Beantwoord

Wanneer gaat T-Mobile IPv6 ondersteunen?


Reputatie 5

T-Mobile is een van de weinige providers die nog een ‘halve’ internetverbinding levert. Namelijk eentje zonder IPv6. Daardoor zijn legio websites en services niet beschikbaar vanaf een T-Mobile verbinding. Wie klant is bij Ziggo, KPN of (binnenkort) Delta kan wel genieten van onbeperkt toegang tot het internet. Maar bij T-Mobile zijn er niet eens plannen.

Hoe het kan dat je in 2023 nog geen plannen hebt voor IPv6 hebt is mij echt een raadsel. Incompetentie? Onwilligheid? Iets anders?

T-Mobile heeft al wel een IPv6 assignment gekregen van RIPE. Zo is hier te zien: https://bgp.tools/as/50266#prefixes

Kortom, ik ben diep, diep teleurgesteld in T-Mobile als bedrijf en ik vind eigenlijk dat T-Mobile op deze manier geen bestaansrecht heeft. Verkoop de hut alsjeblieft aan iemand die wel weet hoe ze internetdiensten moeten aanbieden.

T-Mobile, dit is je kans, verander mijn perspectief en kom met IPv6.

icon

Beste antwoord door Tommie van Odido 5 July 2023, 16:26

Bekijk origineel

This topic has been closed for comments

170 reacties

Reputatie 4

Heeft u geprobeerd de modem aan en uit te zetten? En test u wel direct op het modem? Wij zien namelijk dat uw auto aangesloten zit op het netwerk en daardoor kan IPv6 soms weigeren. - Odido Technische Service

U beweert dat Odido IPv6 thuis aanbiedt?

Reputatie 2

Tweak zit nu achter het netwerk van Odido. De klanten van Tweak hebben IPv6 en dat werkt prima.
https://bgp.he.net/AS25596#_asinfo

Blijkbaar is het dus wel technisch mogelijk om IPv6 aan te bieden aan klanten, aangezien Tweak van Odido is. Waarom ze het dan niet aan hun eigen klanten aanbieden, is voor mij een groot raadsel, want technisch is het blijkbaar geen probleem.

Reputatie 4

Technisch is het zeker mogelijk. Met een simpele query heb ik ook enkele /32 en /29 IPv6 blokken kunnen vinden die van Odido zijn en sommige daarvan zijn al 16 jaar geleden geregistreerd. Dus IP ruimte zat, ook als ze /64 prefix aan elke klant zouden delegeren.

Reputatie 2

Technisch is het zeker mogelijk. Met een simpele query heb ik ook enkele /32 en /29 IPv6 blokken kunnen vinden die van Odido zijn en sommige daarvan zijn al 16 jaar geleden geregistreerd. Dus IP ruimte zat, ook als ze /64 prefix aan elke klant zouden delegeren.

Liever een /56 prefix dat is een beetje de standaard. Als ze dan niet genoeg hebben, dan kunnen ze altijd nog extra prefixen aanvragen.

Reputatie 4

Een /32 zou 16777216 /56 prefixes opleveren. Lijkt me wel voorlopig voldoende voor Odido Thuis klanten 😉

Ik ben niet zo technisch onderlegd, maar begrijp ik nou goed dat odido geen ipv6 ondersteunt en daardoor de google brandmelders niet werken? Dus ik ben al 2 dagen gefrustreerd bezig om ze werkend te krijgen, maar eigenlijk kan het gewoon niet!! Als dit klopt gaan ze weer teruggestuurd worden.

Reputatie 4

Ik ben niet zo technisch onderlegd, maar begrijp ik nou goed dat odido geen ipv6 ondersteunt en daardoor de google brandmelders niet werken? Dus ik ben al 2 dagen gefrustreerd bezig om ze werkend te krijgen, maar eigenlijk kan het gewoon niet!! Als dit klopt gaan ze weer teruggestuurd worden.

