Internet bevriest/hikt

  • 12 January 2024
  • 44 reacties
  • 306 Bekeken

Hi,

Al sinds een half jaar hikt bevriest het internet hier in huis op onregelmatige tijden.Ik werk vanuit huis en mijn zoom calls bevriezen afentoe. Na enkele seconden is het weer terug, en maakt de VPN opieuw contact en ik zie dat de whatsapp ook weer verbindt.

Het is zowel met bekabeld internet (alle kabels hiervoor ge-upgrade naar Cat 6e) als wel WiFi en voor zowel laptops als mobiels (zoom of internetradio is het meest merkbaar). Ik heb ook het internet abonnnement aangepast van 400Mb naar 1000MB (glasvezel) om te zien of dat het verschil maakt, maar ook niet. Speedtesten laten mooie cijfers zijn (dicht bij 1000MB) maar lukt niet tijdens een hick-up (1x de mazzel gehad om net op dat moment te speedtesten).

Alles origineel Tele2/Odido Zyxel spul en geinstalleerd door Tele2 monteur. Het doet het allemaal goed, maar afentoe eventjes niet. De fout krijg ik nog niet gereproduceerd (ik weet niet wat de oorzaak is)

Wat kan ik er aan doen om er achter te komen waar het aan ligt?

 

Alvast dank voor input.

Teresa van Odido 3 maanden geleden

Welkom op onze Community! @Lago di Garda 

Goed dat je dit aankaart, ik help je graag bij het vinden van een werkende oplossing! Wil je het modem op de volgende wijze een herstart geven? 

  1. Haal het modem en de Mediaconverter/ONT (het kleine witte of zwarte kastje in de meterkast) van de stroom.
  2. Wacht minimaal 10 seconden. Sluit daarna de Mediaconverter/ONT weer aan op de stroom en laat deze 30 seconden opstarten. Sluit daarna het modem weer aan op de stroom.
  3. Wacht tot alles volledig is opgestart.
  4. Controleer of de diensten weer werken.

Ik wil je vragen om daarna, voor de komende drie dagen, de datum en het tijdstip van de wegval te noteren. Geef je mij een seintje wanneer je zo ver bent? Dan ga ik gelijk gericht op zoek naar de juiste oplossing! 

Bekijk origineel

44 reacties

Reputatie 6
Badge +2

Welkom op onze Community! @Lago di Garda 

Goed dat je dit aankaart, ik help je graag bij het vinden van een werkende oplossing! Wil je het modem op de volgende wijze een herstart geven? 

  1. Haal het modem en de Mediaconverter/ONT (het kleine witte of zwarte kastje in de meterkast) van de stroom.
  2. Wacht minimaal 10 seconden. Sluit daarna de Mediaconverter/ONT weer aan op de stroom en laat deze 30 seconden opstarten. Sluit daarna het modem weer aan op de stroom.
  3. Wacht tot alles volledig is opgestart.
  4. Controleer of de diensten weer werken.

Ik wil je vragen om daarna, voor de komende drie dagen, de datum en het tijdstip van de wegval te noteren. Geef je mij een seintje wanneer je zo ver bent? Dan ga ik gelijk gericht op zoek naar de juiste oplossing! 

Hi Teresa,

Dank voor je reactie. De koude restart is gedaan. (ik was ff druk met niet computerzaken, excuses voor vertraging op het antwoord).

Het is een klacht die lastig te reproduceren is. Dus wat ik nu heb gedaan is met in Windows Powershell een script laten draaien:

[begin script]

    $hostToPing = 'odido.nl'

    $logPath = "C:\Users\Reemer\Desktop\pinlog.txt"

    $alwaysTrue = 1

 

 

while($alwaysTrue -eq "1")

{

 

        # refresh the timestamp before each ping attempt

        $theTime = Get-Date -format g

 

        # refresh the ping variable

        $result = ping $hostToPing -n 1

 

                if ($result -like '*reply*')

                {

                    Write-Output "$theTime - pass - connection to $hostToPing is up" | Out-File $logPath -append

                }

                else

                {

                    Write-Output "$theTime - fail - connection to $hostToPing is down" | Out-File $logPath -append

                }

 

        Sleep 1

        echo ' '

 

}

[einde script: alles incluis de { en } copy pasten in powershell en maak een pinlog.txt aan en kopier het juiste pad en het zou moeten werken]

NB dit heb ik nu ge-anonimiseerd (opdat anderen het ook kunnen gebruiken en daaruit krijg ik onder andere deze lijnen:

 

1/18/2024 10:30 AM - pass - connection to odido.nl is up
1/18/2024 10:30 AM - pass - connection to odido.nl is up
1/18/2024 10:30 AM - fail - connection to odido.nl is down
1/18/2024 10:30 AM - pass - connection to odido.nl is up
1/18/2024 10:30 AM - pass - connection to odido.nl is up

Dus op die manier kan ik nu bijhouden hoe vaak en wanneer het hikt/down is.

