Zyxel T-54: hoe werkt het?

Zyxel T-54: hoe werkt het?

Toon eerste reactie

131 reacties

Reputatie 7
Badge +15

Hallo @Ronald_V 

Met WiFi Plus breidt je het mesh netwerk van de Zyxel-T54 uit, deze hebben geen WiFi 6 ondersteuning.

Reputatie 6
Badge

Hi @yalerta 

 

De SFP poort is niet te gebruiken met de T-Mobile firmware. Ten tijde van de Draytek glasvezelmodems gebruikten we SFP, maar aangezien we inmiddels met 4 verschillende netwerken en zowel PtP als PON gebruiken, wordt het een chaos om hier SFP modules voor te gebruiken. Bovendien wordt de vezel elke keer als het modem verplaatst wordt belast. Omdat wij 'm niet gebruiken (zie boven), is ook deze functie uitgeschakeld. 

Maar een SFP  zou mooi de Huawei ONT of de media converter op de WAN kunnen vervangen. Dan ben je gelijk van de beperkingen van het vervangen van de ONT af bij GPON zodat de meer ervaren gebruiker direct de SFP module in een eigen router of switch kunnen gebruiken. En zo kwetsbaar is een fatsoenlijke fiber ook weer niet. En een verplaatsen van de media converter of de ONT geeft toch hetzelfde effect?

Ik krijg hopelijk midden dit jaar een GPON aansluiting en zou HEEL blij met een SFP ONT zijn….. Gewoon weer minder kabelzooi in de meterkast. Geen aparte voeding, geen aparte doos voor de ONT. Ideaal. gewoon de SFP in de switch en mijn eigen router.

Reputatie 7
Badge +15

Ha @Jaap 

Dit is misschien interessant voor je om te weten :

https://community.t-mobile.nl/bekabeld-internet-492/fritz-5530-fiber-direct-op-gpon-339734?postid=1654961#post1654961

Zo hoef je niet te wachten op T-Mobile om het juiste serienummer te registreren 😊

Hey @TMTV 

Bedankt voor de antwoorden.

Ik sluit me inderdaad aan bij @Valentijn77, ik kan namelijk niet mijn wachtwoord automatisch invullen door middel van Bitwarden. Nogal vervelend, maar gelukkig hoef ik niet elke dag in te loggen, dus dat scheelt.

Aangezien de WiFi plus versterkers alleen als bruikleen te verkrijgen zijn (en zover ik gezien heb zijn ze gratis bij KPN, maar het kan natuurlijk zo zijn dat KPN een ander systeem gebruikt, dit ter vergelijking).

Is het mogelijk om eigen access points te gebruiken in combinatie met de T-54 waarbij de APs gebruik kunnen maken met het mesh netwerk die de router aanbied? (Aanname dat welke AP je kiest wel gebruik kan maken van een mesh netwerk, volgensmij kunnen Ubiquity APs dat).

Reputatie 7
Badge +6

@PKS De Wifi-versterkers zijn inderdaad in bruikleen en kosten €2,50 per stuk per maand. Je kunt ook een eigen mesh-systeem aansluiten op de T-54, maar elke fabrikant heeft zo zijn eigen interpretatie van mesh. Die systemen werken niet altijd samen, maar worden dan gewone AP's. Wat je ook kunt doen, is de wifi op de T-54 uitzetten en daar bekabeld een mesh-unit aansluiten die de andere bedient. Dan gebruik je de T-54 alleen als router en voor de wifi heb je dan (bijvoorbeeld) de Ubiquity AP's.

Reputatie 1

Hallo @kees123456 

De T-54 beschikt over een USB 3.0 poort met een doorvoersnelheid van 5 Gbit/s. Het T-54 modem is daarmee uitermate geschikt voor NAS-netwerken en het gebruik van andere externe opslag zoals harde schijven/SSD's. En in tegenstelling tot onze andere modems is de USB-poort actief en bruikbaar.

Die Acces Points kunnen volgens mij prima werken met de router van de provider.

Volgens de handleiding van de DX5401 kun je op de USB een opslagmedium aansluiten, die geformatteerd is met FAT en FAT32 en die je kunt benaderen met het CIFS protocol.

