Beantwoord

Graag weer een volledige MTR / Traceroute / Sniffing / DPI



Toon eerste reactie

110 reacties

Reputatie 7
Badge +14

Ik voorzie ook geen handhaving door de ACM. Als een consument meer wenst dan een standaard internet aansluiting is het enige wat je kan bereiken dat je zonder afkoopsom binnen je contact termijn mag opzeggen. Dat je een route niet ziet is geen item voor handhaving door ACM. Er is geen wet overtreden

Reputatie 3

Bij mij zijn de traceroutes nog net zo stuk en gefilterd als ze altijd al geweest zijn. Ik woon in WBA gebied (Emmen). T-Mobile heeft blijkbaar alleen voor een aantal regio’s de situatie aangepast, en niet voor iedereen.

De traceroutes doen het hier nu ook weer zoals het hoort. Mijn dank is groot!

Reputatie 7
Badge +5

Bij mij zijn de traceroutes nog net zo stuk en gefilterd als ze altijd al geweest zijn. Ik woon in WBA gebied (Emmen). T-Mobile heeft blijkbaar alleen voor een aantal regio’s de situatie aangepast, en niet voor iedereen.

De traceroutes doen het hier nu ook weer zoals het hoort. Mijn dank is groot!


Bedanken voor iets wat door Tmobile zelf vernaggeld is?

Laat de communicatie van @Brian zich door zijn vakantie op zich wachten?

Wij als gebruikers kunnen ons alleen maar gelukkig prijzen dat de idioterie die Tmobile ingesteld had inmiddels teruggedraaid is. Het is een beetje minder reden om naar een andere provider uit te zien.

Die gemanipuleerde routes zijn knap k…. toch echt nodig voor analyses . Heb niks meer aan tools als mtr etc. alles in 1 hop bereikt. ja ja.

Tijd om verder te gaan kijken naar een andere partij.

 

 

@Gerrit078

Als reden zou je kunnen zien, je hebt een perfect werkend internet .. en daar stopt meestal alle onderzoek van de ACM.

 

In principe behoort de ACM gewoon te handhaven op alle vlakken waarvoor ze als toezichthouder zijn aangesteld. Dat houdt dus niet in, als internet werkt dan stopt onderzoek. Want dan zou men ook geen onderzoek hoeven doen als Spotify, Netflix of welke andere streamingdienst etc. dan ook, gewoon functioneren.

 

 

 

Denk dat 99% van alle klanten van TMT dit topic al snel overslaan, zeker als ze geen issues ondervinden met het opbouwen van hun verbindingen.

 

Het gaat ook niet om 99% van de klanten, de ACM hanteert een aantal klachten per geval. Wat het aantal klachten moet zijn in dit geval ? Joost zal het weten.

 

Ik weet dat je als netwerkbeheerder (prive of beroepsmatig) een punt hebt, maar alles werkt gewoon.

 

Zoals jij het interpreteert zou het inhouden dat er niet hoeft te worden onderzocht en opgetreden wanneer de snelheid van Netflix door een internetprovider zou worden beperkt tot maar een Mbit want .. hé, het werkt. Zo werkt netneutraliteit dus niet.

 

Iemand gooide al het woord ‘Netneutraliteit’ in het topic, maar dit heeft vooral betrekking op het beperken van toegang tot bepaalde websites … maar die zijn gewoon bereikbaar, ook al zien wij de route er naar toe niet.

 

En daar ga jij nu net de mist in, bij netneutraliteit kan en mag dus per definitie al geen onderscheid worden gemaakt zoals jij dit nu dus wel doet over komen. De verordening die de EU heeft opgesteld wordt zelfs nergens gesproken over een expliciete dienst, protocol etc. in tegendeel alle  verkeer moet bij wet en verordening als gelijkwaardig te worden behandeld een mooie quote van artikel 3 in de verordening - waaraan Nederland en dus Nederlandse providers zich dienen te houden;

 

Aanbieders van internettoegangsdiensten behandelen bij het aanbieden van internettoegangsdiensten alle verkeer op gelijke wijze, zonder discriminatie, beperking of interferentie, en ongeacht de verzender en de ontvanger, de inhoud waartoe toegang wordt verleend of die wordt verspreid, de gebruikte of aangeboden toepassingen of diensten, of de gebruikte eindapparatuur.

De eerste alinea belet aanbieders van internettoegangsdiensten niet redelijke verkeersbeheersmaatregelen te treffen. Om als redelijk te worden beschouwd, moeten die maatregelen transparant, niet-discriminerend en evenredig zijn, en mogen zij niet berusten op commerciële overwegingen, maar op objectief verschillende technische kwaliteitsvereisten van specifieke categorieën verkeer berusten. Zulke maatregelen mogen niet inhouden de specifieke inhoud gevolgd, en zij worden niet langer dan nodig aangehouden.

