Beantwoord

Wanneer gaat T-Mobile IPv6 ondersteunen?


Reputatie 5

T-Mobile is een van de weinige providers die nog een ‘halve’ internetverbinding levert. Namelijk eentje zonder IPv6. Daardoor zijn legio websites en services niet beschikbaar vanaf een T-Mobile verbinding. Wie klant is bij Ziggo, KPN of (binnenkort) Delta kan wel genieten van onbeperkt toegang tot het internet. Maar bij T-Mobile zijn er niet eens plannen.

Hoe het kan dat je in 2023 nog geen plannen hebt voor IPv6 hebt is mij echt een raadsel. Incompetentie? Onwilligheid? Iets anders?

T-Mobile heeft al wel een IPv6 assignment gekregen van RIPE. Zo is hier te zien: https://bgp.tools/as/50266#prefixes

Kortom, ik ben diep, diep teleurgesteld in T-Mobile als bedrijf en ik vind eigenlijk dat T-Mobile op deze manier geen bestaansrecht heeft. Verkoop de hut alsjeblieft aan iemand die wel weet hoe ze internetdiensten moeten aanbieden.

T-Mobile, dit is je kans, verander mijn perspectief en kom met IPv6.

icon

Beste antwoord door Tommie van Odido 5 July 2023, 16:26

Bekijk origineel

This topic has been closed for comments

170 reacties

Reputatie 4

Maarja er moet nog over gediscusseerd worden binnen Odido/T-mobile 21 jaar later of het een goed idee is.

Ik denk dat ze beter kunnen discussiëren over “Waarom wij van Odido dit nog niet geïmplementeerd hebben en achterlopen?”.

Reputatie 5

Het is stil bij Odido. Is er al nieuws @Jason van Odido? Of is het complete netwerkteam met vakantie?

Het marketingteam in ieder geval niet volgens mij.

Duurt lang!

 

 

Reputatie 4

Zelf verwacht ik van @Tommie van Odido en/of @Jason van Odido iets te horen als ze echt iets te melden hebben. Steeds herhalen wat ze al vele malen al verteld hebben heeft geen nut.

Zolang ik niets van die twee hier verneem ga ik vanuit dat Odido hier niets mee doet.

Reputatie 2

Zelf verwacht ik van @Tommie van Odido en/of @Jason van Odido iets te horen als ze echt iets te melden hebben. Steeds herhalen wat ze al vele malen al verteld hebben heeft geen nut.

Zolang ik niets van die twee hier verneem ga ik vanuit dat Odido hier niets mee doet.

Sterfhuisconstructie. Onthoud: Odido heeft er als provider geen baat bij om IPv6 uit te rollen. Dat maakt het voor potentiële concurrenten lastiger en speelt dit bedrijf weer in de kaart.

Toevoeging: Reken maar dat er over dit onderwerp door de afdeling communicatie een hele strategie is opgesteld. Het continu afwimpelen is daar ongetwijfeld een onderdeel van.

Reputatie 3

Het is tijd voor ipv6 te uit te rollen we zijn bijna 2024 zou goed zijn nieuwe jaar nieuwe begin odido 😉

Reputatie 4

❄❄❄ Beste Kerstman ❄❄❄

Dit jaar zijn we heel braaf geweest. Met z'n allen hebben we al onze ISP facturen op tijd betaald en helpen we mee met het verbeteren van de diensten van onze ISP.
Helaas is het Sint niet opgevallen en heeft hij geen cadeaus voor ons gebracht. Vandaar dat ik U schrijf en wil graag een hint voor de cadeau geven. We vragen niet veel en ook niet onredelijk. We zouden erg blij zijn als we IPv6 zouden krijgen om te gebruiken.

Hopelijk kunt U het voor ons regelen gezien onze ISP het niet doet.

Liefs, klanten van Odido.

Reputatie 7
Badge +9

Ha @MiroR, erg creatief, leuk! Ik heb je mooie gedicht intern doorgezet naar de juiste afdelingen en ontvang leuke reacties. Jammer genoeg geen concreet antwoord.

Reputatie 1

Ha @MiroR, erg creatief, leuk! Ik heb je mooie gedicht intern doorgezet naar de juiste afdelingen en ontvang leuke reacties. Jammer genoeg geen concreet antwoord.

Beste @Tommie van Odido  en @Jason van Odido , jammer dat jullie nog steeds geen concreet antwoord hebben. Kunnen jullie alstublieft wel aangeven waar in het implementatieproces jullie nu (stil)staan? Ik wil graag weten of er uberhaupt enige beweging in zit of dat je bij jullie strategie eeuwig afwimpelen blijven? In geval van dat laatste zijn jullie, ondanks dat ik verder tevreden ben over de dienstverlening, namelijk nog een klant op zowel glasvezel als mobiel kwijt. Ik wil graag weten waar ik aan toe ben.

