Beantwoord

Glasvezel, vrijwel geen internet in de avond



Toon eerste reactie
This topic has been closed for comments

60 reacties

Reputatie 7

Hi @Nora1960, merci voor het seintje! Ik heb alles in goede orde ontvangen en meteen voor jou doorgezet. Op de screenshots zie ik de onwijs lage snelheden terug, dus hier gaan we iets aan doen. Zodra er een update uit het onderzoek rolt, dan ben je de eerste die het hoort. Ik ga ervoor zorgen dat je snel een terugkoppeling van mij krijgt! 

Hoi,

 

Ik heb dit net al geprobeerd te sturen, maar ik viel weg ofzo, dus nu samgengevat nogmaals.

Het in deze topic geschetste probleem is erg herkenbaar. De hele dag perfect kunnen thuiswerken, vanaf half 8 ofzo werkt niets meer naar behoren. Soms eerder al, soms ook in het weekend en dan ook wel eens overdag.

Er is wel een monteur geweest, maarja, die zag niets want die was doordeweeksoverdag, dan werkt het perfect, maar in de avond uren wordt het heel wisselvallig van langzaam tot niet functionerend.

Laatst heb ik gebeld en zou de technische dienst er wat mee gaan doen, maar daar heb ik nog steeds niets van gehoord. De klantenservice van Ziggo werkte ook niet mee, maar toen ze eindelijk overtuigd waren dat het probleem bij hen zat was het ook zo gefixt en had ik altijd internet (wel langzamer).

 

Daarnet probeerde ik bijvoorbeeld een cursus te doen online waarbij je wat in een terminal moet typen, nouja, ga maar na wat er gebeurt als niet al je letters overkomen in een terminal, dat werkt niet.

Dit was net. Probleem lijkt in de latency te zitten. Tijdens het doen van zo'n test (en nu heb ik geluk want andere avonden wil die helemaal niet verbinden) schiet de latency echt alle kanten op, ook de down).

 

Ik baal er van dat de klacht eigenlijk niet serieus genomen wordt, het probleem bestaat al bijna sinds het begin, ik heb al meermaals contact gehad maar ik heb nog niets gehoord over een serieuze poging het op te lossen. Want dat er te weinig capaciteit was in de avond was onzin aldus de monteur, maar als er zichtbaar meer mensen thuis zijn, vastgesteld adhv geparkeerde auto’s in de straat, kan je eigenlijk niet meer fatsoenlijk internetten.

 

 

 

 

@Nora1960 Zou je als het probleem zich voordoet een trace kunnen maken, misschien dat we dan kunnen zien waar het probleem zich voordoet

https://www.hosting2go.nl/klantenservice/webhosting/website/traceroute-uitvoeren

Je kan een screenshot hier posten ;) 

Gezien het alleen in de avond is klinkt alsof er ergens een verbinding in het TMNL netwerk volloopt in de avond. 

Hallo @TechRacing93 , hierbij 2 screenshots van enkele traceroutes terwijl wij weer een enorm trage internet verbinding hebben. Het valt mij op dat de hapering steeds optreedt bij 172.16.100.14 en jointtransit.hosting2go.nl.

 

Reputatie 7
Badge +16

Hoi @rb27, zou je ons van meer voorbeelden kunnen voorzien, alsjeblieft? Graag screenshots van speedtesten die op verschillende avonden gedraaid zijn en dan op verschillende meetmomenten. Weet dat een probleem met latency altijd zeer serieus genomen wordt op de Community, ik vind het enorm jammer te horen dat dit op andere plekken gerelativeerd wordt. Kun je me de komende week een paar screenshots toesturen in dit topic? Dan gaan wij ermee aan de slag!

Hallo @TechRacing93 , hierbij 2 screenshots van enkele traceroutes terwijl wij weer een enorm trage internet verbinding hebben. Het valt mij op dat de hapering steeds optreedt bij 172.16.100.14 en jointtransit.hosting2go.nl.

217.170.9.204 (jointtransit) en 172.16.100.14 zijn IP-Adressen van Hosting2Go zelf daarop heeft T-Mobile geen invloed. Hosting2Go zelf zal hoogst waarschijnlijk niets doen aan de loss op 185.135.240.15 aangezien de betreffende router filtering toepast zoals je ziet in deze afbeelding;

 

Ik heb 37 data pakketjes verzonden en ontvangen en alle 37 data pakketjes komen ook bij hosting2go.nl (185.135.240.15) aan. Ook al is er een loss van 12% dan nog komen alle pakketjes aan.

