Beantwoord

Glasvezel, vrijwel geen internet in de avond


Sinds enkele weken heb ik in de avonduren (tussen ong. 18u en 24u) vrijwel geen internet via mijn T-mobile thuis abonnement via glasvezel. Overdag is er geen probleem. De diverse speedtesten die ik heb uitgevoerd geven ruim 90Mbps up- en download en dat zowel bekabeld als via Wifi. In de avonduren zakt de snelheid echter drastisch terug. Vaak kan er geen eens verbinding worden gemaakt. Bekabeld of Wifi maakt geen verschil.

Uiteraard al alle stappen meerdere malen doorlopen. Router en glasvezel aansluiting gereset, etc.. Monteur is langs geweest, overdag. Thuis alles in orde, geen probleem gevonden. Een nieuw modem is aangevraagd, maar nog niet geleverd.

Ik heb zelf het idee dat er ergens verder weg een capaciteitsprobleem is. Het is opvallend dat het probleem zich alleen s’avonds voordoet, en dan ook elke avond. Het lijkt mij sterk dat dit aan de modem ligt.

Wij zijn sinds ongeveer anderhalve maand aangesloten op glasvezel (KPN). Zijn er soms meer dergelijke gevallen bekend in Apeldoorn - Kerschoten?

icon

Beste antwoord door Lisa 1 July 2022, 10:36

Bekijk origineel

This topic has been closed for comments

60 reacties

Reputatie 6
Badge

Hoi @Zelf,

Zoals te lezen is in de update in het gelinkte topic achten wij de kans zeer klein dat dit een algemeen probleem kan zijn omdat iedereen op aparte servers zit. 

Na uitgebreid uitpluizen van je verbinding willen wij je daarom aanraden om een fabrieks reset op het modem uit te voeren: Factory reset modem (fabrieksreset).

De verbinding zou zich hiermee moeten herpakken en herstellen. Trekt gerust aan de bel als het probleem zich toch blijft aanhouden, hoe dan ook wil ik ervoor zorgen dat je weer als van ouds van je verbinding kan genieten!

Beste @Cal ik denk dat je die conclusie mogelijk wat te snel trekt: ook al zitten al die mensen op verschillende servers (het lijkt dat it gaat over DSL, en dus over DSLAMs) dan kan het probleem zich nog steeds voordoen in de routering van die verschillende DSLAMs naar jullie core netwerk? Nu moet ik zeggen dat al de traces die gepresenteerd werden niets geks lieten zien (ping tijden van 12 ms tot de bestemming, met een aantal hops die niet op de ping requests reageren, maar dat komt meer voor)

Zijn deze problemen niet DNS gerelateerd?

Reputatie 6
Badge

Hoi,

 

Ik heb dit net al geprobeerd te sturen, maar ik viel weg ofzo, dus nu samgengevat nogmaals.

Het in deze topic geschetste probleem is erg herkenbaar. De hele dag perfect kunnen thuiswerken, vanaf half 8 ofzo werkt niets meer naar behoren. Soms eerder al, soms ook in het weekend en dan ook wel eens overdag.

Er is wel een monteur geweest, maarja, die zag niets want die was doordeweeksoverdag, dan werkt het perfect, maar in de avond uren wordt het heel wisselvallig van langzaam tot niet functionerend.

Laatst heb ik gebeld en zou de technische dienst er wat mee gaan doen, maar daar heb ik nog steeds niets van gehoord. De klantenservice van Ziggo werkte ook niet mee, maar toen ze eindelijk overtuigd waren dat het probleem bij hen zat was het ook zo gefixt en had ik altijd internet (wel langzamer).

 

Daarnet probeerde ik bijvoorbeeld een cursus te doen online waarbij je wat in een terminal moet typen, nouja, ga maar na wat er gebeurt als niet al je letters overkomen in een terminal, dat werkt niet.

Dit was net. Probleem lijkt in de latency te zitten. Tijdens het doen van zo'n test (en nu heb ik geluk want andere avonden wil die helemaal niet verbinden) schiet de latency echt alle kanten op, ook de down).

