[Glasvezel] Draytek vervangen met je eigen router (met VLAN)

  • 22 January 2018
  • 527 reacties
  • 120042 Bekeken


Toon eerste reactie

527 reacties

Reputatie 3
Mooie oplossing! Als alles draait, doe je dan even verslag? Vinden we leuk!
Als Ik het niet vergeet dan doe Ik dat, maar daar kan wel even overheen gaan want het is een appartement waar Ik aanstaande Vrijdag naar verhuis en heb nogal wat meer te doen zoals sleuven vrezen voor buis waar datakabel inkan en nog veel meer.
Reputatie 7
Wat een werk maak je er van..... al eens naar pof gekeken ? Optische kabel gewoon door bestaande leidingen.
@Hidden.nld ik heb deze setup net even kort geprobeerd bij een vriend, maar dan met een Netgear R7000 met DDWRT firmware (ken je deze?), ik hoop dat je mij een beetje op weg kunt helpen. Als dit werkt, zal ik ook T-mobile thuis bestellen :-)

Ik heb op onderstaand scherm gekeken en het eea geprobeerd, standaard ziet het er zo uit:



Ik had oa. het volgende geprobeerd:



Op dit apparaat vallen mijn LAN poorten en wifi onder VLAN1, en mijn WAN poort onder VLAN2.

Ook kan ik de volgende instellingen selecteren voor mijn WAN poort, hij staat standaard op DHCP:



Verder nog 2 vragen:
  • Welke lampjes branden er bij jou op de optisch-electrisch converter na het aansluiten van de vezel?
  • Ik kan deze converter op Auto of Forced instellen, welke heb jij gekozen?
Reputatie 3
Wat een werk maak je er van..... al eens naar pof gekeken ? Optische kabel gewoon door bestaande leidingen.
Goede tip, zal daar eens naar kijken, maar, ik moet toch een hoop veranderen in het appartement, zo zitten alle stopcontacten op een meter hoog, dus die moet Ik toch verzetten.
Jij zegt POF, zal eens kijken of Ik daar iets over kan vinden, heb Jij anders een link.
Reputatie 7
@sammeynl De mc staat bij mij op forced, het kan even duren voor alle lampjes gaan branden.
voor de rest moet je van de wan vlan 300 tagged pakken en doorzetten naar je ethernet untagged.
Volgens mij moet je in ddwrt een extra interface aanmaken op de wan, maar heb het nog niet geprobeerd met ddwrt.

@just_perry POF Nederland soms kan het lastig zijn om de trekveer er door heen te krijgen. dan kan je het beste deze trekveer gebruiken
het is vrij duur maar meestal goedkoper dan sleuven trekken en alles op nieuw weg werken....
@Hidden.nld thanks! Dat doorzetten naar mn ethernet, weet je toevallig of dat moet middels een bridge maken?
Reputatie 3


@just_perry POF Nederland soms kan het lastig zijn om de trekveer er door heen te krijgen. dan kan je het beste deze trekveer gebruikenhet is vrij duur maar meestal goedkoper dan sleuven trekken en alles op nieuw weg werken....

Ik Heb zelf een trekveer, is waarschijnlijk ook niet nodig, trek de oude TV kabel eruit en samen met een nieuwe 4G bestendige TV kabel de nieuwe erin.
Ik heb vroeger veel draad getrokken en er zijn foefjes om een (stalen) trekveer strakker te maken, rol hem enkele keren op iets groter dan je hand dan gaat het vaak wel, ook is er een veel goedkopere veren tool beschikbaar voor een fractie van de tool die in de link stond.
Wel dankbaar voor je antwoord, kunnen anderen misschien ook wat mee.

Wat Ik wel graag zou willen weten waar je FOP spullen koopt.

