Beantwoord

Eerste ervaringen met DNS, wifi snelheid en TV/internet op één UTP



Toon eerste reactie

183 reacties

Reputatie 2
Kleine update het internet uit de switch is wel werkend. Wat kan het dan nog zijn? Ik ben het spoor bijster en heb eigenlijk zin een powerline adapter te gaan kopen.
Reputatie 2
Beste Forumleden,

Ik heb geprobeerd met de netgear GS308E icm de Zyxel werkend te krijgen, maar ik krijg het niet voor elkaar. Ik heb de instellingen overgenomen van @Pieter_B maar nu heb ik 5 sec beeld dan stopt het en geeft hij een error. Ik heb image snooping uit en aan gehad op de poort 640 uiteraard. Maar ik snap er niks meer van. Zou iemand mij mogelijk kunnen helpen? Misschien heeft iemand een config bestand voor de netgears.

Nog wat extra uitleg: ik heb vanuit de zyxel twee kabels lopen naar de netgear switch. eentje vanuit poort 4 en eentje vanuit poort 1. Degene uit poort 4 gaat naar mijn switch op de poort die untagged is voor de VLAn 640 en degene uit poort 1 gaat op de poort op de switch welke untagged is voor poort 300. vervolgens gaat er een trunk naar de andere switch en de andere switch heeft exact dezelfde instellingen. Enige wat ik nog kan bedenken is dat de DHCP vakje uitgeschakeld moet worden en dat de switches een vast ip adres moeten krijgen. Dat zal ik zometeen nog proberen.

Hopelijk kan iemand mij helpen.
Hallo @JornJansen

Ik heb ooit op pagina 4 van dit topic een setup toegevoegd met illustratie, weet niet of je daar iets verder mee komt?

De Draytek en de Huawei hebben nu nog LAN 1 & 2 = Internet VLAN 300 en LAN 3 & 3 = IPTV VLAN 640.


Thanks @Pieter_B, door jouw verwijzing nog eens goed naar gekeken en inmiddels werkend gekregen. In de post van @Lydaz is de PVID setting van de poorten 1, 7 en 8 niet ingevuld. Uiteindelijk heb ik de instellingen gekopieerd op beide switches (ik heb de 108E). Dus heb nu wat veel IPTV poorten ;-)

Maar tis gefixt! Zelfs mijn smarttv die op vorige netwerken niet bedraad ging (ik denk IP conflict of iets), werkt nu wel.
Reputatie 7
Badge +3
Hallo @JornJansen

Ik heb ooit op pagina 4 van dit topic een setup toegevoegd met illustratie, weet niet of je daar iets verder mee komt?

De Draytek en de Huawei hebben nu nog LAN 1 & 2 = Internet VLAN 300 en LAN 3 & 3 = IPTV VLAN 640.
Vandaag ook een beetje aan het stoeien met dit verhaal. Ik heb de setup van LordChaos volledig overgenomen, inclusief de switches, port en VLAN instellingen, maar ik krijg het niet aan de praat. Internet wel, als een zonnetje, maar het TV signaal werkt niet. Ik kom er niet achter wat er fout gaat.

Overigens heb ik wel een ander modem, namelijk de HG659, maakt dat nog verschil wellicht?
werkt je tv ook als je hem aansluit op lan 1 ?

Hmmm, de TV lijkt alleen te werken als ik hem direct op LAN 2 aansluit (en niet op 1). De oplossing met de switches werkt niet op zowel LAN 1 als LAN 2.
Reputatie 7
Badge +4
werkt je tv ook als je hem aansluit op lan 1 ?
Sinds vandaag lijkt mijn oplossing met TP-Link SG108E switches niet meer te werken. IGMP snooping staat echt uit, maar desalniettemin krijg ik wel de tv-gids maar geen beeld. Als ik het kastje rechtstreeks aansluit op de Huawei router werkt het wel naar behoren.
Meer mensen last van? Tips?
Reputatie 2
Ik heb het met 2 netgear gs108Ev-3 switches aan de praat gekregen.

Indien gewenst kan ik de config opsturen. Dan hoef je die alleen in te laden in beide netgears en de bedrading to prikken als aangegeven.


FF na een jaar een update op mijn eigen handleiding met netgear switches....

