Lange adem

  • 29 December 2023
  • 40 reacties
  • 690 Bekeken

Reputatie 4

Hi,

Voor als je je verveelt tijdens de feestdagen wat leesvoer:

In december 2022 wordt in de straat glasvezel aangelegd en een verkoper van Odido komt langs.
Ik bestel een alles-in-1 en vervolgens krijg ik elke maand een mail dat de volgende maand de aansluiting naar mijn huis aangelegd wordt.
In juni 2023 begonnen met bellen met de vraag wanneer ze nu echt de glasvezel komen doortrekken naar mijn woning.
De glasvezel wordt aangelegd door OpenDutchFiber, die e.e.a. weer uitbesteedt aan Artemis.
MultiDutchFiber doet de planning en uiteindelijk komt Guidion om de hoek kijken.
Odido kan niet in de systemen van ODF, MDF en Artemis kijken en de onderlinge communicatie loopt niet zo lekker.
Dus krijg ik de nummers van ODF en MDF om te informeren naar het doortrekken van de glasvezel naar mijn woning.
Tot mijn verbazing meldt MDF me dat ik gewoon ingepland had kunnen worden en we maken daar gelijk een afspraak voor.
Op de eerste afspraak kwam er niemand opdagen, maar de 2e keer wel en uiteindelijk een FTU in de meterkast! Jeeeh...
Ik krijg een mail met een link naar het afsprakensysteem van Guidion.
Vervolgens een afspraak met Guidion gemaakt die 2 dagen voor de afspraak de afspraak annuleert, omdat er iets "mis" is met de lijn. Vervolgens hoor je niets meer.
Met Odido bellen bleek geen zin te hebben, die hebben geen idee wat er speelt, en houden je met toezeggingen die niet nagekomen worden aan het lijntje.
Na herhaaldelijk bellen met ODF en MDF meldt ODF mij dat er een kruising in de lijn zit.
Over de eventuele reparatie/oplossing van de kruising hoor je vervolgens wederom niets.
Inmiddels wilde ik geen alles-in-1 meer, maar internet-only. Dat kon niet aangepast worden omdat het abonnement in oplevering was.
Oplossing was om het abonnement te annuleren en opnieuw aan te vragen als de glasvezel gerepareerd/opgelost was, abonnement dus opgezegd.
Vervolgens bel je ODF maar weer eens en die wil niet meer met mij praten omdat ik geen klant meer ben, en ik besluit om het bijltje er bij neer te gooien.
Twee weken later krijg ik een belletje van een monteur van ODF met het verzoek of hij even bij mij thuis aan de lijn kon meten, terwijl zijn collega op de wijkcentrale zat.
Naar huis gefietst, de monteur meet de lijn door, en meet een "1.94" of zoiets, hoe het nu precies zat met de kruising wist hij ook niet.
Vervolgens hoor je weer niets. Inmiddels december 2023 en ik bel zonder al te veel verwachting Odido.
Die meldt mij enthousiast dat de aansluiting een "NL6" status heeft, helemaal top, de champagne wordt ontkurkt en ik bestel een internet-only abonnement.
Mijn abonnement heeft nu al 3 weken de status "Lijn wordt aangevraagd" en.... je hoort niets meer.....
Een paar dagen geleden tegen beter weten in ODF gebeld en die wist me te vertellen dat Artemis de lijn slechts "gedeeltelijk" opgeleverd had, wat is dat nu weer?
Maar ODF zal het bij Artemis navragen.... en ... zal ik dit keer wel iets horen? ;-)

Vriendelijke groeten,
Paul

Ishana van Odido 4 maanden geleden

Hoi @paul1966, allereerst excuses voor deze ervaring. Ik sta voor je klaar en ben direct voor je aan de slag gegaan. Ik heb een status navraag uitgezet bij de Glasvezel-afdeling. Zodra ik meer informatie heb, zul je het van me horen. Laat gerust een reactie achter als je nog vragen hebt of als er iets onduidelijk is. Voor nu wens ik je een hele fijne jaarwisseling! ✨ Groetjes, Ishana

