Beantwoord

Beeld en geluid lopen niet synchroon

  • 2 January 2024
  • 27 reacties
  • 1232 Bekeken

  • heeft eerste post geplaatst
  • 2 reacties

ik lees in verschillende topics dat veel andere  Odido gebruikers hier last van hebben, maar de oplossing kan ik niet vinden. wie kan mij helpen?

icon

Beste antwoord door Nora van Odido 3 January 2024, 11:32

Bekijk origineel

27 reacties

Reputatie 5
Badge +4

Hi @Gmvdijk, ik wil dit graag voor je doorzetten naar onze technische dienst, zodat zij dit voor je kunnen onderzoeken en oplossen. Om het onderzoek op te kunnen starten, heb ik nog wat informatie van je nodig. Het gaat om de volgende vragen: 

  • Komt dit probleem voor op één TV Box of heb je hier op beide TV Boxen last van? 
  • Sinds wanneer heb je last van dit probleem? 
  • Komt het voor bij live tv kijken, bij terugkijken, bij opnemen of bij alles? 
  • Op welke zenders komt dit probleem voor? 
  • Heb je voor mij een datum en een tijdstip waarop het beeld en het geluid niet synchroon liepen? En welk programma was je op dat moment aan het kijken? 
  • Speelt het probleem ook bij andere apps zoals bijvoorbeeld Netflix of Videoland? 

Zodra al deze vragen zijn beantwoord, kan ik het gelijk voor je doorzetten naar mijn collega's die dit voor je zullen onderzoeken. Ik zie je bericht graag tegemoet komen! 

Hallo Nora,

 

in het rood heb ik de antwoorden gegeven:

 

  • Komt dit probleem voor op één TV Box of heb je hier op beide TV Boxen last van? 
  • op beide boxen gebeurt dit
  • Sinds wanneer heb je last van dit probleem? 
  • al enige maanden, maar door mijn laksheid meld ik het nu pas
  • Komt het voor bij live tv kijken, bij terugkijken, bij opnemen of bij alles? 
  • het gebeurt bij alles
  • Op welke zenders komt dit probleem voor? 
  • kan op alle zenders voorkomen, maar het heeft de voorkeur voor de niet NPO zenders
  • Heb je voor mij een datum en een tijdstip waarop het beeld en het geluid niet synchroon liepen? En welk programma was je op dat moment aan het kijken? 
  • is niet aan te geven omdat het heel vaak voorkomt, eigenlijk in 90 % van de tijd
  • Speelt het probleem ook bij andere apps zoals bijvoorbeeld Netflix of Videoland? 
  • daar is het ons nog niet opgevallen

Succes met deze uitdaging

Reputatie 6
Badge +2

@Gmvdijk Dank je wel voor je duidelijke terugkoppeling. Ik heb de zaak direct doorgezet naar mijn collega’s van de technische dienst. Ik weet zeker dat zij dit voor je kunnen oplossen! In de tussentijd kun je de TV Box eens resetten. Dit doe je op de volgende manier: 

  1. Koppel de stroom los van de TV Box.
  2. Haal de Media Converter/ONT, het kleine zwarte of witte kastje in de meterkast, voor 10 seconde van de stroom en laat deze volledig opnieuw opstarten. 
  3. Haal het modem 10 seconde van de stroom en laat deze volledig opnieuw opstarten. 
  4. Als het modem is opgestart, sluit je de TV Box weer aan de stroom. 

Hi @Gmvdijk, ik wil dit graag voor je doorzetten naar onze technische dienst, zodat zij dit voor je kunnen onderzoeken en oplossen. Om het onderzoek op te kunnen starten, heb ik nog wat informatie van je nodig. Het gaat om de volgende vragen: 

  • Komt dit probleem voor op één TV Box of heb je hier op beide TV Boxen last van? 
  • Sinds wanneer heb je last van dit probleem? 
  • Komt het voor bij live tv kijken, bij terugkijken, bij opnemen of bij alles? 
  • Op welke zenders komt dit probleem voor? 
  • Heb je voor mij een datum en een tijdstip waarop het beeld en het geluid niet synchroon liepen? En welk programma was je op dat moment aan het kijken? 
  • Speelt het probleem ook bij andere apps zoals bijvoorbeeld Netflix of Videoland? 

