Info

Hoe verbeter ik mijn wifi?

  • 6 February 2017
  • 257 reacties
  • 224158 Bekeken

Reputatie 7
Badge +6
  • T-Mobile Thuis moderator
  • 3810 reacties

 

Wifi wordt steeds belangrijker in ons leven. We kunnen bijna niet meer zonder. Dan mag het natuurlijk niet traag zijn of zomaar wegvallen. Dit topic helpt je met vijf tips om jouw wifi supersnel en stabiel te krijgen! Kom je er niet uit met de checks en tips? Plaats gerust een berichtje in dit topic.

Video Instructie


Tip 1: Haal het modem van de stroom
 

Stap 1: Haal de stekker uit het stopcontact en wacht minimaal 10 seconden

Stap 2: Doe de stekker terug in het stopcontact

Stap 3: Wacht tot het modem weer is opgestart en klaar!
 

Heb je een Huawei modem of een Zyxel modem in combinatie met een Media Converter? Dan kan het helpen om ook de Media Converter van de stroom te halen.

Stap 1: Haal de internetkabel uit de Media Converter en haal 'm dan 10 seconden van de stroom

Stap 2: Sluit de kabel weer aan de stroom en wacht tot de Media Converter is opgestart

Stap 3: Verbind het modem weer met de Media Converter met de internetkabel

Media Converter

 

Heb je een Zyxel modem in combinatie met een Optical Network Terminal? Dan kan het helpen om ook de Optical Network Terminal van de stroom te halen.

Stap 1: Haal de internetkabel uit de Optical Network Terminal en haal 'm dan 10 seconden van de stroom

Stap 2: Sluit de kabel weer aan de stroom en wacht tot de Optical Network Terminal is opgestart

Stap 3: Verbind het modem weer met de Optical Network Terminal met de internetkabel​​​​

Optical Network Terminal

 

Tip 2: Plaats het modem op een centrale plaats
 

Stap 1: Verklein de afstand
Hoe groter de afstand tot het modem, hoe zwakker het wifisignaal. Zet je modem op de plek waar je wifi het meest gebruikt.

Stap 2: Zorg voor een goede plek 
Muren, plafonds, verdiepingen en meubels hebben invloed op het wifisignaal. Het wifisignaal komt helaas ook minder goed door in goed geïsoleerde huizen en dikke betonnen muren.

Stap 3: Hef wifiblokkades op 
De grootste verstoorders van wifi zijn water en metaal. Andere apparaten zoals magnetrons, DECT telefoons, babyfoons of alarmsensoren kunnen je wifisignaal ook verstoren. Zet daarom het modem op een plek zo veel mogelijk vrij van stoorzenders.

Stap 4: Antennes aandraaien en richten
Heeft het modem antennes? Controleer of de antennes goed vast zijn gedraaid. Richt de antennes in de goede richting. Plaats eentje omhoog en de andere plat.


Tip 3: Gebruik het beste netwerk
 

De meeste apparaten en modems zitten op dezelfde frequentie, namelijk 2.4 GHz. Het kan dus helpen om naar frequentie 5 GHz te wisselen. Dit heeft voor- en nadelen. Zo heeft 5 Ghz geen storing van andere apparatuur door een minder drukke frequentie. Daarentegen heeft 2.4 GHz een groter bereik en wordt het ondersteund door alle apparaten. Voor meer informatie over bandsteering op het Zyxel modem, zie Bandsteering op het Zyxel modem, hoe werkt het?

 

Stap 1: Ga naar de wifi-optie op het apparaat

​​​​Stap 2: Kies het netwerk dat eindigt op '5G'

Bij draadloze netwerken zie je twee opties die beginnen met TMNL-XXX.

​​​​​Stap 3: Selecteer 'Verbinden'

Stap 4: Voer de beveiligingscode in

Deze sticker vind je achterop het modem.

Stap 5: Selecteer nu 'OK' of 'Verbinden' 


Tip 4: Kanaal wijzigen
 

 Soms zijn er te veel draadloze verbindingen actief op hetzelfde wifikanaal. Dit kan ervoor zorgen dat het signaal wordt verstoord.

Stap 1: Wifikanaal scan
In Nederland kun je kiezen uit 13 kanalen. Controleer daarom eerst welk kanaal het minst druk is. Hiervoor kun je gebruikmaken van Wifi Analyzer apps op je smartphone of tablet. Deze apps laten je zien welke kanalen in de buurt van het modem druk bezet zijn en welke je eventueel een beter wifibereik kunnen bieden.

  • Voor Android klik hier
  • Voor Apple zijn er diverse apps te vinden in de App Store met dezelfde functionaliteit. Gebruik hiervoor de zoekterm 'Wifi Analyzer' 

 Tip! Gebruik de app in de avond, dit is de drukste periode.

 

Stap 2: Pas het wifikanaal aan
Als je weet welk kanaal het beste bij jou thuis past, kun je je wifikanaal aanpassen. Het wifikanaal aanpassen kun je heel eenvoudig zelf in My T-Mobile Thuis regelen. 


Inloggen op het modem om je wifikanaal aan te passen kan ook, klik hieronder op de handleiding voor het modem dat jij thuis hebt.

