Is gebruik van AVM Fritzbox 5590 Fiber XGS-PON (binnenkort) mogelijk?

  • 2 November 2023
  • 68 reacties
  • 1288 Bekeken

  • heeft eerste post geplaatst
  • 2 reacties

Dag allen,

Sinds kort heb ik glasvezel van Odido en is mijn internetverbinding + tv netjes opgeleverd door de monteur. Nu zou ik graag het Zyxel router vervangen voor bijv. een Fritzbox waarbij mijn oog in eerste instantie viel op de FB 5590 Fiber met het idee dat dan ook de Huawei Converter (hn8010Ts XGS-PON) er tussenuit kan. Nu heb ik de community wel doorgespit met als resultaat o.a. deze topic en zag ik op de instructiesite van AVM dat dit bij T-mobile/Odido (nog?) niet gaat werken.

Nu zijn mijn vragen: gaat gebruik maken van deze FB met XGS-PON ondersteunt worden? En is er zicht op vanaf wanneer ongeveer? Of is er een alternatief modem/router die wel rechtstreeks geplaatst kan worden zonder de Huawei Converter? Of zie ik nog een hele andere mogelijkheid over het hoofd?

Als het in de toekomst ondersteunt gaat worden, wil ik wel investeren in de FB5590. Dan hang ik hem zolang nodig wel even achter de Converter en haal ik de Converter wel weg als er wel ondersteuning is. Mocht er geen ondersteuning komen, dan houd ik liever de nodige tientjes aan meerprijs in m'n zak en ga ik voor een FB 7590AX of ander merk/type met in ieder geval een WAN poort 😁

Ik ben benieuwd naar de reactie. Alvast bedankt!

Groeten, Roel

louisL 5 maanden geleden

Dag allen,

Sinds kort heb ik glasvezel van Odido en is mijn internetverbinding + tv netjes opgeleverd door de monteur. Nu zou ik graag het Zyxel router vervangen voor bijv. een Fritzbox waarbij mijn oog in eerste instantie viel op de FB 5590 Fiber met het idee dat dan ook de Huawei Converter (hn8010Ts XGS-PON) er tussenuit kan. Nu heb ik de community wel doorgespit met als resultaat o.a. deze topic en zag ik op de instructiesite van AVM dat dit bij T-mobile/Odido (nog?) niet gaat werken.

Nu zijn mijn vragen: gaat gebruik maken van deze FB met XGS-PON ondersteunt worden? En is er zicht op vanaf wanneer ongeveer? Of is er een alternatief modem/router die wel rechtstreeks geplaatst kan worden zonder de Huawei Converter? Of zie ik nog een hele andere mogelijkheid over het hoofd?

Als het in de toekomst ondersteunt gaat worden, wil ik wel investeren in de FB5590. Dan hang ik hem zolang nodig wel even achter de Converter en haal ik de Converter wel weg als er wel ondersteuning is. Mocht er geen ondersteuning komen, dan houd ik liever de nodige tientjes aan meerprijs in m'n zak en ga ik voor een FB 7590AX of ander merk/type met in ieder geval een WAN poort 😁

Ik ben benieuwd naar de reactie. Alvast bedankt!

Groeten, Roel

XGS-PON kan op dit ogenblik niet met niet alternatieve ONTs. Het is niet bekend hoe/wanneer dat wel gesupport kan worden.  Persoonlijk zou ik hoe dan ook aanraden gewoon de door Odido geleverde ONT te gebruiken. Dat is waarschijnlijk stabieler. Het enige nadeel is dat je een extra stopkontakt nodig hebt.  De keus of je wilt wachten op een oplossing is aan jou.

Bekijk origineel

68 reacties

Jeroen XGS-PON over ODF gaat nog even duren.

Het helpt niet of je daar nu 10 of 200 berichten over stuurt dat ze het NU voor jou moeten regelen.

Stuur de Fritz!box terug als je dat nodig vindt, of wacht af tot het geregeld is, en gebruik zo lang de Zyxel met de 2.5G poort naar je desktop als die snelheid echt essentieel is.

