Zyxel T-54: hoe werkt het?

Zyxel T-54: hoe werkt het?

Toon eerste reactie

131 reacties

Reputatie 1

Werkt deze modem ook samen met het mesh systeem TP-link Deco M4 (2017)?

Niet samen maar wel naast elkaar.  Schakel de interne wifi in het modem uit en gebruik de deco mesh oplossing in de access point mode.

Top! Interne WiFi uitschakelen via de knop, of moet ik daarvoor inloggen op de modem? De LAN-poorten op de modem blijven wel gewoon werken? En laatste vraag, ik ben hier niet heel erg in thuis, maar ik gebruik het nu ook als mesh netwerk op andere modem (Ziggo, stap binnenkort over op T-Mobile) en staat nu ingesteld als WiFi-router (aanbevolen) en niet als Access Point, wat is het verschil en is het tweede dus noodzakelijk?

Reputatie 7
Badge +4

Hoi @Merlin1201,

Dat is zeer zeker mogelijk, ik leg het graag voor je uit!

Om geen emails meer te ontvangen heb je twee mogelijkheden, namelijk:

  • Uitschrijven van emails over dit specifieke topic:
Verwijder dit topic uit favorieten om geen emails meer over dit topic te ontvangen.

 

 

  • E-mail instellingen in het algemeen aanpassen:
Selecteer instellingen
Relevante email instellingen

 

Geef het gerust aan als je hier nog vragen over hebt, ik help je er graag mee! 🙂

Reputatie 7
Badge +4

Hoi @Erwin05,

Bedankt voor het doorgeven, dat had ik niet verwacht! Ik ben erg benieuwd waarom dit is gebeurd. Mochten jullie ervoor open staan, zou je mij dan de volgende gegevens in een privébericht door kunnen sturen zodat ik uit kan zoeken waarom dit is gebeurd:

  • Postcode en huisnummer.
  • Geboortedatum van de contractant
  • De laatste vier cijfers van de contractant.

Hiermee kan ik de reden voor de T-50 naar boven vissen! 

Hallo @2022Robert 

Welke Fritzbox heb je? Je zou de Zyxel weg kunnen laten, de Fritzbox op de mediaconverter aansluiten en de 2 repeaters bekabeld aansluiten om dezelfde setup te behouden 

Ik HAD een Fritzbox 4040 en 2x Fritz 3000 repeaters. 

Echter; deze al een tijd geleden verkocht aangezien het Zyxel modem niet in bridge modus kon werken. 

Reputatie 7
Badge +15

@2022Robert

Je kan de Fritz repeaters bekabeld op de Zyxel aansluiten om ook het LAN netwerk uit te breiden maar deze zullen dan een eigen WiFi netwerk uitzenden.

Reputatie 1

Weet iemand of er een optie is om het modem als access point te configureren.

Ik gebruik mijn eigen router en dit werkt prima.

Maar zou op zolder graag het t-mobile modem als access point gebruiken.

(Wifi 6 en mijn quest werken wel leuk samen)

 

Momenteel werkt dit door dhcp uit te zetten en mijn lan via een lan verbinding te verbinden, maar het zou soepeler zijn als ik het modem in ap mode kan zetten.

Dat nieuwe modem ziet er goed uit! 

 

Ben een “mobiele” klant die binnenkort mogelijk ook glasvezel van T Mobile wil gaan nemen. Heb nu “classic” ADSL, met een zeer goed functionerende en geconfigureerde Fritz!Box 7590 met aantal Mesh extenders. Gebruik deze zowel voor Internet als DECT, maar ook voor VOIP (niet via provider, SIP van Cheap Connect) en zelfs de FON poort (uitbellen alarm). Ook groot deel van de andere functionaliteit (zoals firewall, portforwarding, etc) wordt gebruikt en is stabiel. 

 

Heb niet zoveel zin (en tijd) om weer een heel nieuw modem te configureren, met alle beperkingen die een retail provider model vaak heeft (heb nog nachtmerries van die vreselijke Experiaboxen waar je niets mee kon). 