Zyxel - Kanaal aanpassen
Huawei - Kanaal aanpassen
Draytek 2132 - Kanaal aanpassen
Draytek 2130 - Kanaal aanpassen
 

Tip! Probeer het nieuwe kanaal in de avond uit. Dit is de drukste periode. Test gedurende enkele uren.

 


Tip 5: Installeer zelf de T-Mobile versterker (Wifi Plus) opnieuw
 

Stap 1: Wifiversterker installeren
Alles wat je nodig hebt zit in het installatiepakket van de wifiversterker. Je kunt de versterker op 2 manieren installeren: draadloos of bekabeld. Bekabeld levert het beste resultaat op voor je wifi. Heb je geen wifiversterker, lees dan snel meer over Wifi Plus: Alles over Wifi Plus

Stap 2: Kies de juiste netwerknaam
Om gebruik te maken van de wifiversterker maak je verbinding met het netwerk dat eindigt op “_EXT”, bijvoorbeeld TMO-NL12345_EXT

Stap 3: Kies de beste plek en afstelling
​​​​​
De plek waar je de wifiversterker neerzet is erg belangrijk voor een goede verbinding. Volg deze checklist voor het kiezen van de beste plek:

  1. Plaats de wifiversterker halverwege het modem en je wifi-apparaten waarvoor je het draadloze netwerk vergroot.
  2. Kan je kiezen of je de versterker draadloos of bekabeld installeert? Bekabeld zorgt voor de best mogelijke wifiverbinding.
  3. De wifiversterker werkt het beste als deze niet direct achter of onder meubels staat. Hoe minder obstakels tussen de wifiversterker en je draadloze apparaat staan hoe beter.
  4. Plaats de wifiversterker niet in de buurt van metalen objecten of apparaten zoals: luidsprekers, magnetron, telefoons en babyfoons. Deze kunnen het wifisignaal verstoren.
  5. Let op de lampjes van de wifiversterker bij het kiezen van de beste plek. De lampjes geven aan hoe goed het wifisignaal daar is.

​​​​​

Lampjes Zyxel wifiversterker

De kleur van het middelste lampje linklampje-zyxel-wap.jpg geeft aan of de versterker te dichtbij of te ver weg is geplaatst. Let op de volgende kleuren:

Oranje: De versterker staat te dicht bij het modem. Verplaats de versterker verder weg van het modem.
Rood: De versterker staat te ver weg van het modem. Verplaats de versterker dichter naar het modem.
Groen: De versterker ontvangt een goed signaal vanaf het modem.

 

Lees meer over het installeren van de Zyxel wifiversterker in de handleiding.

 

Lampjes Fritz wifiversterker
De vijf lampjes naast de bovenste icoon linklampje-fritzbox.jpg geven aan hoe sterk het wifisignaal is op de gekozen plek waar je de versterker hebt geplaatst. Branden alle vijf lampjes? Dan is het signaal daar sterk. Wanneer er maar één lampje brandt, is het wifisignaal daar zwak. Bij een zwak signaal kan je het beste de versterker neerzetten op een andere plek.

Lees meer over het installeren van de Fritz wifiversterker in de handleiding 1750E of handleiding 310.

Handleidingen

Is onze monteur geweest en wil je toch zelf de T-Mobile versterker opnieuw instellen? Bekijk de uitleg video of lees de onderstaande handleidingen. Met een wifiversterker wordt het wifisignaal versterkt.
 

Handleiding wifiversterker 1750E (Quick)

Handleiding wifiversterker 1750E (Uitgebreid)

Handleiding wifiversterker 310 (Quick)

Handleiding wifiversterker 310 (Uitgebreid)

Handleiding Zyxel wifiversterker
 

Tip! Zet geen versterkers achter elkaar, want dan wordt de snelheid gehalveerd.


Extra Tips

Extra Tip 1: Bekabelde Access Point
Een Access Point sluit je bekabeld aan op het modem en deze zendt dan zelf een nieuw wifisignaal uit. Op die manier heb je geen snelheidsverlies maar het nadeel hiervan is dat je alsnog met internetkabels moet gaan werken. Het gebruik van kabels kan je eventueel omzeilen door gebruik te maken van Powerline adapters, het internetsignaal loopt dan via je stroomnet in de woning. Het elektriciteitsnet is hier alleen niet specifiek voor ontworpen dus dit kan storingsgevoelig zijn, vooral wanneer beide adapters niet op dezelfde 'groep' zijn aangesloten. Hier bieden we daarom dan ook geen ondersteuning op.

Extra Tip 2: Draadloze wifiversterker
Idealiter plaats je deze net op de grens waar de sterkte van het wifisignaal minder begint te worden. De versterker pakt het signaal dan op en zendt deze door. Het nadeel van een versterker is dat deze niet tegelijkertijd kan zenden en ontvangen wat in de praktijk betekent dat de snelheid die je kan halen via wifi minder wordt naarmate je meer versterkers gebruikt. Het bereik van je wifisignaal wordt hierdoor wel groter. Als je bijvoorbeeld een beter bereik boven wil hebben dan kan je de wifiversterker het beste daar plaatsen waar de versterker de beste ontvangst heeft. Vanuit dat punt zendt de versterker het signaal dan weer door naar de rest van de verdieping. Je kan de sterkte van het wifisignaal in kaart brengen via een app zoals Wifi Analyzer of programma's voor op je laptop zoals Netstumbler.