We snappen allemaal dat je het graag anders wilt, en het liefst gisteren, maar “als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan” en “geduld is eene schoone saeck, en schenkt den meschheid veel vermaeck” zijn, hoe oubollig ook, nog steeds nuttige raadgevingen.

De slogan van De Odido reclame :

 

En hoezo zou niet iedereen mee kunnen doen? (Ik in ieder geval doe niet mee )

 

We laten je graag zien dat het anders kan. ( Laat Odido helemaal niet zien )

 

Zodat technologie weer voor ons allemaal is.( De technologie is alleen voor de klanten op KPN WBA lijnen van Odido met een XGS-PON SFP/ONT Module  ) 

 

En de mooiste van allemaal is : Vooral bijzonder dat het nu nog niet zo is.( Ja dit vind ik heel bijzonder van Odido dat het NU nog niet zo is dat mijn SFP XGS-PON Module het nog niet doet op hun glasvelnetwerk )

 

Echt een ballen organisatie is het dat vind ik ervan tot nu toe.

 

Met vriendelijke groet,

Jeroen Looden

Reputatie 1

Maar waarom stap je dan niet over naar KPN? Ik hoor tot nu toe enkel klagen en klachten. Daar kan het wel als je niet wilt wachten. 

Maar waarom stap je dan niet over naar KPN? Ik hoor tot nu toe enkel klagen en klachten. Daar kan het wel als je niet wilt wachten. 

Er ligt geen glasvezel van KPN hier bij mij op 5451WP 25 Mill

Ja klopt over Odido kun je alleen maar klagen klachten hebben.

Hebben ze nou eenmaal zelf voor gezorgd.

Hadden zo moeten voorkomen maar lukt ze niet.

Sommige bij de klantenservice zijn zinloos voor het gesprek.

Twee keer de patch afspraak niet geregeld.

Amateurclub is Odido en het abonnement kost ook nog eens geld voor die onzin.

Echt zon waardeloze provider ben ik nog nooit in mijn leven tegengekomen.

Een management van lik me het vestje.

Betalen voor wachten?

Ik betaal geen wachtgeld voor dit

Ik betaal voor glasvezel die werkt op mijn modem zonder bullshit erbij te halen door Odido.

 

Met vriendelijke groet,

Jeroen Looden

Reputatie 1

Oftewel kort gezegd. Het is nog niet mogelijk wat jij wilt. Ze zijn er mee bezig. Jij hebt geen zin om te wachten. Dus dan andere provider en hopen dat het wel kan. Want bij de meeste is het nodig niet mogelijk. 

Reputatie 4
Badge

Maar waarom stap je dan niet over naar KPN? Ik hoor tot nu toe enkel klagen en klachten. Daar kan het wel als je niet wilt wachten. 

Er ligt geen glasvezel van KPN hier bij mij op 5451WP 25 Mill

Ja klopt over Odido kun je alleen maar klagen klachten hebben.

Hebben ze nou eenmaal zelf voor gezorgd.

Hadden zo moeten voorkomen maar lukt ze niet.

Sommige bij de klantenservice zijn zinloos voor het gesprek.

Twee keer de patch afspraak niet geregeld.

Amateurclub is Odido en het abonnement kost ook nog eens geld voor die onzin.

Echt zon waardeloze provider ben ik nog nooit in mijn leven tegengekomen.

Een management van lik me het vestje.

Betalen voor wachten?

Ik betaal geen wachtgeld voor dit

Ik betaal voor glasvezel die werkt op mijn modem zonder bullshit erbij te halen door Odido.

 

Met vriendelijke groet,

Jeroen Looden

Je hebt mogelijkheden aangeboden gekregen om je computer met huidige apparatuur op 2 Gbps aangesloten te krijgen. Met het modem dat is geleverd door Odido. Dat zou werken.
Maar dat wil je niet.
Jij wilt je eigen duurbetaalde modem gebruiken dat op dit moment nog niet samenwerkt met de Odido-lijn op de manier waarop jij dat zou willen, maar waar wel aan gewerkt wordt. Maar dan moet je wachten.
En dat wil je niet.

Stap dan alsjeblieft over naar Youfone.
Die leveren wel op de grote wateroverspannende heuvel.