Vorige maand was er T-mobile onderhoud in mijn postcode gebied, en hierna werkt de tv kastjes niet meer. (Wel tv-gids , geen beeld)

De volgende instellingen moesten aangepast worden om het weer aan de praat te krijgen:

IGMP Snooping: Disabled
Validate IGMPv3 IP Header : Disabled
Block Unknow Multicast Addresses : Disabled

Hierna werkte het weer.

N.b. er is inmiddels een nieuwere firmware voor de deze switches...
Fijn al deze informatie! Met behulp van dit topic heb ik tv + internet over 1 kabel aan de praat gekregen naar 2 kamers, met in totaal 3 managed Netgear switches.

Op het eerste gezicht werkte het allemaal perfect, alleen met een vreemde issue: bij laag internet verkeer (bijvoorbeeld google opdracht) dan stoort (artefacts) het tv-beeld. Bij zwaar internet verkeer (bijvoorbeeld speedtest.net) bevriest het tv-beeld totdat de speedtest klaar is, daarna gaat de tv gewoon verder. Het maakt niet uit op welke switch ik het internet verkeer initieer.

Heeft iemand dit ook aan de hand gehad?
Heb vorige week ook 2x TL-SG108E gekocht, twijfelde ook toen ik op de doos en ook op het apparaat unmanaged zag staan. Toch is ie gewoon configureerbaar, dus volgens de normale definities managed. Heb de boel intussen aan de praat, o.a. trunk naar slaapkamer waar nu IPTV, gewoon Smarttv en mijn eigen router als accesspoint werken, had namelijk met het Huawei modem in de meterkast nauwelijks bereik boven en bijvoorbeeld Netflix werkte helemaal niet.
Reputatie 6

@bcreator Zaken stemmen duidelijk niet overeen. Misschien was de dozenontwerper voor een bepaalde batch de engelse taal niet helemaal machtig. Wel supervet. Met unlimited mogelijkheden, koud.
Ik zou het maar netjes uitpakken, niks weggooien en kijken of je volgens de PDF handleiding (juiste versie Vx.x) op het ding kan inloggen.
Dit is de laatste ver 4.0 update die ze hebben gedaan. 't heet nu Unmanaged Pro, maar je kunt de switch dus managen via 't web of applicatie (windows) :-)

Ik heb een V2.0 en als ik nu de datasheet eens wat nader bekijk
https://static.tp-link.com/res/down/doc/TL-SG108E_2.0.pdf
en vergelijk met de V4.0 en meer algemeen
https://static.tp-link.com/2018/201809/20180926/Unmanaged%20Pro%20switches%20Datasheet.pdf
kan ik alleen maar raden van waarom deze woordkeuze.
In de V2.0 bij Overview
"The TL-SG108E 8-Port Gigabit Easy Smart switch is an ideal upgrade from an unmanaged
switch,"
en verder bij Easy to Use
"TL-SG108E is easy to use and manage."

Wie managed wat, is lijkt mij meer de vraag. "8-Port Gigabit Easy Smart Switch" is ook aardige titel, maar het lijkt alsof iemand denkt dat 'managed switch' er op neer komt dat de gebruiker/koper van een dergelijk apparaat de hele tijd met de hand ethernet data frames van de ene RJ45 connector naar de anderr RJ45 connector aan het doorzetten is. Of steeds schakelaars om moet zetten o.i.d. Net zoals bij de PTT vroeger het telefoneren ook gepaard gin met het ompluggen van stekkers om beller en gebelde met elkaar in contact te brengen. Bij 'unmanagedPro' gaat dat dan automatisch net zoals bij goedkopere switches unmanged switches, maar het is 'Pro' omdat er er nog iets aan de manier en soort van schakelen gedaan kan worden.

Maargoed, ongeacht de benaming, wat meer configureerbaarheid voor (V)LAN is een goede investering m.i.
Reputatie 1
@bcreator Zaken stemmen duidelijk niet overeen. Misschien was de dozenontwerper voor een bepaalde batch de engelse taal niet helemaal machtig. Wel supervet. Met unlimited mogelijkheden, koud.
Ik zou het maar netjes uitpakken, niks weggooien en kijken of je volgens de PDF handleiding (juiste versie Vx.x) op het ding kan inloggen.


Dit is de laatste ver 4.0 update die ze hebben gedaan. 't heet nu Unmanaged Pro, maar je kunt de switch dus managen via 't web of applicatie (windows) 🙂
Reputatie 1
Was even zoeken, maar achteraf gezien echt appeltje-eitje eigenlijk! 😌
Ik heb @Pieter_B z'n schema aangehouden.