 

Sinds kort is hier de glasvezelaansluiting eindelijk beschikbaar (max 1 Gb), het KPN connectiepunt in de meterkast is er. Kan uiteraard bij bestaande provider nu upgraden naar glasvezel, maar zit dus ook te kijken naar T Mobile. Sterker, heb zowel familie als vrienden dat eind vorig jaar geadviseerd te doen, die kregen nog dat mooie 25 euro per maand tarief voor 1 Gb, dat is helaas - na 4 maanden intro korting - nu 40 euro geworden zie ik, dat is wel flinke prijsverhoging moet ik zeggen. 

 

Stel dat ik toch voor T Mobile kies, kan ik dan wel mijn “oude” FB 7590 aansluiten en hoe gaat dat dan? Deze kan NIET direct op glasvezel, maar neem aan dat T Mobile (of andere glasprovider die ik selecteer) een “convertor” monteert over het KPN connectiepunt (de ONT?). Die ONT zou dan normaal verbonden worden met deze Zyxel T-54, kan dat dan als alternatief ook “gewoon” de FB 7590 zijn die op de ONT wordt gemonteerd, dus zonder de T-54? Of moet de Zyxel T-54 eerst aangesloten worden op de ONT en dan de FB 7590 via de WAN poort op de WAN poort van de T-54?

Heb de link hierboven bekeken, maar die gaat over een wisseling van glasprovider en hergebruik van bestaande (glas) Fritz!Box, dat is dus andere situatie. 

Ben benieuwd, alvast dank voor de toelichting!

Hallo @HAWK 

Je kan bij T-Mobile op het eigen glasvezelnetwerk worden aangesloten of op het KPN netwerk.

Op het eigen netwerk krijg je de Huawei ONT die op of naast het glasvezelaansluitpunt wordt gemonteerd en op het KPN netwerk krijg je waarschijnlijk de Genexis ONT die over het glasvezelaansluitpunt wordt geschoven.

In beide gevallen sluit de monteur eerst even de Zyxel-T54 aan op de ONT en achteraf kan je de Zyxel-T54 weghalen en de FB rechtstreeks aansluiten op de ONT. In de FB kan je dan het T-Mobile profiel selecteren of handmatig verbinding met het internet maken door VLAN 300 in te stellen voor internet.

 

Dank, betekent het feit dat KPN Netwerk het glas punt heeft aangelegd dat bij mij het KPN glasnetwerk ligt? De (KPN) monteur die de glasvezel in de meterkast afgemonteerd heeft, had het er over dat “er een converter over het glasvezel aansluitpunt wordt geschoven” maar weet dus niet of dat bij alle ISPs zo is (heb nog 0 ervaring met glasvezel, dat is duidelijk :)). 


Maar goed, fijn om te weten dat je de FB (via de WAN poort?) rechtstreeks op die (Huawei of Genexis) ONT kan aansluiten. Over dat T Mobile Thuis profiel had ik al iets gelezen (heb het ook gezien in de Netwerk settings van mijn FB) maar begrijp dat je dan nog maar 2 (van de 4) LAN poorten voor internet kan gebruiken? Weet nog niet of ik TV ga nemen, dus dan zou ik liever alle 4 de LAN poorten voor internet gebruiken (ze zijn ook allemaal in gebruik nu, sterker, de WAN poort is nu als LAN5 in gebruik, die moet dan via een switch of zo, zodra ik die WAN poort met de ONT moet verbinden). 

Dan zou de huidige configuratie van mijn “eigen” VOIP diensten (SIP via Cheap Connect) ook moeten blijven werken op deze manier?

Reputatie 1

Werkt deze modem ook samen met het mesh systeem TP-link Deco M4 (2017)?

Niet samen maar wel naast elkaar.  Schakel de interne wifi in het modem uit en gebruik de deco mesh oplossing in de access point mode.

Top! Interne WiFi uitschakelen via de knop, of moet ik daarvoor inloggen op de modem? De LAN-poorten op de modem blijven wel gewoon werken? En laatste vraag, ik ben hier niet heel erg in thuis, maar ik gebruik het nu ook als mesh netwerk op andere modem (Ziggo, stap binnenkort over op T-Mobile) en staat nu ingesteld als WiFi-router (aanbevolen) en niet als Access Point, wat is het verschil en is het tweede dus noodzakelijk?

 @eric  weet jij dit toevallig?

Hallo @HAWK 

Je kan bij T-Mobile op het eigen glasvezelnetwerk worden aangesloten of op het KPN netwerk.

