Beantwoord

Wanneer gaat T-Mobile IPv6 ondersteunen?


Reputatie 5

T-Mobile is een van de weinige providers die nog een ‘halve’ internetverbinding levert. Namelijk eentje zonder IPv6. Daardoor zijn legio websites en services niet beschikbaar vanaf een T-Mobile verbinding. Wie klant is bij Ziggo, KPN of (binnenkort) Delta kan wel genieten van onbeperkt toegang tot het internet. Maar bij T-Mobile zijn er niet eens plannen.

Hoe het kan dat je in 2023 nog geen plannen hebt voor IPv6 hebt is mij echt een raadsel. Incompetentie? Onwilligheid? Iets anders?

T-Mobile heeft al wel een IPv6 assignment gekregen van RIPE. Zo is hier te zien: https://bgp.tools/as/50266#prefixes

Kortom, ik ben diep, diep teleurgesteld in T-Mobile als bedrijf en ik vind eigenlijk dat T-Mobile op deze manier geen bestaansrecht heeft. Verkoop de hut alsjeblieft aan iemand die wel weet hoe ze internetdiensten moeten aanbieden.

T-Mobile, dit is je kans, verander mijn perspectief en kom met IPv6.

icon

Beste antwoord door Tommie van Odido 5 July 2023, 16:26

Bekijk origineel

This topic has been closed for comments

170 reacties

Reputatie 1

Kom op jongens, ik weet dat vanuit marketing oogpunt 8Gbit internet, de snelste van NL! leuker te verkopen is als "we ondersteunen nu als laatste isp eindelijk ook IPv6, waarvan de meeste consumenten niet weten wat het is."

Blijft het feit dat IPv6 sinds 1995 een officiële standaard is, eerder dan het ontstaan van t-mobile als ISP..

Concreet betekend voor mij het missen van IPv6 dat ik delen van mijn werk niet vanuit huis kan uitvoeren. IPv4 is achterhaald, vanwege de schaarste bij veel hostingpartijen duur en eigenlijk niet meer echt nodig, want ipv6.

Ik zou heeeeeeel graag eens een datum of een tijdspad willen zien, of evt een mogelijkheid tot pilot oid.

Wanneer hier niets mee gebeurt zal ik toch eens naar andere partijen moeten kijken, ondanks ik verder erg tevreden ben over jullie dienst.

Reputatie 5

Deze manier van (niet) communiceren is wat mij betreft onacceptabel. Ik heb al gestemd met mijn portemomee en ik raad anderen aan hetzelfde te doen als je het met me eens bent.

Als er dan eindelijk IPv6 beschikbaar is via Odido zal ik ze weer overwegen, in het achterhoofd houdend hoe ze omgaan met moderne internetstandaarden.

Reputatie 2

[..]

Dit is echt niet meer van deze tijd dus heb ik gebeld met de klantenservice en die vertelde mij dat dit eind november zou moeten komen.

We zullen het gaan zien.

Fast forward naar eind november… en we zien dat deze theorie ook de prullenbak in kan.

Reputatie 2

[..]

Dit is echt niet meer van deze tijd dus heb ik gebeld met de klantenservice en die vertelde mij dat dit eind november zou moeten komen.

We zullen het gaan zien.

Fast forward naar eind november… en we zien dat deze theorie ook de prullenbak in kan.

Dat was ene Jeremy die dat zei die kan dus meteen door de achterdeur naar buiten..

Reputatie 2

Weet je wat mijn theorie is?

Dat Odido bewust voor dit beleid kiest. De groep die IPv6 wil zal groter worden, maar is een klein deel van het totaal. Door ze voortdurend af te serveren zal deze groep uiteindelijk uit zichzelf de switch naar een andere partij maken.

De afdeling marketing weet dit ook, en als het gaat om geld kunnen ze deze (vooruitstrevende?) groep missen als kiespijn. Uiteindelijk zijn die gebruikers weg en bloeden deze topics dood. Scheelt het bedrijf kopzorgen en IPv6 komt gewoon niet. Nooit.

