Info

Hoe verbeter ik mijn wifi?

  • 6 February 2017
  • 284 reacties
  • 283499 Bekeken
Hoe verbeter ik mijn wifi?

Toon eerste reactie

284 reacties

Beste allemaal,

Ik heb in onze nieuwe woning wederom problemen met de Wifi.
Modem hangt in de woonkamer en verbinding valt soms weg. Lastig als je en netwerkprinter hebt.
Op de bovenverdieping en zolder is het bereik instabiel. Tot frustratie van 2 pubers (1 netflixer en 1 gamer).

Nu had ik nog een wifi repeater liggen, maar het probleem blijft. Kan de repeater niet bedraad aansluiten.
Er is wel een kabel tot de eerste verdieping.

Wat kan ik het beste doen?
Accespoint boven maken?
Eigen modem gebruiken i.p.v. de Draytek 2132? (gezien ook in de woonkamer soms problemen aanwezig zijn)
Of een wifi router (b.v. TP-Link Archer C50) achter de Draytek hangen?

Groet,
Rob
Reputatie 1
@RoyTMT Hoi Roy, ik zou jouw nog op de hoogte houden wat betreft onze wifi/internet verbinding. De dag nadat de monteur hier is geweest vorige week, was onze internet snelheid al wat sneller dan we gewend waren. Hoogstwaarschijnlijk heeft de technische dienst iets op afstand gedaan. De dag daarna was er op onze netwerk/ lijnen een onderhoud 's nachts, ter verbetering van het netwerk.
Sindsdien hebben we geen last meer met zappen op de televisie, wat wij eerst wel hadden. En het internet/ wifi is ook sneller , dan dat wij gewend waren tov het begin. Als ik de Tmobile wifi speedtest doe, halen wij nu tussen de 10-13 Mbps. Helaas niet de 20 Mbps van onze contract. En officieel horen we meer dan 20 Mbps te halen, want wij hebben als Klantvoordeel, gekozen voor Meer Snelheid. De monteur die bij ons toendertijd is geweest, gaf aan dat op ons adres 25 Mbps haalbaar is.
Op dit moment zijn wij tevreden, maar ik hoop dat wij in de toekomst wel de 20 - 25 Mbps gaan halen ( Y)
Groeten Savas
Reputatie 7
@Robke Ik denk graag met je mee! Je hebt meerdere opties; het makkelijkst is om een eigen router aan te sluiten als WiFi router (en dan WiFi op de Draytek uit te zetten) en op de eerste verdieping een Accespoint aan te sluiten voor de WiFi boven. Als je wil dan kan ik ook een monteur langs laten komen om een Accespoint voor je te plaatsen (dit is een accespoint van het merk Fritz!). Mocht je hier gebruik van willen maken laat het mij dan even weten!

Een WiFi repeater plaatsen is ook een optie maar je WiFi snelheid wordt hierbij in essentie gehalveerd omdat een repeater niet tegelijkertijd kan zenden en ontvangen (en dus continue hiertussen wisselt).

Je eigen modem aansluiten is de derde mogelijkheid maar dit heeft wat meer voeten in de aarde en is alleen aan te raden voor gevorderden 😉
Reputatie 7
Hi savasyurd, goed om te horen dat je verbinding is verbeterd na het onderhoud! Je WiFi snelheid zal in de regel nooit je volledige snelheid zijn omdat je via WiFi altijd verlies hebt. Je zou wél 20 Mbps moeten halen via een bekabelde verbinding. Dit kan je het beste testen via de Ookla desktop app (je browser is ook van invloed op de gemeten snelheid) voor de meest betrouwbare meting. Een WiFi snelheid tussen de 10 en 13 Mbps is een nette snelheid bij 20 Mbps, mogelijk kan je hier nog wel wat meer uit halen met onze WiFi tips in dit topic!
Reputatie 1
Op verzoek van Sander van T-Mobile.

Mijn probleem met verbinding maken met de router van T-Mobile die ik heb gekregen van Vodafoon.
Na de overname heb ik met mijn laptop het probleem dat hij niet direct verbinding maak met de router.
Na diverse telefoontjes met de helpdesk en diverse reboots zowel naar fabrieksinstellingen blijft het verbinding maken met de router bestaan.
Frappant is als ik op een ander wifi netwerk er geen probleem is. En daar zaten ook andere T-Mobile routers bij van vrienden of buren.

