[REVIEW] T-Mobile Thuis TV: Lights, Camera... Action!

[REVIEW] T-Mobile Thuis TV: Lights, Camera... Action!

Toon eerste reactie

111 reacties

ik ben momenteel aan het oriënteren of t-mobile thuis wat door me. Ik was eigenlijk wel nieuwsgierig naar wat technische details. Er wordt in de review gesproken over tv ‘in de cloud’, wat wordt daarmee bedoelt?

Meeste oplossingen voor decoders is multicast/unicast streams, wat vanwege efficiëntie ook een wat hogere bitrate en lagere latency mogelijk maak. 
En wat zijn de bitrates? 
 


 

Reputatie 3

Mijn eerste indruk van de nieuwe omgeving is prima. Ik zit alleen wel met een punt wat heel erg storend is. De stream loop aardig wat seconden achter. In de oude situatie liep de tv stream enkele seconden voor op de streams uit de Fox Sports Go player. Met de nieuwe omgeving lopen de tv streams enkele seconden achter. Voor het kijken van een film is dit geen probleem, maar voor het kijken van sportwedstrijden (of overige live evenementen) is dit wel heel erg storen. Zo kreeg ik zondag al een push notificatie op mijn telefoon over wie de CL finale gewonnen had, terwijl ze bij mij op de tv nog bezig waren. 

Reputatie 7

Ik zou het je graag vertellen, maar ik durf hier geen uitspraak over te doen! We zijn al eens eerder tegen wat hickups aangelopen en ik wil geen verwachting scheppen die we niet halen. Ik kan wel mijn ervaring delen. Ik zie (hier, maar ook op social media) al veel klanten die melden dat ze over gaan op het nieuwe platform. Dat gaat sneller dan ik had verwacht, dus er zit zeker beweging in (en dus geen grote blokkades die zich plots hebben aangediend). 

Reputatie 7
Badge +6

Het geeft in elk geval wel inzicht in de volgorde die ze aanhouden, maar wanneer je aan de beurt bent weet alleen T-Mobile en die doen daar geen uitspraak over.

Reputatie 6
Badge

Haha ja leuk maar hoe zit dat dan met Entone boxen op DSL?

Reputatie 7
Badge +6

@stefan.1997 Ik las op Tweakers dat ze inmiddels toe zijn aan de Aria-boxen op WBA-glasvezel. Er zit dus schot in de zaak.

Reputatie 7
Badge +4

Ga je echt niet krijgen. Het hangt van veel factoren af. Maar het gebrek aan klachten op de community over de uitrol kan zeker als een positief teken opgevat worden en dat helpt zo'n uitrol ook. ;)

Reputatie 6
Badge

Hoe lang denkt T-Mobile nog te gaan doen over het uitrollen van het nieuwe platform? Ik ben tester van het nieuwe platform op de Apple Tv. Maar ik kan de opname functie bijv niet gebruiken. Ik snap dat het in fases gaat maar een kleine indicatie zou wel fijn zijn. 

Reputatie 3

Dat zou echt een hele verbetering zijn. Ben benieuwd !

Reputatie 7
Badge +4

Per zender is er een menu beschikbaar, waarin je in kan stellen wat je wil wil qua beeld, geluid en aspect ratio. Bij de algemene instellingen kun je voor meeste ook een standaard instellen (Ondertiteling Nederlands, Duits, Engels, uit).

Reputatie 3

@TAVL Teletekst gebruik ik toch al niet :wink:

Ik zit nu ook al in het gebied waar T-Mobile zijn eigen signalen aanbood. Daar had je op NPO1 NPO2 en NPO3 altijd de ondertiteling voor doven en slechthorenden aanstaan (in gele letters). Als je die uitzette dan had je ook geen ondertitels meer op de zenders uit het extra pakket (zoals history/animal planet...)

Dat is een zeer irriterende situatie waarvan ik hoop dat dat nu beter is.

Mooiste zou zijn als je het per zender in kan stellen ipv voor alle zenders tegelijk...