 

Ik baal er van dat de klacht eigenlijk niet serieus genomen wordt, het probleem bestaat al bijna sinds het begin, ik heb al meermaals contact gehad maar ik heb nog niets gehoord over een serieuze poging het op te lossen. Want dat er te weinig capaciteit was in de avond was onzin aldus de monteur, maar als er zichtbaar meer mensen thuis zijn, vastgesteld adhv geparkeerde auto’s in de straat, kan je eigenlijk niet meer fatsoenlijk internetten.

 

 

 

 

Deze tes laat best veel zien:

  • Je idle ping tijd is veel te hoog (toon eens een paar pingtesten naar wat adressen als 8.8.8.8 e n wat willekeurige websites (zo  te zien is je idle ping tijd hier al 27 ms)
  • Het oplopen van de ping tijd bij download is niet extreem in dit voorbeeld
  • De ping tijd bij upload is  extreem (1,7 sec)

Ik vraag me af of je aanname dat het probleem verderop zit wel klopt. In dat geval zou ik niet zulke extreme schommelingen in de ping tijd verwachten. Dit lijkt meer op buffer bloat.

Ik ben geneigd te geloven wat een van de moderators ( @Jason of was het @Cal ??) ergens zei  dat dit soort problemen gerelateerd is aan te hoge demping op de glasvezel. Ik ben benieuwd hoe GPON (OLT) zich gedraagt bij een marginale verbinding met demping in combinatie met een heavy gebruiker op dezelfde splitter. 

Hallo @Nora1960 

Dat is volgens mij wel een standaard mail, die mail over apparatuur retour sturen ontvang je pas op 16 september dus dan stuur je het apparatuur retour.

Hallo @Waqqas ,

Deze reactie is niet voor mij van toepassing, maar voor @Keizer6699 .

Ondertussen wacht ik nog op de uitslag van het technisch onderzoek. Er zijn al weer 3 werkdagen over heen gegaan. Dit is geen doen zo, want wij hebben nu dus ook overdag vrijwel geen internet.

Volgens mij is het nu wel duidelijk dat jullie een capaciteitsprobleem hebben, dus daar moet op korte termijn wel iets aan gedaan worden.

@Jason
Heb je nog meer metingen nodig of van andere tijdstippen? Was de laatste tijd een beetje druk en op vakantie, maar het blijft een situatie dat het thuiswerken goed gaat, maar het internet het buiten kantoortijden laat afweten.

 

Reputatie 7

Hi @Nora1960, welkom op de T-Mobile voor thuis Community! Super dat je dit hier checkt, want zo heb ik gelijk een kijkje kunnen nemen achter de schermen. Merci dat je hier zo duidelijk de situatie in kaart brengt. Ik zie dat de monteur netjes al zijn bevindingen naar ons heeft doorgezet en dat de netwerkbeheerder contact met jou gaat opnemen om dit probleem te verhelpen. Houd er dan ook rekening mee dat je gebeld kan worden door een anoniem telefoonnummer om een afspraak in te plannen. Geef jij na het bezoek van de netwerkbeheerder hier een update of jij weer probleemvrij bent? Dan maak ik graag een passende vergoeding voo je in orde! 😊

Reputatie 7

Hi @Nora1960, heel goed dat je dit aangeeft! Weet dat wij er alles aan doen om dit op te lossen. Ik heb nog geen terugkoppeling gezien, maar zodra die er is dan hoor je dat van me. Ontzettend bedankt voor jouw geduld tot nu toe. Gisteren was ik nog een dagje vrij, dus vandaag heb ik gelijk weer een collega gevraagd of hij zo snel mogelijk een status hiervan met mij kan delen. Ik verwacht dus dat ik snel meer met je kan delen! Kan ik jou tot die tijd verblijden met een Unlimited Data voucher? 

Hi @Keizer6699, het klopt als een bus dat dit een standaard mail is! Weet jij zo voldoende? 

