[GUIDE] VOIP-/SIP-inloggegevens achterhalen met de Zyxel

  • 18 april 2020
  • 67 reacties
  • 4585 Bekeken


Toon eerste reactie

67 reacties

Reputatie 5
Badge +2

@TommyC, welke firmware staat er op de Zyxel? Omdat je een nieuwe klant bent, bestaat de kans dat er nog oude firmware (b11) op staat en dan zou het tweede stappenplan nog moeten werken. Ik hoop dat je de Zyxel vannacht niet had aangesloten, want dan is hij waarschijnlijk inmiddels geüpdatet.

Hoi allemaal, 

 

Ik heb de post van TMTV voor nu verwijderd. Ik zal hier volgende week op terugkomen met meer informatie! 


Sinds vandaag klant en onaangenaam verrast dat ik mijn Fritz!Box 7590 met Fritz!Fon DECT niet kan gebruiken. @Sander Die week is wel voorbij. De beloofde update heb ik niet kunnen vinden. Denk dat ik moet gaan kijken of ik mijn overstap nog ongedaan kan maken.

 

…. ondertussen zijn er velen die overschakelen op een andere voip provider waar het internet rijkelijk van voorzien is.

Tmobile mag straks niet klagen dat de inkomsten uit vaste telefonie terug lopen.

[...]

Klopt helemaal. Bovendien kun je het ook anders uitleggen: als veel andere providers kennelijk vinden dat het gebruik van softphones (en andere apparatuur) gewoon moet kunnen, zit het risico dus niet in die apparatuur en softphones. Ik zie dan maar 1 mogelijkheid voor het risico: dat moet dan bij T-Mobile liggen; hetzij in de techniek, hetzij bij de organisatie. Dat eerste zou een héle slechte zaak zijn, maar ik vermoed het tweede: de organisatie. Vanuit mijn ervaring durf ik dan de stelling aan dat die blokkade niet bij de techneuten maar bij het management ligt. Als mijn redenatie klopt, vind ik dat het management van T-Mobile zichzelf hier een enorm brevet van onvermogen geeft.

En als de oorzaak toch in de techniek ligt, vraag ik mij af waarom T-Mobile kennelijk zo veel afwijkt (achterloopt?) bij de concurrentie. In elk geval levert dat het verschijnsel op dat Yalerta al benoemde: stemmen met de voeten, oftewel overstappen naar een andere provider. Nog een half jaartje, dan is mijn contracttermijn om...  en ik zou graag blijven maar dit speelt voor mij wel een grote rol.

Conclusie: T-Mobile, geef die SIP gegevens vrij en maak je klanten blij!

Reputatie 6
Badge +2

…. ondertussen zijn er velen die overschakelen op een andere voip provider waar het internet rijkelijk van voorzien is.

Tmobile mag straks niet klagen dat de inkomsten uit vaste telefonie terug lopen.

De massa zal een dergelijke aansluiting misschien iets lastiger te activeren vinden, maar zullen wel volgen.

Gisteren assistente verleend bij een (nood)gedwongen thuiswerkster. Ze had van haar werkgever een vooringesteld voIP toestel en PC meegekregen om haar werk te verrichten. Als ze de juiste voedingsadapter voor de IP telefoon had meegekregen was ze direct “online” geweest, maar dat terzijde.:grin:

Reputatie 5
Badge +2

Hoi @Joghannes,

Dank voor de complimenten en wat leuk dat je het met interesse hebt gelezen! Als je het hele topic hebt doorgeworsteld en de conclusie is dat het nu niet kan, is dat inderdaad wel een tegenvaller. Het duurt langer dan ik hoopte, dus ik ga ze om een update vragen. De kogel is nog niet door de kerk, maar ik vrees dat mijn laatste post niet gaat terugkeren, tenminste niet voordat ze het onmogelijk gemaakt hebben. Overigens heeft dat niet zozeer met veiligheid te maken, maar ik weet niet precies wat ik daarover mag zeggen, dus ik wacht een officiële reactie even af. Je hoort nog van mij (of T-Mobile). Sorry dat ik op dit moment niet meer te melden heb. Ik hoop dat het in de toekomst weer mogelijk wordt om je gegevens te achterhalen (of dat T-Mobile ze gewoon vrijgeeft).