Beste Nora,

ik heb dit probleem ook al maanden en ik heb dit ook al gemeld.

Voor de duidelijkheid:

  • het treedt op met de mediabox, zowel met live-TV als met opgenomen programma’s en ‘terugkijken’.
  • het komt bij alle zenders voor, bijna dagelijks.
  • het gaat soms goed, en dan ineens niet meer, en is de ene keer erger dan de andere keer.
  • het treedt NIET op met Netflix, en ook niet met NPO plus (dat kijk ik via een chromecast, dus buiten de mediabox om). 
  • ik zou graag zien dat het zo snel mogelijk opgelost wordt, anders ga ik terug naar Ziggo.
  • met ziggo had ik hier NOOIT problemen mee, met dezelfde TV. 
Reputatie 7
Badge +16

Bedankt voor het delen @typewriter! We nemen jouw voorbeelden mee in het onderzoek. To be continued!

P.s. kun je de specifieke zenders nog met ons delen, alsjeblieft? Ook als het op elke zender voorkomt, hebben we specifieke zenders, programma's en data en tijdstippen nodig. Anders kan de reproductie niet plaatsvinden. Dan kunnen we gerichter onderzoek doen. Thanks!

Wat betreft specifieke zenders: in elk geval RTL4, SBS6, NPO1, 2 en 3. Het gebeurde bijvoorbeeld tijdens de recente uitzendingen van het EK Schaatsen, meerdere keren. 
 

NB ik heb een Philips TV, HD dus niet 4K en ik heb ook geen SRS of dolby o.i.d., gewoon de ingebouwde speakers.  Omdat het met Netflix en NPO plus niet optreedt, vraag ik me af of het te maken heeft met switchen van de resolutie als gevolg van een onderbroken netwerksignaal. Het viel me laatst op dat het van het ene moment op het andere begon: ineens was het geluid niet meer in sync.

Reputatie 2

Hallo,

ik heb dit issue ook, echter gebruik ik geen tv box oid.
voor tv maak ik enkel gebruik van de OdidoTV app op een AndroidTV (2 stuks).
op beide type tv’s loopt het beeld op diverse zenders niet gelijk icm het geluid.

een familielid +-40km verderop ervaart exact hetzelfde via een GoogleTV (OdidoTV app), bij dezelfde zenders.
dit o.a. bij 24kitchen.

 

  • ik heb dit issue niet via de IOS app op de iPad.
  • ”probleem” lijkt zich dus te richten op de Android/GoogleTV app.
  • vanaf aansluit periode is het er al (maar eigenlijk nooit gemeld)
  • probleem is er zowel bij live als terugkijken
  • tijdstip: 17:00-17:30 op 10-01-2024
  • peobleem heb ik niet bij o.a kijk,Netflix,Videoland,npo,YouTube
  • is niet bij elke zender, maar specifiek altijd dezelfde (o.a. 24kitchen)

overige informatie:

  • type tv: Philips 65PUS8505/12
  • AndroidTV draait meest recente versie
  • OdidoTV draait de meest recente versie
  • zit via een cat6e 1gbs kabel verbonden met het netwerk
Reputatie 6
Badge +2

@typewriter Dank je wel voor je duidelijke terugkoppeling! Ik heb toch nogmaals het modem uitgelezen en ik zie dat de apparatuur al een tijd niet van de stroom is geweest. Wil jij het modem een herstart geven op de volgende manier?

  1. Haal het modem en de Mediaconverter/ONT (het kleine witte of zwarte kastje in de meterkast) van de stroom.
  2. Wacht minimaal 10 seconden. Sluit daarna de Mediaconverter/ONT weer aan op de stroom en 
  3. Laat deze 30 seconden opstarten. Sluit daarna het modem weer aan op de stroom.
  4. Wacht tot alles volledig is opgestart.
  5. Controleer of de diensten weer werken.

