Beantwoord

Vaste telefonie ineens storing vanaf 2 december 2022

  • 3 December 2022
  • 32 reacties
  • 547 Bekeken


Toon eerste reactie
This topic has been closed for comments

32 reacties

@Cheyenne

Ik heb de telefoonkabel losgekoppeld, modem van de stroom gehad, opnieuw opgestart en daarna kabel weer ingeprikt (voor de zekerheid basisstation ook nog gereset)

Geen verschil, het probleem blijft voortbestaan.

 

Voorbeeld 1:

(4 dec) 12-04-2022 16:42:45 - Inkomend - vast naar vast - Gespreksduur 00:00:17 - Beide kanten kunnen elkaar niet horen

 

Voorbeeld 2:

(5 dec) 12-05-2022 10:11:34 - uitgaand - vast naar mobiel - gespreksduur 00:00:21 - Vast hoort mobiel wel, maar mobiel hoort vast niet

 

Voorbeeld 2 is na de reset vanmorgen, voorbeeld 1 was na de reset die ik gisteren al had gedaan, de exacte timestamps zijn direct uit de gespreksgeschiedenis van het modem overgenomen, hoop dat jullie er iets aan hebben! Werkze 🙂

Reputatie 7
Badge +5

Hi @JAN_OBL@Shilka en @t1m, zouden jullie voor de zekerheid de telefoonkabel vanuit Phone1 kunnen halen, het modem herstarten en daarna de kabel weer in Phone1 willen prikken? Ik ben benieuwd of dit verschil maakt. Anders ontvang ik graag twee voorbeeldgesprekken (datum en tijd) plus informatie over het gesprek (van mobiel naar vast, van vast naar vast, uitgaand of inkomend etc.). Super bedankt!

Ik werd net gebeld door mijn schoonmoeder (kpn vast), konden elkaar niet horen. Nadat ze nog een keer probeerde werkte het wel. Kortom, compleet random of het werkt; vast naar vast, vast naar mobiel, mobiel naar vast, maak allemaal niet uit. Enige overeenkomst (tot  nu toe dan) is dat iedereen in dit topic een zyxel modem heeft.

@Cal Ik heb gisteren om te testen diverse malen van eigen vaste telefoon naar eigen mobiel (t-mobile) gebeld en vice versa, en het is compleet willekeurig of het wel of niet werkt, soms hoor je beide kanten, soms één van beide kanten niet, soms hoor je allebei de kanten niet. Ook  naar familie met andere aanbieder (KPN) gebeld (vast naar vast) en ook daar hoorde ik de ene kant wel, maar zij ons niet. Zelfde met vast naar mobiel vodafone.

Ik heb het probleem in ieder geval vanaf 3 december. Daarvoor afgelopen week niet gebeld met vast als ik het me goed herinner.

Ook ik merk sinds deze week een blijvend probleem met vast bellen (VOIP).

- Als ik zelf bel via de vaste lijn naar buiten bel (bijv mijn mobiel) dan kan hoor ik diegene wel praten, maar hoort degene mij niet.
- Als ik word gebeld (met mobiel) naar vaste lijn dan is het een normaal gesprek.

 

Reset van eigen Gigaset basisstation helpt niet. En het Zyxel T50 modem even van de stroom afhalen ook niet.

Reputatie 7
Badge +4

Hoi @JAN_OBL & @Shilka, bedankt voor jullie meldingen en fijn dat jullie ook al aan de slag zijn geweest, dat helpt absoluut!

Zoals jullie zelf al aangeven vermoed ik ook niet dat dit losstaand is. Lukt het jullie nog om een bepaald patroon te ontdekken? Bijvoorbeeld dat dit vooral op bepaalde tijdstippen plaatsvindt of vooral als jullie met specifieke contacten bellen (die bij een specifieke provider zitten)?

Weten jullie ook wanneer dit ongeveer is begonnen?

Bedankt alvast voor jullie hulp, ik ben benieuwd hoe de vork in de steel zit!

Ook ik heb vandaag dit probleem.

Soms bij bellen hoort geen van beide kanten een stem, soms wordt één kant niet gehoord, soms gaat het goed. En bij gebeld worden precies hetzelfde. Soms wel geluid, soms niet. De telefoon gaat wel gewoon over aan beide zijdes, er kan wel gewoon opgenomen worden, maar daarna dus random wel of geen geluid aan één of beide zijdes.

Ook hier een zyxel modem. Heb zowel het modem als het telefoon basis station vanmiddag gereset, maar geen verbetering.