Beantwoord

T-Mobile Thuis introduceert cloudopnames

  • 12 November 2019
  • 77 reacties
  • 7811 Bekeken


Toon eerste reactie

77 reacties

Reputatie 7
Badge +6

Ik zit zelf op ODF (glasvezel) met een Entone-box, dus ik ben voorlopig nog niet aan de beurt. Maar de nieuwsgierigheid was groot, dus ik heb wat zitten knutselen en mezelf alvast toegang gegeven tot het nieuwe platform :grin:.

Mijn eerste indruk is positief. Het nieuwe platform (dat overigens door Huawei wordt geleverd) is een grote verbetering ten opzichte van het oude. Het ziet er levendiger uit door (persoonlijke) aanbevelingen en afbeeldingen bij programma's, zonder dat het rommelig wordt. Bij het zappen en bekijken van info over het programma verschijnen er geen balken meer in beeld, maar wordt een deel van het scherm donkerder met daar overheen de tekst. Dat ziet er veel mooier uit. Alleen het huidige programma wordt nu weergegeven, maar met de pijltjes kun je vooruit en terug in de gids. Toch lijkt het nog wel iets op het oude platform. Het ziet er wat eenvoudig uit en er zullen mensen zijn die Netflix, Videoland, Youtube en dergelijke missen. Switchen tussen tv en radio kan met de afstandsbediening, maar niet door een radionummer in te toetsen terwijl je tv kijkt en andersom. Dat was makkelijker geweest.

Het eerste wat opvalt als je het menu opent, is dat het tv-signaal stopt. Dat had ik graag anders gezien. Het kopje 'Op TV' is overzichtelijk verdeeld in Nu en Straks op TV. Dat is in het begin nog willekeurig, maar als het platform je beter leert kennen, is het erg handig om in één oogopslag te kunnen zien wat er binnenkort voor jou op tv is. De tijd zal leren of die suggesties goed aansluiten bij je voorkeuren. Als je de tv deelt, komen de profielen goed van pas. Zo worden de aanbevelingen niet op het hele huishouden gebaseerd, maar echt op de persoon. Dat werkt natuurlijk alleen goed als iedereen netjes in- en uitlogt, maar dat zal lang niet altijd gebeuren. Die functie zit wat dieper in het menu verstopt.

De gids lijkt veel op de oude en had wat uitgebreider gemogen, met meer zenders op één pagina. Bij series was het fijn geweest als seizoennummer en aflevering vermeld werden. De radio heeft nu ook een eigen gids. Terugkijken (dus zonder op te nemen) kan direct via de gids of via het Terugkijken-menu, waar programma's meteen na uitzending terug te vinden zijn. Dit in tegenstelling tot het oude Uitzending gemist.

De Videoshop is anders vormgegeven, maar lijkt inhoudelijk hetzelfde. Nieuw zijn series per zender, maar het aanbod is nog erg beperkt: van het basispakket alleen Discovery, ID en TLC. Ook de functie À la carte lijkt gekopieerd van het oude platform, met nog steeds een erg beperkt aanbod. Ook een lijst met favoriete zenders maken is nog steeds mogelijk. De zoekfunctie is uitgebreid en werkt nu niet alleen bij films en series, maar ook bij tv-programma's. Het kopje 'Verder kijken' is erg handig. Hier kun je verder gaan met kijken van zowel opnames, films en series als Terugkijken. Zo zie je meteen waar je aan begonnen bent maar nog niet hebt afgekeken.

Het nieuwe platform gebruikt niet meer de multicast streams via VLAN 640, maar gaat alles via internet. Ik was bang dat dat gevolgen zou hebben voor de kwaliteit, maar dat lijkt mee te vallen. Of dit zorgt voor (meer) vertraging heb ik niet kunnen testen. Opvallend vond ik wel dat er soms in kwaliteit werd teruggeschakeld, zoals bij TV Anywhere (dat hoeft niet aan T-Mobile te liggen, zie hieronder). De oude streams werden maar in één kwaliteit geleverd, en bij een dipje in het signaal krijg je dan al snel blokjes. De nieuwe streams kunnen dat voorkomen. Het lijkt erop dat dezelfde gebruikt worden als bij de nieuwe app, maar dan in full HD (TV Anywhere komt niet verder dan 720p).

