Update naar T-Mobile TV > Beeld is veel slechter!


Reputatie 5

Morgen heb ik T-Mobile internet en TV een jaar, nooit klachten gehad over de beeldkwaliteit. Die was namelijk altijd dik in orde, over het algemeen beter dan alle concurrenten. Dit was vorig jaar ook DE reden om de overstap van Tweak glasvezel naar T-Mobile over te stappen. Die provider maakte gebruik van Canal Digital iptv, dat was ook niet best.

Vandaag ben ik op het nieuwe IP-TV platform over gezet en tot mijn grote schrik lijkt het wel of de bitrate gehalveerd is. Bij voetbal wedstrijden zie je de grasmat verspringen door de compressie artefacten, formule 1 op Ziggo Sport Racing is niet om aan te zien, niet vloeiend, haperend en vaak zijn de autos gewoon slecht te onderscheiden. Uiteraard heb ik de instellingen van mijn TV nagelopen, alle foefjes staan uit zodat het ruwe beeld binnenkomt. Ook heb ik gespeeld met de verschillende resoluties, waarbij 1080P 50hz het beste was. En dat beste is gewoon niet best. Klopt het dat dit beeld exact hetzelfde is wat er met de TV Anywhere website te zien is? 

Ik ben hier echt NIET blij mee en dit is voor mij een reden om zo snel als mogelijk weer over te stappen naar een andere provider. 

Is het mogelijk mij voor de time-being weer op het oude platform terug te zetten? Want in deze brol heb ik echt geen zin.


764 reacties

Reputatie 2

Tsja 65 dagen… dat heb je als je een stabiele provider hebt ;-) En toen was er een paar uur geen stroom. Ik ga het vanavond even testen. Overigens is het niet alleen RTL4, ook Net5 enzo.

Reputatie 2

Hi @paulusssss, heel goed dat je me dit gelijk laat weten! Wat balen dat jij nu problemen met RTL4 ervaart op Begin Gemist, want dat is alles behalve de bedoeling. Maar ik wil wel heel even stilstaan bij het feit dat de fix wel degelijk tot een verbetering heeft geleid, yeah. Voor nu help ik je graag verder met het RTL4 issue, zodat ook dit hopelijk zo snel mogelijk bij jou verdwijnt. 

 

Het is ongelooflijk, ik had hem natuurlijk al uit de stekkert gehaald, maar deze tip gedaan en hij werkt weer!! SUPER!

Reputatie 7

Yay, hier word ik blij van @paulusssss! Heel graag gedaan en super dat het probleem is opgelost. Mocht je nog ergens hinder mee ervaren - wat ik natuurlijk niet hoop - laat het hier dan gerust weten. Dan ga ik mijn best doen om het net zo snel op te lossen als dit issue! 💪

Reputatie 2

Ik ben sinds een paar weken over naar de nieuwe TM TV. 

Ik ben op deze topics terecht gekomen, dit en het andere topic, dezelfde vraag gesteld, omdat ik benieuwd was of er meer mensen last hebben van achteruitgang van de kwaliteit, en dat blijkt. Ook bij mij dus een merkbare achteruitgang.

o.a. Voetbal kijken ziet er niet meer uit.

Ik hoor het graag of dit een bewuste beleidskeuze is geweest, om de bitrate te verlagen, wat vervolgens als een verbetering is gecommuniceerd, of dat dit een onverwachte bijwerking (issue) is.

Als het een bewuste keuze is dan is het op zijn minst arrogant om te denken dan de klanten het niet zouden merken door het met marketing te verbloemen.

Als het een issue is dan zou er een oplossingstijd aan gehangen moeten worden, indien zo, wat mogen we daarin verwachten?

M.a.w. Ik wil ook graag op de hoogte gehouden worden of en wanneer de kwaliteit (ik lees hier de bitrate) weer opgeschroefd wordt, ook als het niet gaat gebeuren zodat we allemaal onze conclusies kunnen trekken en keuze kunnen maken.

Bart

Reputatie 3

T-Mobile thuis Glasvezel Bitrates per zender op het oude platform.

