Eigen Router bij een Draytek modem (Zonder VLAN ondersteuning)

  • 19 November 2018
  • 84 reacties
  • 23955 Bekeken


Toon eerste reactie

84 reacties

Reputatie 2

@DragoWing

Of het makkelijker is weet ik niet.

Je hebt eigenlijk dezelfde vlan id's nodig om in een managed switch in te stellen bij een router zonder vlan en bij een router met vlan.

Beide opties vereisen dus de juiste instellingen.

Dat snap ik een dat heb ik ook zo neergezet, misschien heb ik kabels verkeerd ofzo want ik kan wel in de switch naar niet op de local ip van de switch site, bij vlan routers zie je makkelijk waar je het moet instellen I guess, zit nog te twijfelen wat te doen naar het lijkt makkelijker, aangezien mijn switch ook in de woonkamer staat,  plus ik denk dat een router beter is dan een Google WiFi, XD

Ik heb een vraagje, kan ik een model router/managed switch naar eigen keuze dus gebruiken om de brakke zyxel VMG8825-T50 te vervangen?

Mijn aansluiting is reeds voorzien van een mediaconverter door t-mobile, geen telefoon wel iptv.

Ik heb een Ubiquiti EdgeRouter Lite 3-Poort Router op het oog.

Reputatie 3

Mensen, Ik zit met de handen in het haar.

Ik heb eerst geprobeerd om een standalone verbinding te maken. Dus Media Converter → USG → Laptop, zonder de USG in de unifi controller op te nemen. Zie bovenstaande screenshot hiervan. de USG krijgt een ip, maar geen verbinding.

Daarna heb ik geprobeerd om de USG eerst in de controller op te nemen, maar dat lukt helemaal niet. Ik heb eerst via de webinterface het LAN-IP gewijzigd naar de goede range waar alle andere apparaten in zitten, en de software ge-update naar de nieuwste versie. Daarna in het netwerk gehangen. De Controller ziet hem netjes en vraagt om te adopten, maar zodra ik op adopt klik gaat hij weer updaten, en vat hij terug naar het oude LAN-IP (192.168.1.1), maar omdat er schijnbaar wel beheersinstellingen gewijzigd zijn kom ik met geen mogelijkheid meer in de webinterface. Dus weer een fabrieksreset, om uiteindelijk weer op hetzelfde punt te stranden. Ow ja… apart detail. De LED-ring op de de USG brand constant blauw, wat aan zou moeten geven dat hij ge-adopt is.

Wie helpt me?? Wat moet ik doen, en in welke volgorde?? Ik weet het niet meer.

 

Reputatie 7
Badge +15

@Doeffgek

Kan je eens onder profiles > switch ports kijken of je daar eens kan doen, ik zag in een andere topic dat ze hier ook wat deden.

Reputatie 3

@Waqqas dat kan pas als hij in de controller zit. ps dat is nu gelukt (zucht).

Straks mss nog eens kijken of het goed gaat als ik de Zyxel ertussenuit haal.

Dus de USG zit nu in mijn controller. IP-range staat goed, en hij is netjes ge-upgrade naar de nieuwste firmware.

Reputatie 7
Badge +3

Ter info, de default USG adoption is eerst hem zelfstandig aan een PC/Laptop te hangen en vanuit daar verder te gaan.

Daar zal je ook onder de WAN de VLAN optie moeten aanzetten en instellen op VLAN 300

Na een factory reset, de USG gaat terug naar de default gateway .. maar daar was je al achter .. 192.168.1.1 en dat gebeurt echt na elke factory reset.

Reputatie 3

Het is gelukt. Helaas is het niet zo eenvoudig gebleken als overal in de hele community word gezegd. Natuurlijk komt dit vooral door het feit dat Ubiquiti de configuratie niet heel eenvoudig heeft gemaakt. Maar nadat het bovenstaande (adopten in de controller, en van daaruit de USG configureren) eenmaal was gelukt, was het idd een kwestie van de apparaten omwisselen en het werkt.

Ik ben begonnen om een stappenplan uit te schrijven om dit duidelijk te hebben. Zelfs dan zal er nog de nodige frustratie ontstaan, maar dan is in elk geval duidelijk wat je allemaal moet doen. En dan blijkt het ongeveer 30-45 minuten werk te zijn.

Als iemand hier interesse in heeft hoor ik het graag.

Iedereen bedankt voor de tips.

Reputatie 7
Badge +4

Het is gelukt. Helaas is het niet zo eenvoudig gebleken als overal in de hele community word gezegd. Natuurlijk komt dit vooral door het feit dat Ubiquiti de configuratie niet heel eenvoudig heeft gemaakt. Maar nadat het bovenstaande (adopten in de controller, en van daaruit de USG configureren) eenmaal was gelukt, was het idd een kwestie van de apparaten omwisselen en het werkt.

Ik ben begonnen om een stappenplan uit te schrijven om dit duidelijk te hebben. Zelfs dan zal er nog de nodige frustratie ontstaan, maar dan is in elk geval duidelijk wat je allemaal moet doen. En dan blijkt het ongeveer 30-45 minuten werk te zijn.

Als iemand hier interesse in heeft hoor ik het graag.

Iedereen bedankt voor de tips.

Plaats het stappenplan vooral, want hopelijk kunnen we daarmee ook weer andere mensen beter op weg helpen. :v_tone3:

 

Het is gelukt. Helaas is het niet zo eenvoudig gebleken als overal in de hele community word gezegd. Natuurlijk komt dit vooral door het feit dat Ubiquiti de configuratie niet heel eenvoudig heeft gemaakt.

Het is even geleden voor mij, maar volgens mij was het een kwestie van;

→ Aansluiten op de mediaconverter

→ https://192.168.1.1/ bezoeken

→ WAN → DHCPv4 Automatic & VLAN 300

That's all…. mocht het een 2e hands zijn, dan voordat je de eerste stap uitvoert eerst even de resetknop ingedrukt houden voor een factory reset. Lokaal IP-Adres wijzigen etc. moet je pas doen vanaf het moment dat internet werkt en je in de controller ge-adopt hebt.

In mijn geval werd de software update voor de USG overigens direct geïnstalleerd toen VLAN 300 en het IP-Adres verkregen waren. Maar ondanks dat, ik kom wel vaker allerlei taferelen tegen waarbij “de normale installatieprocedure” niet verloopt zoals het eigenlijk zou moeten.

 

Reageer