Als ik dit eventjes heb gedraaid: waar kan ik dan die ping log uploaden?

Of zie je liever een ander IP-adres gelogged?

Of heb je een beter script (met meer details?

Ik hoor graag van je

 

 

 

 

 

Reputatie 7
Badge +9

Hey @Lago di Garda, bedankt voor je script.

Ik heb je netwerk onderzocht en het eerste wat mij opvalt is dat de wifipunten voor een verstoring zorgen. Dat is niet gek omdat je de verkeerde wifipunten hebt, namelijk de WAP. Deze werken niet goed met de T-54/56. Ik heb je daarom meteen de juiste wifipunten opgestuurd. Je ontvangt zodadelijk een e-mail hierover, daar staat ook in hoe je de huidige wifipunten kunt retourneren. Als je de nieuwe wifipunten getest hebt, kan je dan een terugkoppeling geven of dit het opgelost heeft of niet? Alvast bedankt! 

Hi Tommie, dank hiervoor. Wel bijzonder want deze Wifi punten kwamen in de Tele2 doos met de router.

NB ik heb mijn 2 extra wifi punten bekabeld, waarvan 1 doorgelust naar mijn werkplek, dat kan straks ook nog?

 

Uiteraard zal ik een zelfde meting doen en reageren.

Hi Tommie (of collega),

Inmiddels de nieuwe wifipunten geïnstalleerd en het hikt nu nog afentoe (nu ook in MS Teams). Ik heb het log script weer aangezet. Ik kom hier nog op terug.

Verder heb ik geen QR code gezien/ontvangen om de “oude wifipunten” terug te kunnen sturen. Ze liggen klaar in de doos.

 

Reputatie 7
Badge +9

Houd me op de hoogte @Lago di Garda! Het retourlabel kun je vinden in Mijn Odido → Meer → Bestellingen → Klik op de bestelling; Wifipunt(en|) vervangen. Daar kun je het retourlabel downloaden. 

Hi Tommie, waar kan ik  het txt logbestand naar toesturen? Of is er iets anders dat ik nog kan doen om het hikken te voorkomen?

En bedankt voor de uitleg. Ik zal de doos met oude wifipunten zsm retourneren. 

Reputatie 7
Badge +8

Hi @Lago di Garda Super dat het is gelukt en dat je de oude wifipunten gaat retourneren! Lukt het om het logbestand hier als screenshot te delen? Mocht dit niet lukken, dan kun je het bestand ook via Wetransfer sturen en het linkje hier met ons delen. 

Scrfeenshot uit txt bestand gegeneerd door bovenstaand script.
 

 

Helpt dit?

Reputatie 7
Badge +9

Zou je eens een pingtest willen uitvoeren @Lago di Garda? Dan krijg ik wat meer inzicht!

Pingtest

De computer of laptop dient bekabeld aangesloten te zijn op het modem, een speedtest van een tv of spelcomputer kunnen wij niet gebruiken.

Zorg ervoor dat alleen de computer of laptop aangesloten is op het modem. Koppel alle andere apparaten los.

  • Specificaties van het gebruikte modem/router tijdens de problemen en uitvoeren van de test.
  • Speelt het probleem de hele dag door of alleen op bepaalde momenten van de dag
  • Is het apparaat (de betreffende client) aangesloten op de 2.5 Gbit/s Lan poort of een 1 Gbit/s Lan poort 
  • Deel de resultaten van een ping test naar 8.8.8.8, alleen een screenshot van de Ping statistics is genoeg.
    • Ping 8.8.8.8
      • Windows command prompt; ping -n 1000 8.8.8.8
      • Linux/Mac terminal; ping -c 1000 8.8.8.8

 

  • Deel de resultaten van een ping naar de first hop, dit is het tweede adres wat je ziet in een traceroute. Alleen een screenshot van de Ping statistics is genoeg.
    • Vind de first hop (de tweede regel, geel omlijnd op de screenshot)
      • Start een traceroute naar 8.8.8.8
        • Windows command prompt; tracert 8.8.8.8
        • Linux/max terminal; traceroute 8.8.8.8