Op het eigen netwerk krijg je de Huawei ONT die op of naast het glasvezelaansluitpunt wordt gemonteerd en op het KPN netwerk krijg je waarschijnlijk de Genexis ONT die over het glasvezelaansluitpunt wordt geschoven.

In beide gevallen sluit de monteur eerst even de Zyxel-T54 aan op de ONT en achteraf kan je de Zyxel-T54 weghalen en de FB rechtstreeks aansluiten op de ONT. In de FB kan je dan het T-Mobile profiel selecteren of handmatig verbinding met het internet maken door VLAN 300 in te stellen voor internet.

 

Dank, betekent het feit dat KPN Netwerk het glas punt heeft aangelegd dat bij mij het KPN glasnetwerk ligt? De (KPN) monteur die de glasvezel in de meterkast afgemonteerd heeft, had het er over dat “er een converter over het glasvezel aansluitpunt wordt geschoven” maar weet dus niet of dat bij alle ISPs zo is (heb nog 0 ervaring met glasvezel, dat is duidelijk :)). 


Maar goed, fijn om te weten dat je de FB (via de WAN poort?) rechtstreeks op die (Huawei of Genexis) ONT kan aansluiten. Over dat T Mobile Thuis profiel had ik al iets gelezen (heb het ook gezien in de Netwerk settings van mijn FB) maar begrijp dat je dan nog maar 2 (van de 4) LAN poorten voor internet kan gebruiken? Weet nog niet of ik TV ga nemen, dus dan zou ik liever alle 4 de LAN poorten voor internet gebruiken (ze zijn ook allemaal in gebruik nu, sterker, de WAN poort is nu als LAN5 in gebruik, die moet dan via een switch of zo, zodra ik die WAN poort met de ONT moet verbinden). 

Dan zou de huidige configuratie van mijn “eigen” VOIP diensten (SIP via Cheap Connect) ook moeten blijven werken op deze manier?

 

Zie dat een hoop van FB 7590 mijn vragen (ook) in andere draadjes worden beantwoord, zoals:
 

 

 

 

 


Dus zal daar dit Zyxel T54 draadje niet verder voor gebruiken (dit lijstje is dan wel handig voor future reference 😎).

Reputatie 7
Badge +1

Waar ik wel eens benieuwd naar ben wie of welke afdeling bij een provider zoals T-Mobile beslist er welke apparatuur geleverd word, zoals daar zijn de router of STB.

Gaat dat door middel van aanbesteding dus wie het goedkoopst kan leveren is het heertje of kijkt men ook naar kwaliteit en mogelijkheden enz.?

Ik bezit sinds gisteren over een T-54 en heb gezien dat je parental control kan instellen. Blokkeert 'parental control' alle externe verkeer of worden er tijdens de g blokkeerde uren nog wel bepaalde poorten aangesproken als een computer aan staat? Ik denk dan aan bijvoorbeeld data uitwisseling met Google Headquarters voor updates en dergelijke. 

 

ZYXEL T-54, hij werk niet met sommige apparaten, eneco thuis, apple tv, hij vind naam van wifi maar heeft een probleem -100, geen idee wat betekent, iemand heeft een advice of suggestie.

bedankt 

Reputatie 4

@eric De oude Drytek heeft de sfp wel ingebouwd.

Reputatie 7
Badge +15

@Jaap wat ik vooral merkte met de Zyxel-T50 en de KPN Box 12 is dat wanneer je bandsteering aan hebt staan dan blijft de modem vaak hangen op 2,4 GHz wanneer je bij de modem bent en daardoor is het dan altijd beter om beide banden te splitsen..

Hoe ervaar jij de bandsteering op de Zyxel-T54?

Ik stap binnenkort over en heb vandaag het T-54 modem binnengekregen. Gelijk WiFi 6 even getest (lan to lan verbinding gemaakt) en het is duidelijk dat ik 1 of 2 extenders nodig heb.
Weet iemand of je dan ook WiFI 6 extenders (de WX3401-B0) krijgt als je de T-54 hebt? Zo niet zij deze al wel ergens verkrijgbaar (of zijn er eventueel compatible extenders)

@2022Robert

Je kan de Fritz repeaters bekabeld op de Zyxel aansluiten om ook het LAN netwerk uit te breiden maar deze zullen dan een eigen WiFi netwerk uitzenden.