Mijn thuissituatie is dat de router hemels breed nog 5 meter is zonder obstakels. Dus geen muren van beton of dergelijke. Zelfs als me router naast de router zet is het verbinden een droevig gebeuren voor hij vaak na minuten pas verbinding maakt.
Reputatie 7
Hi Gronik68, ik heb net gereageerd in het andere topic met een toelichting voordat ik dit bericht zag. Heb je de tips in dit Wifi topic nagelopen (wisselen van Wifi kanaal etc)? Zo ja wat zijn hier de resultaten van? Als dit geen verschil heeft gemaakt zou je dan eens een speedtest van zowel je Wifi als bekabelde verbinding willen doen en de resultaten hier willen plaatsen? Dit kan je doen via deze link.
Reputatie 1
https://
Reputatie 2
Vraag: wat is een gebruiksvriendelijk access point om bedraad aan te sluiten voor wifi op de 1e verdieping? Is het mogelijk om met een access point in de woonkamer en één in de slaapkamer een naadloos netwerk op te zetten?

mijn situatie"
Ik woon sinds het begin van dit jaar in een nieuw nieuwbouwhuis. Ik het glasvezel internet van T-Mobile Thuis met Vigor 2132F Modem/router in de meterkast. Wifi in de huiskamer schommelt qua kwaliteit. Wifi op de eerste verdieping is erg zwak.

Daarom heb ik een oude D-Link Dir-655 Router op de slaapkamer gezet als access point. Ik had vanaf de bouw al netwerkbekabeling aangelegd van de meterkast naar de woonkamer en slaapkamer. Deze Dir-655 heeft helaas geen echte bridge mode. Ik heb de dhcp uit gezet. Mijn probleem is dat mijn iPhone en iPad regelmatig geen verbinding willen maken. De wifi snelheid is wel OK (ping 7ms; download 59 mbps; upload 71 mbps)

In de woonkamer heb ik een D-Link Dir-860 als 5 ghz access point staan. (ping 7 ms; download 135 mbps; upload 174 mbps;)

Bedraad op het Vigor modem/router: ping 6 ms; download 190 Mbps; upload 154 Mbps;
Reputatie 7
Badge +4
@michiel71

Je heb tegenwoordig mesh wifi accesspoints. deze maken zelf onderling verbinding met elkaar en zorgen voor een goed dekkend netwerk zonder gedonder. dit werkt beter dan losse apparaten met het zelfde netwerk naam die niet onderling communiceren.

Bijvoorbeeld de TP-Link Deco M5 (set van 3) of een Fritz wan Repeater 1750E
Schakel dan wel de WiFi van je modem uit.
Hallo ,

Ik heb de huawei modem van tmobile gekregen heb alleen slecht bereik bij mij bovenverdieping.

Nou heb ik een internetrepeater van , TP-Link TL-WPA4220 WiFi 500mbps. En wil deze aansluiten om de modem.

Heb het aangesloten via de stopcontact dus de reapater zit boven in een kamer en daar komen 2 Lan verbindingen uit. Waarvan 1 aangesloten zit op de iptv van tmobile. Maar nou werkt dan de wifi van de repeater niet als de kabel van de iptv erin zit . Maar als ik de lan kabel van de repeater er af haal dat aan de iptv zit verbonden dan werkt de wifi weer wel. Dus tegelijk werken ze niet, of de wifi alleen werkt of de tv. Bij de modem heb je 4 aansluitingen 2 voor de iptv en 2 voor de internet . Ik heb dus 1 kabel erin die in de iptvgat zit van de modem . Is er geen mogelijkheid om dit samen te voegen waarom is dit apart.

Ik wil dus dat mijn tp link repeater ervoor zorgt dat er en wifi uitkomt en de lan kabel ervan werkt.

Hoop dat julie mij kunne helpen
Reputatie 7
Hey Tmobile020,

Ik ben op onderzoek gegaan voor je! En in principe zijn Lan 1 & 2 gereserveerd voor het internetsignaal en Lan 3 & 4 voor het TV-signaal. Er is een manier om de kabel te splitsen zoals hier wordt aangekaart. Maar de beste optie is om 2 kabels te trekken.☺️
Reputatie 2
@michiel71

Je heb tegenwoordig mesh wifi accesspoints. deze maken zelf onderling verbinding met elkaar en zorgen voor een goed dekkend netwerk zonder gedonder. dit werkt beter dan losse apparaten met het zelfde netwerk naam die niet onderling communiceren.