TV Kanaal Zender Bitrate (oude platfrom)
1 NPO1 16.4 - 18.5 Mbps
2 NPO2 16.3 - 16.9 Mbps
3 NPO3 13.8 - 16.3 Mbps
4 RTL 4 10.9 - 12.2 Mbps
5 RTL 5 11.1 - 12.3 Mbps
6 SBS 6 13 - 13.5 Mbps
7 RTL 7 11.3 - 12.2 Mbps
8 Veronica 11.1 -12.4 Mbps
9 NET 5 12.9 - 13 Mbps
10 RTL 8 11.8 - 12.2 Mbps
15 FOX Sports 1 12.2 - 14 Mbps
17 TLC 12.3 - 12.6 Mbps
24 24 Kitchen 14.1 - 15.3 Mbps
61 Discovery Chanel 12.1 - 13.5 Mbps
72 Animal Planet 7.39 - 9.25 Mbps
81 National Geographic 13.1 - 14.2 Mbps
160 Ziggo Sport Select 12.1 - 14.8 Mbps
161 Ziggo Voetbal 11.5 - 13.1 Mbps
195 Zapp Extra 8.75 - 11.1 Mbps
152 ESPN 3 11.9 - 12.3 Mbps
154 ESPN 5 11.8 - 12.3 Mbps
381 ARD 13.4 - 16.1 Mbps
392 ZDF 14.3 - 15.6 Mbps
393 WDR 12.1- 12.5 Mbps

 

 

tijd geleden ook een overzicht gemaakt van de bitrates van het oude platform.

Dit om nog eens duidelijk kenbaar te maken dat het oude platform prima kwaliteit is en we niet meer achteruit willen bij het nieuwe platform. 

Reputatie 3

Dit bevestigt ook mijn kijkervaring. Ik vond rtl4 sowieso al minder scherpals de rest.

Reputatie 2

Ik merk het ook met voetbal kijken dat het beeld raar is. Echt onplezierig kijken. Heb de modem en het tv kastje al opnieuw opgestart. Helaas nog steeds hetzelfde.

Wie weet raad??

Reputatie 3

Helaas lijkt het erop dat T-mobile hier keuzes in heeft gemaakt. De vertraging en de lage bitrate (met grote compressie) zijn een gevolg daarvan. Hier en daar schemert al wel door dat daar niets aan gaat veranderen.

Als je wat knutselt in je netwerk (met eigen router of managed switch) kun je voorlopig nog op het oude netwerk blijven. Ik hoop dat dat in ieder geval mogelijk blijft tot mijn contract afloopt.

 

Ik ben zelf de hoop kwijtdat ze daadwerkelijk op zoek zijn naar een oplossing die voor de klant goed is.

Reputatie 7
Badge +1

De oplossing is heel simpel de streams net als in het verleden bij Glashart Media gebeurde 1 op 1 zonder compressie of wat dan ook rechtstreeks vanaf de mediagateway doorsturen naar de eindgebruiker.

Het onzinnige antwoord van T-Mobile dat men een stream gebruikt voor tv en gadgets en daarom een zeer lage (8mb/s) is volkomen onnodig smartphones of tablets enz kunnen makkelijk streams van 16mb/s of meer zelf hercoderen.

Reputatie 3

Het onzinnige antwoord van T-Mobile dat men een stream gebruikt voor tv en gadgets en daarom een zeer lage (8mb/s) is volkomen onnodig smartphones of tablets enz kunnen makkelijk streams van 16mb/s of meer zelf hercoderen.

Als dit waar is wat jij zegt, wat zou dan een reden voor TM zijn om te besluiten een lagere bitrate te kiezen?

Reputatie 7
Badge +1

Heel simpel puur en alleen een kwestie van geld, en niets anders bovendien is het versturen van een veel te kleine stream veel eenvoudiger dan meerdere streams naast elkaar.

Reputatie 3

Als klant moeten we gewoon niet accepteren dat de TV kwalitatief zo belabberd is op het nieuwe platform. 

Je hebt glasvezel om en een snelle en stabiele internet verbinding te hebben inclusief TV van hoge kwaliteit. 

Ze kunnen makkelijk aparte stream leveren voor de app op mobiele apparaten een aparte voor de DSL klanten en een voor de glasvezel. 

Bijna lachwekkend zijn een aantal reacties van TMobile als antwoord op dit forum.

Het is gewoon kosten kwestie en complete onwil van TMobile om klanten van goede kwaliteit TV te voorzien.

