je aangeeft met het huidige modem niks mogelijk.
Je moet er toch vanuit kunnen gaan dat iets waar je voor betaalt gewoon werkt?
Zonder daar nog extra handelingen te doen of apparatuur voor in huis te halen?
Dat klopt Robert, waarschijnlijk heb je de Draytek als modem/router? Die is inderdaad beperkt qua Wifi en op 2,4 GHz is inderdaad niet meer mogelijk dan één van die drie kanalen te kiezen en hopen dat de buren dat ook doen. Is vaak geen onwil maar niet iedereen weet hoe je zulke instellingen kunt wijzigen.
T-Mobile koos lang voor de Draytek omdat het een betrouwbare en stabiele router is. Ik weet dat ze nu ook Huawei modems gaan leveren die wel 5 GHz ondersteunen, wellicht kan @Sterre hier iets over vertellen...
Ik heb een huawei modem en deze is dualband dus heeft ook 5ghz, alleen mijn apparaten in huis ondersteunen geen 5ghz, dus heb ik er niks aan
In dat geval heeft T-Mobile wel zijn best gedaan. De 2,4 GHz Wifi band is nu eenmaal zwaar overbelast, daar kan geen enkele provider iets aan doen. Het enige dat iets kan helpen is met al je buren regelen dat alleen kanaal 1, 6 en 11 gebruikt worden en dat iedereen alleen 20 MHz kanaalbreedte gebruikt.
In deze tijd met ongelooflijk veel draadloze apparaten kun je alleen op 5 GHz hogere snelheden halen, ook op drukke momenten.

Je smartphone zal dan al redelijk oud zijn, ik weet dat mijn Samsung Galaxy S3 Mini destijds al 5 GHz Wifi had, alleen nog geen 802.11ac maar de oudere 802.11n norm maar ook daar haalde ik al behoorlijk hoge en stabiele snelheden mee.

Ja ik zal vanavond de buurt even rond gaan hahahahaha, Nee gekheid.
Mijn telefoon is een model van vorig jaar alleen zijn ze vergeten om dit model 5ghz mee te geven. Helaas pindakaas, het betreft een Huawei p8 lite 2017.
Reputatie 7
Badge +18

Ja ik zal vanavond de buurt even rond gaan hahahahaha, Nee gekheid.
Mijn telefoon is een model van vorig jaar alleen zijn ze vergeten om dit model 5ghz mee te geven. Helaas pindakaas, het betreft een Huawei p8 lite 2017.


Dat is bizar zeg! Een Huawei uit 2017 zonder 5 Ghz Wifi...
@folkert
Het is een lite model, dus hebben ze waarschijnlijk beperkt op bepaalde functionaliteiten waaronder dus de 5ghz functionaliteit.
Reputatie 5
Badge +3
Hoi Robert,

Dat ziet er inderdaad uit alsof het verbeterd moet worden. Wat fijn dat je al verschillende tips geprobeerd hebt. Jammer dat deze niet hebben geholpen, maar geen zorgen, ik help je verder! Ik heb direct een monteur gevraagd om bij jou langs te komen voor de Wifi-service. Je ontvangt een SMS op het 06-nummer eindigend op 71 om een afspraak te maken. Jouw wifi wordt snel gefixt!
Hoi Robert,

Dat ziet er inderdaad uit alsof het verbeterd moet worden. Wat fijn dat je al verschillende tips geprobeerd hebt. Jammer dat deze niet hebben geholpen, maar geen zorgen, ik help je verder! Ik heb direct een monteur gevraagd om bij jou langs te komen voor de Wifi-service. Je ontvangt een SMS op het 06-nummer eindigend op 71 om een afspraak te maken. Jouw wifi wordt snel gefixt!

@Sterre bedankt voor het regelen van een WiFi afspraak, maar ik heb zelf even lopen rommelen in m'n router en een ander kanaal ingesteld als wat was voorgeschreven maar vanaf zaterdagavond tot aan nu haal ik downloadsnelheden die eigenlijk boven verwachting zijn. Ik heb ook m'n tv rechtsreeks aangesloten via utp aan het modem en vooralsnog is alles dik in orde.
Reputatie 7
Badge +18
De toekomst is toch voor de apparaten met 5 GHz (802.11ac) Wifi.
Goedemiddag,

Ik vroeg me af of ik gebruik kan maken van de Wifi service; of dat ik zelf een apparaat moet aanschaffen; Mijn modem staat in een meterkast op de gang van het appartementencomplex. De Wifi valt vrijwel constant weg, zelf gebruiken we deze om deze reden zo min mogelijk (bekabelde PC's internet op telefoon gebruiken we 4g).

Nu werk ik ook soms thuis en is het wel prettig als ik met mijn Macbook (welke uiteraard ook geen RJ45 aansluiting heeft ook normaal kan internetten. Vaak verbind ik nu met de hotspot van mijn telefoon, omdat deze vele malen sneller en stabieler is.

