Beantwoord

Ondertiteling BBC 1 en 2 - hoe zet ik die aan?



Toon eerste reactie

107 reacties

Reputatie 7
@SaschaNvdK @HoppieDroppie De fix zit er echt aan te komen en hij gaat mee met de komende grote release. We zijn op dit moment volop aan het testen en ons doel is om dit vóór de zomer uit te rollen. Er komt eerst nog een kleinere update aan en daarna willen we de grote firmware update uit gaan rollen. Deze grote updates doen we maar 1 á 2 keer per jaar en de fix voor de ondertitels was afgelopen november nog niet klaar om mee te gaan met de firmware update van dat moment. Inmiddels is de fix wél klaar maar is het wachten op de firmware update.

Bij een grote firmware update wordt er heel veel getest om er voor te zorgen dat er geen grote bugs de kop opsteken na de release waarbij we veel in contact zijn met de leverancier. In dit proces kan het voorkomen dat we na een interne update toch nog zaken aangepast of verbeterd willen zien wat we dan terugkoppelen aan de leverancier die vervolgens weer aan de slag gaat. De aanpassing moet dan weer getest worden en zo blijft het cirkeltje rondgaan tot we het resultaat hebben dat we willen bereiken.

Dit zorgvuldig doen kost tijd en willen graag de standaard bieden die jullie van T-Mobile gewend zijn. Weet dat jullie stemmen zeker gehoord worden en dat we er alles aan doen om issues zoals de ontbrekende ondertiteling zo snel als we kunnen te verhelpen! En zodra we een concrete datum hebben horen jullie dit direct!
Ok dus behoud jij je TV & Telefoon bij bij T-Mobile Thuis, en bij welke provider neem jij dan Televisie? En hoe zit het dan met opnemen van TV bij een andere provider?
Reputatie 1
Het contract is voor een jaar, de tv kan na 6 maanden opgezegd worden.
Reputatie 1
Ik heb een T-mobile Thuis contract deze is in december ingegaan. De tv kan ik wel opzeggen maar niet mijn internet en telefoon. Het internet bevalt mij uitstekend, daar heb ik geen probleem mee.
@HoppieDroppie, kun je zomaar overstappen als je contract nog loopt?
Reputatie 1
Dag Sander, doe bij je cowboylaarzen ook de " Spurs " aan. Ik wacht tot eind van de maand en anders moet ik echt van provider gaan switchen. Doe je best.
Reputatie 7
Hi SaschaNvdK,

Ik zal mijn cowboylaarzen eens aantrekken! 😉 Ik kom hier op terug in dit topic. Ik weet niet of de oplossing snel komt, maar een antwoord, en daarmee duidelijkheid, komt eraan!
Als jullie er echt voor kunnen/gaan zorgen dat die verdraaide ondertitels er komen dan valt niemand jullie meer lastig op dit forum... dus kom op... geef de televisie techneuten nog een trap onder hun kont!
Reputatie 7
Hi SaschaNvdK, soms lijken dingen heel simpel maar is de achterliggende oorzaak wat ingewikkelder 🙂 Als we het direct op hadden kunnen lossen hadden we dit natuurlijk meteen gedaan. Nog even geduld, de oplossing zit er nu echt aan te komen! (zie ook mijn post van vorige week)
Sjeeeeeeeeeeeee... nog steeds niet opgelost, terwijl er toch best wel zinnige suggesties worden gedaan...
Reputatie 2
Dank BeMu! Ik denk echt dat het een instelling is in de Entone die door T-Mobile gewijzigd moet worden op deze kanalen. We komen volgens mij steeds een stapje verder 😉
Reputatie 7
Badge +1
KetNet net geprobeerd, krijg met de Amino gewoon ondertitels via TT 888 zeg maar op de zelfde wijze als bij BBC
Reputatie 2
Misschien is het handig (en leuk?) om uit te zoeken of alle Amino kijkers wel de teletekst ondertiteling kunnen zien en de Entone kijkers niet?

