Eigen modem: wat zijn de vereisten?

• 26 January 2022
  • 153 reacties
  • 27762 Bekeken

Toon eerste reactie

153 reacties

Reputatie 7
Badge +20

@Jari2017 

Wanneer je een storing hebt dan vraagt de klantenservice je altijd het T-Mobile modem aan te sluiten om de verbinding te meten dus het T-Mobile modem tijdelijk terug plaatsen zal niks veranderen aan je verbinding.

Bij AON is er geen sprake van een ONT (GPON).

Reputatie 7
Badge +20

@Jari2017 

Ja dat is het, zou goed moeten gaan maar wees wel voorzichtig met het glasvezel 😅

Leuk dat T-mobile dit doet, maar waarom zou je dan niet zoiets simpels als een eigen router ondersteunen vanuit jullie geleverde hardware. Laat de Zyxel modemrouters die jullie leveren gewoon in bridge mode gezet kunnen worden door de klant of eventueel door jullie als ISP.

Bridgemodus is op glasvezel eigenlijk niet echt noodzakelijk. Een groot aantal routers die mensen zelf willen gebruiken bevat VLAN ondersteuning en kan hierdoor als vervanger van de Zyxel worden gebruikt.

Hopelijk gaan jullie dat in de toekomst alsnog doen aangezien jullie ook deze stap hebben gemaakt om met je eigen modem te werken.

De stap waar je op doelt is geen keus van T-Mobile maar een wettelijke verplichting waaraan ze moeten voldoen. Het liefst heeft een provider dat de consument apparatuur van de provider gebruikt om op die manier de ondersteuning zo goed en eenvoudig mogelijk te maken (en houden).

Nu maar hopen dat T-Mobile op termijn komt met een dienst zoals KPN deze aanbied, ook wel… een ander (betere) modem/router met meer mogelijkheden (zoals Bridge), betere Wi-Fi tegen een meerprijs. Zodat de consument zonder zelf iets aan te hoeven schaffen gebruik kan maken van meer functionaliteiten.

Even een vraag @ProofofD3ath , Wat is de meerwaarde van de bridge modus als er voldoende modems te verkrijgen om de T54 of voorganger geheel weg te laten, het is bij de kabelboer die bridge aanbied eigenlijk bijna onmogelijk om een eigen modem aan te sluiten, en die hebben om de wetgeving te proberen tegen te houden de bridge functie er ingezet.

Ik vind persoonlijk dus de hele bridge overbodig.

Reputatie 7
Badge +13

Hartstikke bedankt voor je snelle hulp @Pieter_B, wordt enorm gewaardeerd! Handig ook die links naar video’s; dat is toch altijd net iets makkelijker te volgen dan een lap tekst - waar ook niets mis mee is natuurlijk.

@Karlok

Ik heb zelf geen IPTV van T-Mobile maar voor mensen met een eigen router is het makkelijker geworden, VLAN 640 heb je niet meer nodig, enkel VLAN 300 instellen voor internet en IPTV zal ook werken op een internet poort 😀.

Verder kan je ook de decoderloos tv kijken als je een geschikte tv of mediaspeler hebt.

Meer info over T-Mobile tv

Hallo @maart31 

De Fritzbox 7590 is er eentje die veel wordt gebruikt 😀

Dank!

Weet je ook of mensen ervaring hebben met FRITZ!Box 5530 Fiber? https://nl.avm.de/producten/fritzbox/fritzbox-5530-fiber/

Ik heb de 5530, makkelijk in te stellen, settings van Tmobile staan er al in. Enige probleem wat ik nu heb is dat LAN poort 3 niet werkt voor internet, misschien staan de settings zo ingesteld dat deze is gereserveerd voor iptv. Heb hiervoor een ticket lopen bij AVM.

Bij de 4060 box is Lan 3 gereserveerd voor "toeristen” Kan zijn dat dat ook bij de 5530 is? Software is FRITZ!OS: 07.29. 

Gast toegang staat er niet bij, zal wellicht op een andere manier ingesteld kunnen worden. 

Dank voor de snelle reacties, hier ga ik eens in duiken. De FritzBox kan dan wel niet in Bride Modus maar daar weet ik wel een oplossing voor of een work-arround evt met een DynDNS oplossing om bij de firewall te kunnen, dus dat gaat goed komen. 