FOP brengt wel weer andere problemen met zich mee, zo zijn er stopcontacten voor FOP alleen passen die bijvoorbeeld niet bij het gebruikte schakelmateriaal, ook kun je de FOP kabel onder uit de muur laten komen bij stopcontact en dan er een kastje op aan sluiten maar dat vind Ik onproffesioneel.
Ben erg secuur en will weinig tot geen kabels zien.
Bijvoorbeeld, Ik wil mijn TV aan de muur hangen, eronder staat geen kast en ook geen hangende kast, al mijn apparatuur komt in een hoekkast op 2 meter afstand, dus dat worden allemaal gedeeltelijk achter de plint weggewerkt en dan vanaf plint naar TV in een koker die in de muur word weggewerkt.
@Hidden.nld een aantal dagen verder heb ik veel geprobeerd en vaak de router weer moeten herstellen naar factory settings 🙂 toch lukt het niet. Je zou haast denken dat je simpelweg bovenaan bij tagging aangeeft dat ie op vlan2 tag nummer 300 moet pakken. Vervolgens maakt hij een vlan2.300 aan, en onderaan bij wan port assignment vlan2 wijzigen naar vlan2.300 maar ook dit werkt niet.

Enig idee welke richting ik op moet? Vast bedankt!

Reputatie 3
In het gebied Wijchen werkt het helaas niet.
getest met TP-LINK met ASUS router en direct op SFP van de Mikrotik HAPac en RB3011.

Hardware Link is er maar ik krijg geen DHCP ip adres.

Iemand in deze buurt waar het wel is gelukt ?
Reputatie 4
In het gebied Wijchen werkt het helaas niet.
getest met TP-LINK met ASUS router en direct op SFP van de Mikrotik HAPac en RB3011.

Hardware Link is er maar ik krijg geen DHCP ip adres.

Iemand in deze buurt waar het wel is gelukt ?

Ik heb de Asus RT-AC5300 en hiervoor een RT-AC68U gehad. Op beide apparaten heb ik het werkend gekregen. Je moet dan de volgende instellingen gebruiken om een verbinding te krijgen.


Daarnaast moet de router in ‘Wireless router mode’ staan. WAN > internet connection moet op Automatic IP staan.

Ik heb enkele weken geleden wel problemen gehad. Hierdoor kreeg ik bedraad wel internet en tv, maar wifi wilde met geen mogelijkheid functioneren. De oplossing was dat ik de instellingen van IPTV (die altijd goed hebben gewerkt) moest veranderen naar zowel poort 3 als 4 op VID 640.

Hopelijk lukt het zo! 🙂
Reputatie 3
Ik weet hoe het moet werken, ik heb de info op tweakers gezet waar deze info waarschijnlijk vanaf komt.
Probleem is dat het niet op mijn locatie werkt.
Wijchen was een van de eerste locaties met glasvezel, en ik vermoed dat het hier iets anders in elkaar steekt dan de latere locaties.

Vandaar de vraag of er mensen zijn in de omgeving waar het wel werkt, niet de vraag hoe.
Wijchen was een van de eerste locaties met glasvezel, en ik vermoed dat het hier iets anders in elkaar steekt dan de latere locaties.

Als je in Wijchen maar maximaal 100 Mbit/s over glasvezel kan ontvangen, dan werkt de TP-Link mediaconverter niet.
Reputatie 6

Wijchen was een van de eerste locaties met glasvezel, en ik vermoed dat het hier iets anders in elkaar steekt dan de latere locaties.Als je in Wijchen maar maximaal 100 Mbit/s over glasvezel kan ontvangen, dan werkt de TP-Link mediaconverter niet.

Bart_Smith geeft aan: "Hardware Link is er maar ik krijg geen DHCP ip adres."
Werkt de TP-Link dan wel of niet?
En waarom wel of niet (argumentatie uit specificatie)?
Reputatie 7
@sammeynl Als ik het goed begrijp uit deze instructies. is een bridge een groep met poorten. je moet dus je wan in een andere bridge zetten als je lan poorten anders gebeurt er geen routing en dus alleen voor de wan poort vlan taggen en niet op je lan poorten.

@just_perry Volgens mij kan je POF niet zo op internet kopen. maar alleen via een installateur. het enige wat ik wel kan vinden is dit setje bij cablers.nl

@tmoesel De MC220L is een media converter ontworpen om 1000BASE-SX/LX/LH vezels om te zetten in 1000Base-T koper media of vice versa. Het is ontworpen onder IEEE802.3ab 1000Base-T en IEEE802.3z 1000Base-SX/LX/LH norm.