Reputatie 4

Ha @MiroR, erg creatief, leuk! Ik heb je mooie gedicht intern doorgezet naar de juiste afdelingen en ontvang leuke reacties. Jammer genoeg geen concreet antwoord.

Beste @Tommie van Odido  en @Jason van Odido , jammer dat jullie nog steeds geen concreet antwoord hebben. Kunnen jullie alstublieft wel aangeven waar in het implementatieproces jullie nu (stil)staan? Ik wil graag weten of er uberhaupt enige beweging in zit of dat je bij jullie strategie eeuwig afwimpelen blijven? In geval van dat laatste zijn jullie, ondanks dat ik verder tevreden ben over de dienstverlening, namelijk nog een klant op zowel glasvezel als mobiel kwijt. Ik wil graag weten waar ik aan toe ben.

Implementatieproces? Persoonlijk denk ik dat, gezien men zoveel tijd aan het rekken is zonder enige soort van de informatie, dit maar op een punt kan duiden - het project is nog niet gestart. Er is vast wel over gesproken, maar mogelijk wordt het door de eventuele bezuinigingen door de management en/of de directie niet gesteund / goedgekeurd.

Als dat het geval is dan hebben ze de belangrijkste les niet geleerd - het investeren in toekomstbestendige bedrijf wordt noot gebaseerd op bezuinigingen.

Reputatie 4

Ik geloof dat Odido nu ook een pluimpje verdient met de hoogste beschikbare snelheid voor consumenten van NL.

🕺👏🏻

Nu nog die vervelende IPv6 implementeren.

Reputatie 2

Ik geloof dat Odido nu ook een pluimpje verdient met de hoogste beschikbare snelheid voor consumenten van NL.

🕺👏🏻

Nu nog die vervelende IPv6 implementeren.

 

Ach wat moet je er mee? Met 1Gbps up en down zit je al heel ruim in je jasje.

Tenzij je de hele buurt op jouw Internet aansluiting wil laten werken 😂😂🤣🤣

Reputatie 4

Ik geloof dat Odido nu ook een pluimpje verdient met de hoogste beschikbare snelheid voor consumenten van NL.

🕺👏🏻

Nu nog die vervelende IPv6 implementeren.

 

Ach wat moet je er mee? Met 1Gbps up en down zit je al heel ruim in je jasje.

Tenzij je de hele buurt op jouw Internet aansluiting wil laten werken 😂😂🤣🤣

Iedereen heeft andere behoefte. De ene heeft voldoende aan 50Mbps, andere aan 1Gbps en weer de derde gaat altijd voor de beste wat er is.

Het gaat hier meer om wat je als ISP aan de klanten aan kan bieden. Met de snelle IPv6 implementatie en de huidige max van 8Gbps up- en downstream zou hun status veranderen naar de leider in de markt.

Hopelijk ziet Odido in dat het niet voldoende is om alleen op een vlak te investeren en innoveren, maar  je zal op alle vlakken top moeten scoren. Dan tel je pas mee als serieuze speler.

Reputatie 5

Het is tijd voor IPv6, Odido...

Reputatie 4

Sinterklaas is geweest, Kerstman is geweest en helaas kregen we IPv6 niet. Nu nog maar hopen dat odido goede voornemens voor 2024 heeft om IPv6 in januari te implementeren. Als dat ook niets oplevert dan heb ik helemaal geen vertrouwen meer in dat odido naar de klanten luistert en de klanten belangrijk vindt. Geld van de klanten vindt odido wel belangrijk, maar dat krijgen ze toch met of zonder geïmplementeerde IPv6. Dieptriest is dat.

Sinterklaas is geweest, Kerstman is geweest en helaas kregen we IPv6 niet. Nu nog maar hopen dat odido goede voornemens voor 2024 heeft om IPv6 in januari te implementeren. Als dat ook niets oplevert dan heb ik helemaal geen vertrouwen meer in dat odido naar de klanten luistert en de klanten belangrijk vindt. Geld van de klanten vindt odido wel belangrijk, maar dat krijgen ze toch met of zonder geïmplementeerde IPv6. Dieptriest is dat.

 

@MiroR

 

Nou volgens mij vinden ze toch wel geld belangerijker wat je zegt klopt! dan (IPV6) uitgeven aan klanten, heel triest natuurlijk,

 

💶 = 🙄

 

Sinterklaas is geweest, Kerstman is geweest en helaas kregen we IPv6 niet. Nu nog maar hopen dat odido goede voornemens voor 2024 heeft om IPv6 in januari te implementeren. Als dat ook niets oplevert dan heb ik helemaal geen vertrouwen meer in dat odido naar de klanten luistert en de klanten belangrijk vindt. Geld van de klanten vindt odido wel belangrijk, maar dat krijgen ze toch met of zonder geïmplementeerde IPv6. Dieptriest is dat.