@Doornekamp33 Valt wel mee, hoor. Ik heb even contact gehad en als het geen risico's oplevert, zullen ze mijn post weer terugzetten (net als de vorige keer, toen ‘ie in het spamfilter was blijven hangen). Ze willen gewoon zeker weten dat het geen kwaad kan. Ze zijn tenslotte wel verantwoordelijk voor de beveiliging van klantgegevens. Ik heb dat programmaatje ook gemaakt met het idee dat het veilig zou zijn, anders had ik het er nooit op gezet. Ik ben er als tevreden klant absoluut niet op uit om T-Mobile het leven zuur te maken. Het is vooral bedoeld om toch alvast een soort vrije modemkeuze mogelijk te maken (waar ik ook groot voorstander van ben).

Volgende week hoor ik meer en zoals gezegd verwacht ik dat ze het gewoon weer online zetten. Daarna zullen ze wel weer proberen om het te blokkeren, maar ik denk dat dat nu een stuk moeilijker wordt :sunglasses: .

Hi,

 

Aangezien ik een paar mensen heb zien schrijven dat het werkt, en OP heb zien schrijven dat TM een week nodig had om het script te testen op veiligheid en een maand later er nog geen update is neem ik aan dat het door t-mobile niet veilig is gevonden en we deze methode dus ook niet kunnen gebruiken?

 

Echt jammer want met het doorlezen van deze post had ik constant het gevoel dat ik iets belangrijks zou gaan lezen🙈 beetje anti climax. 

Maar heel veel dank aan topic starter voor alle moeite die hij erin heeft gestoken.

Hulde!

Reputatie 1

Chips.. Ik was in de veronderstelling dat die wet van vrije router keuze er allang door was.
Volgend jaar waarschijnlijk pas..

Ik zou graag de huistelefoon via SIP op mijn mobiel zetten zodat ik, als ik thuis ben, bereikbaar ben zonder overal in huis toestellen te moeten plaatsen.
Het vaste nummer is helaas nog nodig dus helemaal weg kan ie nog niet..

Ik ga dit topic dus eventjes volgen ;)

Reputatie 6
Badge +2

Hallo @TMTV ,

 

Dank voor de uitleg waarom ze het “voorlopig” offline gehaald hebben. Is op zich een plausibele verklaring. Het gaat toch inderdaad ook om een stukje veiligheid.:wink:

Reputatie 5
Badge +2

@Doornekamp33 Valt wel mee, hoor. Ik heb even contact gehad en als het geen risico's oplevert, zullen ze mijn post weer terugzetten (net als de vorige keer, toen ‘ie in het spamfilter was blijven hangen). Ze willen gewoon zeker weten dat het geen kwaad kan. Ze zijn tenslotte wel verantwoordelijk voor de beveiliging van klantgegevens. Ik heb dat programmaatje ook gemaakt met het idee dat het veilig zou zijn, anders had ik het er nooit op gezet. Ik ben er als tevreden klant absoluut niet op uit om T-Mobile het leven zuur te maken. Het is vooral bedoeld om toch alvast een soort vrije modemkeuze mogelijk te maken (waar ik ook groot voorstander van ben).

Volgende week hoor ik meer en zoals gezegd verwacht ik dat ze het gewoon weer online zetten. Daarna zullen ze wel weer proberen om het te blokkeren, maar ik denk dat dat nu een stuk moeilijker wordt :sunglasses: .

Oei, iemand op zijn teentjes getrapt omdat @TMTV iets doet wat die niet leuk vind.🤬

Dacht dat TM wel wat sportiever was, niet dus.😳

Word tijd dat de vrije modem keuze word opgedrongen, of iedereen naar een goedkoper alternatief.👻

Reputatie 7
Badge +6

Hoi allemaal, 

 

Ik heb de post van TMTV voor nu verwijderd. Ik zal hier volgende week op terugkomen met meer informatie! 

 

[Post is hersteld!]

Reputatie 6
Badge +2

Goed bezig @TMTV ,

 

Deze guide werkt inderdaad veel makkelijker dan de vorige.:thumbsup_tone1:

Nu hopen dat T-Mobile hier voorlopig geen antwoord op heeft.:wink::joy:

Reputatie 7
Badge +19

@TMTV 

Ik had mijn gegevens voor VoIP graag willen opslaan maar ik ga binnenkort over op glasvezel en dan is het dus opnieuw bestellen en deze opzeggen.

Geen nut heeft het nu, ik hoop dat deze guide nog lang zal blijven werken.

Reputatie 5
Badge +2

@Pieter_B Dank! Die was ik nog niet tegengekomen. Overigens gebruikt T-Mobile een zelfgeschreven programma voor het beheer van alle routers. Mijn script is trouwens gebaseerd op het opstarten van de Draytek, om de eenvoudige reden dat dat een stuk simpeler (lees: korter) is.

