Beantwoord

Eerste ervaringen met DNS, wifi snelheid en TV/internet op één UTP



Toon eerste reactie

183 reacties

Hi :hand_splayed:

Ik heb sinds vorige week T-Mobile Thuis (Gigabit glas), en de volgende setup: 

  • Zyxel VMG8825-T50 Modem en een TL-SG105E switch in de meterkast
  • een lange kabel via de kruipruimte naar de woonkamer
  • een TL-SG105E switch met kabel naar STB en Wifi Router in de woonkamer

Ik heb de setup van @LordChaos73de setup en het stappenplan van @Lydaz én de setup van @Pieter_B geprobeerd, maar ik krijg in geen van de gevallen internet en tv signaal in de woonkamer.

Wie weet er raad?

Wat opvalt:
De lampjes op de switch in de meterkast zijn allemaal groen en flikkeren continue. Volgens de handleiding van de switch: Running at 1000Mbps and is transmitting or receiving data. :thumbsup:
De lampjes op de switch in de woonkamer zijn anders:

  • Het lampje voor de kabel naar de STB flikkert continue in een oranje kleur (100Mbps. Verwacht gedrag gezien de koppeling met de STB).:thumbsup:
  • Het lampje voor de kabel naar de Wifi Router flikkert continue in een groene kleur. :thumbsup:
  • Het lampje van de ‘trunk kabel’ tussen de switches knippert oranje én groen in een langzaam tempo (1 sec aan / 1 sec uit). :thumbsdown:

Kan dit laatste duiden op een oplosbaar probleem? Hopelijk kan iemand mij helpen. Alvast bedankt!


edit: Op Tweakers lees ik het volgende over het Zyxel modem:

Verder ondersteund het toestel, in tegenstelling tot zijn voorgangers, Any Port Any Service. Dat wil zeggen dat elke ethernet poort gebruikt kan worden voor zowel internet als TV. Hierdoor is het niet langer nodig om te werken met losse VLANS en is het dus ook niet nodig om twee losse kabels te gebruiken.

 

Ik ben niet zo thuis in de VLAN-materie, maar betekent dit dat ik wellicht aan 1 switch (enkel in de woonkamer) voldoende heb om de boel aan de praat te krijgen?

Reputatie 7
Badge +16

@martijnvanschie Thanks voor de heldere uitleg! In principe zijn onze STB’s bedoeld om direct aangesloten te worden op het modem (dat wist je al trouwens sorry beetje overbodig), vandaar dat er geen haperingen of foutmeldingen optreden zodra deze direct naar een IPTV port gelinkt wordt op het modem. Dit betekent overigens niet dat er geen TP-Link of andere switch tussen zou moeten kunnen zitten. Sterker nog: bij klanten die Boxen aangesloten hebben (3 of meer) sturen we standaard een Netgear switch mee. Er zou, als ik zo de andere topics doorlees, inderdaad een discrepantie bestaan tussen verschillende switches. Wat dan wel weer apart is, is dat het bij dezelfde firmware optreedt. Wat je als laatste zegt snijdt een sterk punt aan. Het zou kunnen dat de STB ergens het signaal belemmert zodra hier een extra link tussen zit. 

Reputatie 1

@Pieter_B @Jason ik heb weer wat nieuws. Nu snap ik er helemaal niks meer van. Ik verdenk de STB er nu van dat ie het allemaal niet snapt. Ik zal even toelichten wat ik heb ervaren…. komt ie he :)

Gisteravond heb ik, omdat live tv niet werkte, de STB maar even direct aangesloten op een hele lange ethernet kabel vanuit de router in de meterkast. De rest gelaten voor wat het is (dus de configuratie van beide switches niet aangepast). Uiteraard werkte live tv en on demand nu gewoon naar behoren.

Net dacht ik, laat ik nog eens wat spelen met de configuratie. Ik stop de kabel voor iptv weer vanuit de router in de switch en aan de andere kant van de switch weer naar de STB. En voila… het werkte nog steeds. Zowel live tv als on demand… huh…. fijn maar …. HUH???

Toen heb ik de STB een reboot gegeven en daarna werkt het niet meer en had ik weer elke on demand en geen live tv.

Kan het zijn dat de setupbox het niet goed kan verwerken via die switch? Het betreft een ENTONE-68 met firmware 14.8.69.