Mocht dit het probleem niet verhelpen, dan zet ik het direct door naar mijn collega’s van de technische dienst. Zij zullen dit dan voor je oplossen! 

 

Reputatie 6
Badge +2

@niekniek1989 Goed dat je hier aan de bel trekt en dank je wel voor het alvast beantwoorden van de vragen! Ik heb ook jouw modem direct uitgelezen en deze is ook enige tijd niet van de stroom geweest. Wil jij het modem ook eerst een herstart geven? Mocht het probleem niet verholpen zijn dan zet ik het direct voor je door!

Hoi

Ik zat net vrijdag 12 jan, 19.48 naar First Dates (NPO3) te kijken en de sync is weer slecht. Dus nu de modem uitgezet, 15 sec gewacht en weer aangezet. Ook de TV uiteraard weer opnieuw het programma opgezocht. 
net zo waardeloos!!

kortom: het ligt echt aan Odido. Doe er wat aan.

Hier hetzelfde probleem. 

lijkt de laatste tijd erger geworden. Ik gebruik de Google TV Odido app. bijvoorbeeld Gisteren op NPO 3 rond 19u tijdens het jeugdjournaal. 

Reputatie 7
Badge +9

Hey @typewriter & @ilfo, bedankt voor de heads up. Zouden jullie mij iets meer informatie willen geven? Alvast bedankt!

 

Welke zender:

Welk programma:

Datum en tijd toen het niet synchroon liep:

Alleen bij live tv kijken, terugkijken of beide:

Gebruikt je Wi-Fi of bekabeld internet?:

Op welk apparaat ervaar je het issue?:

Wanneer je meerdere apparaten hebt, speelt het op 1 apparaat of beide?:

Welke zender:

alle zenders, maar in elk geval NPO1, 2 en 3 en SBS6

Welk programma:

alle programma’s, maar gisteren bijv. van Roosmalen en Groeteman (NPO3)

Datum en tijd toen het niet synchroon liep:

De hele tijd, van begin tot eind.

Alleen bij live tv kijken, terugkijken of beide:

beiode

Gebruikt je Wi-Fi of bekabeld internet?:

bekabeld

Op welk apparaat ervaar je het issue?:

TV + mediabox

Wanneer je meerdere apparaten hebt, speelt het op 1 apparaat of beide?:

Alleen op mediabox. Het treedt niet op met Netflix, en ook niet met NPO plus (iPhone + chromecast)

Ik heb de hele boel laatst uit en aan gezet, geen enkele verbetering.

NB dit is nu al de derde keer dat ik deze informatie doorgeef. Doe er wat mee of ik zeg mijn abt op!

 

Reputatie 6
Badge +2

@typewriter Dank je wel voor je terugkoppeling! Ik heb de zaak direct doorgezet naar onze technische dienst. Ik weet zeker dat zij dit voor jou kunnen oplossen! 

Welke zender:npo3

Welk programma: jeugdjournaal 

Datum en tijd toen het niet synchroon liep:12-1 1900

Alleen bij live tv kijken, terugkijken of beide:live kijken 

Gebruikt je Wi-Fi of bekabeld internet?:wifi 

Op welk apparaat ervaar je het issue?:google tv

 

Wanneer je meerdere apparaten hebt, speelt het op 1 apparaat of beide?:

Reputatie 6
Badge +2

@ilfo Super, dank je wel voor je terugkoppeling! Ik heb direct een ticket aangemaakt naar onze technische dienst. Zij zullen dit voor jou in onderzoek nemen! 

Hoi

heb inmiddels van Odido een nieuwe type mediabox gekregen.

Het lijkt erop dat de synchronisatie beter is, maar nog niet helemaal goed! Soms is de sync toch weer mis.

wat vervelender is: de bediening is k***e. De app op de mediabox doet soms anders dan je verwacht. Bijvoorbeeld, je neemt een programma op van SBS6. Als je het dan afspeelt, moet je bij de reclameblokken snel vooruit kunnen ‘spoelen’, maar de reclame blijft doorspelen terwijl de tijdbalk wel opschuift. Is dit een ‘slimme manier’ om ons toch al die reclame door de strot te duwen of zie ik iets over het hoofd?