Je zou dus in een 100Mbit gebied een mediaconverter moeten hebben die 100Mbit ondersteund.
Reputatie 6
@jibbewillem @Hidden.nld Ik was in de veronderstelling dat het aantal varianten in de mediaconvertor productklasse van TP-Link bepaald was door varianten in optische connector types (dus eigenlijk alleen mechanisch). Maar door eens weer naar de datascheets etc te kijken blijkt dit toch anders.

De vraag aan @Bart_Smith is dan ook wat we onder "De Hardware Link is er" moeten verstaan. Komen er valide en relevante ethernet paketten uit de mediaconvertor RJ45 poort is dan de vraag?

Verder blijkt dat er een groot verschil is, afhankelijk van de versie van de mediaconvertor, dat is een andere reden voor mijn vraag:
https://www.tp-link.com/us/download/MC220L.html

De V4 heeft een gangbare 10/100/1000 Mbps implementatie aan de RJ45 kant, terwijl de V3 alleen maar 1000 Gbps kan. Ik had lokaal nog een V3 versie van de datasheet opgeslagen en zeer waarschijnlijk is dat ook de variant die de meesten die het apparaat hebben die het ergens in NL hebben aangeschaft.
Ik kan mij herinnneren dat ik ooit commentaar kreeg dat deze TP-Link mediaconverter niet te koop was, kan aan typo liggen, want meermaals wordt op dit forrum een "MC2200L" aangehaald, maar kan ook best zijn omdat ik ooit de US site gerefereerd heb (mijn focus is voornamelijk internationaal, niet noodzakelijk NL) en het ding daadwerkelijk geen importeur had.

TP-Link werkt nogal volgens de methode om typenummer/typering hetzelfde te houden, maar interne hardware flink aan te passen en met versienummers te werken (waar kennen we dat ook al weer van). Wat o.a. opvalt is dat powerconsumptie meer dan gehalveerd is van v3 -> v4.

Misschien dat het voor TP-Link binnen afzienbare tijd nog loont ook de optische kant meer multi-standaard te maken, maar als de vraag naar 100Mbps naar 0 gaat denk ik het niet. Gewoon maar met de Draytek en DMZ in de weer als eerrste oplossing of iets anders kopen.
Reputatie 3
Hardware link = dat de SFP module een link heeft ( layer 1 ).
Maar het klopt wel, ik denk dat mijn connectie niet verder gaat dan 100Mbit en daarom mijn hardware niet kan gebruiken.
Dus ik ga maar eens bellen met T-mobile om mijn aansluiting een upgrade te geven of ik moet maar naar een andere provider gaan kijken.
Ik denk dat het het laatste zal worden , ik zie ze niet zomaar geld uitgeven om hun klanten van dienst te zijn.
Reputatie 7
Hi Bart_Smith, ik heb meteen even voor je gespiekt en goed nieuws, er is tot 500 Mbit beschikbaar op jouw adres! Je kan de snelheid zelf makkelijk verhogen via My T-Mobile Thuis dus dat moet helemaal lukken! 😉
Reputatie 3
Hallo Brian,

Wat er op de website staat en de werkelijkheid is een heel groot verschil.
Ik heb dit allang eens gecheckt, maar doordat ik op verouderde apparatuur zit ga het niet harder dan 100Mbit.
En T-Mobile vind het niet de moeite om de apparatuur aan te passen.
Reputatie 2
hoi @Hidden.nld
ik heb alles overgenomen en het werkt.
alleen heb ik verlies in snelheid van 750 naar 600 mbit.
waar kan dat aan liggen?
Reputatie 7
Hoi @Bart_Smith