Scheelt een hele hoop ergernis.
Bij jou, en bij ons.

Maar ja, die leveren maximaal 1 Gbit op jouw adres.
En dat is te weinig.
Veel te weinig.
En daar moet je ook hun ONT gebruiken in plaats van een SFP-module in de Fritz!box.
En dat wil je niet.
Dus loop je hier te schreeuwen.
Terwijl je onderhand zou kunnen weten dat dat niet helpt.

Als je geen wachtgeld wilt betalen, zeg dan je abonnement op.
Of gebruik het modem dat Odido je gelevert heeft, en gewoon werkt.
Of stap over op ADSL.
Dan wacht je ook, en betaal je relatief veel te veel, maar val je ons er niet meer mee lastig.

Met vriendelijke groet,

Henk de Leeuw.

PS: als ik het zo elders lees, is het gebruik van eigen XGS-PON-SFP modules bij KPN niet altijd even probleemloos.
Het is maar dat je het weet.

Maar waarom stap je dan niet over naar KPN? Ik hoor tot nu toe enkel klagen en klachten. Daar kan het wel als je niet wilt wachten. 

Er ligt geen glasvezel van KPN hier bij mij op 5451WP 25 Mill

Ja klopt over Odido kun je alleen maar klagen klachten hebben.

Hebben ze nou eenmaal zelf voor gezorgd.

Hadden zo moeten voorkomen maar lukt ze niet.

Sommige bij de klantenservice zijn zinloos voor het gesprek.

Twee keer de patch afspraak niet geregeld.

Amateurclub is Odido en het abonnement kost ook nog eens geld voor die onzin.

Echt zon waardeloze provider ben ik nog nooit in mijn leven tegengekomen.

Een management van lik me het vestje.

Betalen voor wachten?

Ik betaal geen wachtgeld voor dit

Ik betaal voor glasvezel die werkt op mijn modem zonder bullshit erbij te halen door Odido.

 

Met vriendelijke groet,

Jeroen Looden

Je hebt mogelijkheden aangeboden gekregen om je computer met huidige apparatuur op 2 Gbps aangesloten te krijgen. Met het modem dat is geleverd door Odido. Dat zou werken.
Maar dat wil je niet.
Jij wilt je eigen duurbetaalde modem gebruiken dat op dit moment nog niet samenwerkt met de Odido-lijn op de manier waarop jij dat zou willen, maar waar wel aan gewerkt wordt. Maar dan moet je wachten.
En dat wil je niet.

Stap dan alsjeblieft over naar Youfone.
Die leveren wel op de grote wateroverspannende heuvel.

Scheelt een hele hoop ergernis.
Bij jou, en bij ons.

Maar ja, die leveren maximaal 1 Gbit op jouw adres.
En dat is te weinig.
Veel te weinig.
En daar moet je ook hun ONT gebruiken in plaats van een SFP-module in de Fritz!box.
En dat wil je niet.
Dus loop je hier te schreeuwen.
Terwijl je onderhand zou kunnen weten dat dat niet helpt.

Als je geen wachtgeld wilt betalen, zeg dan je abonnement op.
Of gebruik het modem dat Odido je gelevert heeft, en gewoon werkt.
Of stap over op ADSL.
Dan wacht je ook, en betaal je relatief veel te veel, maar val je ons er niet meer mee lastig.

Met vriendelijke groet,

Henk de Leeuw.

PS: als ik het zo elders lees, is het gebruik van eigen XGS-PON-SFP modules bij KPN niet altijd even probleemloos.
Het is maar dat je het weet.

Dit bericht is voor Koen bedoeld en als jij ook bij Odido werkt dan ook voor jouw anders heb ik je commentaar niet nodig. Anders gewoon niet een bericht erop terug geven.

Op 1 November heeft de klantenservice gezegd ja dat kan de glasvezel vanuit het FTU punt rechtstreeks de Fritzbox 5530 modem in kan. Geen probleem. hoor ik ze nog zeggen.

Dus ben ik het abonnement aan gegaan.

Nu blijkt dat een leugen te zijn of die nietsnutten die dat effe gewoon zegggen en helemaal niet weten waar ze over praten.