Reputatie 7
Badge +1

Ik ben natuurlijk geen profeet :grinning: maar waar ik wel zeker weet dat T-Mobile zeker op het tv platform veel klanten kwijt gaat raken, en als de problemen met overgang naar ODF niet worden opgelost zie ik ook klanten overgaan naar KPN e.a. providers.

Reputatie 6
Badge

De oplossing is heel simpel de streams net als in het verleden bij Glashart Media gebeurde 1 op 1 zonder compressie of wat dan ook rechtstreeks vanaf de mediagateway doorsturen naar de eindgebruiker.

Het onzinnige antwoord van T-Mobile dat men een stream gebruikt voor tv en gadgets en daarom een zeer lage (8mb/s) is volkomen onnodig smartphones of tablets enz kunnen makkelijk streams van 16mb/s of meer zelf hercoderen.

Zie:

  

Heel simpel puur en alleen een kwestie van geld, en niets anders bovendien is het versturen van een veel te kleine stream veel eenvoudiger dan meerdere streams naast elkaar.

Er worden al meerdere streams naast elkaar verstuurd, van 1080p50 tot 432p. Op TV Anywhere is de 1080p50 6Mb/s en de gewone 1080p 4,5Mb/s. 720p is 2,7 Mb/s en 432p 1Mb/s … Zogenaamd zou er voor de box en Apple TV nog een betere kwaliteit stream boven moeten zijn van 8(?). Weet ook niet of de Android TV app die krijgt aangezien er maar één 1080p50 optie zit in het menu.

Reputatie 4

De oplossing is heel simpel de streams net als in het verleden bij Glashart Media gebeurde 1 op 1 zonder compressie of wat dan ook rechtstreeks vanaf de mediagateway doorsturen naar de eindgebruiker.

Het onzinnige antwoord van T-Mobile dat men een stream gebruikt voor tv en gadgets en daarom een zeer lage (8mb/s) is volkomen onnodig smartphones of tablets enz kunnen makkelijk streams van 16mb/s of meer zelf hercoderen.


De hoge bitrate streams en 1080p zijn helemaal niet nodig voor mobiele devices 720p en 6 mbit is prima voor smartphones en tablets. Het grote probleem is de lage birtate op tv's. De echte oplossing is dan ook simpel hoge kwaliteit streams voor op de tv boxen en tv app en het nieuwe platform voor telefoons en tablets. 

Hi @Sawo, onwijs bedankt voor de uitgebreide terugkoppeling! Zo weet ik dat de hierboven genoemde pijlers voor jou niet van toepassing zijn. Ik hoor graag jouw merk en type TV, zodat ik jou kan toevoegen aan het onderzoek dat momenteel loopt voor het wazige beeld. 

Omdat jij ook schokkerig beeld ervaart op de zenders, wil ik je graag vragen om het volgende te doen. Wil je het modem en de TV Box van de stroom halen? Daarna mag je de internetkabel uit de TV Box halen. Stop na twintig seconden de stroomstekker van het modem weer in het stopcontact. Zodra alle lampjes weer branden zoals ze deden, mag je de stroomkabel van de TV Box weer in het stopcontact stoppen. De TV Box gaat nu opstarten. Pas wanneer je de melding ‘geen internetkabel gevonden’ krijgt, stop je de internetkabel weer in de TV Box.

Wanneer jij hier geen verbetering bij merkt, dan wil ik je vragen of jij de HDMI en internetkabel bij langs wil lopen. Zou jij deze kabels eens goed kunnen aandrukken? Wanneer deze goed zijn ingedrukt, wil ik nagaan of mogelijk een poort op het modem niet goed werkt. Jij mag dan ook van poort op het modem wisselen. Ik hoor heel graag van je of dit heeft gewerkt! 😊

Hi @BasG1, heel goed dat jij ook via deze weg van jou laat horen! Ik wil er ook heel graag voor zorgen dat jij blij wordt van de beeldkwaliteit. Zou jij dezelfde stappen kunnen uitvoeren als die ik heb meegegeven aan @Sawo? Graag wil ik uitsluiten of de kwaliteit van jouw TV er zo beter van wordt, omdat jij aangeeft dat er heel blokkerig uitziet. Ook wil ik graag nog bij jou dubbelchecken of jij je in één van de pijlers herkent die ik in een reactie hierboven heb benoemd. Zo weet ik namelijk zeker of er bij jou dus ook een ander probleem speelt. 