Het zou Odido sieren om gewoon duidelijkheid te geven, ook met het oog naar de groep Tweak-klanten die zijn overgenomen. ‘Nee’ is ook prima, maar zeg dat gewoon. Maar ik snap het wel: dat bekt niet zo lekker. Dus: lekker geen communicatie. En dat brengt me weer terug bij mijn theorie,

Ik hoop dat ik ernaast zit, maar ik ben er bang voor. Oh, waarschijnlijk gaat dat dit topic vroeg of laat op slot gaat en we verzocht worden een nieuw verzoek aan te maken op dat nieuwe 'platform’ van hun, waarna de timer opnieuw gaat lopen. Weer even een paar maanden tijdswinst erbij.

Eerlijk: de frustratie over dit onderwerp zit mij ook hoog. Even had ik hoop, maar die begint te vervliegen. Het is nu nog de prijs die me bij Odido houdt, maar over twee of drie jaar zal de inflatiecorrectie dat voordeel opheffen. De kans is er met de huidige snelheid van zaken tegen die tijd IPv6 is acht ik wrang genoeg klein. Dus ja...

Reputatie 3

Weet je wat mijn theorie is?

Dat Odido bewust voor dit beleid kiest. De groep die IPv6 wil zal groter worden, maar is een klein deel van het totaal. Door ze voortdurend af te serveren zal deze groep uiteindelijk uit zichzelf de switch naar een andere partij maken.

De afdeling marketing weet dit ook, en als het gaat om geld kunnen ze deze (vooruitstrevende?) groep missen als kiespijn. Uiteindelijk zijn die gebruikers weg en bloeden deze topics dood. Scheelt het bedrijf kopzorgen en IPv6 komt gewoon niet. Nooit.

Het zou Odido sieren om gewoon duidelijkheid te geven, ook met het oog naar de groep Tweak-klanten die zijn overgenomen. ‘Nee’ is ook prima, maar zeg dat gewoon. Maar ik snap het wel: dat bekt niet zo lekker. Dus: lekker geen communicatie. En dat brengt me weer terug bij mijn theorie,

Ik hoop dat ik ernaast zit, maar ik ben er bang voor. Oh, waarschijnlijk gaat dat dit topic vroeg of laat op slot gaat en we verzocht worden een nieuw verzoek aan te maken op dat nieuwe 'platform’ van hun, waarna de timer opnieuw gaat lopen. Weer even een paar maanden tijdswinst erbij.

Eerlijk: de frustratie over dit onderwerp zit mij ook hoog. Even had ik hoop, maar die begint te vervliegen. Het is nu nog de prijs die me bij Odido houdt, maar over twee of drie jaar zal de inflatiecorrectie dat voordeel opheffen. De kans is er met de huidige snelheid van zaken tegen die tijd IPv6 is acht ik wrang genoeg klein. Dus ja...

Dit is wel een beetje een “aluminiumfolie hoedje”-achtige text. Maar het rare is dat ik het helemaal niet vergezocht vindt.

Reputatie 3

Even een reminder voor iedereen.

Het is al weer:

18 dagen sinds @Jason van Odido ons niks heeft verteld in veel text. https://community.odido.nl/thuisnetwerk-566/wanneer-gaat-t-mobile-ipv6-ondersteunen-353182?postid=1745547#post1745547

20 dagen sinds @Tommie van Odido had geclaimed dat er een officieel statement zou komen. https://community.odido.nl/thuisnetwerk-566/wanneer-gaat-t-mobile-ipv6-ondersteunen-353182?postid=1745139#post1745139

22 dagen sinds dat @Jason van Odido had geprobeert om ons te gaslighten over dat onze verwachtingen niet 'realistisch' zijn. https://community.odido.nl/thuisnetwerk-566/wanneer-gaat-t-mobile-ipv6-ondersteunen-353182?postid=1744639#post1744639

2 en een halve maand sinds T-Mobile over is gegaan naar Odido.

4 maanden sinds dat dit topic is begonnen door @Mister-v6 .

