Beantwoord

Wanneer gaat T-Mobile IPv6 ondersteunen?


Reputatie 5

T-Mobile is een van de weinige providers die nog een ‘halve’ internetverbinding levert. Namelijk eentje zonder IPv6. Daardoor zijn legio websites en services niet beschikbaar vanaf een T-Mobile verbinding. Wie klant is bij Ziggo, KPN of (binnenkort) Delta kan wel genieten van onbeperkt toegang tot het internet. Maar bij T-Mobile zijn er niet eens plannen.

Hoe het kan dat je in 2023 nog geen plannen hebt voor IPv6 hebt is mij echt een raadsel. Incompetentie? Onwilligheid? Iets anders?

T-Mobile heeft al wel een IPv6 assignment gekregen van RIPE. Zo is hier te zien: https://bgp.tools/as/50266#prefixes

Kortom, ik ben diep, diep teleurgesteld in T-Mobile als bedrijf en ik vind eigenlijk dat T-Mobile op deze manier geen bestaansrecht heeft. Verkoop de hut alsjeblieft aan iemand die wel weet hoe ze internetdiensten moeten aanbieden.

T-Mobile, dit is je kans, verander mijn perspectief en kom met IPv6.

icon

Beste antwoord door Tommie van Odido 5 July 2023, 16:26

Bekijk origineel

This topic has been closed for comments

170 reacties

Reputatie 3

Ik kom vandaag net van Ziggo naar het Odido netwerk. Ik had bij Ziggo netjes alles voor IPV6 op mijn server en router geregeld en nu kom ik erachter dat Odido dit niet ondersteund. Nu IPV6 dus weer overall uitgezet.

Dit is echt niet meer van deze tijd dus heb ik gebeld met de klantenservice en die vertelde mij dat dit eind november zou moeten komen.

We zullen het gaan zien.

Pardon? Heeft de klantenservice letterlijk gezegd “IPv6 komt eind november”?

Reputatie 2

Ik kom vandaag net van Ziggo naar het Odido netwerk. Ik had bij Ziggo netjes alles voor IPV6 op mijn server en router geregeld en nu kom ik erachter dat Odido dit niet ondersteund. Nu IPV6 dus weer overall uitgezet.

Dit is echt niet meer van deze tijd dus heb ik gebeld met de klantenservice en die vertelde mij dat dit eind november zou moeten komen.

We zullen het gaan zien.

Pardon? Heeft de klantenservice letterlijk gezegd “IPv6 komt eind november”?

Yep!!!

Misschien wat sceptisch, maar eerst zien en dan geloven. T-Mobile support heeft die toezegging in het verleden ook al eens aan mij gedaan.

Reputatie 2

Daarom schreef ik ook " we zullen het gaan zien". 

Reputatie 3

Misschien wat sceptisch, maar eerst zien en dan geloven. T-Mobile support heeft die toezegging in het verleden ook al eens aan mij gedaan.

Ik kom vandaag net van Ziggo naar het Odido netwerk. Ik had bij Ziggo netjes alles voor IPV6 op mijn server en router geregeld en nu kom ik erachter dat Odido dit niet ondersteund. Nu IPV6 dus weer overall uitgezet.

Dit is echt niet meer van deze tijd dus heb ik gebeld met de klantenservice en die vertelde mij dat dit eind november zou moeten komen.

We zullen het gaan zien.

Pardon? Heeft de klantenservice letterlijk gezegd “IPv6 komt eind november”?

Yep!!!

 

Ja ik ben ook heel sceptisch. Maar wie weet, misschien is deze samenvoeging tot odido nou net de herstructurering die het bedrijf nodig had om daadwerkelijk hun zaken op orde te krijgen. Ben heel benieuwd.

Reputatie 5

Nou @Tommie van Odido, klopt dit? Of blijven jullie een marketingbedrijf dat pretendeert internetdiensten te leveren?

Reputatie 3

Actie! Niet morgen, maar gisteren nog :)

Reputatie 5

Actie! Niet morgen, maar gisteren nog :)

Precies! Ze zijn al laat en momenteel onderdeel van het probleem. 

Reputatie 4

Gezien er geen andere berichten komen dan “op dit moment heb ik hier nog geen nieuwe update over. Zodra die er is, zullen we dit zeker aan jullie melden “ heb ik geen vertrouwen dat ze hiermee gestart zijn. Als dat wel zo was dan hadden ze toch iets van de voortgang kunnen melden. Geen harde datums, maar toch wel hoever ze zijn. Een voorbeeld van wat ze hadden kunnen delen zonder dat ze aan een deadline vast zitten.