Reputatie 7
Badge +4

Dank je wel @johnfeijen,

Laat ik beginnen dat voor Teletekst geen plek meer is op het nieuwe platform. Ondertiteling is in te stellen via de rode knop. De signalen van de kanalen worden nu niet meer door NetwerkNL geleverd, dus is T-Mobile zelf meer in control. Dit zou moeten leiden tot een beter aanbod van ondertiteling. Uitgangspunt blijft natuurlijk dat de zender het wel aan moet bieden. Indien beschikbaar zou het zelfs mogelijk moeten zijn om te kiezen uit verschillende ondertitelsporen.

Reputatie 3

Mooie review @TAVL !

Kan je ook iets meer vertellen hoe het nu werkt met de ondertitels? Op het huidige platform moet ik steeds met de gele knop de ondertiteling aan en uit zetten omdat bij npo1,2 en 3 steeds de gele Teletekst ondertitels aan staan en bij andere zenders de ondertiteling weer standaard uit staat (bijv. Animal Planet, History). Is dat nu beter geregeld? VO-raad die gele TT ondertitels zijn zeer storend...


 

Reputatie 7
Badge +4

Goedemorgen @yurgr ,

Ik heb niet direct ervaring met NLZiet. Wel naar gekeken. De bitrates bij NLZiet zijn over het algemeen lager dan bij “vaste aanbieders” en enkel 2.0 geluid. Dat hoeft geen probleem te zijn. Er zijn meer factoren die goed beeld bepalen. Zo bieden ze bijvoorbeeld wel weer 1080p. Het 1 op 1 vergelijken met T-Mobile kan ik dus niet direct doen. Ik vermoed dat T-Mobile bovendien nog wel aan het beeld zal sleutelen. 

Je hebt bij T-Mobile een videoshop met series en films. Dit fluctueert aardig en het is een niet al te extreem aanbod. Bescheiden, maar voldoende. Dit moet je inderdaad zien als videotheek mogelijkheid. Je betaalt per view. Op enkele uitzonderingen na.

Daarnaast heb je bij een aantal zenders de opties om content terug te kijken via een minivideotheek. Voor zover ik zag gratis. Dit is nog beperkt, maar staat voor T-Mobile ook nog aan het begin. Het is aan de zenders om dit verder te gaan vullen. Dit zag je eerder bijvoorbeeld in de beginfase bij ZIGGO. Dit werd later meer. 

Verder heb je nog tot 7 dagen terug kijken via de programmagids en opnemen.

Waar jij naar refereert bij NLZiet is eigenlijk meer de Netflix-achtige structuur. NLZiet is dan ook een samenwerking tussen NPO, KIJK (SBS) en RTL, waarbij ze hun eigen series compleet kunnen aanbieden. Andere aanbieders zouden daarvoor een licentie moeten afsluiten en/of bijvoorbeeld via zo'n mini videotheek aanbieden. Dat zie ik minder snel gebeuren of hooguit zeer beperkt. Iedereen verkoopt immers het liefst zijn eigen vlees. Dat betekent in de praktijk een versnippering van content. NLZiet de NPO/SBS/RTL content, VIDEOLAND nog meer RLT content, ZIGGO F1/HBO series, KPN enkele eigen series, Netflix eigen unieke content, Disney+ eigen content, Amazon eigen content etc. Vaak wordt eigen content ook aangevuld met aangekochte content.

Reputatie 3

Ja, dat blijft een puntje. Zo zonde dat die streams eruit zijn.  

Hoi TAVL, ik ben al enkele maanden teruggegaan naar internet only met NLZiet als primaire tv. Heb jij ervaring met NLZiet en kan je aangeven of de nieuwe t mobile TV hogere kwaliteit biedt dan NLZiet? Een tweede vraag, het is heel lastig om op de website van t mobile iets te vinden over het aanbod van films en series, kun je bijvoorbeeld series van een bepaalde zender gedurende langere tijd terugkijken (zoals.bij NLZiet), of is het meer een soort videotheek? 

Reputatie 7
Badge +4

Ja, dat blijft een puntje. Zo zonde dat die streams eruit zijn. KPN heeft iets van 13Mpbs voor glasstreams 1ste 10 kanalen. Rest zijn wel gewoon de DSL streams. Ziggo had altijd 16Mbps voor NPO en volgens mij ook RTL/SBS. Andere zenders waren hier ook overgelaten aan de grillen van databesparing (VBR) en over het algemeen een lagere native bitrate (zitten kanalen bij tussen 5 en 8Mbps voor HD). Dat was juist het mooie aan Glashart en ODF; optimale kwaliteit door het ontbreken van hercodering en extra compressie. De hogere kwaliteit van een stream zie je er wel aan af op een grotere tv.