Extra Tip 3: Eigen router achter het modem
Als laatste kan je je eigen router achter ons modem aansluiten en de wifi op het modem uitschakelen. Je router doet dan dienst als wifipunt. Je haalt het beste resultaat wanneer je de router zo centraal mogelijk zet ten opzichte van waar je bereik wil hebben. Wil je bijvoorbeeld het beste bereik op de eerste verdieping? Plaats de router dan centraal op de eerste verdieping, het liefst vrij van zaken die het signaal kunnen verstoren zoals je centrale verwarming en andere apparaten die ook een signaal uitzenden (denk dan aan bijvoorbeeld een babyfoon). Hoe je je eigen router aan kan sluiten vind je in dit topic. Let op: We kunnen geen ondersteuning bieden op je eigen apparatuur, omdat wij geen zicht hebben op de werking en aansluiting hiervan maar je kan je vraag uiteraard altijd stellen in het Community topic, dan kijken we graag met je mee!

 

Wifi Service

Werkt je wifi niet optimaal na het uitvoeren van de bovenstaande tips? Heb je jouw bekabelde internet gecheckt, de storingsbronnen verwijderd en een fabrieksreset op jouw modem uitgevoerd? Dan helpen wij je graag op afstand om je wifi te verbeteren met onze Wifi Service! Mocht het niet lukken, dan kunnen we met een versterker de wifi proberen te verbeteren. Je krijgt de wifiversterker in bruikleen van T-Mobile, voor de periode van je abonnementsduur. 
 

Tip! Problemen met de wifiversterker? Kijk dan bij Tip 5 voor een uitgebreide handleiding!


Geen Internet

Het kan zijn dat jij niet de enige bent die het wifisignaal niet kan bereiken. Wellicht speelt er een algemene storing, check dat gemakkelijk en snel in ons storingstopic. Controleer ook ‘actuele storingen’ in jouw My T-Mobile Thuis


Wifinaam veranderen

Stap 1: Log in op My T-Mobile Thuis
En ga in het linkermenu naar "Instellingen" en klik vervolgens op "Wifi". Of klik hier om direct naar de wifinaam wijzigen pagina te gaan.

Stap 2: Kies een nieuwe naam, vul die in en klik op “Opslaan”
Inspiratie voor bijzondere wifinamen kun je online vinden! Heb je geen inspiratie? We helpen je natuurlijk graag: "Look Mum No Cables", "Wifi de Viking", “Michiel de Router” of "Beste Internet ooit".


Stap 3: Gebruik de nieuwe naam om je apparaten opnieuw met je wifi te verbinden
Lukt het niet om via My T-Mobile Thuis je wifinaam te veranderen? Download dan hieronder de handleiding om je wifinaam te wijzigen door in te loggen op het modem.

 

Handleiding Zyxel - Wifiwachtwoord en -naam wijzigen

Handleiding Huawei - Wifiwachtwoord en -naam wijzigen

Handleiding Draytek 2130 - Wifiwachtwoord en -naam wijzigen

Handleiding Draytek 2132 - Wifiwachtwoord en -naam wijzigen
 

Tip! Als je de naam van je wifi wijzigt, moet je de draadloze verbindingen van al je apparaten opnieuw instellen.


English Manual

Wifi is becoming a more and more integral part of our lives. It's almost impossible to imagine a life without it! As a result, slow wifi or an unstable connection really isn't what we want. In this topic we'll help you do three checks to make your wifi faster and more stable. Are the results not enough? Feel free to leave a comment below the topic!

 

Check 1: Change the modems placing to a more central spot:

The strength of your wifi depends on several different matters. For example, the distance to the modem, a physical block (thick concrete, for example) or a network from one of your neighbors. Because every house is different, the puzzle is also different for everyone. We can't change everything, but we do have some tips! The biggest "enemies" to wifi are water and electrical appliances. Make sure your modem isn't near an aquarium or a speaker but on a central, open spot. Does your modem have antennas? Make sure one is in an upright position, and one is lying flat.
 

Check 2: Use the best network:

Does your modem also support a 5 GHz network? If you're relatively close to your modem, this signal will be stronger, faster and should be more stable. You'll recognize the network because of the added "-5G" behind the network name. While the speed and stability are better, this is only for shorter distances. 5 GHz does not have the range that 2.4 GHz has, so if you're further away, make sure you use the 2.4 GHz network.
 

Check 3: Changing the channel:

Just like with radio, two senders can interfere with each other. Imagine a neighboring network or a baby monitor using precisely the wifi channel you are using: this will result in an unstable network. Therefore, you can gain a lot by changing the frequency (channel) your wifi network is using. You can easily check what channel is the best for you via a mobile app, and change it via your My T-Mobile Thuis or by logging in to the modem.

 

=>Checking what channel would be best via the app

Hide content

To check what channel your neighboring networks use, you can use this app from the Google play store or this app from the App Store. Be aware though, that there is only interference if the other wifi network is being used at that time. Other electrical devices that use wireless signals, or interfere with your signal, also aren't visible here. So it's an awesome tool, but not a waterproof solution.