 

@MiroR

 

Nou volgens mij vinden ze toch wel geld belangerijker wat je zegt klopt! dan (IPV6) uitgeven aan klanten, heel triest natuurlijk,

 

💶 = 🙄

 

Ben je  Optie Tip 1 vergeten.😅

Wat dat betreft mogen ze dat bij U doen.😜

 

Reputatie 7
Badge +14

Ben je  Optie Tip 1 vergeten.😅

Wat dat betreft mogen ze dat bij U doen.😜

 

Haha,  scherp @peter-keetfm !

Reputatie 2

We zijn bijna in 2024 en nog steeds geen antwoord. Ik hoop dat we begin volgend jaar keer een update krijgen, maar betwijfel het. Odido lijkt hun klanten niet serieus te nemen. De cursus “niks vertellen” staat hoog op de agenda.

Twee usecases die ik heb voor IPv6.

  • Het hosten van meerdere diensten op publieke IPv6 adressen met dezelfde poorten en verschillende domeinen, dit is bij IPv4 niet mogelijk, tenzij Odido meer IPv4 adressen gaat aanbieden, maar dat gaan ze vast niet doen.
  • Het testen van IPv6 websites en diensten van mijn werkgever.

Zoals eerder aangegeven werkt IPv6 perfect via het Odido netwerk, inmiddels heb ik al 3 maanden IPv6 via Odido, als oud Tweak klant. Alle apparatuur (misschien de Draytek niet) heeft ondersteuning voor IPv6.

Volgens mij moet het volgende gebeuren:

  • IPv6 prefixes uitdelen aan klanten via DHCPv6 en de bijbehorende administratie
  • Zorgen dat alle apparatuur in het netwerk IPv6 kan, core netwerk is dat het geval, maar of dat aan de edge is kan ik niet beoordelen, want ik zit op de Tweak edge.
  • Provisioning straat aanpassen voor IPv6
  • Testen met enkele klanten of het goed werkt, in dit forum zijn er genoeg.

Misschien mis ik iets, maar dat zal Odido vast niet communiceren, maar in de basis zijn het drie kleine projecten.

 

Reputatie 4

Beste wensen allemaal.

@Tommie van Odido en @Jason van Odido bijna twee maanden geleden heb ik in mijn post gevraagd of IPv6 project al opgestart is en of ontwerp al is gemaakt. Ik vind dat het tijd is dat jullie antwoord op die twee vragen geven, gewoon een eerlijke en transparant reactie vanuit Odido. Niet meer tijdrekken en ontwijkende reacties.

Reputatie 7
Badge +9

Hi @MiroR, jij ook de allerbeste wensen!

Op dit moment zijn we nog nergens concreet aan begonnen en ligt het op de tafel bij de mensen die hier uiteindelijk het besluit over gaan nemen. Ik schud zo goed als ik kan aan alle pilaren om eindelijk een concreet antwoord te krijgen en dit door te geven aan alle klanten die wachten op IPv6. Op dit moment heb ik dat jammer genoeg nog niet. Zodra ik dat heb zal ik dat hier laten weten. 

Reputatie 4

Hi @MiroR, jij ook de allerbeste wensen!

Op dit moment zijn we nog nergens concreet aan begonnen en ligt het op de tafel bij de mensen die hier uiteindelijk het besluit over gaan nemen. Ik schud zo goed als ik kan aan alle pilaren om eindelijk een concreet antwoord te krijgen en dit door te geven aan alle klanten die wachten op IPv6. Op dit moment heb ik dat jammer genoeg nog niet. Zodra ik dat heb zal ik dat hier laten weten. 

Hi @Tommie van Odido 

Bedankt voor je eerlijk antwoord. Hiermee heb je me beter geïnformeerd dan in alle andere reacties. Het is jammer te lezen dat het project nog niet eens opgestart is. Vanaf het moment dat die wel opgestart wordt zal zeker drie maanden (ben erg optimistisch met mijn schatting) nodig zijn om goed ontwerp en plan te maken en met pilot te gaan testen.

Nu ik weet hoe het ervoor staat zal ik proberen jullie moderators hier niet meer mee lastig te vallen en zal moeten nadenken of ik hierop nog kan en wil wachten.

Nogmaals bedankt voor je reactie

Reputatie 7
Badge +9

Hey @MiroR, bedankt voor je reactie. Ik begrijp je hierin volkomen en geloof me als ik zeg dat ik hier strak op zit. Zodra ik een nieuwe update heb die naar buiten mag, zal ik dit hier posten. Ik kan jullie wel laten weten dat de prioriteit verhoogd is! 

Reputatie 2

Als ik deze situatie ergens mee moet vergelijken dan denk ik aan het volgende: de ruimte die wij in ons universum hebben is de IPV6 adres ruimte maar met Odido zit je met de IPV4 adres ruimte nog in een lucifers doosje. 😂🤣🤣

Reputatie 1

We zijn nu in 2024, is er al nieuws Odido? Jullie zijn zowat de enige nog die geen IPv6 aanbieden?

Reputatie 5

Ik heb een handige website gemaakt zodat je niet elke keer naar dit forum hoeft

https://heeftodidoalipv6.nl/