[Opgelost] 11-11-2022 Mogelijk 's avonds traag bekabeld Internet

  • 11 November 2022
  • 66 reacties
  • 1605 Bekeken


Toon eerste reactie

66 reacties

Reputatie 7
Badge +4

Hoi @Zelf, sorry dat ik hier niet meer op terug ben gekomen! Het onderzoek met KPN heeft enige tijd gelopen en zowel voor als na een aantal aanpassingen meten zij een erg goede demping en een stabiele verbinding. Zou je op een moment dat de verbinding afknijpt een snelheidstest kunnen maken en die delen in dit topic? Hiermee kunnen we gerichter aan de slag want het lijkt alsof de speld diep in de hooiberg zit. Het helpt ons het meest om de volgende gegevens te ontvangen:

- Ga via een browser naar www.speedtest.net/apps en download de app voor het device waarop je de speedtest wil uitvoeren
- Sluit alle programma's af voordat je de snelheidstesten start, vergeet niet een eventuele VPN uit te schakelen
- De computer of laptop dient bekabeld te zijn aangesloten, een speedtest van een TV of spelcomputer kunnen wij niet gebruiken
- Voer de speedtest uit. Voor een goed beeld is het het beste om op verschillende doelservers te testen. Onder de grote GA knop kun je een server kiezen. Is de snelheid ver onder wat het zou moeten zijn? Voer dan nogmaals een speedtest uit op hetzelfde device met minimaal vijf minuten tussen de speedtests.
- Maak minimaal twee screenshots, van speedtesten op verschillende doelservers en zorg dat je hele bureaublad zichtbaar is inclusief je verbindingstype (het is belangrijk om te kunnen zien dat er bekabeld getest is)
- Maak een screenshot van het taakbeheer (Task Manager, op Windows) of activiteitenmonitor (Activity Monitor op iOS):
In Windows vind je deze door op CTRL+ALT+DEL te drukken; kies voor meer details als deze niet direct zichtbaar zijn
In Apple MacOS kan je zoeken op "Activity Monitor" vanuit het Spotlight zoekvenster
- Maak een screenshot van de IPconfiguratie:
Windows: Via de zoekfunctie onder sneltoets “Windows + R", typ in: ‘’cmd’’ en druk op enter (of zoek naar Opdrachtprompt/Command Prompt in het Startmenu). Typ na het openen in: ipconfig/all en druk op Enter
Apple MacOS: Via de Finder of het Spotlight zoekvenster de Terminal app openen. Typ in: /sbin/ifconfig en druk op enter. Dit geeft alle verbindingen weer die het device op dat moment heeft.

Hiermee kunnen we ook gerichter andere opties gaan verkennen, dit moet voor je rechtgezet worden!

@Cal Nog nieuws?

Reputatie 7

Hi @Zelf, ik wil je graag laten weten dat we nog in afwachting zijn van een reactie! Op dit moment geniet @Cal al van zijn weekend, dus ik heb zojuist gekeken of er al een update beschikbaar is die ik met je kan delen. Jammer genoeg dienen we nog af te wachten op een terugkoppeling. Zodra er een update volgt, dan laten we dat meteen aan je weten. 

Reputatie 7
Badge +4

Graag gedaan hoor @Zelf! Heel graag had ik je de oplossing gegeven, alleen zie ik dat we er in samenspraak met KPN NetwerkNL nog niet uitgekomen zijn vanmiddag. Ik heb er goede hoop in dat dit niet lang meer zal duren. Ik zorg dat je hiervan op de hoogte blijft, dit wil ik voor je rechtzetten!

@Cal, dank voor je update. Benieuwd naar je volgende bericht :)

Reputatie 7
Badge +4

Hi @Zelf, een kleine tussentijdse update: we zijn nog erg druk in overleg met KPN de netwerkbeheerder KPN NetwerkNL. De komende uren heb ik het persoonlijk erg druk met nevenwerkzaamheden. Mocht het mij vanmiddag niet meer lukken dan kom ik hier sowieso vanavond nog op terug. Ik zet er druk achter om de beperkende factor te vinden!

Reputatie 7
Badge +4

Hoi @Zelf, fijn dat je aan de bel trekt en sorry voor de in passe waar je momenteel in verkeerd! Ik heb de afgelopen paar uur aan een aantal touwtjes binnen de organisatie voor je getrokken. Hoewel ik nu nog niet echt bruikbare informatie heb verwacht ik je morgen meer te kunnen vertellen. Ik houd je op de hoogte van de ontwikkelingen morgen en ik hoop je snel een uitweg te bieden, hier ga ik voor je achteraan!

@Cal Heb je nog een update voor me?

Reputatie 7
Badge +16

Hoi @Zelf, ik vermoed dat er een bepaald onderzoek gaande is waar ik geen inzage in hebt, mijn excuses! Mijn collega Cal is nu gevraagd om dit verder met jou op te pakken zodat je deskundige hulp verleend krijgt; ik kan me best voorstellen dat het anders een soort kastje/muurverhaal wordt en daar word je niet bepaald mee geholpen.

