Het gaat niet altijd soepel... rood lampje op de router.

  • 23 September 2021
  • 5 reacties
  • 138 Bekeken

Reputatie 7
Badge +8
  • Superuser
  • 2131 reacties

Ik zie geregeld opmerkingen op de community voorbij komen over superusers en dat wij de problemen niet ervaren van anderen op de community. Dat we daarmee meepraten met de moderators. Bij deze mijn ervaring als superuser.

Ik ben, met een tussenpauze van een jaar, al sinds het Vodafone Thuis tijdperk klant en eveneens actief op deze mooie community. Daar deel ik graag mijn ervaringen rond telefonie en vaste diensten om anderen te helpen. In de jaren klant bij T-Mobile Thuis zijn er wel enkele storingen geweest, maar nooit heel groot. Noch op DSL, noch op glas. Wel irritante hickups, maar laat ik afkloppen dat dit al lang niet meer voorkomt. Anders dan bij een andere provider die ik versleten heb, maar niet anders dan bij bijvoorbeeld UPC/ZIGGO, welke ik ook een langere tijd als aanbieder had.

Enkele maanden geleden bleek ineens het zogenaamde ODF netwerk beschikbaar te zijn. Eindelijk was er meer mogelijk dan 100Mbit op WBA. Dat was wel nodig aangezien er behoorlijk wat veranderd is in mijn thuissituatie en het internetgebruik daarmee flink is toegenomen. De overstap was zo geregeld en verliep soepel. Nooit snel genoeg natuurlijk, maar soit. Daarmee valt te leven. Maar nu werk ik met een mobiele hotspot en duurt het eeuwen voordat ik een pagina kan openen en werkt mijn mail al helemaal niet. De verbinding is beperkt en dat is mede door het mindere bereik van mijn mobiel in een fijn geïsoleerd huis. Dat heeft ook zo zijn nadelen voor mobiel bereik.

Dat is niet de eerste keer. Sinds de overstap is mijn verbinding meermaals weggevallen. In eerste instantie leek een foutieve verbinding tussen de ONT en de router het issue. De verbinding kwam gelukkig na enkele dagen vanzelf weer op, want ik moest bijna 2 weken wachten voordat er een monteur zou komen. Eerder was echt niet mogelijk. Ik ben nu toch wel blij dat ik nog Blu rays heb. Toch heb ik het kabeltje alsnog vervangen en daar was al een aardig verschil te merken in de stabiliteit en snelheid van de verbinding. Als dat alles was, dan was het te overzien, maar inmiddels zijn er meerdere storingen geweest, die te relateren zijn aan GPON. 2 keer zakte mijn download in tot een nihil. Daarnaast een aantal storingen waardoor de wereldbol op mijn router in rood veranderde en het GPON lampje op mijn router veranderde in een foute knipper kerstboomverlichting.

Nu weet ik mijn weg richting de klantenservice inmiddels en gelukkig word ik goed geholpen, maar toch wil ik de misvatting uit de weg ruimen dat het door het predicaat superuser wel altijd soepel gaat. Het is nu ook geregeld achteraan jagen en werken met een hotspot, vouchercodes vragen, etc. Nu ‘zen’ aan mijn bakje koffie, stroopwafel en maar offline mailverwerking doen, want heel veel meer kan ik niet. En op kantoor kan ik beperkt terecht. Hopelijk komt vandaag de verbinding wel weer online, nadat het gisteren niet meer gelukt is.

Overigens dank aan @Jason , @Lisa  en @Demi die - samen met de anderen van T-Mobile - goed hun best doen om de storing te verhelpen. Fijn is desalniettemin anders.


5 reacties

Reputatie 7
Badge +8

En gisteren weer feest. Kreeg een appje van het thuisfront dat de router weer een mooi rood lampje had. Begin - ondanks de goede zorg van de mods en mede-SU's - toch een hard hoofd in te krijgen dat T-Mobile dit goed doordacht heeft en dit serieus genoeg neemt. Hopelijk komt er een structurele oplossing voor deze issues. Er kunnen door de directie nog zo mooie vergezichten geschetst worden ten aanzien van technologische ontwikkelingen, maar daar hoort ook een bepaalde kwaliteit tegenover te staan. Kan niet ontkennen dat ik mijn toch voorzichtig aan het oriënteren ben voor een overstap als deze onbetrouwbaarheid blijft bestaan.

edit: en vandaag weer raak.

edit2: dit keer ‘gelukkig’ kortstondig. Na 45 minuten weer online. Met een beetje geluk binnenkort geen last meer van.