Dit lijkt me een voorbeeld van iets wat niet helemaal in de haak zit, is het mogelijk om gebruik te maken van de WIFI service? We zouden namelijk vrij makkelijk een accesspoint kunnen aansluiten in het appartement zelf, daar ligt namelijk al een switch met vrije poorten.

Tevens verhuis ik over 'n half jaar naar 'n nieuwbouw huis. Ook daar verwacht ik geen perfect signaal naar de 3e etage 🙂 dus iets in die trant kan dan nuttig zijn (daar zijn overigens niet veel plekken beschikbaar voor kabels te trekken/boren vanwege vloerverwarming dus overweeg om daar via het stroomnet internet aan te sluiten?).
Na 3 weken zonder tv en internet in onze nieuwe woning is eergisteren de guidion monteur geweest om de nieuwe Huawei HG 659 router te installeren. Omdat alles al voorbereid was (alles gekopieerd uit mijn oude meterkast) en de vorige bewoner ook t-mobile klant was was de monteur binnen 10 minuten klaar. TV werkt al vind ik de kwaliteit van het signaal iets minder stabiel (af en toe blokkerig) dan in mijn vorige woning (identieke nieuwbouwwoning op zo'n 25 meter van mijn huidige woning). Ook de wifi ben ik niet zo over te spreken. Op de 5ghz geeft de Huawei op mijn mobiel beneden een goede snelheid zo'n 200 mbps van de 750 mbps die er bedraad binnen komt in de meterkast. Op de andere verdiepingen is er echter gewoon geen wifisignaal te ontvangen (ook via 2.4 ghz nauwelijks enige signaal). Dus net zoals in mijn oude woning maar weer gebruik gemaakt van de switches en Devolo powerline adapters conform mijn eerdere topic (zie hier) en ook gekeken naar welke kanalen het minst bezet zijn en van alles uitgeprobeerd.

Echter is de wifi-snelheid in dit huis minder dan in het oude huis ondanks dat er weinig andere 5ghz gebruikers zijn en de kanalen vrij zijn. Ik kom op de meeste apparaten tot 30 mbps tot max 60 mbps via de powerline adapters die op elke verdieping geplaatst zijn. Deze heb ik al op verschillende stopcontacten/groepen geprobeerd. Wat moet ik doen om in mijn hele huis een stabiele hoge wifi snelheid te halen? Een nieuwe router zoals de Asus AC-5300 uitproberen of meerdere accespoints zoals die van Ubiquiti plaatsen? Of is wat ik heb gewoon het maximaal haalbare omdat het nu eenmaal nieuwbouw is? Andere zaken die ik in het verleden al geprobeerd heb zijn het plaatsen van een wifi extender, een Netgear Nighthawk X4 router als accesspoint en een Netgear Orbi RBK50 multiroom wifi. Allemaal zonder succes, snelheid blijft hetzelfde.
Reputatie 6
Badge +7
@mathijssegers Bedankt voor de duidelijk toelichting, een Acces Point in het appartement lijkt mij een prima oplossing! Ik heb onze monteur zojuist opdracht gegeven om er één te plaatsen, je ontvangt een sms/e-mail om hier een afspraak voor in te plannen! ;)

@Martin78 Hmm zo te lezen heb je zelf al veel geprobeerd om de Wifi snelheid zo hoog mogelijk te krijgen. Ik heb zelf goede resultaten gehaald met een multiroom/wifi mesh oplossing (1/4 van de snelheid op zolder en ongeveer de helft beneden, de rest gaat denk ik verloren aan de goede isolatie 🙂 ). Ervaar je naast de lagere snelheid ook problemen met de Wifi verbinding? 30 tot 60 Mbps zou voldoende moeten zijn voor de meeste apparaten voor een goed werkende internetverbinding. Ik haal zelf op zolder ongeveer 60 Mbps en ervaar geen problemen met streamen en zelfs online gamen. Als je niet voldoende hebt aan de huidige snelheden dan zou je al rigoreuze oplossing eventueel netwerkkabels naar de verschillende verdiepingen kunnen trekken en daar dan een accespoint op aansluiten. Op die manier heb je de Wifi "bron" in de ruimte staan waar je er gebruik van maakt. Hier zal vermoedelijk na de modem dan nog een switch tussen moeten zodat je vanuit daar kabels kan laten lopen. Dit is dus een behoorlijke onderneming.