Reputatie 7

Hi @Nora1960, mijn collega is gelijk voor jou aan de slag gegaan en heeft nogmaals Guidion aangestuurd! In de verbinding is te zien dat de demping niet goed is, dus Guidion gaat er alles aan doen om dit te fixen. Mochten zij het toch niet kunnen oplossen, dan wordt de netwerkbeheerder aangestuurd. We gaan er in ieder geval alles aan doen dat jij structureel probleemvrij bent. Ik hoop ontzettend dat er snel een plekje vrij is in de agenda van Guidion. Houd jij ons hier op de hoogte? 🤞

Hi, @Lisa en @Nora1960  bedankt voor het reageren. Er word bij mij een KPN monteur geregeld. Ik ben heel benieuwd. Ook omdat er al een een monteur is geweest bij Nora1960. En dat heeft niet geholpen. 

Lisa volgens mij is er al een goede netwerkbeheerder langs geweest. Die heeft de modem vervangen. Dat had geen zin. 

Wat ik ook weet als glasvezel monteur is het op poetsen bij Nora1960 echt geen zin heeft. 

Het ligt volgens mij meer aan de capaciteit dat jullie huren bij KPN. Ik denk eerder dat er teveel huishoudens op een glasvezel lijn zitten. Dat van verdeelkast naar een andere verdeelstation gaat. Alles om het zo goedkoop mogelijk te houden. 

Ik ben heel benieuwd als het eind volgende mijn internet het weer normaal functioneert. Anders ga ik naar een andere provider. 

 

 

Hallo @Lisa en @Keizer6699,

Even een update. Vanochtend had ik vrijwel de hele ochtend een uploadsnelheid van rond 20Mbps. Vanmiddag heb ik niet veel gebruik gemaakt van internet. Vanavond was de snelheid ook weer veel te laag. Soms geen verbinding, speedtesten gaven weer zo'n 20Mbps, terwijl het >90Mbps hoort te zijn.

Ik ben heel benieuwd wat er gaat gebeuren. Ik heb niet de indruk dat jullie het probleem kunnen oplossen, dus ik denk er over om naar een andere provider over te stappen.

Hoi @Lisa 

Dan zou ik graag tot 16 september van jullie diensten gebruik willen maken. krijgen we daar ook een officiële bevestiging van. Zouden wij ook tot die tijd vouchers kunnen krijgen van Unlimited internet mobiel omdat we avonds ook ons werk kunnen doen? Bedankt voor het regelen. 

Hi @Nora1960, mijn collega is gelijk voor jou aan de slag gegaan en heeft nogmaals Guidion aangestuurd! In de verbinding is te zien dat de demping niet goed is, dus Guidion gaat er alles aan doen om dit te fixen. Mochten zij het toch niet kunnen oplossen, dan wordt de netwerkbeheerder aangestuurd. We gaan er in ieder geval alles aan doen dat jij structureel probleemvrij bent. Ik hoop ontzettend dat er snel een plekje vrij is in de agenda van Guidion. Houd jij ons hier op de hoogte? 🤞

Hallo @Lisa , dat is dan de 4e monteur die langskomt (2x Guidion en 2x KPN). Zij hebben steeds de lijn doorgemeten, en dat bleek goed te zijn. Ik heb dus het idee dat ik aan een lijntje wordt gehouden. Ik heb de afspraak gemaakt, maar wat mij betreft is dit de laatste keer. Het is allang vastgesteld dat het probleem niet hier in huis en ook niet in de glasvezel verbinding naar de wijkkast ligt.

Hi @Nora1960, heel goed dat je dit aangeeft! Weet dat wij er alles aan doen om dit op te lossen. Ik heb nog geen terugkoppeling gezien, maar zodra die er is dan hoor je dat van me. Ontzettend bedankt voor jouw geduld tot nu toe. Gisteren was ik nog een dagje vrij, dus vandaag heb ik gelijk weer een collega gevraagd of hij zo snel mogelijk een status hiervan met mij kan delen. Ik verwacht dus dat ik snel meer met je kan delen! Kan ik jou tot die tijd verblijden met een Unlimited Data voucher? 

Hi @Keizer6699, het klopt als een bus dat dit een standaard mail is! Weet jij zo voldoende? 