Eruit die lui heb je niks aan.

Alleen maar een bende ellende met klanten

En nu krijg je te horen moet je naar de community toe moet je naar de community toe en hangen ze op stelletje daar. 

Odido is gewoon een flutbedrijf en meer niet.

Met vriendelijke groet 

 

Jeroen Looden

Reputatie 7
Badge +14

Hoi @Jeroenlooden ,

Dit is een klant helpt klant forum. 99% van de posts zijn dus van andere klanten.  Moderators herken je aan 'van Odido' achter hun naam.

Hoi @Jeroenlooden ,

Dit is een klant helpt klant forum. 99% van de posts zijn dus van andere klanten.  Moderators herken je aan 'van Odido' achter hun naam.

Moderator Tommy daar heb je ook niks aan.

Heb hem gevraagd of hij me voor een pilot wil aanmelden.

Krijg geen antwoord van hem hierop.

Gewoon niks geen bericht.

Dood dus.

Met vriendelijke groet,

Jeroen Looden

@Koen_Arnhem

Omdat XGS-PON niet direct op de Fritzbox 5590 kan moet je de 2.5Gbit poort opofferen voor een wan poort.

De rest van de poorten zijn maar 1Gbit.

Dan heb je weinig aan een 2Gbit abonnement.

Als je dat voor een betreffende pc wil gebruiken.

Dan zal de Zyxel moeten gebruiken.

 

Hey Peter 

Werkt dit bij een Fritz!box 5530 / 5590 want ik wil de 2.5G/bits poort vrij hebben voor mijn Desktop.

Komt een 2.5G/bits netwerkkaart in.

 

En die Zyxel gooi ik dan in de kachel. hahaha

En dan als Odido het eindelijk voor elkaar heeft gekregen dat ik gelijk op glas kan met de SFP XGS-PON Module van Fritz!box zelf in de Modem kan.

Gaat de Huawai er ook in.

Ben ik mooi van die chinezen rommel af. hahaha

 

Met vriendelijke groet,

Jeroen Looden

Fritz!box liefhebber.

Oftewel kort gezegd. Het is nog niet mogelijk wat jij wilt. Ze zijn er mee bezig. Jij hebt geen zin om te wachten. Dus dan andere provider en hopen dat het wel kan. Want bij de meeste is het nodig niet mogelijk. 

Hey Koen

Werkt dit bij een Fritz!box 5530 / 5590 want ik wil de 2.5G/bits poort vrij hebben voor mijn Desktop.

Komt een 2.5G/bits netwerkkaart in.

 

En die Zyxel gooi ik dan in de kachel. hahaha

En dan als Odido het eindelijk voor elkaar heeft gekregen dat ik gelijk op glas kan met de SFP XGS-PON Module van Fritz!box zelf in de Modem kan.

Gaat de Huawai er ook in.

Ben ik mooi van die chinezen rommel af. hahaha

 

Met vriendelijke groet 

Jeroen Looden

Maar waarom stap je dan niet over naar KPN? Ik hoor tot nu toe enkel klagen en klachten. Daar kan het wel als je niet wilt wachten. 

Er ligt geen glasvezel van KPN hier bij mij op 5451WP 25 Mill

Ja klopt over Odido kun je alleen maar klagen klachten hebben.

Hebben ze nou eenmaal zelf voor gezorgd.

Hadden zo moeten voorkomen maar lukt ze niet.

Sommige bij de klantenservice zijn zinloos voor het gesprek.

Twee keer de patch afspraak niet geregeld.

Amateurclub is Odido en het abonnement kost ook nog eens geld voor die onzin.

Echt zon waardeloze provider ben ik nog nooit in mijn leven tegengekomen.

Een management van lik me het vestje.

Betalen voor wachten?

Ik betaal geen wachtgeld voor dit

Ik betaal voor glasvezel die werkt op mijn modem zonder bullshit erbij te halen door Odido.