Treed de vertraging alleen op bij Hosting2go of kom je het ook elders tegen? Heb je wat meer voorbeeldjes?

Hallo @TechRacing93 , hierbij 2 screenshots van enkele traceroutes terwijl wij weer een enorm trage internet verbinding hebben. Het valt mij op dat de hapering steeds optreedt bij 172.16.100.14 en jointtransit.hosting2go.nl.

217.170.9.204 (jointtransit) en 172.16.100.14 zijn IP-Adressen van Hosting2Go zelf daarop heeft T-Mobile geen invloed. Hosting2Go zelf zal hoogst waarschijnlijk niets doen aan de loss op 185.135.240.15 aangezien de betreffende router filtering toepast zoals je ziet in deze afbeelding;

 

Ik heb 37 data pakketjes verzonden en ontvangen en alle 37 data pakketjes komen ook bij hosting2go.nl (185.135.240.15) aan. Ook al is er een loss van 12% dan nog komen alle pakketjes aan.

Treed de vertraging alleen op bij Hosting2go of kom je het ook elders tegen? Heb je wat meer voorbeeldjes?

Goedemorgen, bedankt voor je reactie. Ik heb maar gewoon gedaan wat T-mobile mij opgegeven had. Maar hierbij 2 voorbeelden van andere traces. Zelfs op dit vroege tijdstip is het internet soms snel, soms bijzonder traag.

 

Hi @Keizer6699, helemaal helder - dankjewel! Ik heb gelijk twee nieuwe codes jouw kant op gestuurd in een privébericht. Ik kom er zo snel mogelijk bij jou op terug. 

....vind het wel erg lang duren.... 

Volgens mij blijven jullie mij aan een lijntje houden. 

Wanneer gaan jullie eens zien dat jullie de lijn overboekt hebben? De capaciteit is gewoon te weinig voor in de buurt. Gaat T-Mobile daar nog wat mee doen? 

Hoi @Lisa , ook de afgelopen dagen hadden wij weer de hele dag geen internet waardoor wij sommige apparaten niet kunnen gebruiken. Het probleem wordt steeds erger. Dit is onwerkbaar en onacceptabel.

Het is toch vastgesteld dat het probleem verder in het netwerk zit. Het lijkt mij dat het een capaciteitsprobleem is zoals @Keizer6699 al schreef. Graag hier spoedig een oplossing voor, want dit is geen doen zo!

Reputatie 7

Hi @Keizer6699, heel erg bedankt voor jouw aanvulling! Deze ochtend ben ik meteen weer aan gaan kloppen bij mijn collega van de technische dienst en ik voorzie je hier graag van een update. KPN wordt niet aangestuurd, omdat ze het ticket niet zullen accepteren. Dit komt omdat er geen problemen in de lijn te zien zijn. Omdat je aangeeft nog steeds problemen te ervaren en wij heel graag willen dat deze verdwijnen, wil ik het volgende aan je vragen. Kan je de tijdstippen van de wegval noteren en aan ons doorgeven? Ook heeft mijn collega gevraagd of je gelijk wilt bellen of via deze weg contact op kunt nemen als je problemen ervaart, voordat je een reboot uitvoert. Door niet gelijk een reboot uit te voeren en ons eerst op de hoogte te brengen, hebben mijn collega’s van de technische dienst namelijk een lijnmeting van de situatie ervoor en erna. Kun jij hiermee uit de voeten? Ik wil er echt voor zorgen dat wij jouw verbinding mega stabiel kunnen krijgen. 

Hi @Nora1960, dankjewel dat je deze extra informatie hebt doorgegeven! Ik ben gelijk weer jouw verbinding gaan bekijken en in de verbinding is de afgelopen dagen geen wegval geconstateerd. Omdat het nu als wegval werd benaderd en dat niet terug te zien is, wil ik het graag via een andere weg inslaan. Je geeft al aan dat je zelf ook enkele speedtests hebt uitgevoerd, super goed. Zou je dit eens op de onderstaande manier kunnen doen?