Overigens maakt Canal het helemaal bont. qua compressie.

Reputatie 7
Badge +1

Ik woon zelf in het oosten des lands waar Reggefiber een aantal jaren geleden op diverse plaatsen glasvezel heeft aangelegd voor ze in de klauwen van KPN vielen. 

En inderdaad de tv streams kwamen toen van Glashart media en eerlijk is eerlijk deze waren absoluut beter of op zijn minst gelijk aan de glasstreams van KPN, bekend is ook dat KPN klanten die glasvezel hadden bewust de mindere DSL streams leverde ondanks dat men voor glasstreams betaalde.

Reputatie 7
Badge +4

20Mbit voor TMT cloud?

Ik heb niet de laatste cijfers tot mijn beschikking, maar volgens mij was het lager dan WBA. Daar moet de kanttekening bij dat het ook afhangt van de gekozen compressietechniek en instellingen. Dus koud op enkel een bitrate af gaan is niet fair.

Reputatie 2

@BeMu Thanks. Kon gedurende de testperiode niet alles delen. Maar heb zoveel mogelijk vragen uit het voortraject meegenomen in de review. 

Glashart of signaal via eigen POP's is optimaal en geeft het beeld onaangetast door. Ik ben van mening dat zodra je dit door een compressie haalt dit minder wordt, waarbij er wel degelijk veel verschil is in techniek. Daar zit nuance in. Daarbij ook nog eens dat hoe groter het beeld, hoe meer dingen opvallen. Het beeld is echt wel beter geworden gedurende de test, maar het haalt het niet bij zo'n Glashart stream.

 

Op  het oude platform zit er een verschil in bitrate tussen ODF en WBA. Op WBA zijn het KPN streams die niet hoger gaan dan 12 Mbit. Bij ODF liggen de bitrates beduidend hoger. en zien er beter uit  De glashart streams van voorheen KPN ITNS voor coax waren 1:1 en bij IPTV tot een jaar 5/6 terug ook en daarna ook gewoon van KPN. Het verschil tussen coax en KPN streams is duidelijk te zien.

Ik weet niet wat de bitrates op het nieuwe platform straks zijn maar deze week kwam er op tweakers een max van 20 Mbit voorbij.  

 

Op Anywhere app waren ze 3,5 Mbit

 

Reputatie 7
Badge +4

Vreemd. Zag van de week op Android toch echt 720p staan. :(

Reputatie 6
Badge

Op de iPad kun je bij de nieuwe Anywhere app wel 1080p/i kijken. 

Reputatie 7
Badge +4

Heb je zeker een punt. In het verleden bleef ik bij ZIGGO, omdat anderen het beeld knepen. Toen zij ook begonnen, ben ik overgestapt (ook door de prijsverhogingen). VBR leidde tot een minder beeld. 

Tot nu toe is het devies besparen op datagebruik, terwijl de schermen groeien. Voor mobiel en tablet kan ik het begrijpen, maar een groeiende groep gebruikt naar mijn idee zo'n app in plaats van een decoder of voor een tweede tv. Dat met steeds grotere TV's zouden de streams ook mee moeten groeien. 

Ik zie dat de markt hier nog slagen moet maken en volwassen moet worden. Ook zie ik de Thuis app nog wel als los product aangeboden worden. Net als Online/Canal.

Edit: dat is de TV Anywhere app. Die is inderdaad 720p. Doel daarvoor is initieel een mobiel device. Maar wie zegt dat die app de basis is voor een eventuele SmartTV app is? ;)

Reputatie 6
Badge

@apis4 Gisteren heeft Ziggo zo'n app aangekondigd. Ik verwacht dat apps via mobile device met streaming en apps op een smart tv wel degelijk de toekomst zijn. Daarbij zal de CI module overgeslagen worden. Dit is al achterhaald. Maar vooralsnog hebben boxen nog prioriteit, aangezien nog lang niet iedereen een smart tv heeft en ondersteuning nog verre van optimaal is. TOch is er een groeiende groep early adapters die dit voor hun primaire toestel of toestel elders in huis willen. 