Een gekoppelde USB schijf kan dus worden gedeeld, de toegang kan worden beveiligd door het aanmaken van gebruiker accounts voor de gedeelde partities (shares).

Dat zijn dus wel wat beperkingen. In Windows en Mac kun je CIFS wel instellen.

De gebruikershandleiding staat hier: Handleiding T-54 (DX5401-B0)

Een NAS sluit je via een netwerk poort (RJ45) aan en niet op een USB poort.

Reputatie 1

Beste @Bluespromotor 

Bedankt voor de terug koppeling!

Onderstaande in enkel bedoeld voor de 2.4 Ghz WiFi
Op welk kanaal staat de 2.4 Ghz afgesteld? Automatisch?
Veel apparaten kunnen moeite hebben met kanaal 12, 13
1, 6, 11 zijn vaak de geadviseerde kanalen, mijn advies zou dan zijn om even kanaal 1 of 6 te proberen om te kijken als dat toevallig wel werkt. (kan je vaak wel vast zetten)
Andere tip zou zijn om het vast te zetten op de 20Mhz kanaal breedte. (weet niet of het mogelijk is?)
Bovenstaande wil vaak de Time Out probleem wel eens verhelpen doordat het soms kan zijn dat het apparaat een wat simpele/oudere netwerk kaart aan boort heeft om kosten te besparen.
Dan kan het zijn dat daarom met nieuwere modems niet lekker gecommuniceerd kan worden.


Kan de Duux gereset worden?
Dat al geprobeerd?

Beste @Maarten098 Momenteel staat het kanaal op 6, daarmee werkt mijn Sonos apparatuur het beste. Maar ik zal nog eens testen met kanaal 1. De parameter kanaalbreedte kan ik worden aangepast, volgens mij staat die op 20 Mhz. Omdat mijn overige apparaten wel goed kunnen koppelen zou ik erg geholpen zijn met een mede gebruiker met zowel een T54 Router en een Duux ventilator.

ik ga in ieder geval door met het testen van alle genoemde suggesties. Als het ooit lukt geef ik een terugkoppeling met de ultieme oplossing.

Reputatie 4
Badge

Beste @Maarten098 Momenteel staat het kanaal op 6, daarmee werkt mijn Sonos apparatuur het beste. Maar ik zal nog eens testen met kanaal 1. De parameter kanaalbreedte kan ik worden aangepast, volgens mij staat die op 20 Mhz. Omdat mijn overige apparaten wel goed kunnen koppelen zou ik erg geholpen zijn met een mede gebruiker met zowel een T54 Router en een Duux ventilator.

ik ga in ieder geval door met het testen van alle genoemde suggesties. Als het ooit lukt geef ik een terugkoppeling met de ultieme oplossing.

 

Beste @Bluespromotor 
Kanaal 6 zal ook gewoon goed moeten zijn.

Op de Duux FAQ website staan ook nog tips.
Waarschijnlijk heb je ze al gelezen en geprobeerd?

5. Make sure your smartphone or tablet is set to a 2.4 GHz Wi-Fi band, not a 5 GHz band.

Important: Modern routers in some cases offer standard 2.4GHz and 5GHz on the same WiFi signal (called Dual Band connection). This may cause pairing problems when your smartphone or tablet is connected to the 5GHz band of the signal by default. Both your smartphone or tablet and your Duux Smart Device must be connected to the 2.4GHz band of the same WiFi signal.

To solve this problem, you can disable the 5Ghz band in your router settings or create a second WiFi signal for this purpose. Please refer to your router's manual.

Advanced:

6. Make sure the encryption method and authentication type are set to WPA2-PSK and AES respectively, for the router's wireless settings. Both can also be set to Auto mode. Make sure the wireless mode is not only set to 802.11n. The exact designation of these settings varies by router manufacturer. Please refer to your router's manual for exact instructions on how to adjust these settings.


 

Oftewel een 2.4 Ghz kanaal aanmaken met een band op 1 - 11 reeks (6 is goed) met WPA2-PSK en AES en kanaal breedte op 20 Mhz.
Mogelijk met een makkelijk wachtwoord (puur voor het testen) en opletten dat vaak een mobiel automatisch start met een hoofdletter!