ZES JAAR SINDS IPV6 WERDT AANGENOMEN ALS INTERNET STANDAARD

25 JAAR SINDS IPV6 ALS DRAFT STANDARD WERDT AANGEKONDIGT

Reputatie 7
Badge +14

 

Reputatie 3

 

Iedereen die dat nog niet heeft gedaan, stem op dit idee en voeg je commentaar daar ook aan toe.

Reputatie 7
Badge +14

Als er nieuws is zullen de moderators het ook daar melden! 
Succes, 

Reputatie 3

Als er nieuws is zullen de moderators het ook daar melden! 
Succes, 

Nou, dat betwijfel ik dus. Vandaar mijn vorige post.

Reputatie 7
Badge +9

Geloof me als ik zeg dat ik hier dicht op zit @dnsenjoyer. Dit loopt al een lange tijd namelijk. Ook ik wil graag voor alle klanten (en voor mezelf) dat dit ondersteund wordt. Het is bekend bij het team en er wordt door wekelijks op gehamerd door verschillende afdelingen binnen Odido. Zodra ik een update binnen krijg, zijn jullie de eerste die hier wat over horen!

Reputatie 3

Het is informatie dat individuen willen dat het ondersteund wordt, maar daarmee weten we nog steeds niet of het bedrijf als geheel voornemens is het te ondersteunen. Dat is namelijk wat na jaren van (ongetwijfeld goed bedoelde) kluitjes in het riet nog altijd onbeantwoord is. De vraag op welke termijn komt daarna pas, ik denk dat velen hier best begrijpen dat techniek ingewikkeld is en dat er tijd overheen gaat om iets op een goede manier uit te rollen en begrijpen dat iets goed doen beter is dan iets snel doen.

Ik geloof zeker dat jullie erop hameren, maar aan de andere kant geeft het beeld van een helpdesk-persoon die eenzaam als een roepende in de woestijn iets gedaan probeert te krijgen niet heel veel vertrouwen dat er daadwerkelijk iets staat te gebeuren.

Reputatie 2

Odido is een paard en wagen in het tijdperk van de EV!!!

Reputatie 3

Geloof me als ik zeg dat ik hier dicht op zit @dnsenjoyer. Dit loopt al een lange tijd namelijk. Ook ik wil graag voor alle klanten (en voor mezelf) dat dit ondersteund wordt. Het is bekend bij het team en er wordt door wekelijks op gehamerd door verschillende afdelingen binnen Odido. Zodra ik een update binnen krijg, zijn jullie de eerste die hier wat over horen!

@Tommie van Odido Ik kan dit snappen maar is er ***iets*** an nieuws dat je voor ons hebt? Is hoger management van Odido bekend met de situatie? Wordt er onderzoek gedaan naar mogelijke implementaties? Is er een uitrol plan (in ontwikkeling)? Meer dan “het is bekend” zal mij al een stuk gelukkiger maken.

Topics als deze maken het duidelijk dat Tweak is opgekocht puur om concurrentie de nek om te draaien. Doorbouwen op hun expertise en technologie? Nee, stekker er uit en gewoon doorgaan met de oude infrastructuur.

Reputatie 5

Dit artikel in Tweakers met Pieter de Klein is dan ook echt een klap in het gezicht van alle Tweak klanten - en daarbij iedereen die het internet in zijn geheel een warm harrt toedraagt

> “Omdat Tweak zo dicht bij de waarden van Odido staat, hebben we besloten met het merk te stoppen.”

Ondertussen worden we hier op dit forum aan het lijntje gehouden.

Het kan ook zo, Odido

Reputatie 4

Geloof me als ik zeg dat ik hier dicht op zit @dnsenjoyer. Dit loopt al een lange tijd namelijk. Ook ik wil graag voor alle klanten (en voor mezelf) dat dit ondersteund wordt. Het is bekend bij het team en er wordt door wekelijks op gehamerd door verschillende afdelingen binnen Odido. Zodra ik een update binnen krijg, zijn jullie de eerste die hier wat over horen!