Ik snap niet wat je wilt bereiken met DynDNS. Je kunt je externe IP altijd bereiken, DynDNS geeft je een fully qualified domain name. Maar dat adres blijft op de Fritzbox.
Het grootste probleem daarmee is dat je port-forwarding nog steeds op de Fritzbox moet doen.

En als je  de Fritz blijft gebruiken: doe GEEN NAT op de xxsense, je wilt geen dubbele NAT, die op de Fritzbox kan niet uit.

T-mobile doet geen IPv6: in dit geval gelukkig want IPv6 routering Fritzbox is een ramp

Ik heb ooit een config gehad met DynDNS en een firewall achter mijn FritzBox, helaas is de firewall gesneuveld. 

Maar ik zie net in de reacties dat je beter Bridge Modus kunt doen en dan heb je je ext ip op je WAN poort. DynDNS kan dan alleen nog handig zijn voor VPN verbindingen.

Ik ga kijken naar een router met Bridge modus om DSL naar LAN (WAN) om te zetten en dan een xxxSense Firewall erachter om het netwerkverkeer te reguleren etc. 

Reputatie 4
Badge

Heb zelf glasvezel, maar via werk bij verschillende klanten de Zyxel VMG4005-B50A als bridge only modem met een degelijke firewall/router erachter. Werkt goed en ondersteund alle DSL profielen die in NL gebruikt worden door KPN. Weet niet zeker welke profielen T-Mobile gebruikt, maar het modem kan ook VPlus en Bonding aan.

Voor de geïnteresseerden die een alternatieve GPON willen gebruiken, de UF-Instant is het serienummer niet van aan te passen, dus is enkel in te zetten als je het serienummer laat registreren bij T-Mobile, wat niet handig is, want duurt lang en bij storing moet je de oude weer registreren, wat ook weer tijd kost. Dus heb die maar geretourneerd.

Bij de UF-Loco en UF-Nano-G kan je het serienummer en MAC-adres van de Huawei ONT kopiëren met https://github.com/Unifi-Tools/UFiber.Configurator, deze werken dan ook op T-Mobile thuis.

Hoop dat iemand ervaring heeft met een GPON SFP-module die wel werkt met T-Mobile waarbij het serienummer aangepast kan worden.

In Frankrijk is de fs.com https://www.fs.com/products/133619.html nu zeer geliefd. Serienr kan makkelijk via ssh worden aangepast. Ik heb nog geen glas dus kan het niet testen. Gezien het feit dat het in Frankrijk bij alle providers goed werkt, zou ik zonder meer verwachten dat dit ook voor T-mobile werkt

Heb zelf glasvezel, maar via werk bij verschillende klanten de Zyxel VMG4005-B50A als bridge only modem met een degelijke firewall/router erachter. Werkt goed en ondersteund alle DSL profielen die in NL gebruikt worden door KPN. Weet niet zeker welke profielen T-Mobile gebruikt, maar het modem kan ook VPlus en Bonding aan.

Voor de geïnteresseerden die een alternatieve GPON willen gebruiken, de UF-Instant is het serienummer niet van aan te passen, dus is enkel in te zetten als je het serienummer laat registreren bij T-Mobile, wat niet handig is, want duurt lang en bij storing moet je de oude weer registreren, wat ook weer tijd kost. Dus heb die maar geretourneerd.

Bij de UF-Loco en UF-Nano-G kan je het serienummer en MAC-adres van de Huawei ONT kopiëren met https://github.com/Unifi-Tools/UFiber.Configurator, deze werken dan ook op T-Mobile thuis.

Hoop dat iemand ervaring heeft met een GPON SFP-module die wel werkt met T-Mobile waarbij het serienummer aangepast kan worden.

In Frankrijk is de fs.com https://www.fs.com/products/133619.html nu zeer geliefd. Serienr kan makkelijk via ssh worden aangepast. Ik heb nog geen glas dus kan het niet testen. Gezien het feit dat het in Frankrijk bij alle providers goed werkt, zou ik zonder meer verwachten dat dit ook voor T-mobile werkt

Zag die ook eerder voorbij komen. Alleen jammer dat hun magazijn in EU geen voorraad heeft, dus duurt een maand.

Heb verder goede ervaringen met fs.com voor de normale SFP modules, dus ben benieuwd.