Reputatie 1

Hallo @Jason ,

Helaas heeft IMGP Snooping niet geholpen bij mij. Daarbij is de link die je stuurde van een meer geavanceerde switch want ik kan het niet per VLAN instellen.

Misschien is het wel de setup box die het niet snapt. Daarnaast zag ik ook posts van mensen die sinds een paar maanden issues hebben met een setup die eerst wel werkte. Blijkbaar een of andere update van T-Mobile…

Ik blijf nog even vogelen.

Toch bedankt voor het meedenken.

Gr,

Martijn

Reputatie 7
Badge +16

Hoi @martijnvanschie,

 

Je hebt het volgende hoogstwaarschijnlijk allang geprobeerd, maar just in case: Configuratie schema IMGP snooping. Wellicht heeft @Pieter_B nog wat gouden tips voor je. Ik hoop oprecht dat live TV snel gaat werken!

Reputatie 1

@Pieter_B ik heb het vanmorgen kunnen proberen.

Beide switches IGMP Snooping aangezet. Beide reboot gegeven en de Setupbox ook maar een slinger gegeven.

Helaas zelfde effect. Wel on demand maar geen live tv. Internet werkt ook.

Het lijkt erop dat de combinatie bij mij toch niet wel werken. Ik zie ook veel verschil tussen TP-Link en Netgear gebruikers. Beetje verwarrend dat ze beide hetzelfde type nummer hanteren. Ik denk dat het dezelfde apparatuur is in een andere kastje maar goed.

Nog suggesties, want anders gaat de spullenboel maar terug… 

 

Reputatie 7
Badge +3

@martijnvanschie 

Volgens mij heb ik het al eens eerder benoemd, dat er in het verleden wel eens problemen zijn gemeld over TP-Link in relatie met IPTV & Multicast & IGMP.

Of deze beweringen allemaal waar zijn kan ik niet onderschrijven, maar op tweakers en het KPN forum zijn daar opmerkingen over te lezen.

Reputatie 1

@Pieter_B ik maak gebruik van 2x een TP-Link TL-SG108E. Deze ondersteund zeker IGMP Snooping maar dit heb ik expliciet uitgezet aangezien dat ongeveer in elk voorbeeld benadrukt wordt en ik wilde graag eerst een werkende voorbeeld configureren.

Ik las in een andere reply dat iemand inderdaad snooping had aangezet maar specifiek op de 640VLAN. Ik kan het alleen aan of uit zetten maar niet specifiek op een VLAN.

Desondanks kan ik dit uiteraard gewoon proberen dus ik ga vanavond weer eens wat testen.

(Heb mijn handtekening maar even bijgewerkt :wink: )

Reputatie 7
Badge +3

@martijnvanschie 

In jou situatie is inderdaad een PVID nodig van 1 op de TRUNK van de TAGGED poort 8.

Heb je al eens gekeken wat het resultaat is met evt. IGMP snooping ( als je switch dat ondersteund) Enabled of Disabled?

Voor alle duidelijkheid, wat is het type van de gebruikte switch?

Reputatie 1

@Pieter_B bedankt voor je snelle feedback.

Op dit moment lijkt het internet deel stabiel en de switch blijft altijd benaderbaar. Alleen de setup box is soms de draad kwijt. De ene keer kan ik geen live tv kijken en de ander keer ineens wel.

Ik dacht dus dat als VLAN 1 over alle porten untagged gaat en er komt een untagged pakket over port 8 dan die dan mogelijk ook bij de setup box terecht kon komen en die het dan niet meer snapt ofzo.

 

Ander probleem is dat ik een PVID moet opgeven van de UI dus ik kan hem niet leeg laten.

(Onderstaande is trouwens nog wel met de 300 VLAN erbij want ik had het al zo draaien)

Any thoughts?

 

 

Reputatie 7
Badge +3

@martijnvanschie

  1. VLAN nummer maakt niet uit, als je maar hetzelfde nummer gebruikt voor het samenvoegen en splitsen. VLAN 1 is de default VLAN en moet je alleen gebruiken als management VLAN.

    NOTE Cisco: A good security practice is to separate management and user data traffic. The management VLAN, which is VLAN 1 by default, should be changed to a separate, distinct VLAN. To communicate remotely with a Cisco switch for management purposes.
     