Je antwoorden zijn steeds dezelfde. Jij wil ook heel graag voor ons maar ook voor jezelf duidelijkheid, men is aan het hameren hierover etc etc. Het begint langzaam te irriteren om dezelfde antwoord te lezen. Ik denk dat het minder zou irriteren als je gewoon aangeeft dat er geen nieuws is sinds de laatste update.

Begrijp me niet verkeerd, maar steeds hetzelfde lidje horen lijkt heel erg op tijdrekken en is niet erg geloofwaardig.

Wat mij betreft heb ik helemaal geen vertrouwen meer dat Odido dit in komende 12 maanden gaat implementeren.

Sorry hoor maar als dat ipv6 zo belangrijk is stap je toch op naar bijvoorbeeld Kpn.

Ik zit al meer dan een jaar bij T-Mobile Odido en ik mis er niks aan.

Bij Kpn had ik wel 2 public ip adressen ipv4 en 6 maar altijd de 4 gebruikt.

I.i.g. ik mis het nog niet en bij Kpn gebruikte ik het niet. (Uit gezet in de Fritzbox)

Via nat werkt prima.

 

 

Reputatie 4

Sorry hoor maar als dat ipv6 zo belangrijk is stap je toch op naar bijvoorbeeld Kpn.

Ik zit al meer dan een jaar bij T-Mobile Odido en ik mis er niks aan.

Bij Kpn had ik wel 2 public ip adressen ipv4 en 6 maar altijd de 4 gebruikt.

I.i.g. ik mis het nog niet en bij Kpn gebruikte ik het niet. (Uit gezet in de Fritzbox)

Via nat werkt prima.

 

 

Bedankt dat je meedenkt. Dat jij dat niet nodig hebt zegt alleen iets over jouw gebruik van Internet resources. Je moet je kunnen voorstellen dat er gebruikers zijn waarvan het gebruik van Internet resources veelzijdiger is dan die van jou en dat zij IPv6 wel nodig hebben. Vandaar zou het fijn zijn om die gebruikers in hun waarde te laten en geen adviezen te geven die nergens op slaan en niets toevoegen. We zijn immers slim genoeg om zelf ook te kunnen bedenken dat het overstappen tot de mogelijkheden behoort.

Ik kom zelf van Ziggo waar ik erg tevreden over was. Overstappen deed ik voor de snelheid. Echter heeft niemand van T-Mobile (nu Odido) mij verteld dat ze belangrijke deel van de service (IPv6) niet aanbieden. KPN en alle andere providers die nog over de koper van KPN de DSL aanbieden zijn geen optie omdat ik erg ver van de co-locatie (ruimte in KPN centrale waar de apparatuur van de ISP's staat) woon en daardoor niet erg hoge snelheden op DSL kan krijgen.

Vandaar wacht ik met smart dat Fiber, Freedom, SNLR of TriNed hier op glas van Open Dutch Fiber beschikbaar zijn zodat ik een redelijke keuze heb mocht ik beslissen over te stappen.

Sorry hoor maar als dat ipv6 zo belangrijk is stap je toch op naar bijvoorbeeld Kpn.

Ik zit al meer dan een jaar bij T-Mobile Odido en ik mis er niks aan.

Bij Kpn had ik wel 2 public ip adressen ipv4 en 6 maar altijd de 4 gebruikt.

I.i.g. ik mis het nog niet en bij Kpn gebruikte ik het niet. (Uit gezet in de Fritzbox)

Via nat werkt prima.

 

 

 Vandaar zou het fijn zijn om die gebruikers in hun waarde te laten en geen adviezen te geven die nergens op slaan en niets toevoegen. We zijn immers slim genoeg om zelf ook te kunnen bedenken dat het overstappen tot de mogelijkheden behoort.

 

Sorry hoor maar ik laat iedereen in hun waarde.

Het is gewoon bekend dat Odido nog geen ipv6 heeft.

Zelf als overstapper vorig jaar (1e keer in 30 jaar kpn/ptt) kijk ik alles na wat een provider aanbied.

 

 

Reputatie 5

Sorry hoor maar als dat ipv6 zo belangrijk is stap je toch op naar bijvoorbeeld Kpn.

Ik zit al meer dan een jaar bij T-Mobile Odido en ik mis er niks aan.