 

=>My T-Mobile Thuis

Hide content

If you know what channel should work best for you, you can change your wifi channel. We recommend picking channel 1, 6 or 11. The wifi channel can be very easily changed via your My T-Mobile Thuis. Click on this link to immediately be on the right page: My T-Mobile Thuis. After logging in, you'll see the below screen:

 

 

If you want to manually change the channel, please try the below steps:

 

=>Draytek

Hide content

In the Netherlands we offer 13 channels, each with their own frequency. Because bordering channels can interfere with each other, we recommend using channels 1, 6 or 11. Try the one that should be best for several hours. Should it not improve, feel free to try another. Make sure you test over an extended period of time, best would be during evenings as it is usually the busiest period.

 

  1. Open your internet browser and surf to http://192.168.1.1 while connected to your modem. We recommend using a cable, but it is possible to do via wifi. The connection will drop whenever you change the channel, though,
  2. Use username and password “user”,
  3. Click on “Wireless LAN” in the menu (left),
  4. Click “General Setup”,
  5. On “Channel” you can change the channel. Make sure you use the mode “Mixed”!
  6. Click “OK”.
 

=>Huawei HG659

Hide content

In the Netherlands we offer 13 channels, each with their own frequency. Because bordering channels can interfere with each other, we recommend using channels 1, 6 or 11. Try the one that should be best for several hours. Should it not improve, feel free to try another. Make sure you test over an extended period of time, best would be during evenings as it is usually the busiest period.

 

  1. Open your internet browser and surf to http://192.168.1.1 while connected to your modem. We recommend using a cable, but it is possible to do via wifi. The connection will drop whenever you change the channel, though,
  2. Your username and password were randomly created and can be found on the back of your modem. Fill these in and hit enter,
  3. Go to “Thuisnetwerk”,
  4. Click on “WLAN-instellingen”
  5. Click on “Geavanceerde instellingen” so we can change the channel
  6. Choose the preferred channel for the 2,5 GHz or 5 GHz band, then click “Opslaan”.

 

 

=>Zyxel

Hide content

In the Netherlands we offer 13 channels, each with their own frequency. Because bordering channels can interfere with each other, we recommend using channels 1 or 6. Try the one that proves best for several hours. Should it not improve, feel free to try another. Make sure you test over an extended period of time, best would be during evenings as it is usually the busiest period.

 

  1. Open your internet browser and surf to http://192.168.1.1 while connected to your modem. We recommend using a cable, but it is possible to do via wifi. The connection will drop whenever you change the channel, though,
  1. The username and password are on a sticker, on the back of the modem. Use these to login,

72c1d307-fe92-4678-8af9-c09e91c28f2e.jpg

  1. Change the frequency via the dashboard, under “Wifi instellingen”.

 

Kom je er toch niet uit?

Heb je alle stappen doorgenomen, elke factor uitgesloten, maar kom je er toch niet uit? Geen zorgen! Je kunt altijd een reactie plaatsen in dit topic zodat onze users je kunnen helpen. Houd er alsjeblieft wel rekening mee dat wifi een service is en geen garantie. Wanneer het bekabeld wel werkt, maar op de wifi niet, dan kan dat betekenen dat het probleem te wijden is aan onzichtbare factoren en is het niet altijd oplosbaar. Toch kijken we er graag naar voor en met je zodat jouw draadloze netwerk geoptimaliseerd is. Laat altijd weten wat jij al geprobeerd hebt om het te fixen, dan pakken onze deskundige toppers de draad verder op!

 


257 reacties

Hallo @Winters27 

Heb je een glasvezel of DSL verbinding? Wanneer het internet lampje rood is kun je dan eens kijken welke lampjes er branden, knipperen of uit zijn op de mediaconverter?

Indien je DSL hebt is de modem aangesloten op het KPN ISRA waar de KPN kabel ook op is aangesloten zonder aftakkingen oid?

De tv heeft misschien alleen ondersteuning voor 2,4 GHz daarom dat hij het 5 GHz netwerk niet kan zien 

Goedemorgen,

 

wij hebben een glasvezelverbinding. De medewerkers via de chat kwamen er ook niet uit  vrijdag komt de monteur  Godzijdank heb ik onbeperkte data op mijn mobiel en kan ik andere apparaten verbinden met mijn hotspot, maar wat een gezeik toch.  Pardon my French. Mijn man vermoedt dat de modem (het witte kastje in de woonkamer, weet nooit zeker hoe dit heet) kapot is. Via de netwerkcontrole op de tv hebben we gezien dat er wel een verbinding is via ‘bekabeld internet’. De WiFi doet het dus niet. 
 

soms vind de wifi op mijn telefoon het netwerk, maar zodra je koppelt, wordt er aangegeven ‘geen internetverbinding’. 


hoop dat dit snel opgelost wordt, want dit is echt heel vervelend  

 

Reputatie 7
Badge +20

Hallo @Winters27 

Heb je een glasvezel of DSL verbinding? Wanneer het internet lampje rood is kun je dan eens kijken welke lampjes er branden, knipperen of uit zijn op de mediaconverter?

Indien je DSL hebt is de modem aangesloten op het KPN ISRA waar de KPN kabel ook op is aangesloten zonder aftakkingen oid?