Reputatie 7
Badge +6

@typewriter Kijk je de opname al terug terwijl deze nog bezig is? Dan kan het kloppen, want daar zit nog een hardnekkige bug in. Er wordt nog aan gewerkt om deze eruit te halen.

Dank voor je reactie.

Ja, zo te zien was het een opname die tegelijkertijd nog speelde. Ik heb m nu even nagekeken en het werkt nu wel goed.

Wel is het lastig dat de afstandsbediening niet erg logisch werkt. Als je bijv. een programma selecteert in het overzicht dat nog loopt, zou ie gelijk met een vraag moeten komen of je ‘live’ wilt instappen of vanaf het begin. Nu stap altijd live in, en moet je via drie knoppen alsnog naar het begin gaan. Soms is heel hinderlijk, bij een quiz ofzo.

Een andere optie die ik niet kan vinden is om de letters van de verschillinde menukeuzes op het scherm te vergroten, nu zijn die heel klein.

Reputatie 7
Badge +8

Hi @typewriter, je kunt dit aanpassen in de instellingen bij het tandwieltje rechtsbovenin. Ga dan naar Instellingen > Apparaatvoorkeuren > Weergave en geluid > Tekstgrootte. Zo kun je de tekst schalen tot 130%! 😊

Hier hetzelfde probleem.

 

Het apparaat is een Google TV, bekabeld aangesloten. Geen problemen met de Netflix app, maar wel met de Odido TV app.

 

Bijvoorbeeld het journaal op NPO 1 20:00. Het geluid loopt voor op het beeld. Erg vervelend. 

Reputatie 5
Badge +4

Hi @LouisMT, ook voor jou wil ik het graag doorzetten. Zou je mij de volgende informatie kunnen doorgeven:

  • Wat is het MAC-adres en serienummer van het apparaat waarop het speelt? 
  • Welk type en model tv gebruik je? 
  • Welke firmware versie of app versie gebruik je?
  • Op welke zender komt het voor? (Dus niet alle zenders, we hebben een specifiek voorbeeld nodig).   
  • Tijdstip en datum waarop het voorkwam (belangrijk om een specifiek tijdstip te vermelden zodat we dit terug kunnen vinden)
  • Tijdens welk programma?
  • Gebruik je Dolby of een andere geluidsinstelling? 
  • Maak je gebruik van externe geluidsapparatuur of 5.1?

Zodra deze informatie binnen is, kan ik het gelijk voor je doorzetten zodat we dit voor je kunnen onderzoeken! 

Het lijkt er op dat beeld en geluid nu synchroon lopen (gebruik de nieuwe box). Maar nu valt het geluid om de haverklap ongeveer een halve seconde weg. Dit gebeurt bij alle zenders, zowel live als bij uitzending gemist. Bijvoorbeeld vanavond bij RTL4, SBS6 en de NPO zenders. Maar het is al een paar weken zo.

Heel vervelend!

Reputatie 7
Badge +16

Bedankt voor je geduld! Het is momenteel superdruk en we doen ons best. Geen zorgen! We zijn je niet vergeten en pakken jouw topic op zodra daar gelegenheid voor is. Om ervoor te zorgen dat we jouw topic niet pas in een nieuwe moderatieronde tegenkomen, willen we je vragen om ons morgen een reminder in dit topic te sturen. Enorm bedankt voor de samenwerking; dit is waar onze Community voor staat!

Even een update: kijk op dit moment naar RTL4 via uitzending gemist op de TV, programma Renze op Zondag. Beeld en geluid NIET SYNCHROON. Verder zijn sommige programma’s oké, maar komt het ook vaak voor dat om de paar minuten het geluid 0,5 sec wegvalt.

NB ik ben vorige week benaderd door Ziggo zakelijk met een aanbod. Overwoog toen om over stappen, maar heb het nog niet gedaan omdat de telefonische acquisitie ongelooflijk agressief en onbeschoft was, maar dat terzijde.

Reageer