Ik denk niet dat je last van ontbrekende ondersteuning voor IPv6 hebt. Er is nergens aangegeven in de specs van die melder dat je ervoor uitsluitend IPv6 moet gebruiken.

Check of je SSID die je ervoor wilt gebruiken op 2.4GHz aan staat.

We hebben echt van alles geprobeerd, maar we krijgen het niet voor elkaar.

De eerste wordt gekoppeld maar bij de tweede continu een error. Ook als ik wifi wil veranderen van de eerste melder, dan kan ik via de app geen contact met hem krijgen. 

Reputatie 7
Badge +9

Hey @Fin081176, ik help je hier graag mee!

Ik heb wifi 6 op het modem voor je uitgeschakeld en WPA3 naar WPA2 veranderd. Zou je het modem kunnen voorzien van een Powerflip en kijken of je nu wel verbinding krijgt met je brandmelders?

 

       Powerflip

  1. Haal de stekker van het modem en Media Converter/ONT uit het stopcontact.
  2. Wacht minimaal 10 seconden
    • Sluit eerst je Media converter/ONT weer aan en laat die 30 seconden opstarten. Sluit daarna pas het modem weer aan op de stroom.
  3. Doe de stekker terug in het stopcontact van het modem en laat alles volledig opstarten
  4. Controleer of de verbinding stabiel is.

Helaas lukt het na al die handelingen nog steeds niet. De eerste brandmelder wordt aan nest toegevoegd. Maar als ik een tweede toe wil voegen dan lukt dat niet. Krijg eerst de melding kan nest protect niet aan je account toevoegen. En als ik het daarna nog een keer probeer dan kan er geen contact gemaakt worden met de brandmelder die al geïnstalleerd is.

En klopt het dat we nu ook niet meer op ons basis netwerk kunnen komen? Als we ons aanmelden krijgen we een time out

Reputatie 4

@Tommie van Odido jouw laatste update over IPv6 is alweer drie maanden geleden. Is er inmiddels enige voortgang betreffende IPv6?

Zijn de voorbereidingen al gestart? Is er al een ontwerp? Is er zicht op wanneer Odido met uitrol gaat starten?

Het zou fijn zijn als we hier op regelmatige basis een korte update zouden krijgen.

Reputatie 7
Badge +9

Hi @MiroR, op dit moment heb ik hier nog geen nieuwe update over. Zodra die er is, zullen we dit zeker aan jullie melden! 

Reputatie 3

Zo gaat dit al 5 jaar lang. Het is meer dan over tijd dat jullie op dit punt wat spraakzamer gaan worden. Ik vind dat jullie een heel goede lijn leveren, maar gebrek aan IPv6 begint is ondertussen iets waar de pijngrens echt wel bereikt is. Als ik het mag zeggen blijf ik nog 10 jaar klant, maar deze kwestie bedreigt toch zeker wel onze zakelijke relatie. Plannen, geen zoethoudertjes.

In het kader van “meer klantvraag helpt wellicht”.

De basis van het internet is end-to-end communicatie, bidirectioneel. Dat heeft de wereld veel gebracht, mede mogelijk gemaakt door providers.

 

Door de schaarste aan IPv4 adressen zie je dat er providers zijn, die met name in de mobiele telefonie wereld, overstappen op carrier grade nat. Eenvoudig gesteld je ziet met grote hoeveelheden devices achter 1 publiek IP, er is geen end-to-end (bidirectioneel) meer mogelijk.

Dit heeft overigens ook beveiligingsimplicaties, het source IP van een verbinding is een van de factoren die gebruikt wordt om bepaalde patronen te herkennen.

Zowel vanuit de basisprincipes van het internet, alsmede beveiliging, alsmede “bij de tijd blijven qua technieken” vind ik het derhalve zeer wenselijk dat er native IPv6 beschikbaar komt op de mobiele diensten. Daarmee is het acceptabel dat (ja ik durf het toch te zeggen haha) legacy-ipv4 connectiviteit mogelijk blijft, maar ik op IPv6 gewoon de volledige functionaliteit heb.