 

 

    • Ping het gevonden IP-adres
      • Windows command prompt; ping -n 1000 IP-adres
      • Linux/Mac terminal; ping -n 1000 IP-adres

 

  1. De volgorde vanuit hier richting fiber Asus Windows Laptop => Cat5 kabel (6 meter) => Zyxel versterker (net opgestuurd door aangeleverd door ODIDO) =>  CAT6e kabel (15 meter) => Zyxel router (geleverd door ODIDO)
  2. Probleem speelt hele dag door. Met name merkbaar tijdens zoom/teams/webex calls (allen evenveel hickups. Ik kan geen 30 minuten call hebben zonder een freeze of geluidsonderbreking van enkele seconden ergens in die call. Meestal gebeurt het meerdere keren per call.)
  3. Versterker heeft alleen maar 2.5GB poorten. Router weet ik zo niet.
  4. Ping resultaat van statistics:

 

 

 

volgende 2 posts bevatten de ping first hop en details

 

5 Ping resultaat first hop:

 Ping resultaat ping test -n 1000 85.145.192.1

Opmerkelijk in de 3 packages lost: er zat tussen in nog een geslaagde poging.

 

Reputatie 7
Badge +9

Hey @Lago di Garda, ik heb besloten om je een T-56 op te sturen. Zou je als je het modem geïnstalleerd hebt na 24 uur de test opnieuw willen uitvoeren? Alvast bedankt! 

Zal ik doen, al ben ik komende week niet thuis (ontvang modem vandaag dus geen probleem). Dus de test wordt waarschijnlijk pas in de periode 29feb-2Mrt.

Reputatie 7
Badge +9

Top, ik zie de testen vanzelf verschijnen @Lago di Garda

 

 

 

The failed pings van gistermiddag.
29-2-2024 15:08 - fail - connection to odido.nl is down
29-2-2024 15:08 - pass - connection to odido.nl is up
29-2-2024 15:10 - pass - connection to odido.nl is up
29-2-2024 15:10 - fail - connection to odido.nl is down
29-2-2024 15:10 - fail - connection to odido.nl is down
29-2-2024 15:10 - fail - connection to odido.nl is down
29-2-2024 15:10 - fail - connection to odido.nl is down
29-2-2024 15:10 - pass - connection to odido.nl is up
29-2-2024 15:22 - pass - connection to odido.nl is up
29-2-2024 15:22 - fail - connection to odido.nl is down
29-2-2024 15:22 - fail - connection to odido.nl is down
29-2-2024 15:22 - fail - connection to odido.nl is down
29-2-2024 15:22 - pass - connection to odido.nl is up
29-2-2024 15:26 - pass - connection to odido.nl is up
29-2-2024 15:26 - fail - connection to odido.nl is down
29-2-2024 15:26 - fail - connection to odido.nl is down
29-2-2024 15:26 - fail - connection to odido.nl is down
29-2-2024 15:26 - pass - connection to odido.nl is up
29-2-2024 15:39 - pass - connection to odido.nl is up
29-2-2024 15:39 - fail - connection to odido.nl is down
29-2-2024 15:39 - fail - connection to odido.nl is down
29-2-2024 15:40 - fail - connection to odido.nl is down
29-2-2024 15:40 - pass - connection to odido.nl is up
29-2-2024 15:41 - pass - connection to odido.nl is up
29-2-2024 15:41 - fail - connection to odido.nl is down
29-2-2024 15:41 - fail - connection to odido.nl is down
29-2-2024 15:41 - fail - connection to odido.nl is down
29-2-2024 15:41 - fail - connection to odido.nl is down
29-2-2024 15:41 - pass - connection to odido.nl is up
29-2-2024 16:21 - pass - connection to odido.nl is up
29-2-2024 16:21 - fail - connection to odido.nl is down
29-2-2024 16:21 - fail - connection to odido.nl is down
29-2-2024 16:21 - fail - connection to odido.nl is down
29-2-2024 16:21 - pass - connection to odido.nl is up
 

Heeft het zin om dit langere tijd te draaien? Ik zie obv hiervan nog geen patroon.

In regel 4 en 5 van Tracert gebeuren ook rare dingen (of zie ik dat verkeerd?) (probeer mee te denken ;-)  )

Reageer