Bekijk origineel

40 reacties

Reputatie 4

Hi @Ishana van Odido , @Teresa van Odido , @Tommie van Odido , @Jason van Odido 

Vraag:
Mijn lijn is vrijdag 1 maart om 18:00 automatisch opgeleverd en het abonnement is toen direct ingegaan.
Dit gebeurde toen ik op telefonisch verzoek van de ODF monteur spanning op de ONT en router zette.
Maandag 4 maart heb ik een storing aangemeld vanwege de up/download snelheden.
Woensdag 6 maart bleek dat mijn lijn nooit opgeleverd had mogen worden omdat die bij ODF nog “On hold” staat, vanwege de kruising, tijdelijke patch en te hoge demping.
De vraag:
Is mijn 2 weken “zichtgarantie” op 1 maart ingegaan en zo ja, kan de start van de 2 weken “zichtgarantie” verplaatst worden naar het moment dat ODF de lijn goedkeurt?

Alvast hartelijk dank en met vriendelijke groet,

Paul

 

Reputatie 7
Badge +8

Hi @paul1966 Super dat je al hierover in contact bent geweest met de verschillende partijen ook erbij. In principe loopt de 14 dagen bedenktijd al vanaf het moment dat de verbinding/het abonnement actief is. Dit is per 1 maart actief gemeld toen de monteur langs was geweest. Waarom het abonnement precies is gemeld als actief terwijl er geen licht is, is mij niet duidelijk. Normaal gesproken meldt de monteur het af als niet werkend waardoor de abonnementskosten bij ons nog niet beginnen te lopen. We kunnen inderdaad voor nu dan de kosten vergoeden totdat de lijn gefixt is. Wat betreft jouw vraag ook over de twee weken garantie, gaan we ervoor zorgen dat je deze wel nog krijgt op het moment dat alles werkt. Dit zou namelijk ook het geval moeten zijn als de lijn pas daadwerkelijk pas actief en werkend is en je gebruik kunt maken van onze diensten. Stel de verbinding bevalt niet en je wilt in die twee weken nadat het is opgeleverd toch opzeggen? Wil je dan via deze weg contact met ons opnemen? Dan weten we zeker dat het goedkomt en dat er niet per ongeluk een afkoopsom wordt getriggerd. 

Reputatie 4

Hi @Demi van Odido,
Ik was je vergeten ten noemen in de adreslijst, sorry😳. En dankjewel voor je reactie!
De niet werkende lijn is door Guidion 20 februari afgemeld en heeft toen een ticket voor ODF aangemaakt.🙄
ODF heeft 1 maart een tijdelijke patch in de wijkcentrale aangebracht en belde mij 's avonds op of ik de ONT en router aan wilde zetten. De router kwam online en mijn abonnement ging automatisch in….😲
En de volgende dag bleek de router “gekke” snelheden aan te geven. Het is nog niet duidelijk waarom, in overleg met ODF en Artemis gaan we dat bekijken nadat de lijn opnieuw gelast is.
Maar de glasvezel doet het nu wel enigzins, alleen staat die bij ODF nog “On hold” vanwege de tijdelijke fix en een fluctuerende demping, de lijn is dus een beetje “gammel”.
Heel erg bedankt dat mijn zichtgarantie opgeschoven wordt naar het moment dat alles in kannen en kruiken is!!!😍
Ik zit op dit moment met mijn netwerk terug op de coax, maar is het ok als ik af en toe de glasvezel uitprobeer?

Vriendelijke groeten,
Paul

Reputatie 6
Badge +2

@paul1966 Namens @Demi van Odido  geen dank! 😀

Fijn dat er op deze manier toch een tijdelijke oplossing is. Ik ben benieuwd naar het beloop, hou je ons op de hoogte?

Je kunt de verbinding gerust af en toe testen, ik snap goed je niet kan wachten tot je gebruik kunt maken van Glasvezel! 