Wat betreft de vertraging. Een aantal T-Mobile Thuis klanten kan inderdaad een vertraging ervaren bij de ontvangst van TV-beeld. Voor Thuis-klanten die we via Glasvezel internet en TV leveren, maken we gebruik van streaming-technologie. Streaming is een veelgebruikte techniek bij TV kijken. Apps zoals NL Ziet, Ziggo Go, NPO Start, KPN iTV, T-Mobile Thuis en ESPN maken er stuk voor stuk gebruik van. Dit is onderdeel van een nieuw platform dat we gebruiken, waarmee we in de toekomst bijvoorbeeld TV kijken zonder kastje (set top box of decoder) kunnen aanbieden. Om goed te kunnen streamen, zijn encodering en buffering nodig. Daardoor verschijnt live TV-content niet direct in beeld, zoals bij traditioneel TV kijken wel het geval is. 

Ik hoor van jou ook heel graag of jij uit de voeten kunt met de boven genoemde stappen! 💪

@Lisa In verband met de vakantie periode was ik even niet in staat te antwoorden maar hieronder mijn bevindingen en aanvullende gegevens:

 

Merk en type TV

Samsung 46C6000

 

Stroom en netwerkkabel eruit zoals hierboven beschreven:

Na het opkomen van de TV box en het opnieuw laden van het menu had ik alleen Nederland 1,2,3 en een paar RTL zender. Ook na 1 uur wachten waren er maar een paar zenders beschikbaar. De rest was niet meer te vinden. Na de box nog een keer van de stroom te hebben gehaald waren alle zenders weer beschikbaar. Geen verbetering in kwaliteit merkbaar.

 

HDMI en netwerk kabels nagelopen

Geen problemen aangetroffen. Wel de HDMI kabel en netwerk kabels gewisseld met mijn Shield (die wel goed beeld geeft) maar ook hier was geen veranderen/verbetering merkbaar. Ook poort op de modem gewisseld maar ook hier geen verandering merkbaar.

 

Overige

Alle suggesties gevonden op het forum geprobeerd maar niks leid tot verbetering van de beeldkwaliteit.

 

Reputatie 2

Ik ben sinds een paar weken over naar de nieuwe TM TV. 

Ik ben op deze topics terecht gekomen, dit en het andere topic, dezelfde vraag gesteld, omdat ik benieuwd was of er meer mensen last hebben van achteruitgang van de kwaliteit, en dat blijkt. Ook bij mij dus een merkbare achteruitgang.

o.a. Voetbal kijken ziet er niet meer uit.

Ik hoor het graag of dit een bewuste beleidskeuze is geweest, om de bitrate te verlagen, wat vervolgens als een verbetering is gecommuniceerd, of dat dit een onverwachte bijwerking (issue) is.

Als het een bewuste keuze is dan is het op zijn minst arrogant om te denken dan de klanten het niet zouden merken door het met marketing te verbloemen.

Als het een issue is dan zou er een oplossingstijd aan gehangen moeten worden, indien zo, wat mogen we daarin verwachten?

M.a.w. Ik wil ook graag op de hoogte gehouden worden of en wanneer de kwaliteit (ik lees hier de bitrate) weer opgeschroefd wordt, ook als het niet gaat gebeuren zodat we allemaal onze conclusies kunnen trekken en keuze kunnen maken.

Bart

@Lisa, hi Lisa, allicht had ik je moeten taggen om een reactie te verwachten. Bij deze, zie mijn bovenstaande vragen. Zou je daar op willen reageren?

Dank alvast!

Bart

Reputatie 1

@apis4 

Jij verward resolutie met bitrate.

Ik zal niet ontkennen dat t-mobile een HD-stream verstuurd. Alleen op deze stream is zo veel compressie van toepassing (6-8mbit) waardoor het 1080P50 beeld er niet uit zit.

6-8 mbit is gewoon te weinig voor knap beeld op 1080P50.

 

EBU (European broadcast union) heeft hier wel eens onderzoek naar gedaan, hun conlusie in 2008 was voor H264 compressie is 8mbit voor 720P50 zo'n beetje het minimum voordat kijkers het beeld hinderlijk gecomprimeerd vinden sport wordt daar zelfs specifiek voor genoemd.