Bij Kpn had ik wel 2 public ip adressen ipv4 en 6 maar altijd de 4 gebruikt.

I.i.g. ik mis het nog niet en bij Kpn gebruikte ik het niet. (Uit gezet in de Fritzbox)

Via nat werkt prima.

 

 

 Vandaar zou het fijn zijn om die gebruikers in hun waarde te laten en geen adviezen te geven die nergens op slaan en niets toevoegen. We zijn immers slim genoeg om zelf ook te kunnen bedenken dat het overstappen tot de mogelijkheden behoort.

 

Sorry hoor maar ik laat iedereen in hun waarde.

Het is gewoon bekend dat Odido nog geen ipv6 heeft.

Zelf als overstapper vorig jaar (1e keer in 30 jaar kpn/ptt) kijk ik alles na wat een provider aanbied.

 

Ik heb dit al eerder in dit topic gezegd: Ook als je denk dat je niks aan IPv6 hebt en dat je het nu niet mist, wil je nog steeds heel graag dat het geïmplementeerd gaat worden.

Door de tekorten in de IPv4 wereld zijn de prijzen van adresruimte door het dak geschoten. Ik heb zelf IP-adressen in gebruik (1 /24 - 256 adressen IPv4 en 1 /48 - 1.208.925.819.614.629.174.706.176 adressen IPv6). Die ene kost me 50 euro per jaar en de andere 1200. Raad eens welke wat is? Ik heb die IPv4 ruimte omdat providers als Odido het laten afweten als het aankomt op IPv4. Zonder IPv4 adresruimte kunnen Odido klanten niet mijn netwerk bereiken.

En ik bezit deze adressen voor de hobby. Maar bedrijven die diensten verlenen via het internet betalen nog veel meer. Die kosten worden natuurlijk gewoon doorberekend aan jouw als consument.

Daarnaast houdt het natuurlijk concurrentie tegen. Nieuwe spelers die de markt willen uitdagen hebben een megakapitaal nodig om van start te gaan.

En het absurde is… de oplossing ligt gewoon al klaar. Al jaren!

Ik ben dan ook van mening dat, als je pretendeert een internetaansluiting te leveren, deze standaard met een IPv6 adres geleverd moet worden. Anders kun je het mijns inziens geen internetverbinding noemen.

 

Sorry hoor maar als dat ipv6 zo belangrijk is stap je toch op naar bijvoorbeeld Kpn.

Ik zit al meer dan een jaar bij T-Mobile Odido en ik mis er niks aan.

Bij Kpn had ik wel 2 public ip adressen ipv4 en 6 maar altijd de 4 gebruikt.

I.i.g. ik mis het nog niet en bij Kpn gebruikte ik het niet. (Uit gezet in de Fritzbox)

Via nat werkt prima.

 

 

 Vandaar zou het fijn zijn om die gebruikers in hun waarde te laten en geen adviezen te geven die nergens op slaan en niets toevoegen. We zijn immers slim genoeg om zelf ook te kunnen bedenken dat het overstappen tot de mogelijkheden behoort.

 

Sorry hoor maar ik laat iedereen in hun waarde.

Het is gewoon bekend dat Odido nog geen ipv6 heeft.

Zelf als overstapper vorig jaar (1e keer in 30 jaar kpn/ptt) kijk ik alles na wat een provider aanbied.

 

Ik heb dit al eerder in dit topic gezegd: Ook als je denk dat je niks aan IPv6 hebt en dat je het nu niet mist, wil je nog steeds heel graag dat het geïmplementeerd gaat worden.

Door de tekorten in de IPv4 wereld zijn de prijzen van adresruimte door het dak geschoten. Ik heb zelf IP-adressen in gebruik (1 /24 - 256 adressen IPv4 en 1 /48 - 1.208.925.819.614.629.174.706.176 adressen IPv6). Die ene kost me 50 euro per jaar en de andere 1200. Raad eens welke wat is? Ik heb die IPv4 ruimte omdat providers als Odido het laten afweten als het aankomt op IPv4. Zonder IPv4 adresruimte kunnen Odido klanten niet mijn netwerk bereiken.