Reputatie 7
Badge +2

Goed bezig @TMTV 

Voor mensen die zelf nog iets meer willen lezen, ref: ZyXEL Communications APS 1.0 Manuals

Reputatie 5
Badge +2

Belofte maakt schuld. Hierbij poging drie om de voip-gegevens uit je router te halen. Zoals gezegd werkt deze guide voorlopig alleen met de Zyxel, maar misschien komen de Huawei en/of Draytek daar op een later moment bij. Deze guide is eigenlijk nog simpeler dan de vorige twee. Je hoeft niet eens in te loggen in de router. Een stukje code uitvoeren op je computer is genoeg. In deze guide ga ik uit van een (schone) Windows-installatie, omdat dat nu eenmaal de grootste doelgroep is, maar het werkt ook op macOS en Linux. Als je daarmee overweg kunt, weet je vast ook wel hoe je dit aan de praat moet krijgen ;-).

Omdat ik me goed voor kan stellen dat je niet zomaar een programmaatje van een vreemde op je computer wilt hebben (terecht!), zal ik kort uitleggen wat dit scriptje precies doet. Op het moment dat je je router voor het eerst (of na een fabrieksreset) aansluit, wordt er een aantal instellingen vanuit T-Mobile geladen. Eén van die instellingen is je voip-account. Dit programma simuleert als het ware dat opstartproces. Dat gaat buiten de firmware om, dus het maakt niet uit welke versie er op je Zyxel draait. Dit werkt alleen binnen je eigen netwerk en je kunt ook alleen je eigen gegevens achterhalen. Geen zorgen dus!

Met deze kennis gaan we beginnen. Allereerst heb je Python nodig. Dat kun je hier downloaden. Ik heb de code getest met de op het moment van schrijven meest recente versie (3.9.0), maar het zou ook met Python 2 moeten werken, als je die al geïnstalleerd hebt. Let bij de installatie op dat je het onderste vinkje aanzet:

Klik na het installeren voor de zekerheid op 'Disable path length limit'.

Ga nu naar https://pastebin.com/jCQdTNVm en klik op 'download' om mijn programmaatje te downloaden. Wie er verstand van heeft, kan ook eerst de code bekijken om zeker te weten dat het allemaal deugt. Ik moet erbij vermelden dat zelf een script schrijven wat buiten mijn comfortzone ligt, dus ik sta open voor verbeteringen.

Open nu CMD: druk op Windowstoets + R, typ cmd en druk op enter. Om het te laten werken, heb je nog een hulpprogramma nodig. Dat kun je installeren door dit te typen:

pip install requests

Wacht tot het installeren klaar is (en negeer een eventuele waarschuwing) en ga dan naar de map waar je het eerder gedownloade script hebt opgeslagen. Meestal is dat de map 'Downloads'. Ga daar als volgt naar toe:

cd "C:\Users\<gebruikersnaam>\Downloads"

Vervang <gebruikersnaam> natuurlijk door je eigen gebruikersnaam. Typ nu:

python voip.py

Als het goed is, zou dit het resultaat moeten zijn:

En zie daar: je gebruikersnaam en wachtwoord. Met deze gegevens (en het serveradres voip.t-mobilethuis.nl poort 5060 UDP) ben je vrij om een eigen router aan te sluiten en toch je oude telefoonlijn te gebruiken. Daarover zijn hier genoeg interessante topics te vinden. Je Zyxel kan nu de kast in, maar bewaar 'm wel. Als je ooit je abonnement opzegt, wil T-Mobile 'm graag terug. Als je toch de Zyxel wil blijven gebruiken, is dit een goed moment om hem even opnieuw op te starten. Door mijn scriptje is hij voor de klantenservice tijdelijk onbereikbaar geworden. Dat lost zich vanzelf op, maar je kunt hem ook even herstarten.

Tot slot nog een kleine waarschuwing: wees voorzichtig met je voip-gegevens! Als ze in verkeerde handen vallen, kan het boevengilde op jouw kosten bellen en dat gaat T-Mobile niet vergoeden.

Succes!

TMTV

Reputatie 7
Badge +19

@TMTV 

Klasse man hoe jij dit allemaal voor elkaar krijgt!

🤗🤗🤗🤗🤗

Reputatie 6
Badge +2

Hallo @TMTV ,

 

Je bent weer goed bezig en niet voor één gat te vangen. We wachten weer in spanning af.