Op Ketnet functioneert de ondertiteling bij mij ook niet. Ik krijg precies hetzelfde te zien als bij de BBC. Dus ik zie de paginanummering rouleren, maar ik kan geen pagina kiezen (en ik kan dat wel op bijvoorbeeld Canvas of de NPO). Zou je eens willen kijken of je ook op Ketnet ondertiteling krijgt?
Reputatie 7
Badge +1
Vreemd, ik heb een Animo 140 een heel simpel ding nog uit de Vodafone tijd, als ik bij een test BBC 1 of 2 kijk kan ik via t.t. 888 gewoon ondertitels zien, als ze worden meegezonden.

Vind het zelf geen fraaie oplossing de tekst is in verhouding veel te groot, als nood acceptabel
Reputatie 2
En vergeet ook niet dat TV via de kabel, satelliet en Digitenne volgens de DVB-norm is. Dat is een gestandaardiseerde norm, waarin het bijvoorbeeld mogelijk is geluidskanalen te wisselen en ondertitels buiten Teletekst mee te sturen. Voor IP-TV is die norm er nog niet (zie ook: https://www.totaaltv.nl/nl/nieuws/dvb-group-werkt-aan-dvb-standaard-voor-online-uitzendingen/ ) . Daarom vind je bij IP-TV aanbieders bijvoorbeeld extra kanalen voor NPO 1,2,3 met gesproken ondertiteling (GOS), op de kabel is het gesproken geluidsspoor gewoon aanwezig in de te kiezen geluidssporen. Geen enkele IP-TV aanbieder in Nederland kan op dit moment dit soort opties bieden, ook KPN niet.

Voor wat betreft de ondertiteling op de BBC blijf ik nog steeds bij mijn eerder geplaatste post. Teletekst is wel degelijk aanwezig op de streams (ik heb VDSL met Entone), je kunt alleen geen pagina (in dit geval 888) kiezen. Volgens mij moet dit opgelost worden in de firmware van de Entone ontvanger.
Reputatie 7
Badge +1
Vergeet niet dat Ziggo v/h UPC etc. een voor Nederlandse begrippen zeer grote provider is, ik denk dat zij misschien wel 10 tot 20 maal zoveel ICT mensen in dienst hebben als b.v. T-mobile of NLE of noem ze maar op, de enige die enigzins in de buurt komt is KPN, alleen zijn die weer heel dom zeker wat betreft het aanleggen van glasvezel.
Bij ziggo kun je bij veel zenders ook kiezen om de taal te veranderen, euronews, nat geo wild, disney. Het orginele engelse geluid is beter dan die hilversumse vertaalde stemmen, waarom moet alles vertaald worden. Bij E! Entertainment enz. kun je ondertitels uitschakelen.

Ik denk er zeker aan mijn abonnement eerder op te zeggen, t-mobile loopt echt achter en de kwaliteit is niet zoals ik had verwacht.
Reputatie 7
Badge +1
Ik zit hier in de Achterhoek (helaas) ook op KPN wholesale = WBA als ik BBC 1 of 2 aanzet kan ik ook via tt engelstalige ondertitels lezen, helaas zijn deze erg groot en nemen een aanzienlijk deel van het beeld in beslag.

Wat dat betreft had of heeft Ziggo het beter voor elkaar, een tijdje kon ik via DVB_C naar Ziggo kijken en op de afstandsbediening van mijn Panasonic zit een toetst "STTL" druk je die in dan kreeg je bij diverse zenders ondertiteling, op de normale wijze
Er staat gewoon een bepaalde instelling niet actief, dat t-mobile geen abonnement zou hebben bij BBC is complete onzin.
Reputatie 6
Badge
Volgens mij ligt het gewoon aan de leverancier van het tv signaal/internet diensten (KPN Wholesale oid dus). Hier in 'ODF' gebied (Almere in dit geval) werkt het nog altijd zonder problemen (net als tweetalige audio op enkele zenders). Hier een voorbeeld van Defiance op BBC2 gisteravond/nacht:

Via teletekst:


Via het menu:

Hallo,

Ik heb hier ook last van, en nou zag ik Brian in een van de ontelbare threads ergens zeggen dat de BBC de ondertiteling niet doorstuurt (ofzoiets), dus ben ik naar bbc.co.uk gesurfd en heb ze gevraagd of ze ze door willen geven aan t-mobile in Nederland.
De techneut die mijn televisie en modem vanochtend installeerde (niet eentje van jullie maar een vriend van mijn man en mij) zei "Oh, dan heeft t-mobile geen abonnement met de BBC afgesloten".
Simpele oplossinkjes allemaal, dus wat is nu de oorzaak van de ontbrekende ondertitels?
De opties in het menu video & audio, worden niet ondersteund. Dus als je iets wijzigt zoals de audio taal NL of Engels werkt het niet. En dat is het zelfde bij de ondertiteling.