Daarnaast was hun conclusie dat voor 1080P50 20% meer nodig is dan 720P50 dat is dus ongeveer 12mbit.

Reputatie 6
Badge

@apis4

Jij verward resolutie met bitrate.

Ik zal niet ontkennen dat t-mobile een HD-stream verstuurd. Alleen op deze stream is zo veel compressie van toepassing (6-8mbit) waardoor het 1080P50 beeld er niet uit zit.

6-8 mbit is gewoon te weinig voor knap beeld op 1080P50.

 

EBU (European broadcast union) heeft hier wel eens onderzoek naar gedaan, hun conlusie in 2008 was voor H264 compressie is 8mbit voor 720P50 zo'n beetje het minimum voordat kijkers het beeld hinderlijk gecomprimeerd vinden sport wordt daar zelfs specifiek voor genoemd.

Daarnaast was hun conclusie dat voor 1080P50 20% meer nodig is dan 720P50 dat is dus ongeveer 12mbit.

Ik maak al 20 jaar videos om te delen op internet van opgenomen of zelf gemaakt materiaal (met name sport), denk dat ik wel het een en ander afweet ondertussen van resoluties en bitrate :wink: (ik was er al bij toen DivX een doorbraak werd om maar wat te noemen, zal versie 3 zijn geweest waar niet veel langer erna XviD uitkwam). Misschien moet je voortaan wat beter lezen waar ik op gereageerd heb voor je weer met een onzinnig verhaal aankomt :

 

 

Heel simpel puur en alleen een kwestie van geld, en niets anders bovendien is het versturen van een veel te kleine stream veel eenvoudiger dan meerdere streams naast elkaar.

 

Het antwoord wat ik gaf is simpelweg om aan te tonen dat bovenstaande bewering die lijkt te denken dat er nu maar één stream wordt verstuurd niet klopt. Over de kwaliteit ervan zeg ik helemaal niks, enkel welke stream er daadwerkelijk verstuurd worden

 

Toevallig ook een mini-trip in memorylane aan het maken (om met een paar mensen een archief te maken) en kwam dit commentaar van 10 jaar geleden nog tegen van iemand die mijn videos op een chinees forum had gedeeld:

 

Copied from my PM: Great video!! sharp in picture quality and small in filesize...

futboygjj, the uploader of many of the 720p Asian Games videos, had a similar praise, on the badmintoncn forum.

 

Reputatie 4

Misschien in aanvulling hierop navolgend draadje erop nalezen. Schokkend nieuws, vind ik:

 

Reputatie 7

Hi @Lama119, @jojan31, @D-Vine en @HFS, ik deel graag nog eens een statement dat ik eerder in dit topic heb gedeeld! Op het nieuwe platform gebruiken we een andere techniek die beter geschikt is voor het gebruik op draadloze devices.

Hier zitten voor- en nadelen aan. Zoals @apis4 eerder heeft aangegeven, zal de stream minder snel haperen en is hij geschikt voor het afspelen op alle apparaten. Qua beeldkwaliteit kan het anders zijn, omdat het geen directe feed is. Of dit per saldo positief of negatief is zal misschien voor sommige klanten verschillen, maar wij zijn ervan overtuigd dat het uiteindelijk alles bij elkaar een betere ervaring geeft.

Bovenstaande gezegd hebbende: als er echt duidelijke problemen zijn in het doorgeven van het signaal, dan hebben we het over een incident en gaan we hier mee aan de slag. Momenteel zijn mijn collega’s dan ook druk bezig achter de schermen om terug te komen op al jullie feedback die ik heb doorgegeven. We zijn hier dus zeker mee bezig en ik deel alle updates hier, zodra ik een update hierover binnenkrijg.

Hi @Sawo, super goed dat je voor jouw issue hier aanklopt! Hopelijk heb jij genoten van een mooie vakantie. Wat balen dat jij niet gelijk alle zenders in kon zien, maar heel fijn dat jij nu wel weer alle zenders kunt bekijken. Als jij nog steeds zenders miste, dan had ik je heel graag geholpen om die weer terug te krijgen. Wat betreft de beeldkwaliteit, weet dat dit momenteel op onze radar staat om naar te kijken. Houd dit topic dan ook in de gaten voor updates! 😊

Reputatie 2

Misschien in aanvulling hierop navolgend draadje erop nalezen. Schokkend nieuws, vind ik:

 

@Bram058 , Dank voor het delen van dit antwoord van moderator @Jason:

momenteel is de bitrate bij het nieuwe platform op iedere TV stream die wij uitzenden maximaal 8 Mbit/s; dit geldt tevens voor elke TV Box. Er zit dus geen onderling verschil meer in per zender, of per box. ”

 

Dit is de hete brei, de olifant, waar al maanden omheen gepraat wordt De bitrates zijn dus doelbewust en weloverwogen verlaagd.

