[REVIEW] T-Mobile Thuis TV: Lights, Camera... Action!

[REVIEW] T-Mobile Thuis TV: Lights, Camera... Action!

Toon eerste reactie

111 reacties

Reputatie 3

Hi @Bastiaan81 @Vince2k @D-Vine Dat de stream wat achter loopt klopt, dit heeft te maken met de techniek die we gebruiken (deze is anders dan met de oude versie van Interactieve TV) en ik weet eerlijk gezegd niet of dit op te lossen is. Het is in ieder geval “working as designed”.

De exacte bitrates heb ik op het moment niet paraat maar eerlijke antwoord, op dit moment ontvangen we hier en daar meldingen wat betreft vertraging in het beeld, voornamelijk bij sportwedstrijden en het schakelen tussen resoluties. Dit is natuurlijk niét zoals het moet en ik verwacht dat we hier snel een fix voor hebben (een kwestie van dagen/weken), ons TV Team is op volle sterkte bezig met support omdat we T-Mobile TV nog aan het uitrollen zijn, maar als het voornamelijk gaat om sport dan zou ik misschien nog heel even wachten.

Dat gezegd hebbende, als we de kinderziektes opgelost hebben dan gaan we zeker de kwaliteit van een zekere oranje provider voorbij! :wink:

Bedankt voor je reactie. Laten we hopen dat ze een oplossing kunnen vinden voor die vertraging. Dat vind ik een grotere showstopper dan de kwaliteit van het beeld. Zeker nu we wedstrijden maar heel beperkt in het stadion kunnen zien. Als hier niks mee gedaan kan worden zal ik toch gaan overwegen om over te stappen naar 1 van de concurrenten, zodra mijn contract afloopt. Maar voor nu ga ik er vanuit dat jullie dit probleem op weten te lossen en dit dus niet nodig is.

Reputatie 7
Badge +6

Voor een volgende wijziging hoef je geen twee jaar meer te wachten. Ze zijn druk bezig met een nieuwe update. Daarbij komt het TV-beeld niet meer door de gids heen. Of menustructuren onlogisch zijn, is natuurlijk persoonlijk, maar de interface wordt compleet veranderd, dus hopelijk is het een verbetering. De ‘voorkant’ is eigenlijk gewoon een nieuw platform, maar zal wel dezelfde ‘achterkant’ gebruiken als nu, dus de beeldkwaliteit en vertraging blijven hetzelfde.

Reputatie 7
Badge +1

Dat comprimeren van de streams werd in het begin gedaan omdat het toenmalige ADSL geen hoge bitrates kon verwerken, maar dat is nu met glasvezel en ook de betere DSL verbindingen volkomen onnodig en geeft alleen maar frustratie en ontevredenheid bij kritische kijkers.

Feitelijk krijgt men alleen optimale beeldkwaliteit als het signaal van de bron (camera) tot en met de tv in de huiskamer zonder tussenkomst word doorgegeven, en volgens deskundigen gebeurde dat eerder bij de streams van Glashart media wel.

Reputatie 3

@TAVL dat ze de nieuwe gehercodeerde streams maar weer vervangen door die van technicolor in ODF gebieden dan! Ik heb over een paar maanden glasvezel, waar voorlopig alleen t mobile zijn diensten aanbiedt. Dan mag ik toch hopen dat de bitrates op orde zijn.

Reputatie 7
Badge +4

Het gaat niet enkel om bitrates, maar ook over codec en configuratie. Bitrate alleen zegt niet alles. Al ben ik het met je eens dat er echt nog wel tweakwerk nodig is. Tijdens de test zijn hier al verbeteringen doorgevoerd, maar nog niet optimaal. Zeker niet op een groter scherm.

Reputatie 3

Dat snap ik. Hevc 265 is hier een goed voorbeeld van. Maar ik begrijp gewoon niet hoe je iets wat erg goed was, kunt vervangen door iets wat minder is en dan ook nog die vertraging van 20-30 sec. er aan toevoegt. Dan is er toch echt wat misgegaan bij het testen...

Reputatie 7
Badge +4

Dat ze van de afhankelijkheid van NetwerkNL af willen snap ik wel. Dat werkt vertragend en beperkend tot wat mogelijk is. Je bent immers afhankelijk van die ketenpartner. Nu is er een partner uit die keten en betekent dat je zelf meer regie hebt over jouw aanbod en diensten. Dus vanuit dat oogpunt zeker een verbetering.