Reputatie 4

Hi @Teresa van Odido,
Ja, ik houd jullie uiteraard op de hoogte! Zodra de lijn door ODF gerepareerd is laat ik dat weten, dan mag immers ook mijn abonnement in gaan! En als er tussentijds nieuws is dan post ik dat ook.
Fijn dat ik de glasvezel af en toe mag testen, ik betaal er immers niet voor…😊
Fijn ook dat Odido begrip heeft voor de situatie, de facturen worden terug gestort en de bedenktermijn schuift op tot het moment dat de lijn echt opgeleverd wordt.👍👍

Vriendelijke groet,
Paul

Reputatie 4

Update: Gisteren een test gedaan en hieronder het resultaat. Ik heb tussen 16:00 en 23:00 elke 2 minuten een speedtest gedaan. Ik heb een 400mb abonnement. Dit is gedaan met een bekabelde pc en de draytek router. Ik zal vanavond dezelfde test met Ziggo doen. 
 

 

Reputatie 7
Badge +9

Bedoel je niet met de Zyxel @paul1966? De DrayTek is een verouderd modem namelijk. Graag ontvang ik een volledige speedtest volgens onze norm. 

 

De instructies hiervoor vind je op onze website.

Volg alle stappen alsjeblieft zorgvuldig, graag de screenshots in het topic delen in plaats van naar onze e-mail. Een aanvraag met ontbrekende stappen kunnen we niet in behandeling nemen.

Reputatie 4

Hi @Tommie van Odido 
Het is mijn eigen Draytek Vigor 2927F😎, niet die oude van van Odido. Als je ook goed kijkt dan zijn er eigenlijk geen performance issues. Mijn pc was ook nog andere dingen aan het doen dus de schommelingen zijn verklaarbaar. Ik heb ook dan geen reden om een officiele speedtest te doen. Het heeft sowieso geen zin om de glasvezel “officieel” te testen omdat de kruising er nog in zit die met een tijdelijke “dropveter” patch opgelost is.
De lijn staat bij ODF nog “On hold” en mijn abonnement is ten onrechte ingegaan, zie ook het verslag van Guidion. Ik betaal daarom ook niet voor mijn abonnement en zal de glasvezel ook niet gebruikten. Ik mag van Odido de lijn af en toe aan zetten om te testen. Ik doe vanavond nog een glasvezel test met mijn PC in ruste, en zal de grafiek delen, just for the fun of it😊. Ik verwacht dat er veel minder fluctiaties zullen zijn. 
Na vanavond zet ik mijn netwerk weer over naar de Ziggo kabel en zet ik de ONT uit. Dan is het geduldig wachten totdat ODF/Artemis de kruising opnieuw last en de “dropveter” verwijdert. 😉

Ik heb overigens van mening dat een test over de hele avond een betere weergave van de glasvezel geeft dan een enkele losse test. Mijn testprogramma roept elke 2 minuten de speedtest.exe van Ookla aan die met de odido server  verbindt.

Met vriendelijke groeten,
Paul

 

Reputatie 4

Hi @Tommie van Odido  en alle andere geinteresseerden,

Gisteren was ik niet thuis en ziehier het resultaat: spatzuiver! Download/upload de hele avond 393mbps.
Ping's 4a5 mscec Echt een hele goede lijn. Je kan precies zien hoe laat ik ging netflixen: 23:30, en hoe makkelijk de lijn dat aan kan. Ik vind het echt jammer dat ik vanavond de boel weer moet uitzetten en terug moet naar Ziggo…. 😥😥😥

Vriendelijke groet,
Paul

P.s. Dit was nog steeds met mijn eigen draytek. Ik zal ook een grafiek met de Zyxel maken en voor de gein ook een grafiekje van Ziggo. 
 

 

Reputatie 7
Badge +9

Hey @paul1966, bedankt voor het testen en jammer om te horen dat je weer terug gaat naar Ziggo! Ik wil je als nog veel succes wensen bij Ziggo. 