Reputatie 5
Badge +2

@LauLaman Dat klopt. De gegevens worden bij het aansluiten naar de router gestuurd, maar bij een fabrieksreset weer verwijderd, totdat de router opnieuw wordt aangesloten. Anders zou T-Mobile alle routers per klant moeten voorprogrammeren. Deze methodes werkten dus alleen als je de Zyxel had aangesloten én een actief telefoonabonnement had. Je kunt de gegevens dus niet van tevoren veiligstellen, omdat T-Mobile geen voip-accounts ‘reserveert’ voor als klanten later een telefoonlijn aanvragen. Je zou de Zyxel dus in de doos kunnen laten en eenmalig aansluiten zodra je een vaste lijn bestelt. Let daarbij wel op dat je dan meteen de gegevens eruit haalt. De routers worden vaak 's nachts geüpdatet, dus als je het de volgende ochtend probeert, werkt het niet meer.

Maar je zou ook op mijn volgende guide kunnen wachten. Die is namelijk bijna klaar en werkt op elke firmwareversie (wel alleen op de Zyxel, dus niet op de Draytek en Huawei). Maar ik wil nog niet te veel verklappen, om te voorkomen dat ze deze guide al onmogelijk maken voordat ik hem gepost heb. Driemaal is scheepsrecht!

Ik ben een nieuwe T-Mobile thuis klant en heb zo’n 2 weken geleden de apparatuur ontvangen. Ik werd super enthousiast toen ik las dat de geleverde router nog firmware  V5.50(ABPY.1)b11 had.

Ik neem momenteel geen telefonie af bij t-mobile maar wil dit wellicht in de toekomst dus ik denk ik stel alvast de SIP gegevens veilig. Methode 2 werkte voor mij probleemloos. Helaas was voor dit het resultaat:
 

  [
{
"Ret": "ZCFG_SUCCESS",
"Oid": "RDM_OID_VOICE_LINE_SIP",
"Iid": [
1,
1,
1,
0,
0,
0
],
"Object": {
"AuthUserName": "ChangeMe",
"AuthPassword": "ChangeMe",
"URI": "",
"X_ZYXEL_RegistrarType": "",
"X_ZYXEL_Url_Type": "URL_Sip",
"X_ZYXEL_CallFwdTableIndex": 0,
"SIPEventSubscribeNumberOfElements": 0,
"X_ZYXEL_MixerMode": "LocalMix",
"X_ZYXEL_RemoteRingbackTone": "",
"X_ZYXEL_P_AccessNetworkInfo": ""
}
},
{
"Ret": "ZCFG_SUCCESS",
"Oid": "RDM_OID_VOICE_LINE_SIP",
"Iid": [
1,
1,
2,
0,
0,
0
],
"Object": {
"AuthUserName": "ChangeMe",
"AuthPassword": "ChangeMe",
"URI": "",
"X_ZYXEL_RegistrarType": "",
"X_ZYXEL_Url_Type": "URL_Sip",
"X_ZYXEL_CallFwdTableIndex": 0,
"SIPEventSubscribeNumberOfElements": 0,
"X_ZYXEL_MixerMode": "LocalMix",
"X_ZYXEL_RemoteRingbackTone": "",
"X_ZYXEL_P_AccessNetworkInfo": ""
}
}
]

Ik vermoed dat deze gegevens de 1e keer contact met het netwerkt worden geprovisioned. Deze router heb ik zelf nog nooit aangesloten op het T-Mobile netwerk omdat ik mijn eigen apparatuur gebruik (UniFi Dream Machine Pro) maar het kan ook betekenen dat je deze gegevens als nog uit je router kan peuteren als de juiste firmware er op staat.

 

Het is gelukkig niet zo lang meer wachten tot de nieuwe regels van de AMC in werking treden. Voor mij maakt het niet zo veel uit aangezien ik alleen internet af neem.

 

Reputatie 5
Badge +2

De uitrol van de nieuwe firmware is begonnen (dank voor de tip @Waqqas). Waarschijnlijk nog vóór het einde van de maand worden alle Zyxels geüpdatet. Hiermee is ook mijn tweede guide rijp voor de sloop. Helaas heb ik nu niets meer achter de hand, dus het wachten is op T-Mobile of ze de gegevens vrij gaan geven. Of op een nieuwe mogelijkheid om ze zelf te achterhalen natuurlijk. Als ik die vind, meld ik me weer.

Nog meer slecht nieuws: ik ben iets te enthousiast geweest wat betreft de Huawei. Tijdens het testen van dit stappenplan ben ik tegen een onoverkomelijk probleem aangelopen waardoor ook dat de prullenbak in kan. Mocht ik toch nog ergens een mogelijkheid vinden, dan laat ik het uiteraard weten.