Aanbieders van internettoegangsdiensten treffen geen verkeersbeheersmaatregelen die verder gaan dan de in de tweede alinea bedoelde maatregelen, en gaan met name niet over tot het blokkeren, vertragen, wijzigen, beperken of degraderen van, interfereren met of discrimineren tussen specifieke inhoud, toepassingen of diensten, of specifieke categorieën daarvan, behalve indien - en slechts zolang - dit nodig is om:

a) te voldoen aan de wetgevingshandelingen van de Unie of de nationale wetgeving die in overeenstemming is met het Unierecht, waar de aanbieder van de internettoegangsdiensten onder valt, of aan de met het Unierecht in overeenstemming zijnde maatregelen ter uitvoering van dergelijke wetgevingshandelingen van de Unie of dergelijke nationale wetgeving, met inbegrip van beslissingen van rechters of overheidsinstanties die terzake bevoegd zijn;

b) de integriteit en de veiligheid van het netwerk, van de diensten die via dit netwerk worden aangeboden en van de eindapparatuur van de eindgebruikers te beschermen;

c) nakende netwerkcongestie te voorkomen en de effecten van uitzonderlijke of tijdelijke netwerkcongestie te beperken, op voorwaarde dat gelijkwaardige soorten verkeer gelijk worden behandeld;

 

 

 

Dit kan een topic worden tussen 3 of 4 netwerkbeheerders (prive of beroepsmatig), maar elk ander die er naar kijkt zal zeggen .. “mijn gevraagde webpagina krijg ik gewoon, wat is het probleem?”

 

Je hoeft geen netwerkbeheerder te zijn om even een ping of tracert uit te voeren, in tegendeel zelfs. Mijn zoon (14) gebruikt tracert zo nu en dan eens als er een gameserver niet bereikbaar is of als hij niet in de learningportal kan komen van de onderwijsinstelling waar hij naar school gaat. Het ene moment bleek het een storing bij de cloud-provider waar die onderwijsinstelling is aangesloten maar met enige regelmaat bleek het ook nog wel eens elders te liggen.

Zie…. waarom moet iemand meteen netwerkbeheerder zijn als je een simpele ping of traceroute wilt doen?

Overigens best grappig hoe je dit nu stelt… want…. groot deel van de klanten had gewoon internet toen verkeer over DTAG verliep. Dus wat was nu het probleem? Of zoals eerder gezegd, als Netflix in snelheid wordt beperkt moet jij niet klagen als je niet in 4K kunt kijken door die beperking want het werkt gewoon.

Godzijdank is er wet en regelgeving en is het aan toezichthouders om te bepalen of en zo ja, iets wel of niet toegestaan is.

 

Dus of we binnenkort bij Radar o.i.d. een 30 minuten topic zullen zien over dat we de route niet kunnen volgen??? .. ik heb grote twijfels. Radar’s vraag zal ook zijn .. “Werkt het niet of werkt het slecht om een internetsite waar ook ter wereld te bereiken?”

Goed mijn 2 cent voor nu even .. geef iedereen weinig tot geen hoop in deze, want alles werkt.

Radar komt over het algemeen pas in beeld wanneer consumenten alle mogelijke wegen bewandeld heeft en werkelijk nergens meer aan de bel kan trekken. Eerste stap is over het algemeen;

  • Provider
  • Geschillencommissie en/of toezichthouder(s)

 

Hallo heren @Mdevries @mdanielsnl @DirkTe  ,

Ik heb zojuist vernomen dat het onderzoek wat is uitgezet bij onze IT specialisten is gesloten. De terugkoppeling die ik heb ontvangen hierover, is dat de trace routes aankomen en dat er daardoor geen problemen zijn aan de routering. 

Ik begrijp dat dit niet het antwoord is wat duidelijkheid geeft en wil daarom kijken hoe we het best het probleem kunnen aankaarten. Ik wil jullie daarom vragen om na te gaan hoe de problemen met de trace hops zich manifesteren. Hoe ervaar je het probleem en hoe zie je dit terug? Op die manier kunnen we het concreter maken voor onze specialisten en werken naar een oplossing voor jullie. Ik hoor het graag! 

 

hahaha. die is goed. de traceroutes die komen aan dus er is niks aan de hand. Komt het probleem:

Het woord “traceroute” is om de route te tracen. En de route is door aanpassingen niet meer te tracen. Dus ja de traceroute komt aan, maar tracet niet meer.  ;-)

Dus je kan beter zeggen, als de andere kant icmp toelaat dan werk Ping nog en komt aan. Maar een traceoute laat geen route meer zien= STUK. 

 

Een traceroute “komt niet aan”  en als je het dan toch zo slecht wil verwoorden. Dan spreken we dus overt een traceroute die op zijn route de tussenliggende punten niet meer aankomt en zo die niet laat zien. Dus in deze lijn. “nee hij komt niet meer aan”, te slecht dit….