Voor geïnteresseerden heb ik een filmpje gemaakt van het nieuwe platform. Dat is vooral bedoeld om een indruk te krijgen van het menu. Dat werkt wat beter dan losse screenshots. Twee opmerkingen bij het filmpje: ik heb helaas niet de spullen om rechtstreeks van de tv-box op te nemen, dus ik heb onder verre van ideale omstandigheden mijn tv gefilmd, met alle gevolgen voor de kwaliteit van dien. Ten tweede, de reactiesnelheid zal ook minder zijn, omdat er tussen de router en de tv-box een reeks van switches, routers en een 10 jaar oude laptop hangt.

Tot zover mijn kennismaking met het nieuwe platform. Deze geïmproviseerde opstelling heeft wat beperkingen, dus zodra ik ook officieel toegang heb, zal ik er nog eens op terugkomen.

Hoor nog erg weinig van T-Mobile helaas, een exactere datum zou geen overbodige luxe zijn heb mn opname pakket eruit gegooid omdat geen cloud was

Goedemiddag @Maxuitutrecht, bedankt voor het delen van jouw ervaring en tegelijkertijd duizendmaal sorry dat onze communicatie jouw besluit om over te stappen heeft beïnvloed.

De meest recente update aangaande het nieuwe TV-platform is dat we inderdaad in een afrondende fase beland zijn. Men gaat zeer waarschijnlijk dan spoedig over op field tests waarbij de vernieuwingen in de praktijk getest worden.

Mochten we je op de Community toch ergens mee kunnen helpen, geef het aan. We zitten altijd voor je klaar om zo goed mogelijk te assisteren waar mogelijk. Voor nu: ik hoop oprecht dat je nu een oplossing vindt bij een andere partij en mochten we je in de toekomst wel kunnen bieden waar je op hoopt en het serviceniveau kunnen leveren dat jij verwacht, dan hoop ik dat ik je nog eens mag verwelkomen. Stay safe! 💪😎

Thanks voor je reactie, mocht je nog testers zoeken in de afrondende fase, mijn contract loopt nog tot 12 augustus. ;)

Reputatie 7
Badge +6

@Jason Ik dacht dat er sinds begin dit jaar al (op uitnodiging) door mensen thuis getest werd. In welk opzicht is deze nieuwe fase anders dan wat er de afgelopen maanden getest is? Dat je je voor deze fase kunt aanmelden misschien? In dat geval, bij dezen! ;-)

Reputatie 7
Badge +1

Dat men geen exacte datum geeft is enigszins wel te begrijpen ook Ziggo en KPN enz. zullen dit in de zelfde situatie niet doen, stel dat T-Mobile als datum b.v. 01-02-2020 zou vermelden op de site en mails naar de klanten en op de vermelde datum werkt het nog niet, dan gaat het imago van de provider naar het laagste diepte punt wat mogelijk is.

En net als bij elke individu speelt ook faalangst bij providers een grote rol, mocht het op aangegeven datum toch nog niet voor de volle 100% werken wat zijn dan de reacties in de media, daarom zal men nooit een exacte datum vermelden.

Reputatie 7
Badge +1

Ergens is het wel te begrijpen van Vodafone/Ziggo dat ze gestopt zijn met de ontwikkeling van het thuis product op het moment er door autoriteiten werd beslist dat men “thuis” gedeelte moest afstoten om te mogen fuseren.

Zelf ben ik nog meegekomen van Vodafone naar T-Mobile thuis in de eerste periode veranderde er niets alleen het logo op het scherm, later kwamen er heel mondjesmaat toevoegingen, ideaal vond ik de tijd dat tv werd geleverd door Glashart media, perfect beeld veel beter dan wat KPN levert over glas, de streams van T-Mobile thuis over ODF schijnen ook heel goed te zijn?

En je kon toen je spullen zo van de ene naar de andere provider mee nemen zelf een Amino 140 van Lijbrandt meegenomen naar mijn overstap naar Vodafone en anders keek je op Marktplaats om er een te scoren, werkte altijd

Reputatie 1

Al enige update hoe lang voordat de cloud werkt?

2020 of zit TM meer te denken aan 2021?

Dat het niet lang meer hoeft te duren lijkt me een logisch gevolg, men is aan het testen bij een aantal klanten, als dat goed loopt kan het los.

Dus laat het goed verlopen en werken, zodat de rest er ook snel mee aan de gang kan.

 

Het zou mooi zijn als het werkt. Bij ons werkt het niet en zijn ze al maanden bezig om het te herstellen. We kunnen wel opnemen, maar we kunnen niet alles kijken wat we hebben opgenomen.

Maar we betalen wel iedere maand.