Overal ODF uitrollen is technisch niet mogelijk. Bepaalde punten op het NetwerkNL netwerk staat dit technisch niet toe. Wil overigens niet zeggen dat ODF niet verder uitgerold gaat worden, maar er zijn beperkingen die een brede uitrol tegenwerken. Haalt niet weg dat ze dan 2 type netwerken moeten gaan beheren. Dat is kostentechnisch minder interessant en lastiger uitvoerbaar. In die zin is het logisch dat ze naar 1 omgeving toe willen. Mijns inziens verspelen ze qua beeldkwaliteit wel een punt en een Unique Selling Point ten aanzien van ZIGGO (VBR hercodering) en KPN (hercodering naar lagere bitrates). Haalt niet weg dat ik dit persoonlijk zonde vind.

Reputatie 7
Badge +1

@behtjes Even terug gekomen op u vraag ik zit op WBA en de huidige streams komen van KPN, of er wat misgegaan bij het testen durf ik niet te zeggen heb dit niet gedaan, maar ik zou me kunnen voorstellen dat de testers zich meer mochten richten op de interface m.a.w. werkt deze soepel is het opnemen van een programma in de cloud simpel dus niet 10 handelingen verrichten om GTST van 2 september op te nemen of een volledige serie die men graag wil zien.

T.s. heeft een zeer goede review gemaakt en hier in ook heel goed aangegeven wat in zijn beleving de min en pluspunten zijn van het nieuwe platform, ben zelf nog niet overgezet dus nog geen ervaring er mee.

Reputatie 3

Hier in Eindhoven gaan ze dus zelf / Primevest Capital Partners het glasvezelnetwerk aanleggen en beheren: https://www.totaaltv.nl/nieuws/tmobile-valt-ziggo-en-kpn-in-eindhoven-met-glasvezel-aan/

Hier komt dan KPN / NetwerkNL niet meer aan te pas als ik dit zo lees. Dus dit wordt ODF gebied (https://www.t-mobile.nl/thuis/internet/glasvezel/eindhoven). Laten we hopen dat ze de kwaliteit op orde hebben als de kabels getrokken worden, dan stap ik zeker over.

Reputatie 7
Badge +4

Ook op NetwerkNL kan en heeft TM op een aantal plaatsen eigen POP's (ODF). Als ik mij niet vergis is dit ook het geval in Eindhoven. Pin me er niet op vast. Er zijn topics op dit forum te vinden, waarin je dit kunt nagaan. Alleen niet overal zijn door TM eigen POP's te plaatsen. Nietoveral zijn de kasten van NetwerkNL geschikt voor. En ook GPON helpt niet mee. 

Ga er maar vanuit dat met de nieuwe TV dienst altijd het nieuwe, gehercodeerde signaal komt en ODF/WBA niet meer van toepassing is. 

Reputatie 3

Eindhoven is verdeeld in tweeën. Dit gebied op het kaartje wordt T-Mobile, de rest is in handen van netwerknl (waar je ook t mobile kunt krijgen, maar max 100mbit)

Dan is het dus nog meer balen dat er geen onderscheid meer is tussen odf en wba, tenzij ze het kunnen verbeteren

Reputatie 6
Badge

De gebruikte codec, in tegenstelling tot Digitenne bijv., is nog steeds AVC(h.264). WIl je met een miezerige 6mbit nog wat kwaliteit overhouden dan kan je een hogere kwaliteitsetting gebruiken met als nadeel dat het langer duurt om te hercoderen. Kan me best voorstellen dat dat één van de oorzaken van de vertraging is naast het versturen via ‘de cloud’.

Zie ook dat er geen Dolby audio signaal meer in de stream zit en het overgebleven stereokanaal nog maar 128Kbps is (maar nu wel in AAC ipv 256 MP2).

Reputatie 3

serieus ook geen dolby? Man man. Ik ga er nog eens goed over nadenken als dit zo blijft. Daar gaat m'n surround set 😉. Al is het natuurlijk niet het belangrijkste, meeste films gaat via netflix of kodi, maar wie gaat er nou terug naar stereo als je 5.1 gewend bent?

Reputatie 7
Badge +4

Heb je het wel aangezet in het instellingenmenu? Zou er wel moeten zijn, maar moet je apart instellen. Heb al een wens aangegeven dat ik de instelling ook per zender zou willen instellen.  Bijvoorbeeld taalspoor: NL 2.0, NL 5.1 en Origineel. 

Reputatie 6
Badge

Ik heb alleen die opnames gedownload die elders op het forum zijn gepost. Wat audio betreft zou dat nog best kunnen dat elk spoor los mee verstuurt wordt op het nieuwe platform. Bij de ODF opname zitten alle drie audiosporen al bij het videosignaal (stereo, Dolby en stereo met gesproken ondertiteling)

Reputatie 7
Badge +4

Verwacht ik inderdaad een andere oplossing. Er zijn zeker meerdere audiotracks en Dolby is zeker ook besproken.