- Ga via een browser naar www.speedtest.net/apps en download de app voor het device waarop je de speedtest wil uitvoeren.
- Sluit alle programma's af voordat je de snelheidstesten start, vergeet niet een eventuele VPN uit te schakelen.
- De computer of laptop dient bekabeld te zijn aangesloten, een speedtest van een TV of spelcomputer kunnen wij niet gebruiken.
- Voer de speedtest uit. Voor een goed beeld is het het beste om op verschillende doelservers te testen. Onder de grote GA knop kun je een server kiezen. Is de snelheid ver onder wat het zou moeten zijn? Voer dan nogmaals een speedtest uit op hetzelfde device met minimaal vijf minuten tussen de speedtests.
- Maak minimaal twee screenshots, van speedtesten op verschillende doelservers en zorg dat je hele bureaublad zichtbaar is inclusief je verbindingstype (het is belangrijk om te kunnen zien dat er bekabeld getest is).
- Maak een screenshot van het taakbeheer (Task Manager, op Windows) of activiteitenmonitor (Activity Monitor op iOS):
In Windows vind je deze door op CTRL+ALT+DEL te drukken; kies voor meer details als deze niet direct zichtbaar zijn.
In Apple MacOS kan je zoeken op "Activity Monitor" vanuit het Spotlight zoekvenster.
- Maak een screenshot van de IPconfiguratie:
Windows: Via de zoekfunctie onder sneltoets “Windows + R", typ in: ‘’cmd’’ en druk op enter (of zoek naar Opdrachtprompt/Command Prompt in het Startmenu). Typ na het openen in: ipconfig/all en druk op Enter.
Apple MacOS: Via de Finder of het Spotlight zoekvenster de Terminal app openen. Typ in: /sbin/ifconfig en druk op enter. Dit geeft alle verbindingen weer die het device op dat moment heeft.

Wil je mij de screenshots in één keer toesturen en ervoor zorgen dat bovenstaande punten worden gevolgd? Dan ga ik het vervolgens doorzetten naar mijn collega’s en kunnen zij dit tot op de bodem uitzoeken. Merci! 

Hoi @Lisa 

Ik heb het al eens gezegd dat ik tussen 18 uur en...  Avonds laat mijn internet super instabiel is. 

Maar het begint op verschillende tijdstippen. Soms 17:30 maar het kan ook pas om 19:00. 

Ik vind het raar dat jullie niks kunnen vinden avonds. Ik krijg zelf van mijn server een melding dat hij niet altijd online kan.

Ik zal vanavond wel weer bellen als internet het weer niet doet.  

 

 

Hoi @Keizer6699, het contract wordt bij deze per 16 september aanstaande opgezegd. Je hebt een abonnement bij ons tot en met 15 september. Graag ontvangen wij het Zyxel T-54 modem terug op het retouradres, hier ontvang je nog een e-mail met instructie over. Ook krijg je zo een bevestiging toegestuurd van het zojuist opgezegde abonnement.

Ik stuur je per privébericht een viertal Unlimited Internet vouchers toe. Veel succes, hopelijk zien we je ooit nog terug bij T-Mobile voor thuis! 🙋‍♂️

@Jason  @Lisa 

Klopt het dat bevestigingsmail een standaard mail is. Ook omdat ik kostenloos mijn contract kan opzeggen. 

Reputatie 7
Badge +15

Hallo @Nora1960 

Dat is volgens mij wel een standaard mail, die mail over apparatuur retour sturen ontvang je pas op 16 september dus dan stuur je het apparatuur retour.

Reputatie 7

Hi @Keizer6699, dankjewel voor deze snelle aanvulling! Yes, dat is inderdaad bij ons bekend. Ik bedoel echt de exacte tijdstippen, zodat mijn collega’s dit naast de lijnmeting kunnen liggen. Excuses dat ik voor nu niet al de definitieve oplossing met je kon delen. Heel erg bedankt voor jouw medewerking, topper! 

Hi @Keizer6699, helemaal helder - dankjewel! Ik heb gelijk twee nieuwe codes jouw kant op gestuurd in een privébericht. Ik kom er zo snel mogelijk bij jou op terug. 

....vind het wel erg lang duren.... 

Volgens mij blijven jullie mij aan een lijntje houden. 