Het mag dan wel de toekomst zijn maar qua (beeld)kwaliteit gaat het nooit een volwaardige vervanger zijn. Het is toch niks meer of minder dan de Ziggo Go app met dezelfde veel lagere bitrate dan het kabelsignaal en ongetwijfeld zal het beeld ook achterlopen op de uitzending via de kabel.

En dat je er een vaste aansluiting voor nodig hebt is natuurlijk om het accountsharing in te perken, niet omdat het een andere app zou zijn met betere beeldkwaliteit ofzo … (al zie ik bij het commentsgedeelte van hieronder links en rechts wel een opmerking dat de mobiele app lagere bitrates zou hebben).

 

Edit:  ff wat rondgekeken (op tweakers)

 

Reputatie 7
Badge +4

Over de 610 waren er een tijdje issues met de handshake. Van de nieuwe decoder zijn nog geen specs. Ik verwacht dat ze eerst de basis op orde willen hebben, voordat ze dingen als 4K gaan toevoegen. Zeker met de eperkingen en dat niet alle decoders in omloop 4k aan kunnen. Het is een behoorlijke wijziging geweest, waarbij het wennen zal zijn, maar ook nog genoeg te verbeteren is. In ieder geval een stap voorwaarts. :)

Reputatie 3
Badge

 

Als ik dit zo zie wordt ik er niet echt warm van.

 

Een

Het beeld wordt - afhankelijk van beschikbaarheid - doorgegeven in SD of HD. 4K is bij de release niet aanwezig. Gezien de geringe adapatie van 4K is dat op zich een logische keuze, maar toch jammer. 

Geen 4K. Als ze bij T-Mobile slim waren geweest hadden ze dit wel gedaan. Of in ieder geval gekeken naar decoders die fatsoenlijke upscaling doen. Ik meen mij te herinner dat er ook problemen waren met de huidige decoders en 4K televisies die geen beeld gaven. 

 

Via de gids kan tot 7 dagen terug gekeken worden. Zoeken is ook mogelijk via het hoofdmenu

Ik zie liever kleinere balken en meer zenders op 1 pagina. En geen omschrijving onderin. Als dat wilt weten druk je maar op de OK knop.

 

 

 

Een andere veelgehoorde wens van veel gebruikers is om het opnemen van programma's via de cloud te introduceren. Deze wens is eveneens ingewilligd. T-Mobile volgt hiermee de concurrentie, die voornamelijk via cloud opnemen

 

 

Het eerst wat in mij opkomt is of er ook rekening is gehouden dat als een programma uitloopt ook de opname tijd mee verschuift? Niet dat de opname strak op de aangegeven tijd begint. Dat probleem had ik nog wel eens met de hard disk recorder. Of dat de informatie in de gids niet klopte. Heel irritant.

 

Bingewatchen

Streamingservices zijn niet langer weg te denken bij het hedendaagse TV kijken. Niet iedereen heeft daarbij een Chromecast, AppleTV of smartTV. Om die reden is er geregeld via deze community gevraagd om diensten als Netflix en Videoland beschikbaar te maken via de decoder. Hier laat T-Mobile een kans liggen. Dit wordt niet aangeboden. Zonde.

Dat is zeker een gemiste kans. Hiermee blijft de dienst nog mijlen ver achter op de concurrentie. En is voor mij een No-Go om uberhaupt terug te keren.

 

Lezen jullie even mee T-Mobile.

Als jullie een fatsoenlijke 4K decoder neerzetten (één waarbij je zelf kunt kiezen of je HDR aan wilt zetten of uit wilt laten) èn als je iig de volgende apps gaan ondersteunen: AppleTV, Netflix, Youtube en Amazon Prime ( voor diegene die er waarde aan hechten, ook videoland ) dan zal ik gaan nadenken om terug te keren naar jullie.

Ik heb zelf nooit problemen gehad met jullie internet, maar dat TV product heeft nog echt wel veel werk nodig. 

 

 

Reageer