  • Is het project hiervoor opgestart?
  • Is het ontwerp al gemaakt?
  • Zijn de voorbereidende werkzaamheden gestart?
  • Is ServiceDesk opgeleid om dit te kunnen handelen? Zijn er checklists en procedures bij de ServiceDesk bekend?

 

Reputatie 4

En dan log ik in op mijn firewall en zie volgende bij de DNS configuratie

Google DNS heeft response van 13,6 seconden. 😮 Verrassend dat te zien omdat ik geen IPv6 adres op mijn wan interface heb.

 

Reputatie 3

Ik wacht ook al jaren op native IPv6 support. Dus mocht er meer info zijn, of een pilot worden gestart dan hoop ik dat dit spoedig zal zijn.

Elk jaar weer een nieuw draadje in het forum.. elk jaar weer het zelfde antwoord en geen enkele indicatie dat er ook maar iets gebeurd.

 

 

 

 

 

Reputatie 7
Badge +16

Ik vraag me weleens af of de verwachtingen qua updates helemaal realistisch zijn. Laat ik voorop stellen dat ik net als jullie al jaren op IPv6 wacht dus wat mij betreft liever morgen dan overmorgen maar berichten waarin aangegeven wordt dat we iedereen op de hoogte moeten houden van een vaste planning: dat doet geen enkele provider. Er zal hooguit een datum wereldkundig worden gemaakt zodra dat kan. Tuurlijk proberen we iedereen mee te nemen in nieuwe ontwikkelingen, maar een heel schema met data en deadlines is onmogelijk. Tenzij je in een friendly user test voor een product launch of iets dergelijks zit, zal je zeer zelden een echt kijkje achter de schermen krijgen bij providers. Ik zal voor het vierde jaar op rij nagaan bij onze netwerkspecialisten wat we kunnen melden. Volgens mij was Tommie hier overigens al voor bezig dus ik wacht zijn wederkeer graag af (vrijdag aanstaande).

Reputatie 3

Beste Jason

Ik begrijp uw standpunt, maar de vraag vanuit de community is gerechtvaardigd. Een groeiend aantal gebruikers moet nu al moeite doen om IPv6-only servers of diensten te bereiken.

 

Ik merk al jaren dat er heel hard wordt gezocht naar een lichtpuntje. Een bericht dat IPv6 op de planning staat, en wellicht zelfs met een kwartaalindicatie. De vrees die ikheb, en waarschijnlijk de meesten die de ontwikkelingen van IPv6 op dit forum volgen, is dat het nog geen prioriteit heeft, nog niet op enige roadmap staat, en dat we misschien tot 2026 (of later) moeten wachten.

 

Ik ben het ook met u eens dat er geen dagelijkse statusupdates nodig zijn, maar de gebruikers op dit forum zijn bereid om te testen, te helpen en feedback te geven. Dit is een waardevolle doelgroep met een bovengemiddelde kennis en interesse in de ontwikkelingen. Ze zijn dus ook graag betrokken bij de ontwikkelingen of enige ander informatie over dit onderwerp.

 

Ik hoop dat er, in tegenstelling tot voorgaande jaren, eindelijk een positief nieuwsbericht is. Iets waar we naartoe kunnen leven. We wachten vol spanning af.

 

Reputatie 2

Ik vraag me weleens af of de verwachtingen qua updates helemaal realistisch zijn. Laat ik voorop stellen dat ik net als jullie al jaren op IPv6 wacht dus wat mij betreft liever morgen dan overmorgen maar berichten waarin aangegeven wordt dat we iedereen op de hoogte moeten houden van een vaste planning: dat doet geen enkele provider. Er zal hooguit een datum wereldkundig worden gemaakt zodra dat kan. Tuurlijk proberen we iedereen mee te nemen in nieuwe ontwikkelingen, maar een heel schema met data en deadlines is onmogelijk. Tenzij je in een friendly user test voor een product launch of iets dergelijks zit, zal je zeer zelden een echt kijkje achter de schermen krijgen bij providers. Ik zal voor het vierde jaar op rij nagaan bij onze netwerkspecialisten wat we kunnen melden. Volgens mij was Tommie hier overigens al voor bezig dus ik wacht zijn wederkeer graag af (vrijdag aanstaande).

Dat is toch wel de basis. Elke provider kan toch verstellen wat de plannen zijn voor IPv6, de meeste providers hebben dat ook gedaan en uitgevoerd. Odido is wel de meester in vaag doen. Hetzelfde met Tweak, we gaan stoppen met Tweak, maar wanneer is niet duidelijk. Ja, we willen ook graag IPv6, maar wanneer is niet duidelijk.