Gisteren is zelfs de cloud door jullie leeggemaakt, graag zie ik dat jullie dit herstellen, zo spoedig mogelijk.

Reputatie 7
Badge +6

T-Mobile is weer bezig geweest in de Thuis-omgeving. Niet alleen een nieuw uiterlijk, maar ook een (nu nog onzichtbare) pagina voor cloud-opnemen, die het een en ander verraadt.

Opnames zullen dus niet alleen via al je tv-boxen te bekijken zijn, maar ook via de TV Anywhere-app.

Deze pagina doet vermoeden dat je zelf kunt kiezen of je gebruik wilt maken van de cloud of niet.

Als je op verwijderen drukt, wordt deze optie zichtbaar, met het eerdergenoemde bedrag van 5 euro.

Volgens stukjes code zou het nieuwe platform TvX gaan heten. Misschien was dit onder testers al bekend, maar ik maak geen deel uit van die groep.

Tot zover!

Leuk verhaal staat daar, hetzelfde als hier met een concurentie verhaaltje er omheen.

Kun je dat nu echt serieus nemen, ze hadden een half jaar geleden dat er een compleet nieuw TV platvorm zou komen in september, was een duimzuigertje bleek achteraf, men spreekt nu over alleen cloud opnemen, wezenlijk iets anders.

Reputatie 4

Ik heb veel liever dat begin gemist beter werkt op de decoder. Dat je via de tv gids een week terug kunt gaan net zoals op de Anywhere tv app.

Dat dacht ik ook gelezen te hebben, vind ik vreemd want vorig jaar werden de Amino 140 boxen omgeruild voor de Entone 510 ivm het niet meer kunnen werken in de toekomst, en nu die toekomst er eindelijk is werken de entones niet goed. #zinloos gewisseld.

Reputatie 7
Badge +1

Dat klopt mijn oude Amino 140 is om die reden vorig jaar gewisseld, is inderdaad wel raar zeker omdat T-Mobile nogal opgeeft van het feit zo min mogelijk om te ruilen met oog op het milieu.

Enige reden die ik kan bedenken is dat het nieuwe TV platform zo uit de klauwen is gelopen door problemen het nu teveel vergt van de oude Entone kastjes, heb ook ergens gelezen dat er een nieuwe box bij is gekomen.

Reputatie 7
Badge +1

Dat had ik nog niet gelezen, als dat zo is kunnen ze die mooi geven aan de klanten die een andere box zouden krijgen zoals ik:grinning:

 

 

 

Ik ben alleen al 15 euro kwijt aan de hardware die bij mij thuis staat.

180 euro per jaar wel te verstaan.

Ziggo is wel duurder geen glas etc. maar wat daar wel top is geregeld dat je 3 smart cards zonder extra kosten op 1 adres mag gebruiken.  je koopt eenmalig een setup box en klaar

Heeft je box bij ziggo een HD prima geen extra kosten.

Zo te zien heb jij al sinds 2016 niets meer te maken gehad met Ziggo. Ziggo is namelijk al in 2016 gestopt met de activatie van losse smartcards, daarmee is het dus ook niet meer mogelijk eenmalig een box te kopen en deze te activeren. De enige “nieuwe" hardware voor digitale ontvangers (non-FTA) is de boxen die je moet huren. Zie ook: deze topic

 

 

 

Ik zit prima bij T-mobile maar deze services en extra voor betalen is puur geld geldklopperij.

Voor de 15 euro aan ITV dat snap ik en daar heb ik geen problemen mee.

Zou het ook prima vinden als dat 20 euro is inclusief cloud opnamen maar dan wel dat de huur kosten voor hardware die thuis bij je staat eraf gaat. a 15 euro per maand.

Waarom moet T-Mobile een uitzondering hebben op opnemen in de cloud? Nagenoeg alle providers bieden tegen meerprijs die opname functionaliteit aan dus T-Mobile zou dit ook gewoon moeten volgen vooral omdat de investeringen nu in eerste instantie zullen moeten worden terugverdiend.

@TMTV Dat heb jij heel goed uitgezocht. :wink: Het zit nog in de beta-fase dus wat er uiteindelijk zal verschijnen hoeft niet per definitie exact te zijn zoals hierboven is prijsgegeven. Datzelfde geldt voor het nieuwe TV-platform. Ook deze innovatie wordt nu uitgebreid getest, zoals je terecht opmerkt! Thanks voor je bijdrage! :grin:


Is er ook een mogelijkheid om deel te nemen aan deze beta? Of wordt dit willekeurig gekozen?