 

Met vriendelijke groet,

Jeroen Looden

Je hebt mogelijkheden aangeboden gekregen om je computer met huidige apparatuur op 2 Gbps aangesloten te krijgen. Met het modem dat is geleverd door Odido. Dat zou werken.
Maar dat wil je niet.
Jij wilt je eigen duurbetaalde modem gebruiken dat op dit moment nog niet samenwerkt met de Odido-lijn op de manier waarop jij dat zou willen, maar waar wel aan gewerkt wordt. Maar dan moet je wachten.
En dat wil je niet.

Stap dan alsjeblieft over naar Youfone.
Die leveren wel op de grote wateroverspannende heuvel.

Scheelt een hele hoop ergernis.
Bij jou, en bij ons.

Maar ja, die leveren maximaal 1 Gbit op jouw adres.
En dat is te weinig.
Veel te weinig.
En daar moet je ook hun ONT gebruiken in plaats van een SFP-module in de Fritz!box.
En dat wil je niet.
Dus loop je hier te schreeuwen.
Terwijl je onderhand zou kunnen weten dat dat niet helpt.

Als je geen wachtgeld wilt betalen, zeg dan je abonnement op.
Of gebruik het modem dat Odido je gelevert heeft, en gewoon werkt.
Of stap over op ADSL.
Dan wacht je ook, en betaal je relatief veel te veel, maar val je ons er niet meer mee lastig.

Met vriendelijke groet,

Henk de Leeuw.

PS: als ik het zo elders lees, is het gebruik van eigen XGS-PON-SFP modules bij KPN niet altijd even probleemloos.
Het is maar dat je het weet.

 

Hoi meneer de Leeuw

Werkt dit bij een Fritz!box 5530 / 5590 want ik wil de 2.5G/bits poort vrij hebben voor mijn Desktop.

Komt een 2.5G/bits netwerkkaart in.

 

En die Zyxel gooi ik dan in de kachel. hahaha

En dan als Odido het eindelijk voor elkaar heeft gekregen dat ik gelijk op glas kan met de SFP XGS-PON Module van Fritz!box zelf in de Modem kan.

Gaat de Huawai er ook in.

Ben ik mooi van die chinezen rommel af. hahaha

 

Met vriendelijke groet,

Jeroen Looden

Reputatie 4
Badge

Nee, dat werkt nog niet.

Dat gaat over enige tijd wel werken.

Dat is je hier al de nodige keren gezegd.

Toch blijf je dezelde vragen en eisen stellen (een mooie anakoloet!)

Dat helpt niet.

Echt niet.

Ga alsjeblieft wat anders doen.

Nee, dat werkt nog niet.

Dat gaat over enige tijd wel werken.

Dat is je hier al de nodige keren gezegd.

Toch blijf je dezelde vragen en eisen stellen (een mooie anakoloet!)

Dat helpt niet.

Echt niet.

Ga alsjeblieft wat anders doen.

Hierover is nog niks gezegd! weet je wel wat dit is.

Dit is geen SFP SGS-PON Module he.

Maar een adapter van RJ45 naar een Fiber ingang.

Dus als je het niet kunt volgen en maar wazig zomaar dingen gaat roepen wat de meeste doen hier op de

community waardoor het allemaal onduidelijker van wordt.

En waar jij nu ook mee bezig bent kun je beter bij de klantenservice van Odido gaan werken.

Daar nemen ze mensen zoals jij aan.

Hebben ze weer zo'n nietsnut erbij die niks toe kan voegen aan de professionaliteit.

En zakt het niveau nog verder onder nul.

Of anders kun je beter uitleggen waarom het niet werk daar heb ik meer aan als je dat tenminste kunt?

Dit is trouwens het enigste wat ik te doen heb helaas.

Ik kan niet anders helaas.

 

In afwachting van je reactie met 2G/bits snelheid verblijf ik,

 

Met vriendelijke groet,

Jeroen Looden

 

Reputatie 7
Badge +14

https://assets.odido.nl/x/6ba57ca29d/eigen-modem-modem-instellingen.pdf
 

elk modem kun je eraan hangen. Geen enkel probleem. Als je via wizard instelt stelt modem zichzelf in. Eigenlijk enige wat in dat profiel staat is VLAN 300 en gebruikersnaam en ww uit. 
check maar. Je kunt ook kiezen voor ‘eigen instellingen’. Daar dan VLAN 300 invullen en geen gebruikersnaam en ww. En voila je hebt internet. 