Reputatie 7
Badge +19

Dan doe ik ook maar even mijn ervaring delen 🙂

Sinds november 2019 had ik VDSL 100/30, hier heb ik 2 jaar met veel tevredenheid gebruik van gemaakt. 1 keer een korte storing die ik zelf zo kon omzeilen.

In november 2020 kreeg ik een glasvezel sprietje voor mijn deur, na een tijdje was eindelijk alles gereed maar ik kon niet naar T-Mobile voor WBA of ODF.

Toen maar besloten om tijdelijk naar KPN te gaan met glasvezel, sinds 3 juni 2021 heb ik daar een GPON aansluiting 200 Mbps en tot nu toe geen enkele storing.

Ik wil graag terug naar T-Mobile als er ODF beschikbaar komt, ook WBA is voor mij zelfs voldoende maar nu na e.e.a gelezen te hebben heb ik zo toch wel mijn twijfels want ik kan geen dag zonder internet zitten. Tenzij T-Mobile XGS-PON uit gaat rollen want daarmee zijn de problemen op ODF dus opgelost.

Wanneer T-Mobile over WBA GPON maximaal 100 Mbps kan leveren dan zal ik dat voorlopig liever nemen dan ODF omdat op WBA alles al GPON is en daar zul je volgens mij niet de problemen op ervaren die hier op het forum worden beschreven mbt anderen die overstappen en migraties.

Reputatie 7
Badge +8

Laten we zeggen dat KPN niet voor niets richting XSGPON gaat. Laten we hopen dat T-Mobile dit snel gaat ondersteunen, zodat deze excessen snel tot het verleden behoren. Maar ergens heb ik daar zeker vertrouwen in. Dit is voor niemand houdbaar en beheerbaar.

Qua TV streams heb ik elders op de community al vaker betoogt. Helaas accepteren genoeg mensen het wel. Voor mij een reden om defintief af te zien van TV. Het maakt inmiddels niet meer uit, want alle providers zijn gaan knijpen. Alleen de één wat meer dan de ander, waarbij Canal het meest extreem is. Het lijkt een wedloop op databesparing, maar daarbij vergeet men dat dit onherroepelijk effect heeft op de kwaliteit. Zeker bij grotere TV's. Ik koop en kijk niet voor niets 4K Blu Ray. Zeker bepaalde films zijn zoveel mooier met die extra bits en bites. Geluid profiteert overigens ook. Maar goed… dat ben ik. ;)

Reputatie 6
Badge +2

@TAVL,

Ook ik ben al een tijdje bij deze "club" al vanaf het Vodafone tijdperk. Net zoals jij omschrijft op wat kleine storingen na eigenlijk geen problemen. Ben ook overgegaan van WBA naar ODF, lekker snel down- en uploaden. Ik heb gelukkig geen uitval van diensten zoals jij, maar wel een lage upload. Hiervan heb ik ook in een topic melding van gemaakt. Ze zijn er nu ook nog steeds mee bezig. Dus wil hierbij jouw mening ook onderschrijven dat de superusers ook gewoon problemen (kunnen) ervaren.

Ik wil hierbij @Brian  en @Jason die samen met T-Mobile, Guidion en Reggefiber druk bezig zijn met het oplossen van dit probleem.

Reputatie 6
Badge +2

@TAVL Als gebruiker van eerst Vodafone thuis sinds januari 2014 en daarna automatisch T-Mobile thuis kan ik veel van je opmerkingen onderstrepen en ben het daar zeker mee eens.

Enkele maanden geleden kreeg ik ook een bericht van een van de moderatoren dat er in mijn dorp ook ODF beschikbaar was, dit gecontroleerd bleek een vergissing te zijn achteraf vind ik het helemaal niet erg zeker als ik nu lees dat er zo veel fout gaat bij overgang WBA naar ODF.

Het WBA netwerk welke hier ligt heeft altijd zonder storing gewerkt, in mijn vorige woonplaats begonnen met Lijbrandt (nu KPN) nooit storing na verhuizing gekozen voor Vodafone, mooie was dat je toen alles onderling kon gebruiken zoals STB, ook tv heeft altijd goed gewerkt en tot op heden ook nog op het oude platform, dit “oude” platform kan zelfs de streams van Glashart media bijna evenaren.

Afhankelijk hoe het nieuwe platform in mijn situatie zich gedraagt ga ik overwegen wat te doen, het MOET minimaal de zelfde kwaliteit zijn dan wat ik nu heb, zo niet dan is overstappen een mogelijkheid wat ik liever niet doe tenzij T-Mobile Thuis mij hier toe dwingt door slechte tv beelden te leveren.

Reageer