Reputatie 7
Badge +19

@carlrschr Goed dat het gelukt is! Je bent trouwens net op tijd, want:

ATTENTIE! Voor alle meelezers van dit topic: T-Mobile heeft weer een firmware-update voor de Zyxel klaarstaan. Het ziet er naar uit dat deze binnenkort wordt uitgerold, verspreid over een periode van 7 dagen. Op het moment van schrijven is er nog geen onderhoud aangekondigd, maar houd er rekening mee dat de eerstvolgende mail die je over onderhoud krijgt hiermee te maken heeft. De firmwareversie na de update is V5.50(ABPY.1)b14. Na die update is het niet meer mogelijk om de gegevens eruit te halen. Je kunt de stappen wel doorlopen, maar het wachtwoordveld blijft leeg. Hetzelfde verhaal als een paar maanden geleden dus, met dien verschille dat ik nu geen reserveplan meer heb. Dus als je overweegt om je VOIP-gegevens veilig te stellen, doe het snel.

Overigens ben ik nu de laatste hand aan het leggen aan een soortgelijke guide voor de Huawei HG659. Voor iedereen die daarin geïnteresseerd is, zal daar ik een apart topic over maken en het hier laten weten als het klaar is.

Bij het openen van de link (stap 1) geeft hij al aan "result" invalid username or password...

Toch zal het zonder T-Mobile modem lastig worden om een verbinding garantie te geven, om de doodeenvoudige reden omdat ze dan de lijn niet kunnen uitlezen, niet voor niets moet het provider modem aangesloten worden als er iets mis is.

Hoi, Ik ben nu bezig de tarieven van de diverse Voip-aanbieders met elkaar te vergelijken i.r.m. mijn (gemiddeld) belgedrag. Ik denk T-Mobile Bellen voor inkomende lijnen aan te houden (€2,50/mnd) maar valt nog te bezien. Belangrijkste is voor mij, dat ik nu met de verkregen T-Mobile Voip gegevens mijn eigen Fritzbox 7590 (met ingebouwde DECT ‘telefooncentrale’) optimaal kan gebruiken. Voor de uitgaande lijn maak ik nu al gebruik van een Siemens Gigaset C450 met een andere Voip-provider. Dat wil ik straks toepassen in de 7590 Fritzbox.

Ik heb div. topics in community nog eens doorgelezen wat er over deze materie (VOIP-SIP gegevens vrijgeven, blokkeren poort 5060, tot juridische onderbouwing/motivatie etc.) gemeld is. Daarin ontgaat me het standpunt en motivatie van T-Mobile (vasthoudendheid en nogmaals het moeilijker maken van achterhalen VOIP-gegevens door modem-updates -Is dit een update? Wordt dit officieel medegedeeld?- ).

Voor zover ik T-Mobile een klantvriendelijk advies mag geven: Geef je klanten de vrijheid de diensten (met passende service) al dan niet met een T-Mobile modem of met een eigen modem af te nemen, tegen een passende prijs. Die zal zonder T-Mobile modem ongetwijfeld lager (moeten) zijn. De klant is dan voor het functioneren ervan zelf verantwoordelijk. De scheiding ligt (zoals vanouds) op het ISRA-punt.

Reputatie 5
Badge +2

@carlrschr Goed dat het gelukt is! Je bent trouwens net op tijd, want:

ATTENTIE! Voor alle meelezers van dit topic: T-Mobile heeft weer een firmware-update voor de Zyxel klaarstaan. Het ziet er naar uit dat deze binnenkort wordt uitgerold, verspreid over een periode van 7 dagen. Op het moment van schrijven is er nog geen onderhoud aangekondigd, maar houd er rekening mee dat de eerstvolgende mail die je over onderhoud krijgt hiermee te maken heeft. De firmwareversie na de update is V5.50(ABPY.1)b14. Na die update is het niet meer mogelijk om de gegevens eruit te halen. Je kunt de stappen wel doorlopen, maar het wachtwoordveld blijft leeg. Hetzelfde verhaal als een paar maanden geleden dus, met dien verschille dat ik nu geen reserveplan meer heb. Dus als je overweegt om je VOIP-gegevens veilig te stellen, doe het snel.

Overigens ben ik nu de laatste hand aan het leggen aan een soortgelijke guide voor de Huawei HG659. Voor iedereen die daarin geïnteresseerd is, zal daar ik een apart topic over maken en het hier laten weten als het klaar is.

Reageer