Bijvoorbeeld de TP-Link Deco M5 (set van 3) of een Fritz wan Repeater 1750ESchakel dan wel de WiFi van je modem uit.


@Hidden.nld Hartelijk dank. Ik heb je advies opgevolgd en een setje Deco M5's gekocht te samen met een TP-Link Gigabit switch. Mijn eerste ervaringen zijn zeer positief.

Vigor 2132F ---> DecoM5.1 ---> Switch
. ---> DecoM5.2
. ---> DecoM5.3

Vanuit het T-Mobile modem/router in de meterkast bedraad DecoM5.1 aangesloten
De DecoM5.1 doorgelust naar de TP-Link switch
Vanuit de switch de twee andere TP-Link M5's bedraad aangesloten. Eén in de woonkamer en één in de slaapkamer op de eerste verdieping.
Ik haal nu stabiele snelheden via wifi van 150 Mbps down en 180 Mbps up.
na telefonisch contact te hebben gehad met de wifi service ,en de modem op afstand is herstart, hebben wij nog steeds een probleem dat de wifi weg valt voor een bepaalde tijd, hij komt er dan zelf weer in. dit is heel storend ,wat kunnen we verder nog doen, de vijf stappen hebben doorlopen en hebben zelfs een aantal keren van kanaal gewisseld.....wat nu.....
Reputatie 7
Hoi P.steenbergen,

Wat ben jij al actief bezig geweest om jouw wifi te verbeteren, heel goed! Ik onderzoek graag de oplossing voor je. Daarvoor wil ik in jouw modem kijken. Kun je mij in een privébericht jouw postcode, huisnummer, geboortedatum en de laatste vier cijfers van jouw rekeningnummer sturen? Dan ga ik voor je aan de slag!
Ik snap vrij weinig van "kanalen" enzo.. ik las dat je bij glasvezel al automatisch geen meerdere kanalen hebt? Misschien dat ik daarom niks kan vinden? Of ik snap het gewoon niet 😂.. maar hoe kan ik een afspraak maken dat er iemand naar komt kijken want ik kan nu zelfs geen eens normaal een filmpje kijken op mn ipad omdat de wifi telkens uitvalt en wij hebben het hoogste aan wifi op ons abbo wat je kunt hebben... dit is nu al een hele tijd zo beefje zonde van mn geld.
Goedemiddag,

Ik ontvang helaas niet de gewenste snelheid van 100 mbits, maar ik ontvang ongeveer een snelheid van 20 tot 40 mbits. De stappen die jullie aangeven om de snelheid te verbeteren, hebben helaas niks opgeleverd. De enige stap die ik nog kan ondernemen is het kanaal veranderen, alleen lukt het met niet om op m'n router in te loggen. (user/user doet het het niet)

Wie kan mij hiermee helpen? en als dat niet lukt, welke stappen kunnen we dan nog ondernemen?

Ik heb een draytek 2132 modem en heb een 100 mbits glasvezel pakket.

Met vriendelijke groet,

Fabio van Veen
Reputatie 7
Badge +3
Beste Fabio,

Als ik je verhaal zo lees dan begrijp ik dat je de snelheid met 2,4 GHz Wifi van de Draytek getest hebt?
In dat geval zul je niet veel hoger dan 40 Mbps komen.

Kun je als eerste stap testen wat de snelheid bedraad is? Zo kun je de snelheid van de glasvezel verbinding testen. Die zou op 100 MBit moeten uitkomen.

Daarna adviseer ik je om een 5 GHz Wifi accesspoint aan te sluiten op de Draytek. Kies een type dat de 802.11ac norm ondersteunt, dat scheelt aanzienlijk in de snelheid. Gebruik in elk geval geen router! Wel is het zo dat diverse modellen routers als accesspoint ingesteld kunnen worden, dat werkt ook prima.