Die provider die jullie hebben overgenomen, Tweak. Die was wel duidelijk in hun IPv6 planning, zie topic op hun forum, waarbij ze aangeven tegen welke problemen ze aanliepen waarom het nog niet uitgerold kon worden en regelmatig status updates geven. Wat wij als klanten vragen is het minimale, maar dat kunnen we al niet verwachten.

Dat kan je als moderator wel een mooi verhaal houden, maar je zegt helemaal niks. Hetzelfde geld voor alle andere berichten in dit topic. En dat zeg ik als netwerk specialist. Dat is ook de grote reden dat ik twijfel om over te stappen naar jullie, omdat jullie geen duidelijkheid geven aan klanten. Zachte heelmeesters geven stinkende wonden, en het begint steeds meer te ruiken.

Reputatie 3

Ik vraag me weleens af of de verwachtingen qua updates helemaal realistisch zijn. Laat ik voorop stellen dat ik net als jullie al jaren op IPv6 wacht dus wat mij betreft liever morgen dan overmorgen maar berichten waarin aangegeven wordt dat we iedereen op de hoogte moeten houden van een vaste planning: dat doet geen enkele provider. Er zal hooguit een datum wereldkundig worden gemaakt zodra dat kan. Tuurlijk proberen we iedereen mee te nemen in nieuwe ontwikkelingen, maar een heel schema met data en deadlines is onmogelijk. Tenzij je in een friendly user test voor een product launch of iets dergelijks zit, zal je zeer zelden een echt kijkje achter de schermen krijgen bij providers. Ik zal voor het vierde jaar op rij nagaan bij onze netwerkspecialisten wat we kunnen melden. Volgens mij was Tommie hier overigens al voor bezig dus ik wacht zijn wederkeer graag af (vrijdag aanstaande).

Sorry maar waar zie jij een aanvraag over preciese deadlines en data’s voor de implementatie van IPv6? Dit is totaal niet wat ik (en volgensmij de rest van deze community) verwacht. Waar volgensmij de klachten echt vandaan komen (in ieder geval die van mij) is de complete radio silence voor de afgelopen maanden/jaren over IPv6. Het enige wat er tot nu toe duidelijk is is “We hebben geen informatie, we laten je weten wanneer dat verandert”. Maar dit is niet daadwerkelijk echt een update. Het is puur hete lucht.

 

TL;DR: Ik hoef geen deadlines, maar geef mij concreet bewijs en uitleg hoe er daadwerkelijk wat aan wordt gedaan.

Reputatie 4

Ik vraag me weleens af of de verwachtingen qua updates helemaal realistisch zijn. Laat ik voorop stellen dat ik net als jullie al jaren op IPv6 wacht dus wat mij betreft liever morgen dan overmorgen maar berichten waarin aangegeven wordt dat we iedereen op de hoogte moeten houden van een vaste planning: dat doet geen enkele provider. Er zal hooguit een datum wereldkundig worden gemaakt zodra dat kan. Tuurlijk proberen we iedereen mee te nemen in nieuwe ontwikkelingen, maar een heel schema met data en deadlines is onmogelijk. Tenzij je in een friendly user test voor een product launch of iets dergelijks zit, zal je zeer zelden een echt kijkje achter de schermen krijgen bij providers. Ik zal voor het vierde jaar op rij nagaan bij onze netwerkspecialisten wat we kunnen melden. Volgens mij was Tommie hier overigens al voor bezig dus ik wacht zijn wederkeer graag af (vrijdag aanstaande).

Beste Jason,

Door het lezen van jouw reactie is mijn vermoeden bevestigd, het vermoeden dat Odido er nog niets mee gedaan heeft en met vaag doen probeert de tijd te rekken.

Ik ben van Ziggo naar Odido overgestapt. Daar was ook een periode dat ze mee bezig waren, maar ze gaven wel updates over wanneer ze verwachten dat de uitrol zal gebeuren. De verwachte uitrol momenten waren meerdere keren opgeschoven omdat men tegen onverwachte issues aan liep, maar ze bleven de gebruiker toch informeren.

Bij Odido wordt, zoals ik in mijn vorige bericht schreef, helemaal niets verteld behalve standaard zin “op dit moment heb ik hier nog geen nieuwe update over. Zodra die er is, zullen we dit zeker aan jullie melden“. Ik had toch niet naar deadlines gevraagd maar alleen naar globale voortgang

  • Is het project hiervoor opgestart?
  • Is het ontwerp al gemaakt?
  • Zijn de voorbereidende werkzaamheden gestart?
  • Is ServiceDesk opgeleid om dit te kunnen handelen? Zijn er checklists en procedures bij de ServiceDesk bekend?