 

Sinds kort is Nieuw Zeeland voor mij in een hop bereikbaar. ;-) ben benieuwd hoe ik daar technisch in een hop kom.

 

Maar het technische antwoord zegt genoeg. de vertaling is “we willen hier niet over communiceren”. Dat had alles wel duidelijker gemaakt.

 

Niks te klagen hoor. prijs is goedkoop, verbinding is goed. (in mijn geval) maar verder blijven dit vreemde dingen. En als netwerkbeheerder zie ik graag hoe de routes vanaf thuis naar de door mij beheerde netwerken lopen. 

 

Maja Ziggo ook lekker bezig met hun DS-lite implementaties, zo loopt er bij elke provider wel wat…. 

 

 

 

 

 

 

Die gemanipuleerde routes zijn knap k…. toch echt nodig voor analyses . Heb niks meer aan tools als mtr etc. alles in 1 hop bereikt. ja ja.

Tijd om verder te gaan kijken naar een andere partij.

  

Wat let je om een e-mail te sturen en je probleem inclusief screenshots kenbaar te maken? De community is er voor en door iedereen maar niet bedoeld voor dit soort zaken - blijkt achteraf.

Zelf heb ik gisteren weer contact gehad met T-Mobile, waarna vanuit de backoffice is gecommuniceerd dat webcare hen nimmer een ticket gestuurd heeft en deze mogelijk rechtstreeks bij IT schijnt te zijn ingeschoten. Dat soort tickets zijn vaak “storingsmeldingen” die op een andere wijze en prioriteit worden opgepakt dan wanneer dit via de 1e en 2e lijn backoffice gaat. Storingsmelding is, dienst {abc} werkt of dienst {abc} werkt niet. Werkt het? “No issues, ticket closed!". In principe had de geen (webcare) die het ticket had ingeschoten, dit op voorhand moeten weten!

Blijkbaar wordt er intern ook niet echt (veel) waarde gehecht aan de community aangezien er wel vaker issues blijven liggen die - wanneer de juiste weg zou zijn bewandeld - allang opgelost hadden kunnen zijn. Tussen neus en lippen door werd mij ook verteld dat; “de community is ooit in gebruik genomen om een enorme druk op de klantenservice te beperken/voorkomen omdat mensen onder elkaar vaak een voor hun passende oplossing kunnen vinden”. Of te wel, interpreteer het op deze wijze: Het is een stuk goedkoper als mensen elkaar onderling helpen dan extra mankracht in te zetten op de klantenservice. Advies hierin was dan dus ook om bij dit soort zaken “nooit” het forum te gebruiken maar gewoon een e-mail te sturen.

 

Maar feit blijft, als niemand verder een e-mail stuurt naar de klantenservice (zodat ze dit kunnen doorsturen naar de BO), dan kan het probleem nog wel enige tijd blijven liggen. Zoals men in deze thread tenslotte ziet, zit T-Mobile er nou niet echt serieus bovenop.

Als Boris de t-mobile moderator meld :

“Dank jullie wel voor het aangeven van de situatie! Ik ga dit graag voor jullie oppakken”

en

“Ik heb onze experts gevraagd om dit issue te bekijken en een onderzoek uit te sturen”

 

Dan lijkt het me niet slim het nogmaals te gaan melden. toch ?

1 iemand (boris de t-mobile moderator) heeft het op zich genomen dit aan te melden voor initieel een 3 tal personen (en wat zich daar nog bijvoegt). 

 

Er word nu gesproken dat de klantenservice “van niks” weet. de 2 quotes kunnen dus de prullenbak in ?

 

Maar ik zal er eens een mooie mail van maken.

 

UPDATE: klantenservice is niet te mailen (dus benieuwd naar het adres) en rondjes in de bot draaien is nou ook niet wat ik wil.

 

 

 

 

 

Als Boris de t-mobile moderator meld :

“Dank jullie wel voor het aangeven van de situatie! Ik ga dit graag voor jullie oppakken”

en

“Ik heb onze experts gevraagd om dit issue te bekijken en een onderzoek uit te sturen”

 

En daarop heeft Boris dan dus ook een reactie gekregen en gegeven. Uit één van de berichten blijkt ook dat dit rechtstreeks aan IT kenbaar is gemaakt waar de BO (lees; niet de klantenservice dus), blijkbaar niet van op de hoogte was of is (gebracht).

Het is dus eerder vreemd dat de BO het tegenovergestelde zegt en zelfs bij weer een aantal achterliggende afdelingen - alwaar men contact mee gehad heeft - ook niets bekend is en er vanuit geen enkele TMT staff member sindsdien geen enkele berichtgeving meer is geweest.

Reputatie 3

@Gerrit078 

Vind je rfc-1918 ranges netjes in een traceroute die over het internet gaat? ;-)

Reageer