Als bovenstaande gelukt is en de Duux heeft een IP gekregen ...
De telefoon/Tablet ook verbinden met dezelfde WiFi die hierboven aangemaakt is.

Het is ook gek dat alle andere apparaten wel kunnen koppelen en geen problemen ervaren, maar enkel de Duux het probleem heeft.
Maar de Duux wel werk op andere routers/AP's.
Daarom dat ik ook op het idee kwam dat het aan de nieuwe technieken zou moeten liggen.
Op internet staat meerdere dingen daar over, dat de Duux bij vele providers niet werken met de nieuwe type routers.
Mensen lossen dat vaak dan op door een losse Acces Point enkel voor de 2.4Ghz aan te schaffen. (dat vind ik niet echt een top oplossing)

Succes en hopen dat het alsnog goed komt 👍

In mijn pakket ook een T-50 inderdaad. Is vast prima voor mijn "normale" internet gebruik.

@Erwin05, dat stond ook al bij mijn bestelling dat ik een T-50 zou krijgen. Niet dat ik ooit van een T-54 gehoord had natuurlijk als (17 jaar!) Tele2/Versatel klant.

Nu eerst wachten op Guidion en dan zal Lisa wel weer moeten helpen, tot dan. 

Reputatie 7
Badge +14

Hallo,

Ik overweeg om 1GB glasvezel van t-mobile af te nemen. De enige vraag die ik echt heb is, kan ik zelf bepalen welke DHCP range ik uitdeel aan mijn eigen LAN? 

Alvast bedankt.

 

 

Wat je aan de LAN zijde doet kun je helemaal zelf ingeven.

 

Onze Duux Flex Whisper kan niet pairen op de T54 router, ook niet met alleen 2,4Ghz en Firewall uitgeschakeld. Op geen enkele manier kan ik de Duux op de T54 koppelen, het loopt steeds fout in een Time-out error.

Op andere routers, bijv Cisco, kan de Duux wel worden gekoppeld.

Kan de Duux wel connected als ik een oude AirPort Express bekabeld aansluit en dan de Duux  pair met de AirPort WiFi.

Dan is de Duux app ook via de WiFi van de T54 bereikbaar, maar alleen als de AirPort aan blijft staan.

Is er een bug in de firmware of restrictie van de T54?

Hallo Bluespromotor, heb je toevallig al een oplossing hiervoor gevonden?

 

Mvg

Reputatie 6
Badge

Ha @Waqqas, terugsturen van hardware die ik heb liggen, wordt inmiddels wel een goed idee. Ik geloof dat ik met alle testen (ook andere types die we van Zyxel gekregen hebben om te testen) en verschillende hardwareversies inmiddels zo'n 15 modems thuis heb liggen 🤣 Maar specifiek deze hoef ik niet terug te sturen omdat ik 2 lijnen actief heb.

Op de voeding van mijn T54 zit een sticker met de text T-54 / T-53. Dat suggereert dat er ook een T53 bestaat? Iemand enig idee waar dat op slaat?

Reputatie 4

Hoi @BeMu, de T-54 wordt voorlopig alleen nog geleverd aan nieuwe glasvezelklanten. Het modem zal (nog) niet bij Draytek, Huawei of T-50 swaps worden geleverd.

En als je over gaat van de oude koper kabel via Tele2 naar Glasvezel van T-mobile heb je dan ook recht op de T 54? of word je dan gezien als een oude klant?

De klant is dan wel over gegaan naar glasvezel dus, is geen bestaande glasvezelklant.

Ben benieuwt naar het antwoord.

 

 

 

 

Ik heb nu de Syxel T-50 via online. Ik heb daar de WiFi knop op uit gezet en mijn Google mesh WiFi systeem ingeplugd en het werkt goed.

Nu komt T-mobile met een aanbieding met aanzienlijk sneller internet en dan dus, neem ik aan tenminste, de nieuwe T-54.

Als die geïnstalleerd is en ik zet de WiFi knop weer op uit en plug mijn Google mesh erin, zal het dan allemaal gewoon weer moeten werken??

Reputatie 7
Badge +15

Hallo @Brammie-mobile 

Neem je glasvezel of DSL bij T-Mobile? Als het zo bij Online.nl naar behoren werkt dan zou dat ook bij T-Mobile moeten werken 👍

@Waqqas Glasvezel, net als nu. Ja ik denk idd dat het wel zal moeten lukken.