Hallo @Lisa , graag ontvangen wij beiden weer een voucher, want de huidige is net afgelopen. Het is wel heel vervelend zo, want bepaalde apparatuur kunnen we nu niet gebruiken. Ook het video vergaderen gaat vaak moeizaam via een hotspot met trage verbinding.

Reputatie 7
Badge +16

Hoi @rb27, heb je een mooie vakantie gehad? De speedtests uit je laatste bericht zijn inmiddels verouderd en kan ik niet indienen bij de technische dienst, sorry. Zou je me een drietal nieuwe tests willen aanleveren van vandaag, morgen en overmorgen, alsjeblieft? Dan check ik meteen waar de lage upload vandaan lijkt te komen. Wederom alvast bedankt voor je medewerking!

Hi @Nora1960, dankjewel voor deze terugkoppeling! Ik had echt gehoopt dat dit anders was gelopen. Mijn collega van de technische dienst heeft mij nog één laatste vraag meegegeven die ik graag aan je wil stellen. Ben je echt met het modem van T-Mobile verbonden als je test of met jouw eigen router? Ik hoor het graag. 

Omdat het probleem al enige tijd aanhoudt, wil ik hierin graag coulant naar jou zijn en je inderdaad de optie geven om kosteloos het abonnement op te zeggen. Het liefste had ik gerekend op een andere afloop. Kun je laten weten per wanneer je dit zou willen? Dan gaan we dat in orde maken voor je. Nogmaals excuses voor het ongemak en heel erg bedankt voor jouw engelengeduld. Weet dat we jou in de toekomst weer met open armen ontvangen. 

 

Dag @Lisa , bedankt voor je reactie. Ik had het ook lieve anders gezien, maar helaas, dit gaat zo niet meer. Ik wil het abonnement per 21-09-2022 beeindigen. Zou je dit kunnen bevestigen?

Wat betreft de vraag van de technische dienst: uiteraard heb ik ook getest met mijn desktop direct op het Zyxel T-54 modem van T-mobile aangesloten. Hieronder nog 2 traces bijgevoegd. Ik merk verder geen verschil op mijn desktop tussen de situaties waarbij ik direct op de T-mobile router ben aangesloten en via mijn Ziaomi router.

Reputatie 7

Hi @Nora1960, super dat je hier gelijk mee aan de slag bent gegaan! Wat balen dat het enige moeite kostte om dit voor elkaar te krijgen. Heel fijn dat je dit alsnog is gelukt. Deze screenshots mag je inderdaad in deze conversatie delen. Als je het prettiger vindt om te mailen, dan mag dat natuurlijk ook. Dit kun je mailen naar: klantenservice@t-mobilethuis.nl. Als je mij dan vervolgens een seintje geeft, dan kan ik dit doorzetten naar onze technische dienst. Ik wil er echt alles aan doen om jou zo snel mogelijk verder te helpen! Kan ik jou daarnaast ook verblijden met een Unlimited Data voucher? Op deze manier kun je een hotspot maken van jouw telefoon en heb je zo onbeperkt internet. 

@Jason Het zijn er best een aantal.

Soms lijken de resultaten best wel prima, maar het andere moment laadt een willekeurige site weer amper. Vooral na 8 uur. Ik heb ook die app een paar keer gebruikt en dat geeft wel een bevinding.

De resultaten lijken soms iets meer te zeggen.

2 Speedtests beide hebben down ongeveer 945 Mbps, up de ene 920, de ander 940.Die laatste heeft bij de upload data used maar 362 MB staan, die eerdere 1201 MB. Beide zeggen 0.0% Loss te hebben, waar wordt dit verschil dan gemaakt?

https://www.speedtest.net/my-result/d/761e4c2c-cefe-4036-9b86-30a31317c13f

https://www.speedtest.net/my-result/d/88604a24-65e3-4ba8-a613-2abc9749f31a

 

 

 

Dit zijn wat metingen over de week verspreid en eentje van het weekend toen alles soepel ging.