De tv heeft misschien alleen ondersteuning voor 2,4 GHz daarom dat hij het 5 GHz netwerk niet kan zien 

Goedemorgen!

sinds anderhalve week hebben we elke dag wel problemen met onze WiFi. Beneden kijken we tv met de app en dit lukt dan dus ook niet. Het mobiele internet doet het wel. Een wifi-versterker gebruiken we. deze staat boven. 
 

nu krijg ik op de tv de melding ‘geen ethernet’. Betekent dit dat het bekabelde internet niet goed is? 

Na het opnieuw opstarten van de modem (witte kastje woonkamer) krijgen we eerst weer verbinding, maar na een paar minuten gaat het lampje bij het internetbolletje weer rood knipperen en dan valt het uit. Ik word hier echt niet goed van. Het mobiele internet doet het wel.

volgende hebben we al meerdere malen gedaan:

Modem opnieuw opstarten. 

Modem van de stroom af en opnieuw opstarten.

wifi-versterker ook van de stroom gehad en opnieuw aangesloten  

kan iemand alstublieft helpen?

aanvulling:

heb uitvoerig gekeken bij de netwerkinstellingen op de televisie. De tv kan het thuisnetwerk niet vinden. 
Een netwerk waar 5G achter staat, staat niet tussen de beschikbare netwerken. 
Via mijn account het kanaal aanpassen gaat niet, want er kan geen verbinding worden gemaakt met het kastje. Dit geeft jullie website aan. 

Hey T-Mobile Community!

Het is al telefonisch opgelost. In plaats van WiFi heb ik nu tijdelijk 4G netwerk gekregen tot er iemand komt kijken naar de router. Thank you!

Met vriendelijke groet,

Damian

Goedendag!

Er was helaas brand geweest in mijn flat en toen was het stroom uitgevallen. Het gebeurde in het elektriciteitskast in de kelder.. en toen het stroom weer aan ging deed het internet het niet meer ineens. 

Met vriendelijke groet,

Damian

Reputatie 7
Badge +13

Hoi @Indiedied, laat me jou gelijk helpen!

Waar heb je geprobeerd om jouw melding kenbaar te maken? Ik zie namelijk dat er medio vorig jaar voor het laatst contact opgenomen is met onze Klantenservice en zie verder geen berichten op de Community van je. Ik wil graag uitzoeken waar dit dan precies fout gaat zodat het in de toekomst niet meer voorkomt.

wat betreft jouw verbinding: ik zie dat het modem al 66 dagen onafgebroken online is, dat kan ook bijdragen aan een probleem in de verbinding. Zou je deze eens kunnen herstarten op de volgende manier, alsjeblieft?

Voer een reset uit zonder internetkabel: haal het modem en de TV box van de stroom. Daarna mag je de internetkabel uit de TV Box halen. Stop na 20 seconden de stroomstekker van het modem weer in het stopcontact. Zodra alle lampjes weer branden zoals ze deden, mag je de stroomkabel van de TV Box weer in het stopcontact stoppen. De TV Box gaat nu opstarten. Pas wanneer je de melding ‘geen internetkabel gevonden’ krijgt, stop je de internetkabel weer in de TV Box.

Wat een shit bedrijf dat T-mobile. Heel slecht internet tv ontvangst van de glasvezel en als je dat probeert te melden maken ze je het moeilijk! Regio Den Haag Segbroek. 

Hoi Waqqas,
Bedankt voor je reactie. Ik heb nu 2 Airport Extreme routers. Alleen merk ik dat ze niet automatisch van de ene naar de andere switchen. Ben benieuwd of dat zal verbetern met de Tmobile routers.

Reputatie 7
Badge +20

Hallo @Jasper76 

Met wifi-plus van T-Mobile maak je een eigen mesh netwerk waarbij jouw apparaten het beste signaal oppikken en dan schakel je de WiFi op de Draytek uit. Bestel er wel minimaal 2 omdat de mesh niet icm de Draytek werkt, kosten zijn €2,50 per maand voor 1 Wifi-plus punt.

Neem je er 1 dan zal deze werken als een versterker.

https://www.t-mobile.nl/thuis/internet/wifi-plus

Je kan ook een eigen TP-LINK Deco setje aanschaffen.

Switchen je apparaten dan automatisch naar het beste wifi-punt?

Reputatie 7
Badge +13

Aah dat is een uitstekende oplossing @boefmans

Vaak zien we dat hoe verder het modem van de grond af de beste resultaten behaalt, dat komt mede door het volgende: het beste Wifi-signaal krijg je met line-of-sight en dat bereik je het makkelijkst met hooggeplaatste apparatuur - plafond is ideaal, hoog aan de muur is goed, laag aan de muur is matig. Op de vloer of pal tegen/achter andere obstakels is ook geen goed idee.

Laat je ons weten of het gelukt is met de monteur? Als ik ergens bij kan helpen met de access points, laat het dan ook weten. We zitten altijd voor je klaar!

Dank je Jason,

 

Inmiddels staat er een afspraak met de monteur. Het modem is vrij dicht bij de grond opgehangen, ik begreep dat de router daar niet echt ver vandaan kan.

 

Daarnaast ga ik (denk ik) een paar goede AP's bestellen, waarmee ik de wifi uiteindelijk omzeil van de router zelf.