Wanneer gaan jullie eens zien dat jullie de lijn overboekt hebben? De capaciteit is gewoon te weinig voor in de buurt. Gaat T-Mobile daar nog wat mee doen? 

Hi nora1960,

 

Is het bij jou al opgelost? Ik woon bij het Loo en heb het zelfde probleem. We hebben al een maand last van.(zit ook net een maand bij T-Mobile)   En heb al 6 keer gebeld, maar ze sturen maar geen kpn monteur naar de verdeelkast.

@Lisa 

2022/08/18 18:40:37

2022/08/18 22:44:31

2022/08/19 19:48:19

2022/08/20 21:54:13

2022/08/21 08:59:50

2022/08/21 17:02:12

2022/08/21 21:03:54

Dit zijn de wat verschillende tijden dat mij server geen connectie had met internet.

Misschien kunnen jullie daar iets mee. 

Als je wilt kan ik de hele lijst wel sturen vanaf het begin? Maar dat lijkt mij niet nodig. Zondag ochtend was internet trouwens ook heel slecht.

 

 

Soortgelijk verhaal bij onze glasvezel verbinding in Maastricht. ‘s avonds regelmatig de verbinding weg. Router vervangen voor twee verschillende professionele systemen; Zelfde verhaal. Ergens lijkt de “lijn” vol te lopen op een knooppunt beheerd door T-Mobile of de netbeheerder tijdens het internet-spitsuur. Ik kan ook een trackrecord laten zien van momentjes dat ik “even” geen verbinding had, van seconden tot een minut en dan enkele of heel veel keren in de avond. 

Ik vind het ronduit waardeloos om te lezen de “experts” dit probleem niet kunnen traceren. Het is zonde van iedereen zijn tijd om mensen met gelijksoortige problemen af te schepen met een nieuw modempje. Mijn “professionele” apparatuur logt die down-time ook niet altijd. Het gaat om “momentjes”... Laat die “experts” alsjeblieft direct contact opnemen met de mensen in dit form die ook wat technische achtergrond hebben (zo te zien, zitten die er tussen). Vraag ons wat monitoring tools te installeren of whatever nodig is om zo die bottleneck te traceren en het probleem op te lossen. Lijkt me zeer simpel, logisch en doeltreffend.

Ik meld me bij deze aan om mee te werken aan een oplossing. 

Reputatie 7
Badge +4

Hoi @louisL, leuk dat je zo uitgebreid meedenkt! Ik kan je verzekeren dat onze technische dienst ook uitgebreid naar het core netwerk heeft gekeken, alleen dat het in vrijwel alle gevallen losse connecties zijn die geen relaties tot elkaar hebben. Daarnaast lijkt het elke keer te gaan om een slechte demping op de glasvezellijn.

Hoewel het toevallig is dat er een viertal klanten redelijk tegelijkertijd hierover contact opnemen blijft het vooralsnog verder stil. Daarom verwacht ik dat de issues snel opgelost zijn door op een individueel niveau de demping aan te pakken. 

Bedankt nog voor je inzichten, niet alleen hier maar ook zeker in de andere topics! 😃

Hi nora1960,

 

Is het bij jou al opgelost? Ik woon bij het Loo en heb het zelfde probleem. We hebben al een maand last van.(zit ook net een maand bij T-Mobile)   En heb al 6 keer gebeld, maar ze sturen maar geen kpn monteur naar de verdeelkast.

Het is nog niet opgelost. Er zijn ondertussen 3 monteurs langsgeweest, 1x Guidion en 2x KPN. Netwerk diverse keren doorgemeten, glasvezelkastje vervangen, aansluitingen gepoetst, maar nog steeds hetzelfde probleem. Woensdagavond 17-8 was het weer heel erg. Gebeld naar de klantenservice. Nu wordt mijn Zyxel T-54 modem gemonitored. Mogelijk dat daar een probleem in zit.

De afgelopen weken had ik er minder last van, maar dat kwam misschien vanwege de vakanties. Het lijkt nu weer erger te worden. Soms heb ik er overdag ook last van tijdens het video-vergaderen dat het internet even helemaal wegvalt.