Het kan ook zijn dat Odido daar helemaal niet mee is gestart en dat het voor komende jaar niet op de planning staat om mee iets te doen. Dat is ook prima, maar durf het te vertellen, we bijten niet. We (klanten van Odido) willen alleen dat jullie eerlijk tegen ons zijn.

Reputatie 7
Badge +9

Hey all, jullie zijn niet de enige die hier graag wat meer duidelijkheid over willen hebben. Ik ben dit voor jullie al enige tijd aan het chasen en hopelijk krijg ik binnenkort een officiëel statement wat ik met jullie kan en mag delen. I'll be in touch!

Reputatie 2

Grappig. Precies na dit filmpje van Met Nerds Om Tafel lijkt er ineens beweging in de zaak te komen.

Reputatie 4

Grappig. Precies na dit filmpje van Met Nerds Om Tafel lijkt er ineens beweging in de zaak te komen.

Dat is nog de vraag. In de reactie van Tommi lees ik niets meer en ook niets anders dan in al z'n vorige posts. Of er nu beweging in komt zullen we nog moeten afwachten. Eerst zien dan geloven zou ik zeggen.

Reputatie 3

Grappig. Precies na dit filmpje van Met Nerds Om Tafel lijkt er ineens beweging in de zaak te komen.

Dat is nog de vraag. In de reactie van Tommi lees ik niets meer en ook niets anders dan in al z'n vorige posts. Of er nu beweging in komt zullen we nog moeten afwachten. Eerst zien dan geloven zou ik zeggen.

Eens, “eerst zien dan geloven”. Maar een “officiele statement” zou als het goed is niet heel vergezocht moeten zijn. Ik ben vooral zeer benieuwd (en skeptisch) over wat voor inhoud we gaan krijgen in zo een statement.

We gaan het (misschien) zien.

Reputatie 2

Grappig. Precies na dit filmpje van Met Nerds Om Tafel lijkt er ineens beweging in de zaak te komen.

Dat is nog de vraag. In de reactie van Tommi lees ik niets meer en ook niets anders dan in al z'n vorige posts. Of er nu beweging in komt zullen we nog moeten afwachten. Eerst zien dan geloven zou ik zeggen.

Eens, “eerst zien dan geloven”. Maar een “officiele statement” zou als het goed is niet heel vergezocht moeten zijn. Ik ben vooral zeer benieuwd (en skeptisch) over wat voor inhoud we gaan krijgen in zo een statement.

We gaan het (misschien) zien.

Eens met jullie beiden, maar het narratief ‘geen informatie, we delen iets zodra we iets weten’, is gewijzigd naar: ‘toegenomen druk, wij zien ook de vraag, we zijn aan het chasen en er komt een officieel statement’.

Dat laatste geeft me hoop. Want als dat statement inhoud: ‘we gaan IPv6 lekker niet ondersteunen’, dan is dat wel nieuws dat (in de juiste kringen) stof doet gaan opwaaien. Het zou me niet verbazen dat media als Tweakers of Computable hier aandacht aan gaan besteden.

We wachten af.

Reputatie 2

Grappig. Precies na dit filmpje van Met Nerds Om Tafel lijkt er ineens beweging in de zaak te komen.

Dat is nog de vraag. In de reactie van Tommi lees ik niets meer en ook niets anders dan in al z'n vorige posts. Of er nu beweging in komt zullen we nog moeten afwachten. Eerst zien dan geloven zou ik zeggen.

Eens, “eerst zien dan geloven”. Maar een “officiele statement” zou als het goed is niet heel vergezocht moeten zijn. Ik ben vooral zeer benieuwd (en skeptisch) over wat voor inhoud we gaan krijgen in zo een statement.

We gaan het (misschien) zien.

Eens met jullie beiden, maar het narratief ‘geen informatie, we delen iets zodra we iets weten’, is gewijzigd naar: ‘toegenomen druk, wij zien ook de vraag, we zijn aan het chasen en er komt een officieel statement’.

Dat laatste geeft me hoop. Want als dat statement inhoud: ‘we gaan IPv6 lekker niet ondersteunen’, dan is dat wel nieuws dat (in de juiste kringen) stof doet gaan opwaaien. Het zou me niet verbazen dat media als Tweakers of Computable hier aandacht aan gaan besteden.

We wachten af.