Reputatie 7
Badge +13

Hoi @boefmans, bedankt voor je zeer uitgebreide uitleg en situatieschets; daar kan ik wat mee!

Ik heb rondgevraagd wat de opties zijn en het is mogelijk om een technicus naar de Wifi te laten kijken - op onze kosten uiteraard. Normaliter pakken we deze optie niet direct op omdat we eerst naar andere mogelijkheden kijken, maar volgens mij heb je zo'n beetje het hele riedeltje al doorlopen, tevergeefs vooralsnog. 

Wat ik nog wel wil weten: je geeft aan: “De plaatsing van de router kan wellicht beter, liefst zet ik er zelfs een eigen router tussen maar geen idee of dat mogelijk is.“ → Waar staat het modem op dit moment en hoe hoog van de grond heb je deze geplaatst/is deze opgehangen?

Ik heb alle tips geprobeerd die hier staan, ook een extra accespoint gemaakt. Niets helpt voor de snelheid. Ik zat zojuist letterlijk 80cm van de router en antennes af met de laptop, en krijg meldingen van slechte netwerksnelheid.

 

Ik probeerde een aantal malen de klantenservice te bellen, dat heeft niet zoveel zin.

 

De plaatsing van de router kan wellicht beter, liefst zet ik er zelfs een eigen router tussen maar geen idee of dat mogelijk is. 

Ik kan ondergronds netwerkkabels trekken onder de vloer naar een meer centrale plek, ik zie alleen niet (er zit een nogal raar ‘draadje’ tussen modem en Tmobile router) of en hoe ik daarmee de router kan verplaatsen.

 

Situatie nu:

 

  • T-mobile router Draytek, die doet de wifi.
  • Een huis met drie verdiepingen en totaal ongeveer 200m2 (lijkt me te doen met 1 router?!).
  • Vanaf de router gaat een netwerkkabel naar een switch, vanuit daar naar de tv, een pc beneden en hue kastje en een draad naar boven toe
  • Boven weer een switch (dus niets draadloos aan) met printers en een pc.
  • Er zijn hier vrij veel netwerken in de buurt; andere kanalen kiezen maakt het echter alleen maar slechter.
  • Wifi problemen zijn eigenlijk begonnen sinds over naar Tmobile thuis met glasvezel, lijkt alleen wel steeds erger te worden.
  • Kastjes staan in de hoek van de woonkamer (waar de glasvezel binnenkomt), lijkt me ook geen ideale plek.

Ik zou verwachten dat er kosteloos iemand langskomt om mee te kijken en het op te lossen. Telefonisch contact lukt echter niet (ik heb een tmobile thuis account waarmee ik in kan loggen op de algemene site, echter niet op deze community. Een nieuw wachtwoord aanvraag komt ook niet door… Moet zeggen dat ik wel het gevoel krijg erg mijn best te moeten doen voor service, reden dat ik bij Tmobile zit is dat ik al vreselijk lang mobiele klant ben (uit de BEN tijd nog toen je niet overal dekking had :-)… 

 

Ik hoop dat iemand me via dit kanaal op de goede weg kan krijgen of dat er een ingang is om makkelijker ‘live’ contact te krijgen.

Reputatie 7
Badge +13

Hoi @Rgr, ik vermoed dat je doelt op de algemene verbindingsproblemen die we de afgelopen twee dagen ervoeren in vooral Den Haag en Culemborg.

Dit gaat niet puur om Wifi, dus mocht je daarover feedback willen leveren, mag ik je dan verzoeken het in één van de TV of Internet topics te plaatsen, of anders in een losstaand topic? Dit vraag ik niet om je geen antwoord te hoeven geven, maar meer omdat dit Wifitopic anders ondergesneeuwd wordt met allerlei andere onderwerpen. Alvast bedankt voor je medewerking en ik spreek je in een ander topic! 😉

Reputatie 7
Badge +13

Kan ik de wifi verbeteren door de internet snelheid te verhogen naar internet fast 100mb ipv 50mb?

 

 

Goedemiddag @kampremco, een snelheidsophoging is een directe verbetering van de bekabelde down- en uploadsnelheid die je binnen kunt halen, maar dat betekent niet per definitie dat de Wifi daarmee verbeterd wordt. Het ligt er ook aan wat je precies bedoelt met verbetering.

Een verbetering kan bijvoorbeeld een verhoogde snelheid zijn, maar ook een meer uitgebreide dekking, een betere stabiliteit, een groter mesh-netwerk of een combinatie van alle factoren die an sich al een verbetering kunnen zijn! 😄

Ophoging snelheid betekent niet altijd een verhoging van de Wifi-snelheid. Dit komt doordat Wifi van duizenden externe factoren afhankelijk kan zijn. Wat wil je precies verbeterd zien in je Wifi-netwerk? Ik denk dat wij op de Community je daar prima mee kunnen helpen namelijk!

Kan ik dan voorstellen dat T-Mobile ajb ervoor zorgt dat het internet (en tv) niet elke keer met een storing kampt? Sinds oktober ‘20 klant maar al vanaf het begin alleen maar problemen met of het internet of de tv. Dikke spijt dat ik de overstap naar t-mobile heb gemaakt. Ook vandaag weer ligt het internet er uit. Algemene storing wederom sinds 16.30 uur. En op dit moment is het probleem nog steeds niet verholpen. Hopeloos. En als ik bel is het enige wat men zegt “u zult toch moeten wachten tot de storing is verholpen”. Zit je dan als je moet werken maar er geen internet is. Wanneer kan ik ervan op aan dat het internet het een keer goed doet zonder storing??