Zal het eens doen Koen.

Trouwens hoe kom ik in aanmerking voor de pilot waar ze op dit moment mee bezig zijn.

Ik wil daar graag aan meewerken op de ODF lijn.

Weet jij of de pilot al bezig is op de ODF lijn door Odido?

Heb ook binnenkort een online interview door Odido

 

Dus ben er klaar voor hoe ik het met Odido ervaar

Slim @Jeroenlooden  om je gegevens  online te zetten. Heel slim😂 iedereen is dom en geeft fout antwoord  maar jij weet alles!  Vandaar dus!👍🏻

Begin  je eerst maar eens aan de huisregels te houden en stop met mensen te beledigen iedereen heeft nu wel genoeg van dat kinderachtig gedoe! 

 

https://assets.odido.nl/x/6ba57ca29d/eigen-modem-modem-instellingen.pdf
 

elk modem kun je eraan hangen. Geen enkel probleem. Als je via wizard instelt stelt modem zichzelf in. Eigenlijk enige wat in dat profiel staat is VLAN 300 en gebruikersnaam en ww uit. 
check maar. Je kunt ook kiezen voor ‘eigen instellingen’. Daar dan VLAN 300 invullen en geen gebruikersnaam en ww. En voila je hebt internet. 

Zal het eens doen Koen.

Trouwens hoe kom ik in aanmerking voor de pilot waar ze op dit moment mee bezig zijn.

Ik wil daar graag aan meewerken op de ODF lijn.

Weet jij of de pilot al bezig is op de ODF lijn door Odido?

Heb ook binnenkort een online interview door Odido

 

Dus ben er klaar voor hoe ik het met Odido ervaar

Slim @Jeroenlooden  om je gegevens  online te zetten. Heel slim😂 iedereen is dom en geeft fout antwoord  maar jij weet alles!  Vandaar dus!👍🏻

Begin  je eerst maar eens aan de huisregels te houden en stop met mensen te beledigen iedereen heeft nu wel genoeg van dat kinderachtig gedoe! 

 

De vragen hebben me wel geholpen hoe het werkt.

Maar daardoor kan ik nog steeds niet mijn SFP XGS PON Module gebruiken.

Voor Glasvezel Aansluitingen dien je het modem achter de mediaconverter  of ONT aan te sluiten.

De SFP XGS-PON is toch mijn ONT maar doet het dus niet.

En dat is nou net wat Odido al klaar had moeten hebben voor mij.

En nu zit ik met de problemen daardoor dankzij Odido.

Stelletje lamballen daar.

Echt waar dit pruts provider is het dus.

 

Met vriendelijke groeten,

 

Jeroen Looden

De niet rechtstreekse glasvezel gebruiker

Reputatie 7
Badge +14

@Jeroenlooden  hopelijk gaan die #Lamballen en pruts providers jou snel blokkeren.  
Klaar nu kleuter.

Reputatie 6
Badge

Voor eigen ONT is een software wijziging in de OLT/ POP nodig. Daar heeft iedere provider nog wat moeite mee. Zie bijv https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2210482/19. Dit is nieuwe techniek, en dan kost het uitvogelen van incompatibiliteiten gewoon wat tijd. Wat is daar zo moeilijk te begrijpen aan?  Comptabiliteit moet voor iedere ONT (SFP of niet) getest worden, en dat kost tijd.

Jouw nogal agressieve reacties versnellen dat  proces echt niet.

 

Ik gebruik zelf deze SFP module in een Netgear r9000 router.

Het zou mooi zijn als Avm dat ook zal ondersteunen in de Fritzbox fiber modellen.

Dan komt i.i.g. de 2.5Gbit poort vrij. (Als direct op glasvezel niet mogelijk is)

Dan zou de Fritzbox breder inzetbaar kunnen zijn.

Helaas is de SFP poort van de Fritzbox alleen geschikt voor de modules van Avm daar zit helaas geen 10Gbit RJ45 tussen.

 

Reageer