Reputatie 7
Badge +4

Hey @Erwin05,

Dat is een goede vraag die je daar stelt!

Aangezien wij géén gegevens van Tele2 klanten in ons Thuis systeem hebben staan zal het abonnement van een oud-Tele2 klant als een nieuw abonnement worden gezien. Dit betekent dat een oud-Tele2 klant, mits aangesloten op glasvezel, een T-54 modem zal ontvangen. 

Mocht het nog relevant zijn voor jou, dan hoop ik je hiermee binnenkort te mogen verwelkomen. 😉

Wat een zonde dat de Zyxel T-54 geen gebruik maakt van een SPF module. Ik heb van tevoren nog in de winkel gevraagd - alsof ze daar ook maar weten hoe dit technisch werkt - en daar werd aangegeven dat er geen mediaconverter nog zou zijn.

Ik had daar het Zyxel T-54 modem gezien, met de optie voor een SPF module. Maar ik zie in het Welkom Thuis pakket een Huawei mediaconverter zitten, en geen SPF module.

Ik meen mij te herinneren dat er bij het aanmelden voor mobiel+glas slechts sprake was van het nodig hebben van één stopcontact. Maar in de begeleidende brief die ik nu lees is er ineens sprake van twee stopcontacten.

Ik wilde juist graag niet een extra kastje aan de muur - zo heb ik er 3, ook het binnenkomende kastje van KPN Netwerk. En het daarbij behorende stroomgebruik. Wat - ontzettend - zonde.

Dan ‘moet’ ik in de toekomst maar zelf een echte glas-modem met SPF module kopen. Terwijl ik nog zo had geprobeerd mij goed te laten informeren.

De T-50 heeft een maximaal aantal clients van 32. Is dit op de T-54 meer?

Reputatie 1

Werkt deze modem ook samen met het mesh systeem TP-link Deco M4 (2017)?

Reputatie 1

Ik wil geen mail meer ontvangen van dit forum. waar zet ik dat uit?

Hopelijk kan iemand mij een stukje wijzer maken.

Ook ik heb een T54 modem ontvangen en wil graag 2 of 3 bekabelde punten aanleggen om zowel LAN als Mesh netwerk uit te breiden.

In mijn oude setup deed ik dit met een fritzbox modem in bridge modes en 2 repeaters. 

 

Ik wil niet de wifi apparaten van Tmobile huren. 

Moet ik dan access points of repeaters hebben ? Hoe weet ik dat het merk een beetje fatsoenlijk samenwerkt met Zexyl 

Reputatie 7
Badge +14

Er is geen enkel t-mobile  provider modem waar de sfp zit ingebouwd. Alle aansluitingen zijn met een losse ONT.  Zo kunnen ze ook makkelijk z50 en z54 of opvolgers wisselen. Ethernet is altijd aanwezig. 

Als je een eigen modem en sfp gebruikt, behoudt dan de originele t-mobile apparatuur,  je moet dat aansluiten mochten er in de toekomst nog eens een technisch probleem zijn.

Reputatie 4

Hey @Erwin05,

Dat is een goede vraag die je daar stelt!

Aangezien wij géén gegevens van Tele2 klanten in ons Thuis systeem hebben staan zal het abonnement van een oud-Tele2 klant als een nieuw abonnement worden gezien. Dit betekent dat een oud-Tele2 klant, mits aangesloten op glasvezel, een T-54 modem zal ontvangen. 

Mocht het nog relevant zijn voor jou, dan hoop ik je hiermee binnenkort te mogen verwelkomen. 😉

 

Mijn ouders zijn over gegaan van Tele2 naar T-mobile dus zijn ze een nieuwe glasvezel klant maar gisteren ontvingen ze de T 50. Er is net met de klantenservice gebeld en de T 54 word opgestuurd.

Waarom wordt er door T-mobile dan toch de T 50 geleverd?

 

 

Reputatie 7
Badge +15

Hallo @2022Robert 

Welke Fritzbox heb je? Je zou de Zyxel weg kunnen laten, de Fritzbox op de mediaconverter aansluiten en de 2 repeaters bekabeld aansluiten om dezelfde setup te behouden 

Reageer