Kan ik de wifi verbeteren door de internet snelheid te verhogen naar internet fast 100mb ipv 50mb?

 

 

Hi @Ziegel, handig dat je ons op de hoogte brengt, en nog gefeliciteerd met je nieuwe thuis! Ervaar je elke avond dit soort problemen of alleen tussen 21-24 december? Ik zie inderdaad dat de internetlijn niet stabiel is geweest in die periode, maar sinds de 25e lijkt de verbinding het weer uitstekend te doen.

Op basis van mijn metingen heb ik een vermoeden dat je het modem op een aftakking van de hoofdaansluiting hebt aangesloten. Als je verder geen problemen ervaart, is dat in principe niet iets waar jij je zorgen om hoeft te maken. Mocht dit nogmaals voorkomen, dan raad ik je wel aan om te kijken of er zich nog andere aansluitingen in de woning bevinden. Als deze er is, werkt de aansluiting in de meterkast vaak het beste.

Laat het gerust weten als er verder nog vragen of verzoeken komen, en dan probeer ik mijn best om die zo goed mogelijk te beantwoorden. Voor nu nog een fijne zondag gewenst.

Dank @Cal .

De laatste paar dagen heb ik inderdaad geen verstoringen meer ondervonden.

De aansluiting die ik gebruik is die in de huiskamer, en ja, die komt vast uit de meterkast. Sinds ik geen problemen meer ondervindt ga ik me daar inderdaad géén zorgen meer over maken.

Ik hoop dat de verbinding stabiel blijft, zoals velen ben ook ik afhankelijk (geworden) van een goede verbinding voor van alles en nog wat, waaronder mijn nieuwe werk. 

Dank voor de support.

Ziegel

Reputatie 7
Badge +2

Hi @Ziegel, handig dat je ons op de hoogte brengt, en nog gefeliciteerd met je nieuwe thuis! Ervaar je elke avond dit soort problemen of alleen tussen 21-24 december? Ik zie inderdaad dat de internetlijn niet stabiel is geweest in die periode, maar sinds de 25e lijkt de verbinding het weer uitstekend te doen.

Op basis van mijn metingen heb ik een vermoeden dat je het modem op een aftakking van de hoofdaansluiting hebt aangesloten. Als je verder geen problemen ervaart, is dat in principe niet iets waar jij je zorgen om hoeft te maken. Mocht dit nogmaals voorkomen, dan raad ik je wel aan om te kijken of er zich nog andere aansluitingen in de woning bevinden. Als deze er is, werkt de aansluiting in de meterkast vaak het beste.

Laat het gerust weten als er verder nog vragen of verzoeken komen, en dan probeer ik mijn best om die zo goed mogelijk te beantwoorden. Voor nu nog een fijne zondag gewenst.

Deze maand verhuisd van Haarlem naar Heemskerk. Modem meegenomen en die werkte wonder boven wonder in 1 keer (ADSL).

De router staat binnen een afstand van hooguit twee meter, er zitten geen wanden tussen.

Ik heb twee telefoons en meestal twee en soms drie laptops verbonden.

In de avond komt het 3 tot 4 keer voor dat de apparaten géén internetverbinding meer hebben, er is wél contact met de router. De melding is 'dat er actie ondernomen’ moet worden.

Het uit en weer aanzetten van router en laptops maakt niets uit.
1 laptop heeft nog een poortje waarmee ik 'm met een kabeltje aan de router kan verbinden.
Zodra ik dat doe hebben ook de andere apparaten weer toegang tot het web,

Het is voor mij een raadsel wat er aan de hand is, vooral omdat ik hier vóór mijn verhuizing nog nooit last van heb gehad. Toen ik dit raadsel via Facebook voorlegde aan T-Mobile werd ik hier naartoe verwezen, vandaar mijn relaasje.

Ik sta open voor álle suggesties want het is héél vervelend om bijvoorbeeld in overleg te zitten en dan de verbinding kwijt te geraken.

Reputatie 7
Badge +2

Hi @rcmsys,

Geen zorgen, ik ben er voor je om dit opgelost te krijgen en dat wil ik het liefst zo snel mogelijk waarmaken! Om jou alleen zo adequaat mogelijk te helpen, is het handig als je mij van bepaalde informatie voorziet. Ik weet dat je al een hoop hebt uitgevoerd, hartelijk dank daarvoor, en vandaar dat ik je ook zeker niet ga vragen om alles weer opnieuw te proberen. Daarentegen is bepaalde informatie wel onbekend én cruciaal voor mij. Ik hoop daarom dat je mij antwoord kan geven op de vragen die ik heb gesteld, zodat ik het probleem bij de wortels kan grijpen!