Reputatie 7
Badge +4

Hmmm… navraag leert dat je AC3 (of stereo) kunt activeren, maar dit niet betekent dat er ook een Dolby Digital 5.1 track geleverd wordt. Het ziet er naar uit dat er niet meer dan 2.0 surround uit zal komen en het puur als codeertechniek gebruikt wordt. Zonde. Heb aangekaart dat dit vreemd is aangezien Dolby wel door de zenders geleverd wordt en er eerder wel sprake was dat dit kwam.

Reputatie 6
Badge

:smile: volgende stap wordt Netflix toevoegen om de aandacht af te leiden :wink:

Reputatie 3

:smile: volgende stap wordt Netflix toevoegen om de aandacht af te leiden :wink:

Als we toch over compressie van beeld materiaal hebben past Netflix prima in dat rijtje :grimacing:

Reputatie 3

@Bastiaan81 Het leek erop dat we via een aanpassing op afstand van de resolutie één en ander opgelost hadden, maar dit bleek slechts een tijdelijke fix welke overruled werd wanneer de TV Box gereset wordt. 

Ook wat betreft de vertraging is men nog in onderzoek en wordt er getest om zo het optimale resultaat neer te zetten. 

Die resolutie is vervelend, maar vind ik zelf nog het minst erge. Die vertraging is echt extreem storend. Gisteren PSV gekeken en bij alle goals wist ik al dat hij ging vallen, voordat hij op tv viel :(

 

Fijn te horen dat er iig vast getest wordt. Laten we hopen dat het snel weer acceptabel is.

:smile: volgende stap wordt Netflix toevoegen om de aandacht af te leiden :wink:

Als we toch over compressie van beeld materiaal hebben past Netflix prima in dat rijtje :grimacing:

Nee, geloof me, de beeldkwaliteit van Netflix is van een -heel- andere orde dan die van T-Mobile TV.

Er gaat duidelijk iets niet goed met T-Mobile TV, ik ben weer terug bij af toen ik begon met een 28” 480i Trinitron TV in 2000. Het lijkt ook elke dag slechter te worden.

Reputatie 3

:smile: volgende stap wordt Netflix toevoegen om de aandacht af te leiden :wink:

Als we toch over compressie van beeld materiaal hebben past Netflix prima in dat rijtje :grimacing:

Nee, geloof me, de beeldkwaliteit van Netflix is van een -heel- andere orde dan die van T-Mobile TV.

Er gaat duidelijk iets niet goed met T-Mobile TV, ik ben weer terug bij af toen ik begon met een 28” 480i Trinitron TV in 2000. Het lijkt ook elke dag slechter te worden.

Ik weet ook wel dat Netflix het beter voor elkaar heeft maar ook die content krijgt dikke compressie.

Vooral de 4K HDR.

opmerking was ook meer met een knipoog dat alles overal maar op het randje gecomprimeerd wordt.  Dat T-Mobile hier de plank compleet mis slaat en ons terug brengt in het VHS tijdperk dat spant de kroon natuurlijk.

 

Reputatie 2

Heb nieuwe tv nu een paar dagen, redelijk tevreden.

 

Paar kleine dingen

- opname kwaliteit verschild heel erg soms.slechte kleuren je ziet ook soms wordt beeld licht en weer donker.

- opname spoelen vind ik echt slecht waarom niet zoals Netflix je opnamen in scene's opdelen dan gaat spoelen veel sneller nu x16 lijkt wel 10sec spoelen.

- Guide vind ik niet heel top vind oude beter nu erg groot weinig info.

- Ik heb ook erotiek pakket maar die blijft maar vergrendeld elke keer weer ontgrendelen. Ook al zet ik in profiel op AL of op 18 blijft het zelfde.

- kwaliteit zender is volgens mij al vaker genoemd, zat gisteren SBS6 live voetbal te kijken wat kwaliteit niet echt best.

 

Verder geen opmerkingen hoop dat dit uitgebouwd wordt beetje zoals KPN. 

Reputatie 3

Met het oude tv platform en de nieuwe tv anywhere app zit 31 seconden vertraging. TV en app vertraging is normaal overigens.

Als het nieuwe platform ook een vertraging heeft zou daar nu met de nieuwe app een andere waarde uit moeten komen.

Ik heb getest met tv kijken Ziggo F1 en deze ook op de app gezet en de aftel klok van beide bekeken.

 

Zal morgen met voetbal nog een test doen.

 

Reputatie 3

Het gaat over de vertraging via de decoder, niet via de app. Die schijnt namelijk ook net zo erg te zijn

Reageer