En ik bezit deze adressen voor de hobby. Maar bedrijven die diensten verlenen via het internet betalen nog veel meer. Die kosten worden natuurlijk gewoon doorberekend aan jouw als consument.

Daarnaast houdt het natuurlijk concurrentie tegen. Nieuwe spelers die de markt willen uitdagen hebben een megakapitaal nodig om van start te gaan.

En het absurde is… de oplossing ligt gewoon al klaar. Al jaren!

Ik ben dan ook van mening dat, als je pretendeert een internetaansluiting te leveren, deze standaard met een IPv6 adres geleverd moet worden. Anders kun je het mijns inziens geen internetverbinding noemen.

 

 

Volgens mij gaan ze steeds gewoon een beetje afrafelen over het (IPV6) uitrollen onderwerp die prutsers.. !? 📢

Reputatie 2

Hey @Mister-v6, welkom op onze Community!

We zijn ervan op de hoogte dat hier veel vraag naar is. Op dit moment kan ik daar verder nog niks over zeggen. Het enige wat ik kan zeggen is dat we hier intern van afweten en dit meegenomen wordt. Als het zover is en we hebben een besluit genomen, zullen we uiteraard iedereen hiervan op de hoogte brengen!

 

Er is al 5 jaar al dan niet langer vraag naar.

Zoals ik al eerder heb gemeld, XS4ALL leverde in 2002 de eerste IPv6 adressen aan hun consument IN 2002!!!! we zijn 21 jaar verder en Odido leeft nog steeds in het verleden. 

 

Ik lees hier reacties van mensen die niet begrijpen wat het betekend dat je geen IPv6 adres hebt. 1 van de dingen die het betekend, is dat je straks bepaalde sites niet meer kan bezoeken die alleen op een IPv6 adres leven.

Odido levert IPv6 al aan grootzakelijk, de IPv6 reeksen worden gewoon geanounced bij RIPE:

https://bgp.he.net/AS13127#_asinfo

 

Het is een technische kwestie die gewoon binnen nu en q1 misschien q2 2024 geimplementeerd moet worden om niet voorschut te staan als leverancier. 

 

Maarja er moet nog over gediscusseerd worden binnen Odido/T-mobile 21 jaar later of het een goed idee is.

Lever nou eens een technische roadmap aan de consument wat jullie ideeën zijn. 

Dit is jullie marketing!:
Zo staat er  dit op de pagina “Waarom Odido”:

“ Zorgen over nieuwe technologieën, ergernis rondom te veel gebruik en andere dilemma’s spelen steeds meer een rol. Daarom nemen we bij Odido onze verantwoordelijkheid. En gaan we het anders doen. Met een nieuw doel: iedereen moet kunnen meedoen met de technologische mogelijkheden van vandaag en morgen. En daar plezier aan beleven. “ 


Punt in hun slogan?

  • ‘Het kan ook zo’; introductie van vernieuwende producten waarbij superieure netwerken en uitmuntende service leidend zijn.

 

LEVER DAAD BIJ WOORD!

Reputatie 2

Geloof me als ik zeg dat ik hier dicht op zit @dnsenjoyer. Dit loopt al een lange tijd namelijk. Ook ik wil graag voor alle klanten (en voor mezelf) dat dit ondersteund wordt. Het is bekend bij het team en er wordt door wekelijks op gehamerd door verschillende afdelingen binnen Odido. Zodra ik een update binnen krijg, zijn jullie de eerste die hier wat over horen!

Zou je ook kunnen vragen waarom Tweak klanten wel IPv6 hebben via hetzelfde core netwerk en jullie eigen klanten niet?

Daarnaast is het grootzakelijk ook beschikbaar, want daar heb ik ook ervaring mee. De organisatie waar ik werk als netwerk engineer, die peeren ook op IPv6 met jullie. En dat is al enkele jaren het geval.

Als er verschillende afdelingen aan het timmeren zijn, dan zal ook wel bekend zijn wat nu het probleem is. Dat willen we graag weten.