En het zou voor mij ook de keuze makkelijker maken om Odido te nemen, of juist niet als Tweak klant.
Als ik daar geen duidelijkheid over krijg, dan ga ik wel overstappen naar een concurrent. En hetzelfde geld voor andere Tweakers die Tweak gebruiken. Odido heeft een provider overgenomen, maar begrijpt de klanten niet van dezelfde provider.

Reputatie 7
Badge +16

“Eens met jullie beiden, maar het narratief ‘geen informatie, we delen iets zodra we iets weten’, is gewijzigd naar: ‘toegenomen druk, wij zien ook de vraag, we zijn aan het chasen en er komt een officieel statement” → Met alle respect bedoeld natuurlijk, maar dit doen we in principe al sinds 2018 toen het eerste topic aangemaakt was. Het is niet alsof wij als moderators minder hard lopen als er minder “geklaagd” wordt. Sowieso ziet niemand dit als geklaag vandaar mijn eerdere constatering dat wij dit net zo graag verbeterd zien worden als jullie. Uiteraard met de slag om de arm dat we elke keer eenzelfde antwoord moeten geven als blijkt dat er nog geen concrete actie uitgezet is. 

Ik vermoed dat mijn eerdere reactie met de verkeerde bewoording geschreven is, waarvoor mijn excuses. Er is nergens concreet gevraagd naar deadlines of kijkjes achter de schermen, ik reageerde op een post waarin dit samengevat benoemd werd:

 Geen harde datums, maar toch wel hoever ze zijn. Een voorbeeld van wat ze hadden kunnen delen zonder dat ze aan een deadline vast zitten.

  • Is het project hiervoor opgestart?
  • Is het ontwerp al gemaakt?
  • Zijn de voorbereidende werkzaamheden gestart?
  • Is ServiceDesk opgeleid om dit te kunnen handelen? Zijn er checklists en procedures bij de ServiceDesk bekend?
     

Het zal mijn verkeerde interpretatie zijn geweest of eerlijk gezegd een cumulatie van de frustraties van elke keer met eenzelfde antwoord moeten komen. Het spijt me, dit was niet zo bedoeld! Het moderatieteam en ik zijn nu voor het vijfde opeenvolgende jaar bijna wekelijks bezig om hier updates over los te weken. Het begint af en toe een beetje op een klucht te lijken in dit topic - 99 procent daarvan veroorzaakt door ons eigen toedoen (of nalaten hoe je het ook bekijkt).

Nogmaals: een welgemeend excuses! Het is nooit mijn intentie geweest om wie dan ook hierop aan te spreken. Ik wilde enkel de verwachtingen temperen. Ik hoop, en dat meen ik vanuit de grond van mijn hart, dat het nog voordat 2024 start, afgerond is, maar ik durf hier verder niet op in te gaan. Tommie is hierin de held van dit moment omdat ik zie hoeveel tijd en energie hij hierin steekt. Hij is vaak in conclaaf met onze netwerkspecialisten. Ik sluit ‘em voor wat betreft 2023 eventjes af voor nu en wens jullie veel geluk en succes toe! 

Mijn ultieme droom zou zijn dat ik op 1 januari 2024 dit topic open en zie staan dat IPv6 inmiddels mogelijk gemaakt wordt vanuit Odido. Ik hoop met jullie mee!

Reputatie 3

Met alle respect bedoeld natuurlijk, maar dit doen we in principe al sinds 2018 toen het eerste topic aangemaakt was.

Hoe is het dan mogelijk dat hier nog steeds niet meer informatie over is dan sinds de eerste topic? Als we letterlijk 5 jaar verder kunnen zijn en nog steeds (vanuit ons perspectief) geen stap verder kunnen zijn dan gaat er of heel wat fout binnen de communicatie naar ons (de klant), of binnen het netwerkteam van T-Mobile die dan nog niks heeft uitgevoerd. Vandaar ook dat MiroR heel duidelijk die samenvattende vragen stelde.

Ik ga er van uit/hoop dat dit niet de officiele statement is die Tommie had geteased een paar dagen geleden. Want deze verontschuldigende lap hete lucht hebben we eigenlijk net niks aan.

Reputatie 7
Badge +16

@dnsenjoyer Helemaal eens hoor, ik snap precies hoe dit na 5 jaar overkomt. Toch wil ik hierin ook - niet in het laatste omdat ik werkzaam ben voor Odido - proberen om vanuit de provider te denken. Er zal vast een logische reden aan ten grondslag liggen, maar op dit moment weten wij het antwoord (nog) niet. Laten we het officiële statement afwachten. Het volgende stukje zeg ik als geëngageerde klant en niet als moderator: wordt nu wel tijd dat er iets gaat gebeuren. De zalvende antwoorden zijn wel een beetje klaar nu.