Reputatie 4

Hi @Tommie van Odido ,
Ik denk dat je het verhaal een beetje gemist hebt….
Ik ga tijdelijk terug naar Ziggo omdat ik de glasvezel niet kan/mag gebruiken: De glasvezel is namelijk nog niet officieel opgeleverd. 
In mijn vorige bericht schrijf ik ook: “Na vanavond zet ik mijn netwerk weer over naar de Ziggo kabel en zet ik de ONT uit. Dan is het geduldig wachten totdat ODF/Artemis de kruising opnieuw last en de “dropveter” verwijdert.

Ik blijf nog even met 2 internet providers naast elkaar zolang de facturen van Odido kwijtgescholden worden. Zodra de glasvezel opgeleverd wordt stap ik over.

Vriendelijke groet,
Paul

Reputatie 4

Hi @Teresa van Odido, @Tommie van Odido en alle anderen,

Nog 2 grafiekjes: de eerste is de Odido glasvezel met de Zyxel T56.  Er blijkt toch niet zo veel aan de hand te zijn met het Zyxel modem. Om e.o.a. reden is de upload lager dan mijn eigen Draytek, en de ping lijkt wat meer te fluctueren maar de waarden zijn prima!
De 2e grafiek is Ziggo 400/40 mb over de coax, die spreekt voor zich. 😄

Vriendelijke groeten,

Paul

Odido met de ZyxelT56

Ziggo​​​​​ 400/40 Draytek coax

 

Reputatie 7
Badge +9

Sorry @paul1966, dan had ik je verkeerd begrepen!

Dit ziet er inderdaad al een stuk beter uit. Als je eenmaal volledig opgeleverd bent ben ik benieuwd naar nieuwe testen. Wellicht staat het administratief nog niet zoals het zou moeten. 

Reputatie 4

Hi @Tommie van Odido ,

Je hoeft je echt niet te verontschuldigen hoor, er zijn zoveel gevallen dat het onmogelijk is om alles te onthouden. Geen probleem!
Ja. de glasvezel laat een veel stabieler beeld zien dan de coax. En de downloads van de coax vallen terug naar 50mbps, terwijl de glasvezel boven de 370mbps blijft. Misschien komt dat mede doordat er nog niet zoveel aansluitingen op de glasvezel in mijn wijk gerealiseerd zijn.
Ja, de administratie van ODF en Odido lopen niet in de pas. Ik heb een direct lijntje met ODF die weer een lijntje met Odido heeft, dus die administratie komt ook wel goed. 
Als het goed is berekent ODF mijn lijn ook niet door aan Odido. Fijn  weekend!!


Vriendelijke groet,
Paul

Reputatie 4

Hi,

Gisteren overleg gehad met @MDF / @MDF Infra B.V., daar kwam het volgende uit voort

  • Er zijn nog geen plannen om de kruising in mijn lijn te repareren, het is ook niet zeker of de lijn ooit gerepareerd gaat worden.
  • De tijdelijke patch in de wijkcentrale staat als zodanig geregistreerd en de kans dat deze verwijderd wordt is daarom niet groot.
  • Mocht de lijn gerepareerd worden, dan zit ik hooguit een dag zonder internet.
  • De kwaliteit van de lijn is erg goed, zie onderstaande grafiek. Ik heb tot 18:30 zitten gamen, toen ging ik de deur uit, om 23:30 was ik terug en ging de TV aan. Je merkt het nauwelijks aan de down/upload/ping. (Om 20:54 was de test mislukt)
    (Deze test is met mijn eigen Draytek router)
  • Ik hoef voor de maanden maart en april de abonnementskosten niet te betalen.
  • Besluit: Omdat de lijn zo goed is doe heb ik besloten om per 1 mei “officieel” over te stappen. Ik heb tegen die tijd nog contact met MDF Infra.

Ik wil met name MDF Infra bedanken voor alle support en geduldige uitleg van de situatie.
Odido bedankt voor de medewerking en het terugstorten van de facturen.
 

 

Reageer