Groeten, Folkert
Reputatie 7
Badge +5
Hoi @Ansb, geen zorgen! Veel verstand van kanalen hoef je niet te hebben om jouw WiFi netwerk zelf te verbeteren. De stappen van Sander in dit topic kunnen je een heel eind brengen. Heb je alle stappen uitgevoerd - of geprobeerd - en is je verbinding nog niet verbeterd? Voer dan een speedtest uit van je WiFi verbinding én je bekabelde verbinding en stuur mij het resultaat, dan ga ik op onderzoek uit! De speedtest doe je via deze website. Als je mij de uitkomst via een privébericht stuurt, kan je direct jouw persoonlijke gegevens toevoegen. Ik ontvang graag jouw postcode, huisnummer, geboortedatum en de laatste vier cijfers van jouw IBAN. We kijken dan samen naar een oplossing!
Reputatie 2
Goedemorgen, ik ondervind al tijden problemen met wi-fi, ik heb sinds vorige week een smart tv en deze verbonden met wi-fi, nu valt om de haverklap de verbinding weg. Gisteren een check gedaan door mijn mobiele telefoon als hotspot in te stellen en die verbinding werkt perfect.
Heb ook alle tips doorlopen en de kanalen opnieuw in gesteld maar ook dit helpt niks.
Ik zou dan graag gebruik willen maken van de wifi service.
Reputatie 2
Goedemorgen, ik ondervind al tijden problemen met wi-fi, ik heb sinds vorige week een smart tv en deze verbonden met wi-fi, nu valt om de haverklap de verbinding weg. Gisteren een check gedaan door mijn mobiele telefoon als hotspot in te stellen en die verbinding werkt perfect.
Heb ook alle tips doorlopen en de kanalen opnieuw in gesteld maar ook dit helpt niks.
Ik zou dan graag gebruik willen maken van de wifi service.


Goedemorgen, gisteren de hierboven geplaatste post gemaakt, tot op heden geen reactie......
Ik heb het forum een beetje door zitten lezen en kom tot de conclusie dat ik niet de enigste ben met dit probleem. Ik zou natuurlijk de telefoon kunnen pakken en gaan bellen met jullie klantenservice maar dan krijg hoogstwaarschijnlijk het advies om modem te resetten, kanalen te wisselen, speedtest uit te voeren enzovoorts enzovoorts, ik heb dit allemaal al gedaan en zonder resultaat. Zou graag een reactie/oplossing zien. Ik sta echt op het punt om een andere leverancier voor de door jullie geleverde diensten te zoeken.
Reputatie 7
Hi Robert A.D.,

Hier gaan we aan werken! Hoe werkt jouw bekabelde verbinding? Dit is belangrijk om te weten, omdat dit het fundament van de wifi is. Zou je dit kunnen testen? Ik ben benieuwd naar de uitslag!
Reputatie 2
Hi Robert A.D.,

Hier gaan we aan werken! Hoe werkt jouw bekabelde verbinding? Dit is belangrijk om te weten, omdat dit het fundament van de wifi is. Zou je dit kunnen testen? Ik ben benieuwd naar de uitslag!

Met mijn bekabelde verbinding heb ik eigenlijk nooit klachten. Maar zal eens kijken wat daarvan de resultaten zijn tegenover die van de Wi-Fi.
Reputatie 2
Hi Robert A.D.,

Hier gaan we aan werken! Hoe werkt jouw bekabelde verbinding? Dit is belangrijk om te weten, omdat dit het fundament van de wifi is. Zou je dit kunnen testen? Ik ben benieuwd naar de uitslag!

@Sterre hieronder de speedtest die ik gedaan heb op mijn bekabelde verbinding, ik denk niet dat die slecht is, mijnsinziens

Reputatie 2
Ik wilde nog even het volgende toevoegen aan mijn bericht van gisteren, zie hieronder 3 resultaten van de wifi op 3 verschillende tijdstippen, die bovenste is toch echt bedroevend slecht?

Reputatie 2
Het lijkt wel of ik dit topic aan het spammen ben, maar ik begin een klein beetje geïrriteerd te raken. Vanmorgen weer raak, een downloadsnelheid van nog geen 3mb, wederom ingelogd op het modem en kanaal veranderd en zie daar een downloadsnelheid van 30mb.....
Om vervolgens weer 2 uur later terug te kelderen naar beneden de 3mb.
Is er hier dan niemand van t-mobile die hierin kan helpen? Nogmaals, bellen met jullie klantenservice zie ik niet zitten want dan kan ik alle stappen telefonisch doorlopen die ik inmiddels zelf allemaal al heb uitgevoerd.

Reageer