Reputatie 7

Hi @Keizer6699, ik heb jouw situatie uitvoerig met mijn collega van de technische dienst besproken! Zij is echt diep in jouw verbinding gedoken, maar het gekke is dat wij aan onze kant geen wegvallende diensten terugzien. Ik vind het heel rot om dit te melden, maar wij kunnen dit niet verhelpen. Wanneer wij dit doorzetten naar de netwerbeheerder, dan kunnen zij dit ticket niet accepteren omdat ook zij een schone lijn zien. Omdat ik echt wil dat dit wordt opgelost, heb ik gevraagd aan mijn collega of het toch de wifi kan zijn waar het probleem in zit. Zij gaf aan dat dit zou kunnen, maar dat het ook lastig is om dit te fixen als dit de boosdoener blijkt, aangezien het modem al is vervangen. 

Excuses voor deze uitkomst, zelf had ik ook gehoopt op een andere terugkoppeling. Ik wil je juist niet aan het lijntje houden en hier open en eerlijk in zijn. Aangezien ik volkomen begrijp dat het niet wenselijk is dat deze problemen blijven aanhouden, wil ik je in dit geval de optie bieden om kosteloos jouw contract op te zeggen als jij dat wilt. Je hoort namelijk zonder problemen van jouw verbinding gebruik te maken! 

 

 

Reputatie 7

Hi @Nora1960, heel erg bedankt nog dat je dit hier deelt! Ik wil vragen naar de expertise van @TechRacing93 en @Gerrit078: hebben jullie op basis hiervan nog tips/adviezen? 💪

Reputatie 7
Badge +15

@Nora1960 

Zag het even niet 😅

Reputatie 6
Badge

De oorzaak is Server van T-Mobile dns omdat ze Duitse gebruiken dat is bekend bij T-Mobile als je Google't dan zie je het . En ook avond uren capaciteit problemen. Vroeger had Ziggo ook zelfde problemen maar hun Hebben van fouten geleerd na zoveel klachten.t-mobile moet ook van zijn fouten leren anders gaan klanten weg!

Sorry maar is geen T-mobile server die wordt gebruikt bij internet verbindingen (als bijv. speedtest), alleen de DNS server kan van T-mobile zijn (maar die zijn van glasoperator.nl).

Maar die DNS servers hebben echt geen impact op de internet snelheid. Hooguit wat impact (latency/ vertaging) bij het opzetten van een verbinding. T-mobile heeft in het verleden een keer de fout gemaakt on via T-mobile in Duitsland te routeren. Dat gaf inderdaad vertragingen maar dat is snel teruggedraaid.

Blijft de vraag of capaciteits problemen de reden zijn van de problemen die hier zijn gemeld. Zou kunnen: maar is dat dan in de last mile (je eigen glasvezel, de verbinding vanuit de POP of in het core netwerk)? Kan het niet wat dempingsproblemen zijn op de GPON verbinding? Dat moet goed uitgezocht worden (jouw leren van hun fouten). Maar het kan goed zijn dat dit meer een probleem in de technische spullen in het netwerk is. Het is jammer dat de technische analyse bij T-mobile zo stroperig gaat.  Maar ik zie voorlopig geen bewijs voor grote dimensionerings  problemen in het netwerk.

 

Reputatie 7

Hi @Keizer6699, ontzettend bedankt voor de moeite! Ik heb dit lijstje gelijk gedeeld met mijn collega van de technische dienst en heb gevraagd of met dit lijstje het onderzoek op een nieuwe manier aangevlogen kan worden. Zodra ik hier een terugkoppeling op binnen heb gekregen, dan ben je de eerste die het hoort. Heb je daarnaast gisteravond ook problemen ervaren? 

Hoi @Lisa ja... Natuurlijk heb ik gisteren er last van gehad. Er is helemaal niks veranderd.

2022/08/22 19:06:41

2022/08/22 20:07:29

2022/08/22 21:11:07 

Rond deze tijden heb ik zeker weten geen internet gehad. De rest van de avond heb ik ook niks aan internet gehad. Super instabiel. 

Volgens mij verloopt onze voucher die van mij en een voor mijn  vrouw ook vanavond... 

Hoi @Lisa  jammer dat jullie het niet kunnen oplossen. Wel bedankt voor je hulp. 

Dan wil ik zo snel mogelijk opzeggen. Wanneer is dan de datum dat ik helemaal geen internet heb van T-Mobile?  Dan kan ik een nieuwe provider regelen.