 

Overigens ontlast dit ook jullie cgnat-apparatuur.

 

Dus ook vanuit mij een dringend appel aan Odido om nu toch eindelijk eens een keer IPv6 te implementeren, juist als ISP horen jullie hier een leidende rol te vervullen, jullie zijn tenslotte “de” enabler van IPv6 voor alle gebruikers van jullie diensten.

Ook met de hoop dat dit op de stapel belandt. Ik ben van Ziggo overgestapt naar glas van Odido en hoewel de snelheden een stuk fijner zijn, mis ik echt het IPv6 gedeelte van het netwerk. 

Services buiten mijn huis draaien moeten nu verplicht een IPv4 adres hebben ipv optioneel. Dit vind ik een groot gemis. Ook is het thuis hosten van diensten vervelend, omdat je met veel meer zaken rekening moet houden.

Ik hoop echt dat jullie hier snel wat aan kunnen doen. De meeste klanten missen het misschien niet, maar ik denk dat iedereen blij wordt van minder latency door het ontbreken van NAT.

 

Reputatie 2

Laat die nieuwe tweak medewerkers IPv6 maar in de lucht brengen, die hadden het zo voor elkaar. De apparatuur kan het, dus dat is geen probleem.

Reputatie 4

Laat die nieuwe tweak medewerkers IPv6 maar in de lucht brengen, die hadden het zo voor elkaar. De apparatuur kan het, dus dat is geen probleem.

Ik begin het gevoel te krijgen dat Odido wel kennis heeft om IPv6 uit te rollen, maar zijn terughoudend omdat dat extra support vragen kan veroorzaken. Dat ze het daarom voorlopig niet implementeren en zullen uitstellen totdat ze gedwongen worden.

Laat die nieuwe tweak medewerkers IPv6 maar in de lucht brengen, die hadden het zo voor elkaar. De apparatuur kan het, dus dat is geen probleem.

Ik begin het gevoel te krijgen dat Odido wel kennis heeft om IPv6 uit te rollen, maar zijn terughoudend omdat dat extra support vragen kan veroorzaken. Dat ze het daarom voorlopig niet implementeren en zullen uitstellen totdat ze gedwongen worden.

 

Ja zeker! 👍🏼

 

Nou ik had ook precies het dezelfde gevoel en gedachten dat ze eingenlijk vooral gedwongen moeten worden door het algemene (Telecom) bedrijfs communicatie volgens mij die alle providers bestuurt of controleert natuurlijk.. !?

 

🤨 = 😠

 

Groeten! 👋🏼

 

(⁠•⁠‿⁠•⁠)

 

Reputatie 3

In ieder geval: (Voormalig) moederbedrijf Deutsche Telecom heeft al lang en breed al zijn gebruikers op V6 zitten. Dat kan het probleem niet zijn. Aan de achterkant weten we dat het netwerk V6 kan, dat kan het probleem ook niet zijn, waarvan akte, want Tweak gebruikt hetzelfde netwerk en heeft niet zoveel problemen om V6 aan klanten aan te bieden. Gezien Odido toegang heeft tot het personeel van Odido kan kennis en ervaring hoe dit in klantcommunicatie e.d. gaat ook de kwestie niet zijn.

Blijft over: De wil.

De kwestie kan wel eens zo simpel zijn dat er in de kantoren een aantal V4-fossielen rondlopen. Je komt ze op vele plaatsen tegen, mensen die bij hoog en bij laag beweren dat de wereld fantastisch is met V4 en als je in discussie gaat komen er vaak emotionele argumenten als dat de V6-adressen veel te lang zijn. Het is geen gekke gedachte dat er ook V4-fossielen bij internetaanbieders werken.