 

https://www.speedtest.net/result/14205332189  (14/1 goed)
https://www.speedtest.net/result/14216904487
https://www.speedtest.net/my-result/d/2cfe9f4c-d3ae-418f-826e-ee0471a9ee33  (halverwege ineens afgebroken?)
https://www.speedtest.net/my-result/d/1ff6833d-fefd-4d4a-80b1-25514423eede  (deze werkt wel soort van, maar upload is laag)
https://www.speedtest.net/my-result/d/761e4c2c-cefe-4036-9b86-30a31317c13f
https://www.speedtest.net/result/14217227159
https://www.speedtest.net/result/14219283084 (17-1 8:34)
https://www.speedtest.net/result/14219349221 (gemaakt via wifi op een andere computer
https://www.speedtest.net/result/14222267879  (17-1 20:40)
https://www.speedtest.net/result/14222631375  (17-1 22:20)

https://www.speedtest.net/result/14224200014  (18-1 8:23)
https://www.speedtest.net/result/14226831057  (18-1 18:53)
https://www.speedtest.net/result/14227064029

https://www.speedtest.net/result/14216904487

https://www.speedtest.net/result/14232087580  (19-1 19:57)

 @Jason de berichten van het forum waren bij ongewenst beland.

Het duurde even om in te loggen maar nu lijkt internet wel weer te werken.
 

ping 8.8.8.8 geeft nu 7 ms als gemiddelde dus dat lijkt best prima. Het is zo met vlagen want het toevoegen van bovenstaande afbeelding bleef wel weer heel lang een laaddingetje boven het plaatje draaien.

De onderaan bijgevoegde speedtests zijn op een heel aantal verschillende avonden uitgevoerd. Soms laadde de site ook niet/kon de site niet bereikt worden en kon na een keer refreshen uiteindelijk wel op go gedrukt worden. Dan probeerde mijn vrouw wat te streamen op de chromecast maar had ik zelf niets door omdat ik een beetje zat te gamen of iets anders deed waarvoor je internet niet nodig hebt. We zijn verder ook maar met zijn tweeën thuis (maar als je dan een keer wat via steam wilt downloaden gaat dat met 1000Mb tenminste een beetje vlug ipv dat het 3 avonden duurt, behalve als internet niet werkt natuurlijk).
 

Deze schermprint is van rond 20:28. Voordat met de test wordt begonnen duurt het laden zo lang dat de reclame faalt.

https://www.speedtest.net/result/13923622281

 

https://www.speedtest.net/result/13923622281
https://www.speedtest.net/result/13967601232
https://www.speedtest.net/result/13972438019
https://www.speedtest.net/result/13997484349
https://www.speedtest.net/result/14105155121 Deze heb ik op de laptop gedaan waar ik heel de dag op heb zitten werken.
https://www.speedtest.net/result/14105344528

Ik hoop dat jullie hier iets wijzer van worden.

Reputatie 6
Badge

De ping tijden in ieder van deze test lijken veel te hoog. Zijn deze testen allemaal op dezelfde PC gemaakt behalve de ene die je hebt gemarkeerd als van je werl PC? Heb je de mogelijkheid eens te testen op een andere PC. En nog beter, download de Ookla app (scroll op de test pagina naar beneden voor de download link). Geeft die dezelfde soort resultaten, voor voor de ping tijden?

Reputatie 3

De oorzaak is Server van T-Mobile dns omdat ze Duitse gebruiken dat is bekend bij T-Mobile als je Google't dan zie je het . En ook avond uren capaciteit problemen. Vroeger had Ziggo ook zelfde problemen maar hun Hebben van fouten geleerd na zoveel klachten.t-mobile moet ook van zijn fouten leren anders gaan klanten weg!

Reputatie 7

Hi @Nora1960, dankjewel voor deze snelle terugkoppeling! Ik heb meteen twee nieuwe vouchers jouw kant op gestuurd in een privébericht. Weet dat ik mij jouw reactie kan voorstellen en ik heb van tevoren dan ook aan mijn collega gevraagd of Guidion opnieuw aansturen de juiste keuze was. Hij gaf aan dat dit inderdaad de beste keuze is, omdat er nu duidelijk te zien is dat de demping niet goed is. Excuses als je het gevoel hebt dat je aan het lijntje wordt gehouden, dat is het laatste wat we willen. Wij willen juist dat dit wordt gefixt! Geef je hier een terugkoppeling na het bezoek van Guidion? 