Dat stond geloof ik in de revieuw van @Hidden.nld op dit forum.

Sorry, ik bedoel @TAVL , Die dit onderstaande schreef,

 

“Over de 610 waren er een tijdje issues met de handshake. Van de nieuwe decoder zijn nog geen specs. Ik verwacht dat ze eerst de basis op orde willen hebben, voordat ze dingen als 4K gaan toevoegen. Zeker met de eperkingen en dat niet alle decoders in omloop 4k aan kunnen. Het is een behoorlijke wijziging geweest, waarbij het wennen zal zijn, maar ook nog genoeg te verbeteren is. In ieder geval een stap voorwaarts. :)”

Reputatie 7
Badge +16

@BeMu en @Doornekamp33 Jullie hebben beide absoluut gelijk, bedankt voor de toelichtingen! :smile: Er wordt nog uitgebreid getest en tot die tijd kunnen we geen exacte datum geven. 

Reputatie 7
Badge +1

Even off topic, ik kreeg laatst een mail van Youfone omdat ik daar een sim only heb lopen in die mail werd ook een nieuw tv platform aangekondigd en die inmiddels is uitgerold, klanten krijgen een andere box wat ik zo in de gauwigheid las dat het gebaseerd is op Google Android tv?  als ik het goed heb begrepen kan men ook apps uit de play store op de box installeren.

Zou inderdaad leuk zijn dat het morgen uitgerold word, maar zal in etappes gaan denk ik bij KPN duurt zo'n uitrol vaak weken daar men maar een beperkt aantal batches per dag online kan zetten

Komt vanzelf een keer over het draadjevnaar mijn huis binnen, ik heb geen haast, heb liever dat als het komt goed werkt, net zoals nu het geval is.

@TAVL heb jij enig idee hoe lang de uitrol in beslag gaat nemen? Dagen, weken of maanden?

Ik lees dit nu weer terug, je bent Jaren vergeten.:wink:

We zitten ondertussen in 2022 en het is nog niet klaar en afgerond, je zou zeggen iedereen over op nieuw zou wel wat kosten schelen omdat je maar 1 platform in de lucht hoeft te houden, maar ja als ik ook lees dat alle entone's gewisseld moeten worden, zelfs de niet zo oude Huawei modems al bij het grof vuil gaan is er een aardige onderschatting geweest van de impact van het geheel.

Eerst zien dan geloven, maar ik vermoed als het vandaag los zou gaan men dit al eerder weet en het op de 1 of andere manier wel gecommuniceerd zou hebben dat het vandaag toch echt gaat beginnen.

Maar KPN heeft ze in ieder geval al ingehaald, daar is het nieuwe vorige week live gegaan en Ziggo al wat eerder, een jaartje zo ongeveer, dus zou tijd worden dat deze 13 jaar oude meuk eens vertrekt en plaats maakt voor wat nieuws.

 

@BeMu Youfone gebruikt het KPN netwerk, en die is net vernieuwd, heb er even mee kunnen spelen, ziet er prima uit en als je nu afsluit krijg je standaard een WiFi 6 modem en de mogelijkheid tot 4k TV omdat de nieuwe STB al 4k aankan.

Ik twijfel nog, voor een paar euro meer zit ik bij KPN met een beter platform, maar zolang dit goed blijft gaan wacht ik toch nog even af, maar als het verpest word of ellende gaat geven is de stap zo gemaakt.

Reputatie 7
Badge +6

Voor een goede test heb je een combinatie van beide nodig. Voor mensen die niet erg technisch zijn, moet het platform intuïtief te gebruiken zijn. Sommige zaken laten zich niet in een lab testen, daar moet je in de praktijk tegenaan lopen. Maar voor bugs en dergelijke zijn technisch onderlegde mensen juist handiger. Die kunnen vaak gerichter omschrijven wat er fout gaat en welke combinatie van factoren daartoe heeft geleid.

Ik heb hier een keer de vraag gesteld op welke basis dat testteam is samengesteld, maar daar kreeg ik niet echt een antwoord op. Het zal er vooral om gaan om alle combinaties van modems, tv-boxen en type aansluiting (DSL/WBA/ODF) vertegenwoordigd te hebben.

Natuurlijk zullen er na de lancering nieuwe bugs of praktische problemen aan het licht komen, maar je kunt beter iets uitbrengen dat zo veel mogelijk ‘af’ is dan er nog aan moeten sleutelen terwijl iedereen het al gebruikt. Maar het wordt nu wel een keer tijd...

Reageer