Reputatie 4

In ieder geval: (Voormalig) moederbedrijf Deutsche Telecom heeft al lang en breed al zijn gebruikers op V6 zitten. Dat kan het probleem niet zijn. Aan de achterkant weten we dat het netwerk V6 kan, dat kan het probleem ook niet zijn, waarvan akte, want Tweak gebruikt hetzelfde netwerk en heeft niet zoveel problemen om V6 aan klanten aan te bieden. Gezien Odido toegang heeft tot het personeel van Odido kan kennis en ervaring hoe dit in klantcommunicatie e.d. gaat ook de kwestie niet zijn.

Blijft over: De wil.

De kwestie kan wel eens zo simpel zijn dat er in de kantoren een aantal V4-fossielen rondlopen. Je komt ze op vele plaatsen tegen, mensen die bij hoog en bij laag beweren dat de wereld fantastisch is met V4 en als je in discussie gaat komen er vaak emotionele argumenten als dat de V6-adressen veel te lang zijn. Het is geen gekke gedachte dat er ook V4-fossielen bij internetaanbieders werken.

Eens. Ik denk dat er veel mensen terughoudend zijn omdat het onbekend is, durven de stap niet te nemen en staan er niet voor open. Als die mensen dan bij de ISP op de juiste plekken zitten dan kan je het vergeten.

Ik had gehoopt dat Odido vooruitstrevend en innovatief is en dit zou implementeren. Helaas teleurstellend dat marketing van Odido veel belooft maar werkelijk wordt niets veranderd (iig merk ik er niets van)

Reputatie 3

Tweak heeft native IPv6. Odido native IPv6 soonTM?

Reputatie 7
Badge +14

Er zijn meer unieke zaken die Tweak biedt. Voorlopig krijgen de overstappers het huidige Odido product.  Daar zit nog geen ipv6 bij.

Reputatie 6
Badge

Dit heeft overigens ook beveiligingsimplicaties, het source IP van een verbinding is een van de factoren die gebruikt wordt om bepaalde patronen te herkennen.

Zowel vanuit de basisprincipes van het internet, alsmede beveiliging, alsmede “bij de tijd blijven qua technieken” vind ik het derhalve zeer wenselijk dat er native IPv6 beschikbaar komt op de mobiele diensten. Daarmee is het acceptabel dat (ja ik durf het toch te zeggen haha) legacy-ipv4 connectiviteit mogelijk blijft, maar ik op IPv6 gewoon de volledige functionaliteit heb.

 

Ik ben het met je eens dat het goed zou zijn als Odido IPv6 zou uitrollen. Ik vraag me wel af of dat niet ook een hoop problemen voor customer support gaat opleveren.

Jouw “beveiliging” argument is echter niet waar: tracen van een gebruiker blijft met IPv6 net zo makkelijk (of wordt nog makkelijker) met IPv6: al jouw IPv6 adressen krijgen dezelfde prefix en zijn volledig traceerbaar. IPv4 heeft met NAT nog wat beveiliging die voor IPv6 volledig met de firewall moet worden opgelost. User errors kunnen dan veel meer impact hebben….Ik zie nu al te veel mensen die met port forwarding (of nog erger exposed host instellingen) hun beveiliging om zeep helpen….

Oh, en IPv6 heeft voor mij alleen maar zijn als ik meer dan een /64 (/56 of desnodds een /60) krijg. En bij voorkeur wel een vaste prefix. Veel apparatuur kan niet echt overweg met wisselende prefixes. Een veranderende prefix is erger dan een dynamisch IPv4 adres.

Reputatie 3

Er zijn meer unieke zaken die Tweak biedt. Voorlopig krijgen de overstappers het huidige Odido product.  Daar zit nog geen ipv6 bij.

Vervelend, maar bedankt voor het melden

Reputatie 2

Ik kom vandaag net van Ziggo naar het Odido netwerk. Ik had bij Ziggo netjes alles voor IPV6 op mijn server en router geregeld en nu kom ik erachter dat Odido dit niet ondersteund. Nu IPV6 dus weer overall uitgezet.

Dit is echt niet meer van deze tijd dus heb ik gebeld met de klantenservice en die vertelde mij dat dit eind november zou moeten komen.

We zullen het gaan zien.