Reputatie 7

Hi @Nora1960, hartstikke fijn dat je mij in een privébericht een reminder hebt gestuurd voor de compensatie! Zojuist heb ik dit in orde gemaakt voor je. Ook hoef je niet bang te zijn voor de afkoopsom die ik eerder noemde. Die hebben wij ook weggetoverd, zodat je die niet gaat ontvangen. Verder heb ik de internet-abonnementskosten vergoed voor de maanden waarin je problemen hebt ervaren. Dit kun je checken in je My T-Mobile omgeving: https://thuismy.t-mobile.nl/rekeningen/compensaties

Maak er een heel mooi weekend van! ☘

Hi @Nora1960, dankjewel voor deze terugkoppeling! Ik had echt gehoopt dat dit anders was gelopen. Mijn collega van de technische dienst heeft mij nog één laatste vraag meegegeven die ik graag aan je wil stellen. Ben je echt met het modem van T-Mobile verbonden als je test of met jouw eigen router? Ik hoor het graag. 

Omdat het probleem al enige tijd aanhoudt, wil ik hierin graag coulant naar jou zijn en je inderdaad de optie geven om kosteloos het abonnement op te zeggen. Het liefste had ik gerekend op een andere afloop. Kun je laten weten per wanneer je dit zou willen? Dan gaan we dat in orde maken voor je. Nogmaals excuses voor het ongemak en heel erg bedankt voor jouw engelengeduld. Weet dat we jou in de toekomst weer met open armen ontvangen. 

 

Dag @Lisa , bedankt voor je reactie. Ik had het ook lieve anders gezien, maar helaas, dit gaat zo niet meer. Ik wil het abonnement per 21-09-2022 beeindigen. Zou je dit kunnen bevestigen?

Wat betreft de vraag van de technische dienst: uiteraard heb ik ook getest met mijn desktop direct op het Zyxel T-54 modem van T-mobile aangesloten. Hieronder nog 2 traces bijgevoegd. Ik merk verder geen verschil op mijn desktop tussen de situaties waarbij ik direct op de T-mobile router ben aangesloten en via mijn Ziaomi router.

Dag @Lisa , ik zag dat ik de traces was vergeten bij te voegen. Bij deze alsnog.

Er is ook een wijziging in de einddatum van het abonnement. Dat wordt 27-9-2022. Mijn nieuwe provider heeft dat doorgegeven aan T-mobile.

 

@Lisa , 

Ik heb de gegevens gisteravond gemaild naar jullie mail adres met vermelding van mijn klantnummer na telefonisch overleg met de klantenservice. 

Dus ik hoop dat je de gegevens al gevonden hebt en er mee aan de slag gaat. 

Ook vandaag hadden wij weer geen internet 

Reputatie 6
Badge +3

@Nora1960 Zou je als het probleem zich voordoet een trace kunnen maken, misschien dat we dan kunnen zien waar het probleem zich voordoet

https://www.hosting2go.nl/klantenservice/webhosting/website/traceroute-uitvoeren

Je kan een screenshot hier posten ;) 

Gezien het alleen in de avond is klinkt alsof er ergens een verbinding in het TMNL netwerk volloopt in de avond. 

Reputatie 7
Badge +16

Hoi @Keizer6699, het contract wordt bij deze per 16 september aanstaande opgezegd. Je hebt een abonnement bij ons tot en met 15 september. Graag ontvangen wij het Zyxel T-54 modem terug op het retouradres, hier ontvang je nog een e-mail met instructie over. Ook krijg je zo een bevestiging toegestuurd van het zojuist opgezegde abonnement.

Ik stuur je per privébericht een viertal Unlimited Internet vouchers toe. Veel succes, hopelijk zien we je ooit nog terug bij T-Mobile voor thuis! 🙋‍♂️