Goedenavond,

Omdat ik al een tijd problemen heb met mijn verbinding en zeer sterke verdenking heb dat mijn modem het probleem vormt wil ik mijn eigen modem aansluiten. Ik heb een Draytek Vigor 2860 hiervoor liggen, maar krijg m niet werkend. Nu weet ik ook niet of ik alle instellingen goed heb staan, de ibformatie van tmobile is nogal summier.

De VPI en VCI zou ik bijvoorbeeld niet moeten invullen, maar kunnen niet leeg blijven in het modem.
De Encapsulation zou op IPOE moeten staan, maar dan heb ik alleen bride en geen routing.
En hoe moet ik de VLAN precies instellen?

Het modem traint wel goed in op de lijn, maar logt niet in op het netwerk op dit moment.

Goedenavond,

Omdat ik al een tijd problemen heb met mijn verbinding en zeer sterke verdenking heb dat mijn modem het probleem vormt wil ik mijn eigen modem aansluiten. Ik heb een Draytek Vigor 2860 hiervoor liggen, maar krijg m niet werkend. Nu weet ik ook niet of ik alle instellingen goed heb staan, de ibformatie van tmobile is nogal summier.

De VPI en VCI zou ik bijvoorbeeld niet moeten invullen, maar kunnen niet leeg blijven in het modem.
De Encapsulation zou op IPOE moeten staan, maar dan heb ik alleen bride en geen routing.
En hoe moet ik de VLAN precies instellen?

Het modem traint wel goed in op de lijn, maar logt niet in op het netwerk op dit moment.

Bij het laatste scherm onderaan, bij tag value van customer tag moet je 300 invullen. En als T-Mobile iPoe specificeert zal hij op modem niveau bridgen, afhankelijk van het type router, zal de router nog steeds routeren.

Het aansluiten van een eigen router is heel eenvoudig zelfs met glasvezel zeker als je al een mediaconverter hebt. Router verbinden verbinden met de mediaconverter en in de router de vlan internet instellen op 300 en je hebt weer internet.

In mijn geval was het iets meer werk, omdat ik de draytek heb.

1. mediaconverter gekocht (tp-link), wel eerst veel over gelezen.
  2. ont uit de draytek halen en plaatsen in de mediaconverter
  3. Router aansluiten op de mediaconverter
  4. Router internet vlan instellen op 300 (ik heb de nieuwe iptv al)

Gisteren aangesloten en wifi is zo veel beter geworden en zelfs de internet verbinding is veel constanter snel en stabieler. Via ethernet kabel heb ik nu steeds 930/930.

Daarbij een router die nu weer mooi van de recentste firmware is voorzien met veiligheid.

De oude router weer aansluiten en ont weer erin doen duurt 5 minuten inclusief opstarten. Als je dus problemen krijgt is het zo weer om gezet.

@Hidden.nld @Pieter_B Kunnen jullie je nog eens buigen over het Cisco verhaal dat er geen DHCP op vlan 300 wordt uitgegeven?

Van @Jason begreep ik dat jullie hier meer kennis over hebben.

Reputatie 1

@Karlok

Ik heb zelf geen IPTV van T-Mobile maar voor mensen met een eigen router is het makkelijker geworden, VLAN 640 heb je niet meer nodig, enkel VLAN 300 instellen voor internet en IPTV zal ook werken op een internet poort 😀.

Verder kan je ook de decoderloos tv kijken als je een geschikte tv of mediaspeler hebt.

Meer info over T-Mobile tv

Hallo @maart31 

De Fritzbox 7590 is er eentje die veel wordt gebruikt 😀

Dank!

Weet je ook of mensen ervaring hebben met FRITZ!Box 5530 Fiber? https://nl.avm.de/producten/fritzbox/fritzbox-5530-fiber/

Ik heb de 5530, makkelijk in te stellen, settings van Tmobile staan er al in. Enige probleem wat ik nu heb is dat LAN poort 3 niet werkt voor internet, misschien staan de settings zo ingesteld dat deze is gereserveerd voor iptv. Heb hiervoor een ticket lopen bij AVM.

Bij de 4060 box is Lan 3 gereserveerd voor "toeristen” Kan zijn dat dat ook bij de 5530 is? Software is FRITZ!OS: 07.29. 

Gast toegang staat er niet bij, zal wellicht op een andere manier ingesteld kunnen worden. 