  2. Zie plaatje poort 8 heeft GEEN PVID

 

Het onderstaande heb ik in het verleden al eens uitgewerkt voor een TP-Link setup, waarbij poort 5 de TRUNK poort is.

 

 

Reputatie 1

Ondertussen weer een dag verder. De connectie is instabiel en soms valt de woonkamer switch ineens uit (althans kan hem niet meer pingen). En dan komt ie weer op.

 

Ik ben zeker geen VLAN expert en ik probeer dit op basis van internet kennis maar een paar dingen die me opvallen

1: De VLAN ID’s die gebruikt worden

In de meeste voorbeelden gebruikt iedereen de 300 en 640 maar die nummer maken toch niet uit want alles komt toch untagged uit de HG659 toch?

2: VLAN 1 gebruiken

Kan je niet gebuik maken van VLAN 1 ipv 300 erbij aanmaken. In de meeste voorbeelden blijft de default VLAN 1 over alle porten staan untagged. Vervolgens word er een 300 aangemaakt met een deel van de porten untagged. Dat lijkt me dan lastig voor de switch om te weten of het VLAN 1 of 300 is toch?

Dus ik dacht aan de volgende setup

 

Meterkast

VLAN ID 1 2 3 4 5 6 7 8
1 u u u u u u   t
640             u t

 

PVID 1 2 3 4 5 6 7 8
Port 1 1 1 1 1 1 640 1

 

Woonkamer

 

VLAN ID 1 2 3 4 5 6 7 8
1 u u u u u u   t
640             u t

 

PVID 1 2 3 4 5 6 7 8
Port 1 1 1 1 1 1 640 1

 

Ik weet niet goed wat de PVID voor port 8 moet zijn omdat beide tagged netwerken erover gaan maar goed. Normaal zie ik dan onderstaande en dan is helemaal anders.

 

Gr,

Martijn

Reputatie 1

Oke :nerd:

Dacht probeer eens wat gekt. Heb net IGMP Snooping aangezet op beide switches… Geen verschil. Toen weer uitgezet en ineens werkt het :joy:

Schiet mij maar lek. Ik laat het allemaal even bezinken en dan kijk ik of alles morgen nog werkt.

Reputatie 1

Hallo Allemaal,

Ook ik kamp met dezelfde “problemen” als sommige van andere gebruikers.

Mijn setup:

  • HG659
  • 2x TL-SG108E
  • Trunk over port 8->8

Gelijke setup met VLAN300 en VLAN 640 (iets anders omdat ik alles internet heb en de TV enkel over de truck stuur voor de SB bij de TV.

Mijn huidige gedrag is dat de SB deels werkt. Ik krijg de “guide”, kan wel programma’s bekijken die halverwegen zijn en de “watch from beginning” ofzo hebben (blauwe icoontje met een pijl) maar kan geen live tv kijken.

Ik begrijp er werkelijk niets van. Ook de IGMP Snooping staat uit maar vooral omdat iedereen dat zegt :).

De settings die @Gekkemuis beschrijft kan ik niet vinden:
IGMP Snooping: Disabled
Validate IGMPv3 IP Header : Disabled
Block Unknow Multicast Addresses : Disabled

Dus dat kan ik ook niet testen.

Iemand hetzelfde probleem?

Gr,

Martijn

@Gekkemuis  allereerst superbedankt voor de config!

 

Ik heb je config 1 op 1 overgenomen voor mijn beide 5 port netgear switches internet komt er soepel door alleen mijn televisie…

 

Het rare is, mijn on demand werkt maar de tv zenders niet… heb ik dan toch iets niet goed ingesteld?

 

sorry niet goed gelezen snooping moet weer uit

@Gekkemuis  allereerst superbedankt voor de config!

 

Ik heb je config 1 op 1 overgenomen voor mijn beide 5 port netgear switches internet komt er soepel door alleen mijn televisie…

 

Het rare is, mijn on demand werkt maar de tv zenders niet… heb ik dan toch iets niet goed ingesteld?

Reputatie 1
Ik heb het inmiddels aan de gang (met behulp van de post van @Lydaz ) alleen de tv-kanalen die achter het kinderslot zitten werken nog niet.
Reputatie 7
Badge +4
ja
Reputatie 1
Is het mogelijk om rechtstreeks op de media converter een Netgear GS108E aan te sluiten en daar achter weer een Fritzbox, alvast bedankt voor de reacties
Reputatie 7
Hi @Dylandr, @Pieter_B, goed om te horen dat het gelukt is! Ik heb hier intern ook informatie ingewonnen en wij raden het juist andersom aan!