Je geeft aan dat je last hebt van haperend beeld, ervaar je dit op beide TV Boxen of enkel op één van de TV Boxen? In dat geval raad ik je graag aan om te controleren of de ‘goede’ TV Box ook werkt op de plek van de ‘slechte’ TV Box. Zo kan je snel uitsluiten of het aan de TV Box, of aan de bekabeling ligt. Toevoeging: je hoeft hiervoor verder geen gekke fratsen uit te voeren, een enkele vervanging bij wijze van test is genoeg. :relaxed:

Werken beide TV Boxen niet? Dan raad ik je graag aan om op minstens één van de TV Boxen de volgende stappen te doorlopen: Blokkerig of haperend beeld op TV. Hierna kan je weer van glanzend beeld genieten! Toevoeging: voor de duidelijkheid: heb je alle stappen al doorlopen? Dan heeft dit inderdaad geen zin. Geef het gerust aan als dit zo is, hiermee weet ik een stuk meer!​​


Wat betreft de Wifi, ervaar je hiermee overal in huis problemen of alleen op bepaalde plekken in jouw huis? Ik zie dat een Wifi monteur van ons destijds een versterker heeft geplaatst, maak je hier nog gebruik van en staat deze op een strategische plek waar je de versterker nodig hebt? Daarnaast raad ik je niet aan om gebruik te maken van Wifi kanaal 9 op de 2.4 Ghz frequentie, behalve als je veel buren / andere Wifi signalen in de omgeving hebt. Hoe je het Wifi kanaal kan optimaliseren, vind je overzichtelijk terug bij stap 4 op de volgende pagina: [Info] Hoe verbeter ik mijn Wifi? Toevoeging: de plek waarop je Thuis problemen ervaart is erg belangrijk om te weten. Meet je bijvoorbeeld die 5 én 185 Mbit/s op dezelfde plek Thuis, of op twee erg gescheiden plaatsen? Ik wil het kanaal ook best voor je aanpassen, alleen omdat ik niet op locatie ben kan ik lastiger inschatten welke de optimale is. Als je toch graag wil dat ik het kanaal aanpas, geef een sein, en ik ga er voor je achteraan!

 

Ik verwacht dat je hierna weer zorgeloos van ons internet kan genieten, maar anders hoor ik dat heel graag!

 

Reputatie 1

Eigenlijk is het vanaf het begin al behelpen met de verbindingen enz. Laatste keer alles gedaan wat moest en daarna heeft het een poosje goed gegaan. zo af en toe opnieuw de boel opstarten, maar dat was het.
Nu opnieuw weer van alles moeten doen is toch wel erg. En die tijd kan ik ook besteden om cai kabels te trekken  voor een andere aanbieder.

Nu wil ik net weer een online training aanpakken en zelfs tv kijken via de laptop. Maar het duurde allemaal weer zo lang. Wederom testen op snelheid en nu had ik amper 5mb/sec. Zijn weer een half uur verder. 2x opnieuw de boel aanzetten en dit keer weer 185mb/sec.
De hele familie klaagt hier. Als ik thuis kom van mijn werk zit ik niet te wachten op reacties dat de internet weer ruk was of de tv hapert. Als ik er dan zelf ook nog last van heb……..

Reputatie 7
Badge +2

Hoi @rcmsys, goed dat je aan de bel trekt! Wij lossen dit heel graag én snel voor je op. Je geeft aan dat je last hebt van haperend beeld, ervaar je dit op beide TV Boxen of enkel op één van de TV Boxen? In dat geval raad ik je graag aan om te controleren of de ‘goede’ TV Box ook werkt op de plek van de ‘slechte’ TV Box. Zo kan je snel uitsluiten of het aan de TV Box, of aan de bekabeling ligt.

Werken beide TV Boxen niet? Dan raad ik je graag aan om op minstens één van de TV Boxen de volgende stappen te doorlopen: Blokkerig of haperend beeld op TV. Hierna kan je weer van glanzend beeld genieten!


Wat betreft de Wifi, ervaar je hiermee overal in huis problemen of alleen op bepaalde plekken in jouw huis? Ik zie dat een Wifi monteur van ons destijds een versterker heeft geplaatst, maak je hier nog gebruik van en staat deze op een strategische plek waar je de versterker nodig hebt? Daarnaast raad ik je niet aan om gebruik te maken van Wifi kanaal 9 op de 2.4 Ghz frequentie, behalve als je veel buren / andere Wifi signalen in de omgeving hebt. Hoe je het Wifi kanaal kan optimaliseren, vind je overzichtelijk terug bij stap 4 op de volgende pagina: [Info] Hoe verbeter ik mijn Wifi?

 

Ik verwacht dat je hierna weer zorgeloos van ons internet kan genieten, maar anders hoor ik dat heel graag!

Reputatie 1

En wederom is het ruk met verbindingen. Tv loopt meerdere keren vast. Wifi is erg slecht. Speedtest op meerdere apparaten amper 40mbit met een 200mbit aansluiting.
We blijven problemen hebben sinds dat we klant zijn geworden. En ik heb geen zin in telkens te moeten resetten of opnieuw opstarten. Ik ben het ook nodig voor trainingen en wedstrijden, maar als je dan wederom uit de wedstrijd raakt, omdat de verbinding ruk is.

Graag een oplossing, anders zijn we aankomende week nog weg. Nu net om 12 uur weer hapering beeld tv.
Zag een test op internet dat t-mobile onderaan staat tussen 10+ providers……..

Reageer