Iedereen bedankt!
Reputatie 6
@bcreator Zaken stemmen duidelijk niet overeen. Misschien was de dozenontwerper voor een bepaalde batch de engelse taal niet helemaal machtig. Wel supervet. Met unlimited mogelijkheden, koud.
Ik zou het maar netjes uitpakken, niks weggooien en kijken of je volgens de PDF handleiding (juiste versie Vx.x) op het ding kan inloggen.
Reputatie 1
Ziet er goed uit allemaal! :-)

Heb de switches besteld 2x TL-SG108E
Alleen krijg opgestuurd 2x TP LINK TL-SG108E waarop staat UnmanagedPro
terwijl er op de website werd aangegeven dat het wel om een managed switch gaat.
Moeten deze terug of ik kan ik ze ook gebruiken?

Alvast bedankt!



Reputatie 7
Nice, ziet er strak uit @Pieter_B! 🙂
Reputatie 7
Badge +3
Ben even bezig geweest om het een beetje meer visueel te maken hoe alles een beetje met elkaar verbonden zit als je gebruik wilt maken van VLAN via 1 UTP kabel.

NOTE 1: I.p.v de Draytek Vigor kan ook de Huawei HG659 worden ingezet.
NOTE 2: I.p.v. de TP-Link Managed switches, kan ook gekozen worden voor Netgear Managed switches. Let dan wel op, want de webinterface voor de Netgear versie wijkt af.

Reputatie 1
Bedankt Pieter,

gezien het feit dat we toch maar een 100 Mbit abbonement hebben is dit dus meer dan voldoende.
Op Wifi haalt mijn PC maar 20 Mbit. Vandaar dat ik hem weer terug wil bedraden.
Op deze manier komen we weer rond de 80 MBit, zoals we gewent waren.

Top Forum en bedankt voor snelle reactie's

Jan
Reputatie 7
Badge +3

@Pieter_B Geven deze optimizers problemen met TV signaal?

Alvast bedankt
Jan


Hallo @Bollejan7

Het enige nadeel van deze optimizer, dat je maximaal haalbare snelheid op deze ene UTP kabel omlaag is gegaan naar de genoemde 100Mb.
Maar bij mijn weten, maar ik spreek dus niet uit ervaring in deze, heeft dit geen invloed op je TV signaal.
Er is nog voldoende bandbreedte over om dat signaal over deze lijn te vervoeren.

Maar wil je optimale 1Gb snelheden houden, dan is mijn advies om voor een VLAN TRUNK systeem te kiezen.
Reputatie 7
Badge +3
Hallo @Bollejan7 , welkom op het forum.

Nee, het is geen vereiste om voor een TP-Link serie te gaan.
Maar wat wel belangrijk is, dat het z.g.n. managed switches zijn.

Dit soort managed switches worden door diverse fabrikanten aangeboden, waaronder ook Netgear.

De instellingen zoals hier beschreven in dit topic kunnen worden overgenomen en zouden dan moeten werken zoals bij de andere gebruikers.

Heb in deze topic post instellingen laten zien van een TP-Link waarbij de TRUNK binnenkomt op poort #1 en Internet op poort 2-3 staat en TV op poort 4-5.
Aan de andere kant (bij je modem) zou je met precies dezelfde instellingen kunnen werken en met poort #1 dan de uitgaande TRUNK
Op poort 2 OF 3 LAN 1 uitgang van je modem en poort 4 OF 5 de LAN 3 uitgang van je modem aangesloten.
De TRUNK kabel is dan je single UTP kabel tussen poort #1 en poort #1
Reputatie 1

Voor de mensen die 1 kabel naar de tv hebben lopen is er ook een optie van een UTP optimizer. voor slechts 15 euro http://www.cablers.nl/Internet-producten/UPT-Optimizers
LETOP dit is maximaal 2x 100Mbit



Zijn er mensen die ervaring hebben met deze UTP Optimizers?
Mijn internet snelheid is toch niet groter dan 100 Mbit.

@Pieter_B Geven deze optimizers problemen met TV signaal?