Zelf heb ik ook de 5530 en als je een switch er tussen hebt gezet, mijn situatie, dan hoef je alleen vanuit LAN 1 een utp kabel in de switch steken en internet plus tv aansluitingen lopen via de switch. Kies aansluiting via Lan 2 naar switch als mediaconverter van T-Mobile in in LAN 1 zit. Bij mij was Lan 3 hierdoor ook niet zichtbaar in het netwerk. 

Reputatie 7
Badge +2

@peter.krijgsman

Weet niet of deze pagina je zou kunnen helpen - How to set up a Cisco router for VDSL2/FTTC

Lees net wat verder ,maar dat is een uitleg voor een PPPoE connectie ,,,

Reputatie 7
Badge +20

Hallo @zwarteraaf 

Wat jij beschrijft is al veel langer mogelijk 😉

https://community.t-mobile.nl/vast-internet-492/glasvezel-draytek-vervangen-met-je-eigen-router-met-vlan-297061

@Pieter_B 

mijn config is als volgt:

!
interface Ethernet0/2/0.300
 description Internet
 encapsulation dot1Q 300
 ip address dhcp
 ip nat outside
!

Er wordt geen gebruik gemaakt van PPPoE, dus een dialer configuratie is niet nodig.

Op vlan 100 krijg ik wel een ip adres toegewezen en op vlan 300 niet…

Reputatie 1

@maart31

Met een AON verbinding is het niet zo ingewikkeld aansluiten maar met een GPON verbinding is het nog afwachten omdat de ONT eerst verplicht was maar sinds 27 januari kan je de ONT vervangen. Nog niemand heeft de ONT weten te vervangen bij GPON denk ik.

Ik heb met de klantenservice gebeld, en na een aantal keer bellen iemand aan de lijn gekregen die het ging uitzoekken.

Mijn serienummer voor mijn nieuwe GPON (huawei HPSP2120 GPON ONU Tx1310nm, Rx1490nm) doorgegeven, nog specifiek gevraagd aan welke specificaties het moet voldoen en het wordt aankomende week geregeld (krijg nog een mail vanuit de backoffice wanneer het exact wordt doorgevoerd).

Ik heb nu de meegeleverde Huawei HG8010G van T-mobile zelf

Hoi Z. Wil je hier delen hoe het gegaan is als de omzetting is uitgevoerd? Zelf wil ik de ONT gebruiken die bij de Fritzbox 5530 meegeleverd wordt. En dan hoef ik geen mediaconverter te plaatsen. Bedankt. 

Reputatie 5
Badge +2

@SAM_024 Er zit een verschil tussen een ONT en een Media Converter. de Fritz heeft een AON (met de A van Active) aansluiting, een ONT gebruik je op een PON (met de P van Passive) netwerk. Deze zijn niet uitwisselbaar (en moet je ook niet willen proberen). Sluit je wel een AON apparaat op een PON netwerk aan, dan verstoor je het netwerk van iedereen in de straat die T-Mobile heeft. Dat maakt de komende buurtbarbecue er niet gezelliger op.

Je kan natuurlijk even navragen wat voor aansluiting je hebt bij de klantenservice, maar aan je huidige interface converter kan je het wel zien. PON en LOS lampje op het apparaat? Dan is het een PON ONT. Heb je AON, dan staat er meestal gewoon media converter op het apparaat zelf. Heb je een Draytek modem, dan heb je sowieso AON.

Reputatie 1

@SAM_024 Er zit een verschil tussen een ONT en een Media Converter. de Fritz heeft een AON (met de A van Active) aansluiting, een ONT gebruik je op een PON (met de P van Passive) netwerk. Deze zijn niet uitwisselbaar (en moet je ook niet willen proberen). Sluit je wel een AON apparaat op een PON netwerk aan, dan verstoor je het netwerk van iedereen in de straat die T-Mobile heeft. Dat maakt de komende buurtbarbecue er niet gezelliger op.

Je kan natuurlijk even navragen wat voor aansluiting je hebt bij de klantenservice, maar aan je huidige interface converter kan je het wel zien. PON en LOS lampje op het apparaat? Dan is het een PON ONT. Heb je AON, dan staat er meestal gewoon media converter op het apparaat zelf. Heb je een Draytek modem, dan heb je sowieso AON.