Gecommuniceerd door T-mobile is; Hoera, je mag op het nieuwe TM TV platform. Vergeten te vertellen is dat de kwaliteit behoorlijk teruggedraaid is.

Sorry maar het verhaal ‘ervaringen kunnen verschillen’ gaat wat mij betreft niet op voor tv kijken, je verminder aantoonbaar en toegegeven de kwaliteit. Denkt T-mobile dat er mensen zijn die het fijner vinden nu?

Echt heel bizarre gang van zaken als je het mij vraagt. Ik heb Tweakers.net redactie getipt over deze manier van werken en naar de beleidskeuzes.

Nu maar opzoek naar een beter alternatief. Dan maar iets meer in de maand betalen, dit ziet er niet uit.

 

Reputatie 3

Hoi @Lisa 

Dank voor je bericht. Dit is duidelijk en goed dat je het nog eens expliciet noemt. Deze beroerde kwaliteit is een bewuste keuze van T-Mobile en wordt niet veranderd (waar iedereen tegenaan loopt is geen incident, dat heb jij ook wel gezien). Wellicht is het een fijne dienst voor veel klanten, maar dus in ieder geval niet voor de klanten in dit topic. Die stellen andere (hogere) eisen aan een TV-dienst.

Dit maakt dat het voor mij duidelijk is: hopen dat het oude platform nog minimaal tot de kerst in de lucht blijft en dan op zoek naar een plekje bij de concurrent. Jammer dat het zo moet lopen :-(

Reputatie 4

“als er echt duidelijke problemen zijn in het doorgeven van het signaal, dan hebben we het over een incident en gaan we hier mee aan de slag.”

@Lisa jammer dat dit als een incident wordt gezien maar dan alsnog ben ik benieuwd hoe jullie nu aan de slag gaan met dit incident. 
Ik wil eigenlijk voorstellen dat iemand van TMobile komt kijken bij mij thuis om met eigen ogen te zien dat het niet te doen is met bv voetbalwedstrijden kijken. Dan zijn we er denk ik binnen 1mn uit dat de beeldkwaliteit veel te wensen over laat. 
Deze topic duurt nu al maanden en wordt dus nu uiteindelijk bestempeld als ‘incident’. 
Verassende uitspraak  

Reputatie 3

Hi @Lama119@jojan31@D-Vine en @HFS, ik deel graag nog eens een statement dat ik eerder in dit topic heb gedeeld! Op het nieuwe platform gebruiken we een andere techniek die beter geschikt is voor het gebruik op draadloze devices.

Hier zitten voor- en nadelen aan. Zoals @apis4 eerder heeft aangegeven, zal de stream minder snel haperen en is hij geschikt voor het afspelen op alle apparaten. Qua beeldkwaliteit kan het anders zijn, omdat het geen directe feed is. Of dit per saldo positief of negatief is zal misschien voor sommige klanten verschillen, maar wij zijn ervan overtuigd dat het uiteindelijk alles bij elkaar een betere ervaring geeft.

 

 

@Lisa Sorry maar dit is echt een waardeloos argument dat de techniek beter beschikbaar is gemaakt voor mobiele devices en er voor en nadelen aan vast zitten.

Het is niet per saldo positief of negatief, op een mobiele device kan het positief zijn en op de TV is het puur negatief. Dat is onderhand wel duidelijk dus ga het niet proberen mooi te maken.

Ik heb helemaal niets te maken met die mobiele devices en gebruik TV op de ontvanger met een 65” TV waar ik goed beeld op wil krijgen.

T-Mobile blijft er maar om heen draaien en het een mooiere vorm geven wat nergens op slaat. Er zitten nu een paar techneuten met arends ogen alles te volgen en te reageren op dit forum dus kom niet met onzin aan.

 

Reageer