Alvast bedankt
Jan
Reputatie 1
Beste allemaal,

Buiten het feit dat ik 90% er niet van begrijp, zit ik met een zelfde probleem maar in volledig andere situatie.
Ik krijg mijn internet signaal binnen via een ouderwetse KPN telefoon aansluiting in de woonkamer.
Echter TV en PC staan aan de andere zijde van de woonkamer.
Nu heb ik 1 UTP kabel van het modem naar de andere zijde aangelegd langs plafond en daar past geen 2e kabel langs. (is nu al geen fantastisch gezicht).
Kan ik nu ook met 2 extra switches (1 achter modem en 1 voor TV Box) het Internet signaal en TV signaal combineren?
En zo ja, moeten dit perse TPLink switches zijn? en blijven de instellingen van deze switches hetzelfde als bij de hier eerder genoemde oplossingen.
Alvast heel erg bedankt.

Jan
Reputatie 3
Met GROTE dank aan de auteurs hier ben ik ook met deze setup aan de gang gegaan. Zowel om m'n netwerk van 100mbit naar gigabit te upgraden als om de powerline adapter die nu de tv-box in de slaapkamer van signaal voorziet er uit te kunnen mikken.
Ik heb nu :
Meterkast - Draytek + TL-SG105E
Poort 1 untagged 300 Draytek poort 1 internet
Poort 2 untagged 640 Draytek poort 3 TV
Poort 3 untagged 300 naar berging
Poort 4 tagged 300/640 naar woonkamer
poort 5 tagged 300/640 naar study

Berging TL-SG108E
Poort 1 untagged 300 van meterkast
Poort 3-8 untagged 300 servers/NAS

Woonkamer TL-SG108E
Poort 1 tagged 300/640 van meterkast
Poort 2 untagged 640 naar TV-box
Poort 3-8 untagged 300 TV/Xbox/Android box/Popcorn hour/Bluray/MAG254

Study TL-SG108E
Poort 1 tagged 300/640 van meterkast
Poort 2 tagged 300/640 naar slaapkamer
Poort 3-8 untagged 300 PC/Max cube/Hue hub/printer

Slaapkamer TL-SG105E
Poort 1 tagged 300/640 van study
Poort 2 untagged 640 TV-box
Poort 3-5 untagged 300 TV/Mede8tor

Die 'E'-versie in de berging is misschien wat overbodig aangezien alles daar internet/300/untagged is. Maar goed, het werkt allemaal prima !
Reputatie 3
Goede middag Koeno,

Zoals Pieter_B al aangaf is dat zeker mogelijk.

Via deze link (https://community.t-mobile.nl/t-mobile-thuis-internet-492/eerste-ervaringen-met-dns-wifi-snelheid-en-tv-internet-op-een-utp-280206/index3.html#post1432629) kom je terecht bij hoe ik het gedaan heb. Scroll klein beetje naar beneden voor meerdere screenshots met korte uitleg.

Ikzelf heb maar 1 trunk nodig, maar je kan zelf de (hoeveelheid) poorten aanwijzen die je als trunk wilt gaan gebruiken.
Ik zou zelf alleen enkele poorten gebruiken (1 voor de TV & 3 of 4 voor internet), voor hier in huis (en gok bij de meeste) zal dat voldoende zijn. Maar elke situatie is anders en dat kan je beter zelf beslissen.
Ik zou het eerst zo eens aan de praat krijgen en mocht het niet toereikend zijn kan je het altijd nog upgraden c.q. aanpassen zonder al teveel moeite

Succes met het project, en het fijne is dat je vragen hier goed beantwoord worden. Zover ik weet is het de meeste wel gelukt. Mocht je er niet uitkomen horen, beschrijf je probleem en hopelijk kunnen we je helpen.
En als het je wel gelukt is horen dat we natuurlijk ook graag 😉.

Het kan zeker lonen omdat je er meerdere moet hebben om even goed te kijken welke switch je wilt hebben, 5 of 8 poorten. Ik zelf heb TP-Link maar er zijn meerdere merken waar het ook goed mee kan. Mocht je Netgear willen nemen, lees dan even dit topic goed door staat mij iets van bij dat bij de Netgear IGMP snooping wel aan moet en bij de TP-Link weer niet. Maar dat kan ik fout hebben.

Prijzen voor 5 poorts TP-Link;
https://tweakers.net/pricewatch/411190/tp-link-tl-sg105e-gigabit-(5-poorts).html
Prijzen voor 8 poorts TP-Link;
https://tweakers.net/pricewatch/386107/tp-link-tl-sg108e-gigabit-(8-poorts).html

Ik hoop dat je wat aan deze info hebt.

Reageer