De Fritz repeaters zijn al verkocht samen met mijn Fritz router. 

Reputatie 7
Badge +15

@2022Robert 

Je kan een TP-LINK Deco mesh setje kopen met 2 of 3 units, kijk voor jezelf even welke het beste is voor je. Deze zet je dan in AP Mode met de WiFi op de Zyxel uit.

Reputatie 7
Badge +15

Kan dit modem (met T-Mobile firmware) wel in bridge mode worden gezet?

@sublimerote de modems van T-Mobile kunnen niet in bridge modem volgens mij.

Reputatie 7
Badge +5

Kan dit modem (met T-Mobile firmware) wel in bridge mode worden gezet?

Lijkt mij met de vrije modem keuze die er inmiddels is geen bezwaar.
Waarom een (minimale) stroomgebruiker actief houden als er zoveel meer mogelijkheden zijn.

En dat gezegd hebbend,

Nergens een indicatie gevonden over het stroomverbruik. De T50 was op dat gebied een zuinige gebruiker, ooit tussen de 11 en 15 Watt per uur gemeten. (met zo'n niet gekalibreerd stekker ding)
 

Kan dit modem (met T-Mobile firmware) wel in bridge mode worden gezet?

Lijkt mij met de vrije modem keuze die er inmiddels is geen bezwaar.
Waarom een (minimale) stroomgebruiker actief houden als er zoveel meer mogelijkheden zijn.
 

Omdat ik ook vaste telefonie van T-Mobile afneem en mijn Asus router (AC86U) dat niet ondersteunt.

(Ik kom van Ziggo, waar ik ook vaste telefonie afnam; het Ziggo modem stond wel in bridge mode)

Nergens een indicatie gevonden over het stroomverbruik. De T50 was op dat gebied een zuinige gebruiker, ooit tussen de 11 en 15 Watt per uur gemeten. (met zo'n niet gekalibreerd stekker ding)

Zoiets als dit bedoel je @yalerta ?

Verder is er inderdaad niets te vinden, tenminste… niet van iemand die zelf echt een meter ertussen gehangen heeft.

 

 

Reputatie 7
Badge +5

@sublimerote 

Dus een gevalletje van ontoereikende eigen modem. Dit niet gezegd om de modem af te keuren maar om aan te geven waar de hik en de wens van de bridge inschakeling zit.

In mijn situatie staat de Zyxel T50 al enige jaren met DMZ ingeschakeld zonder enige hinder daarvan te ondervinden.

Hi @Niels Kampen, ik heb de terugkoppeling doorgekregen! De T-54 is hetzelfde qua restricties, dus dit is ook een maximaal van 32 clients. Weet jij zo voldoende? 

Dankjewel voor de feedback. Ik weet zo voldoende. Helaas geen oplossing voor me om een T-54 te krijgen. 32 Apparaten is niet veel, ik loop nu tegen deze beperking aan. Veel apparaten verliezen verbinding omdat ik meer dan 32 clients heb. Ik begrijp niet waarom T-Mobile ervoor kiest om dit te beperken tot 32…

 

Evengoed bedankt voor je antwoord.

Reputatie 7
Badge +5

Nergens een indicatie gevonden over het stroomverbruik. De T50 was op dat gebied een zuinige gebruiker, ooit tussen de 11 en 15 Watt per uur gemeten. (met zo'n niet gekalibreerd stekker ding)

Zoiets als dit bedoel je @yalerta ?

Verder is er inderdaad niets te vinden, tenminste… niet van iemand die zelf echt een meter ertussen gehangen heeft.

 

 

Lijken mij de specificaties van de voeding.

Ben wel benieuwd of de verbeterde wifi zorgt voor een hoger verbruik. 3 Ampere / 36 Watt is al een behoorlijk getal.
Maar de te leveren maximum stroom geeft geen uitsluitsel over het benodigde vermogen. Meerdere gebruikers en de data doorvoer zowel draadloos als bekabeld zijn uiteraard variabel.

Een router die alleen aan het werk is voor wat email op te halen of een router waar 18 uur video of audio gestreamd wordt.

Reageer