Controleer voordat je hier aan begint voor de zekerheid nog even of je bekabeld rechtstreeks op de modem wél de volle snelheid haalt. Ik heb zojuist je aansluiting vanuit hier nog nagekeken en de volle snelheid komt in in ieder geval binnen dus bekabeld zou je deze moeten halen. Via de switch en netwerkkabels kan je dit dan doorleggen naar de overige verdieping in huis (vaak zijn er al overigens al wel netwerkkabels getrokken bij nieuwbouw woningen, deze kan je bij de oplevering weg laten werken in de muur via wall sockets. Als deze er al liggen dan kan je uiteraard hier de Acces Points op aansluiten.
Ik heb alle kanalen geprobeerd en zodra ik een kanaal selecteer waarvan de analyzer zegd dat deze redelijk is (maximaal in mijn omgeving 2 ster) veranderd dez naar geen enkele ster. Signaal beneden blijft schommelen tussen -50 en -60 db (redelijk maar door de schommelingen erg eritant) een verdieping hoger wordt dit tussen -60 en -70 db zolder heeeft geen bereik of nog net -90db. Verplaatsn van de modem is niet mogelijk, eerdere telefonische klachten zouden remote verholpen worden maar dat is nooit gebeurd, eigen router heeeft het wel goed gedaan maar is nu stuk. Graag zou k een stabiele wifi router of eventueel repeater hebben
Reputatie 7
Badge +6
Hoi @anton71,

Super dat je al aan de slag bent gegaan met de checks en tips uit dit topic! De analyzer is handig, maar niet waterdicht. Interferentie van babyfoons of bluetooth neemt deze niet mee. Ik zou kanaal 1, 6 en 11 gedurende 24 uur uitproberen en de beste hierna selecteren. Heb je ook het 5G netwerk geprobeerd als je dichtbij het modem bent? In andere kamers is het gewone (2.4 Ghz) aan te raden. Mag ik vragen welke snelheid je haalt op de eerste verdieping?
Test resultaat naar server van Jonaz op 5 km afstand geeft down 2,35 up 2,28 ping 10 ms Jitter 430 ms Pakketverlies 4,8.
Kanaal 11 was het orginele kanaal en dar heb ik hem juist afgehaald, 1 heb ik indertij op verzoekk van de helpdesk al eens geprobeerd, maar 6 zal ik nog een kans geven.

Ook nog even op het zelfde apparaat met de zelfde server (Jonaz) beneden getest
down 72,4 up 52,4 ping 8 ms jitter 1,9 ms pakketverlies 0%, wat bijzonder netjes is.
Router is een DrayTek vigor2132f en zover ik heb kunnen vinden heeft deze geen 5 Ghz
Reputatie 7
Badge +10
je kan het beste de speedtest.net amsterdam xs4all of solcon server gebruiken. de afstand is leuk maar al het verkeer gaat toch eerst naar amsterdam voor het verder gaat
Reputatie 6
Badge +7
Hi @anton71, die snelheid boven kan beter! Als je mij een privébericht wil sturen met je volledige adres, je geboortedatum en de laatste vier cijfers van je rekeningnummer, dan kijk ik graag met je mee!
Wifi service van T-mobile is vanmiddag langs geweest. Slecht.. oh wat slecht. Een wifi extender inpluggen om problemen op te lossen. En dan de persoon zelf... erg onprofessioneel. Wou geloof ik zo snel mogelijk weer weg. Zijn houding zal ik maar achterwegen laten. Slecht.
En ik ben erg teleurgesteld in T-mobile. Naast dat ik een stopcontact kwijt ben en geen netwerk kabel meer kan gebruiken maar alleen wifi, vind ik dit echt de meest goedkope crappy oplossing ooit.
En die netwerk kabel had ik voor mijn werk. Nu dus maar bidden dat de wifi stabiel genoeg is. Heb er een hard hoofd in.
Ben echt serieus diep teleurgesteld in T-mobile.
Graag zou ik alle instellingen willen zodat ik mijn eigen glasvezel router/modem kan ophangen.
Reputatie 5
Badge +2
@Nightcrawler322 balen dat je dit zo ervaren hebt! De houding van de monteur kan ik niet goed praten 😦, dit is absoluut niet de manier waarop we service leveren! Ik hoop in ieder geval dat je Wifi nu wel beter functioneert. Mocht dat niet het geval zijn, dan kun je overwegen om een eigen router aan te sluiten. Deze optie is er dus gelukkig wel! In dit topic zie je hoe je dit kunt doen.
Hi @anton71, die snelheid boven kan beter! Als je mij een privébericht wil sturen met je volledige adres, je geboortedatum en de laatste vier cijfers van je rekeningnummer, dan kijk ik graag met je mee!
Sorry, maar wordt hier echt een reactie van mijn kant verwacht? Ik ga nooit of te nimmer deze gegevens verstrekken, ook niet in een prive gesprek. Met een klein deel van deze gegeven moeten de rest te vinden zijn en kan aan mij voorgelegd worden ter verificatie.
Ook is mij niet duidelijk wat je wilt bereiken met meekijken, dat gaat niets veranderen, de helpdesk heeft al eens meegekeken tot aan de router en zou op afstand dingen laten doen, zonder enige terug koppeling of enig resultaat. Zorg nou gewoon dat de belofte van een goeie wifi wordt waargemaakt.

Reageer