Dus het liefst een zo simpel mogelijke unmanaged Gigabit switch (met uitzondering van de populaire TP-Link TL-SG105 deze werkt niet, de TP-Link TL-SG105E dan weer wel als je hier IMGP snooping van uit zet). IGMP Snooping kan problemen geven bij het gebruik van TV omdat er hierdoor vertraging optreedt wat resulteert in storingen van het beeld. Mocht je toch een managed switch gebruiken en TV gebruiken dan is het het beste om IGMP Snooping dus uit te zetten.
Reputatie 7
Badge +3
@Dylandr

IMGP Snooping dat ik aangaf wat eventueel nodig was, blijkt de oplossing te zijn voor je probleem.

Bedankt in ieder geval voor je feedback, want dit kan zeker mensen helpen die tegen hetzelfde aan gaan lopen.

Conclusie is dus, bij gebruik van het Zyxel modem met APAS van TMT moet je;
  1. Gebruik maken van managed switches
  2. IMGP Snooping in deze managed switches op ENABLED zetten
Reputatie 2
nee, vlans bestaan niet op de lanpoorten van de zyxel. dat het niet werkt heeft meer te maken met udp broadcast verkeer. bijvoorbeeld wanneer een computer uitstaat maar de wake on lan staat aan op een netwerkkaart dan staat deze in de meest zuinige modus 10mbit halfduplex waardoor het broadcast verkeer word beperkt tot deze snelheid.
ik ben nog aan het kijken welke switch de juiste is.

Ik heb nu iets gevonden dat werkt. De netgear switch met IGMP snooping aan. Het werkte dus niet met een switch die geen IGMP snooping had. Heel frustrerend dat ik twee dagen heb zitten "kloten". Maar ik ben nu wel blij dat het werkt :)

Mogelijk is dit nog van waarde voor nieuwe klanten van tmobile, zitten deze zometeen ook niet twee dagen te irriteren.
Reputatie 7
Badge +4
nee, vlans bestaan niet op de lanpoorten van de zyxel. dat het niet werkt heeft meer te maken met udp broadcast verkeer. bijvoorbeeld wanneer een computer uitstaat maar de wake on lan staat aan op een netwerkkaart dan staat deze in de meest zuinige modus 10mbit halfduplex waardoor het broadcast verkeer word beperkt tot deze snelheid.
ik ben nog aan het kijken welke switch de juiste is.
Reputatie 2
@Dylandr

De Zyxel heeft op alle poorten zowel Internet als IPTV staan, dus de oplossing met aparte VLAN's met bijbehorende instellingen, zoals door mij is beschreven, zou bij de Zyxel niet meer nodig moeten zijn.
De Zyxel is namelijk een "All Ports All Services" (APAS) router.

Heb alleen geen ervaring met een switch achter de Zyxel in deze nieuwe situatie (Internet & IPTV), want ik heb alleen maar Internet en geen IPTV.
Wat ik wel weet is, dat IGMP snooping op eneabled moet staan volgens mij.

Het zou kunnen zijn dat @Hidden.nld hier iets meer over zou kunnen zeggen.

Beste Pieter,

dank voor de reactie. Maar als ik een gewone switch erachter plaats werkt hij helemaal niet dus er zit wel iets wat het blokkeert.

Houdt de apas niet in dat alle poorten voor alles gebruikt kunnen worden maar toch maar 1 specifiek signaal naar de aria gaat?
Reputatie 7
Badge +3
@Dylandr

De Zyxel heeft op alle poorten zowel Internet als IPTV staan, dus de oplossing met aparte VLAN's met bijbehorende instellingen, zoals door mij is beschreven, zou bij de Zyxel niet meer nodig moeten zijn.
De Zyxel is namelijk een "All Ports All Services" (APAS) router.

Heb alleen geen ervaring met een switch achter de Zyxel in deze nieuwe situatie (Internet & IPTV), want ik heb alleen maar Internet en geen IPTV.
Wat ik wel weet is, dat IGMP snooping op eneabled moet staan volgens mij.

Het zou kunnen zijn dat @Hidden.nld hier iets meer over zou kunnen zeggen.

Reageer