Ik weet dat je bij sommige zenders de ondertitels kunt uitschakelen zoals bij E! Entertainment,
dat kan bij ziggo wel. En bij wat andere zenders.
Reputatie 7
Hi allen, hier weer een update:

Het goede nieuws is dat er een fix is dus de ondertiteling gaat terug komen! Het minder goede nieuws is dat er nog niet bekend is wanneer de fix daadwerkelijk uitgerold wordt. We hebben een voorzichtige planning maar het is nog niet zeker dat we deze gaan halen dus ik kan op dit moment nog geen datum communiceren. Maar zodra deze definitief vast staat horen jullie het uiteraard direct!
Reputatie 1
Ik hoop echt dat T-mobile het in orde brengt dat ik via T-Mobile thuis heel snel de Engelse ondertiteling voor BBC 1 en BBC 2 kan krijgen. Gebeurt dat niet in maart dan switch ik van provider voor mijn televisie. HoppieDroppie.( heb met geduld geprobeerd dit te voorkomen maar heb dan geen keus )
Reputatie 2
Dit is een raar probleem dat misschien veel simpeler opgelost kan worden. Het valt me namelijk op dat je bij de BBC 1 en 2 (BBC First is een specifiek op Nederland gerichte zender) in de balk namelijk wel de (in dit geval 2) teletekst pagina's ziet lopen. Het teletekstsignaal is wel degelijk aanwezig. Je ziet niet alleen 888 staan, maar ook 887. Pagina 888 wordt echter NIET automatisch gekozen. Daarom zie je ook bovenin de nummers 888 en 887 rouleren.

Het is op deze zenders ook (vreemd genoeg!) niet mogelijk om handmatig een pagina in te toetsen. Ik durf te wedden dat als je wel in staat zou zijn om handmatig 888 in te toetsen, de ondertiteling zal werken.

Het is niet alleen de BBC. Bij het Vlaamse Ketnet zie je namelijk precies hetzelfde gebeuren. Je ziet daar de Teletekst pagina's 888 en 889 in de balk rouleren. Pagina 888 wordt niet automatisch gekozen en handmatig kun je op Ketnet ook geen teletekst pagina kiezen.

Kijk je echter naar het Vlaamse kanaal "Eén" dan wordt daar WEL automatisch pagina 888 gekozen bij het indrukken van de teletekst knop en verschijnt de ondertiteling. Bij "Eén" kun je daarnaast óók zelf een teletekst pagina intoetsen via de afstandsbediening. Als je op "Eén" pagina 100 kiest, dan krijg je netjes pagina 100 te zien.

Volgens mij (ik ben geen technisch expert) moet (via de firmware?) het zelf kunnen kiezen van een teletekst paginanummer op de zenders BBC1, BBC2 en ketnet aangezet worden of moet automatisch pagina 888 gekozen worden (net zoals op "Eén") en dan is alles opgelost.

Laat de techneuten eens kijken naar het verschil tussen het Vlaamse "Eén" en de BBC's 😉 Zorg dus dat of mensen zelf een pagina kunnen kiezen of dat (net zoals bij "Eén") automatisch pagina 888 gekozen wordt. Dat gebeurt nu niet en mensen kunnen zelf op deze kanalen geen paginanummer intoetsen.

Ter "bewijs" foto's van mijn laatste dag kabel televisie. Morgen alleen nog T-Mobile thuis ;)

BBC 1 met teletekstpagina 888 aangezet, de teletekstondertiteling is dus wel degelijk nog aanwezig:



En Ketnet:

Reageer