Hoi Jaap, de monteur gaat mij op GPON aansluiten zodra hij weer de centrale in kan. Volgens AVM informatie kan de 5530 die ik heb GPON aan zonder omvormer ertussen. 

Reputatie 7
Badge +13

Bedankt voor alle hulp tot dusver @Pieter_B en alle andere users, echt top! Het is niet eenvoudig om de oorzaak te kunnen doorgronden, maar we blijven het proberen.

Reputatie 7
Badge +13

Goedemorgen all, voor alle Cisco gebruikers een klein vraagje vanuit de techneuten: welk type Cisco hardware gebruik je en op welke iOS release draait deze?

Basic Cisco configuratie zie hieronder :
Wat ook kan is dat je per ongeluk de verkeerde configuratie gebruikt, kan dat kloppen?

!
interface GigabitEthernet0/1.300
encapsulation dot1Q 300
ip address dhcp

Alvast bedankt voor jullie terugkoppelingen!

Wat moet ik doen om het serie nummer van om mijn ont te laten registreren, zit op het open dutch fiber netwerk?

[Moderator edit - verwijderd. Deel geen privéinformatie]

Reputatie 1

@SAM_024 de 5530 heeft inderdaad een sfp poort. Daar kan een MC of ont ONT module in. Zo te zien wordt deze niet standaard meegeleverd. Was dat bij jou wel? 

Oh, als je deze via sfp configureert, dan dien je vlan 300 op de sfp interface te configureren in plaats van de wan interface. 

Hoi Jaap, deze wordt meegeleverd en alleen ont van AVM kan gebruikt worden. Het klopt dus dat ik mediaconverter er tussen uit kan laten als ik sn van AVM ONT doorgeef?

De 5530 heeft het profiel van T-Mobile al ingeladen en ik hoef niets aan te passen. 

Ja ik weet dat het een verplichting is maar toch zoals je zelf al aangeeft zou je als bedrijf ook verder kunnen kijken en niet alleen maar doen wat je wettelijk verplicht bent te doen. Aangezien ze net een nieuwe T54 aan het uitleveren zijn zou het mooi zijn dat ze het hierin al meenemen maar ik verwacht dat het pas in een volgende versie zal zijn, als ik het artikel omtrent de nieuwe hardware goed had gelezen.

Precies zoals @Doornekamp33 hier ook al aangeeft, je kunt ook gewoon je eigen modem kopen en direct aansluiten. Het enige wat deze hoeft te hebben is VLAN ondersteuning.

Wat mij betreft hoeft bridgemodus niet zo en als het dan toch komt mag het wat mij betreft in een ander merk/type modem die de consument tegen een meerprijs kan huren.

het is bij de kabelboer die bridge aanbied eigenlijk bijna onmogelijk om een eigen modem aan te sluiten, en die hebben om de wetgeving te proberen tegen te houden de bridge functie er ingezet.

Ik meen mij te herinneren dat met de komst van de Technicolor en Cisco EPC392x modems er de mogelijkheid was om deze in bridgemodus te zetten. In UPC gebied kon dit sowieso al sinds medio 2010/2011.

@Doornekamp33 @Gerrit078, bridge modus is al heel lang een gemeengoed bij de kabelboer Ziggo, daarvoor Wanadoo en daarvoor Casema. Voorheen leverde zij namelijk alleen een modem en kon men zelf een router erop aansluiten. Je kon dus met 1 pc direct verbinding maken met hun modem. Later is dit een modemrouter geworden maar hierbij was dus gewoon de mogelijkheid om hun apparaat in bridgemodus te zetten aangezien een groot deel van de klanten een eigen router had achter het modem/modemrouter van de kabelboer. Voor de mensen die dat niet hebben kon je gewoon direct netwerkkabels aansluiten op hun modemrouter en klaar is kees.

Het feit dat dit niet kan bij de glasvezelboer vind ik zeer vreemd en daarbij is het zeker niet wenselijk om extra te betalen zoals Gerrit078 suggereert, voor iets waarbij dit een standaard optie zou moeten zijn op een modemrouter. Zoals gezegd ik wil geen eigen modem kopen ik wil gewoon mijn eigen router gebruiken achter de modemrouter van de glasvezelboer in dit geval T-Mobile. Dit zodat ik mijn eigennetwerk behoud en de spullen van de provider netjes kan retourneren wanneer dat nodig is zonder alles te moeten aanpassen.

Reageer