In principe zouden we moeten kunnen leveren wat we aanbieden! Het verbaast mij als je echt niet sneller dan 100 Mbps kan, als dit wel zo te boek staat. Ik ga hier dan ook graag voor je achteraan. Wil je mij jouw postcode, huisnummer, geboortedatum en laatste vier cijfers van je IBAN in een privébericht willen sturen? Dan ga ik op zoek naar de mogelijkheden!
Reputatie 3
Het blijft jammer dat bij glasvezelabonnementen de klant niet zelf zijn pakket mag aansluiten. Dus als je eigen apparatuur aansluit (router met een mediaconverter bijvoorbeeld) je dit dan ook zelf mag doen. Het om zeep helpen van een FTU poort is dan het argument. Is een klant onvoldoende technisch onderlegd dan komt de monteur het installeren. Want toen Guidion langskwam om modem van mijn huidige internet aanbieder te installeren (ik ben (nog) geen klant van T-Mobile Thuis) moest ik hem vertellen het dopje van de vezel af te halen. Hij had hem haast gesloopt, en dat voor een Guidion monteur.... Mijn internetaanbieder gebruikt ook een aparte patch op de FTU (dus geen NTU inhouse op de FTU).
Reputatie 7
Hallo Soundwork,

Dat begrijp ik. echter zijn er nogal wat slechte ervaringen met mensen die denken dat ze het zelf kunnen en vervolgens de aansluiting kapot maken. vanuit de netbeheerder is het daarom niet toegestaan dat een consument zelf de aansluiting doet. bovendien moet de aansluiting geactiveerd worden door guidion anders word de verbinding niet opgeleverd. als je al een aansluiting heb met een patchkabel is het natuurlijk een fluitje van een cent. Ik zou zeggen laat de monteur de draytek even ophangen drink een bakje koffie laat hem zijn testen doen en plug hem daarna gewoon om 🙂
Reputatie 3
Hallo Soundwork,

Dat begrijp ik. echter zijn er nogal wat slechte ervaringen met mensen die denken dat ze het zelf kunnen en vervolgens de aansluiting kapot maken. vanuit de netbeheerder is het daarom niet toegestaan dat een consument zelf de aansluiting doet. bovendien moet de aansluiting geactiveerd worden door guidion anders word de verbinding niet opgeleverd. als je al een aansluiting heb met een patchkabel is het natuurlijk een fluitje van een cent. Ik zou zeggen laat de monteur de draytek even ophangen drink een bakje koffie laat hem zijn testen doen en plug hem daarna gewoon om :)


Dat kan helaas niet. De glaskabel die ik nu op mijn huidige modem heb zitten is ook eigendom van mijn huidige aanbieder. Die moet dus ook ingeleverd worden als het modem retour gestuurd wordt. Het activeren van een aansluiting kan zeker door een klant gedaan worden. Dat begrijp ik eerlijk gezegd al helemaal niet. En zoals ik al in mijn vorige post schreef: de Guidion monteur had bijna mijn FTU gesloopt. Enige verschil dat Guidion monteur-schade gedekt wordt vanuit de provider of netbeheerder en als de klant het doet niet.
Reputatie 7
de glasvezelkabel of een nt mag niet door een klant van de aansluiting gehaald worden en blijft dus achter bij de klant. er moet gewoon een procedure gevolgd worden. in de pop moet ook een glasvezel omgezet worden van cambrium naar T Mobile dat mag je helaas ook niet zelf doen. zonder afspraak met de monteur word de lijn niet opgeleverd.
Reputatie 2
@Hidden.nld Het klopt wel dat je een afspraak moet hebben met de monteur. Maar je kan het nog steeds zelf aansluiten.

Ik ben het eens dat ze zeggen dat je het niet zelf mag doen. Maar die regel is puur bescherming. Als je het sloopt kost het je veel geld om een nieuwe fiber door te blazen naar je huis. Ik raad het in principe ook af om het te doen.

Maar eigenwijs als ik ben heb ik het pakket aangesloten voordat de monteur kwam en alles geactiveerd en getest. Dit vanwege een fout van T-Mobile om mijn lijn van KPN een dag te vroeg eruit te halen zodat ik geen internet en tv meer had. Terwijl de monteur pas een dag later kwam. Dit heeft ervoor gezorgd dat ik zelf de genexis eraf heb gehaald en de draytek heb aangesloten. Maar aangezien ik veel tijd met fiber doorbreng binnen mijn werk durfde ik het wel aan :)

En ik weet dat ik niks te maken heb met het gesprek. Wou het gewoon kwijt 🙂

Reageer