@Jason 5 Decenber is er géén monteur langs geweest. Rond 20 november is er een monteur langs geweest. Vervolgens constateert je collega @Cal dat er nog steeds “demping” op de lijn zit en vraagt mij het orginele modem te plaatsen tbv een onderzoek van KPN. 

Ik begrijp je bericht niet. Ik heb al maanden internet van jullie en wil gewoon graag weten wat de status is van het onderzoek. De bedoeling is dat onze internetverbinding ‘s avonds stabiel wordt en dat ik weer mijn eigen modem kan plaatsen zodat ik o.a. mijn VPN verbinding weer kan gaan gebruiken. 
 

We waren inmiddels tot de conclusie gekomen dat er nogsteeds “demping” op de lijn zit, kunnen we het verhaal daar gewoon oppakken? 

Reputatie 7
Badge +16

Hoi @Zelf, op 5 december is Guidion langs geweest om de verbindingsproblemen te herstellen, hierbij is het modem getest en geïnstalleerd en staat in de rapportage dat jij zelf een eigen modem zou installeren. Hiermee is de ingangsdatum van T-Mobile voor thuis gestart. Technisch gezien is met die rapportage namelijk het incident verholpen en is de activatiedatum bereikt. Hierdoor ontvang jij een e-mail waarin dit gemeld staat.

@Cal @Jason,

  • Ik heb een email gekregen met: “Vanaf 05-12-2022 (officiële ingangsdatum) heb je T-Mobile Thuis.” Wat moet ik hier mee? Ik heb niks aangevraagd.
  • Verder heb ik een email gekregen: “Handleiding bij snelheidsproblemen” met standaardiseerde instructies en vervolgens een verwijzing naar “klantenservice@t-mobilethuis.nlKan ik nu weer helemaal opnieuw beginnen?
Reputatie 7
Badge +16

@Zelf Ik heb nog geen PM van je ontvangen, maar no worries: ik stuur je een PM met vouchercode toe! 😉

@Jason Dank voor je reactie. We hebben hier allebij een T-Mobile abonement. Zou fijn zijn als we een hotspot kunnen opzetten als het nodig is. Ik stuur je via een PM onze nummers. :)

Reputatie 7
Badge +16

Hoi @Zelf, ik heb meteen voor je gekeken in het ticket en er is nog geen update. Over het algemeen is de gemiddelde verwerkingstijd drie tot vijf werkdagen. Dit betekent dat jouw case uiterlijk woensdag in behandeling genomen wordt en dat jij tegen die tijd een oplossing kunt verwachten. 

Maak jij toevallig gebruik van een T-Mobile, Ben of Tele2 simkaart (prepaid of abonnement)? Zo ja, dan kan ik je ter overbrugging een voucher voor Unlimited Internet aanbieden. Dan kun je in ieder geval gedurende de komende zeven dagen onbeperkt online blijven via mobiele hotspot op pc en laptop. Ook hoef je deze bundel niet aan te vullen, dus je bent niet gelimiteerd tot slechts een aantal GB per dag.

Laat me alsjeblieft weten of ik dit in orde kan maken voor je, dan stuur ik je zo snel mogelijk een vouchercode toe!

 

@Cal, @Lisa, heeft “de technische dienst” het probleem al gevonden?

Reputatie 7

Hi @Zelf, dankjewel voor de aanvulling! Dat kan ik me helemaal voorstellen. We gaan er dan ook alles aan doen om dit voor jou te fixen. Excuses voor het ongemak! 🍀

@Lisa Wisselen van router maakt nog streeds geen verschil. Hoop dat de netwerkbeheerder het probleem snel kan opsporen en oplossen. Anders moet ik terug naar ADSL of kabel. Dit is geen doen zo ‘s avonds.

Reputatie 7

Hi @Zelf, helemaal top dat je deze handeling hebt verricht - merci voor jouw medewerking! Merk je met het Zyxel ook een (positief) verschil? We komen er zo snel mogelijk bij jou op terug als we een update hebben doorgekregen van het onderzoek. 

@Cal Blij me je voorgenomen acties! Het Zyxel modem hangt nu in de XGSPON NTU van KPN.

Reputatie 7
Badge +4

​​Hoi @Zelf, goed dat je dit kan terugkoppelen, hier wil ik voor je op doorpakken! Eén van de logische stappen is inderdaad dat de Guidion monteur de vezel schoonmaakt met een zogenaamde 'lichtpen.’ Het dempingsniveau zou hier een inderdaad beter van moeten worden, maar door de tijdelijke aard vermoed ik dat we toch moeten gaan zoeken in het glasvezelnetwerk. Ik heb namelijk de huidige situatie doorgemeten en ook nu zie ik dat de demping nog te hoog ligt.

Daarom ga ik een onderzoek voor je laten openen bij onze én de technische dienst van de netwerkbeheerder KPN NetwerkNL. Omdat het glasvezel al is nagekeken moet hier hoogstwaarschijnlijk gemonitord worden voordat we de oorzaak vinden. Daarom verwacht ik dat we je begin volgende week meer kunnen vertellen.

Ik ga alle bevindingen bundelen en een uitgebreid verslag voor je doorzetten. Ik ga hier druk op zetten in de hoop om snel een doorbraak voor je te forceren!

Edit: Terwijl ik het onderzoek voor je aan het openen ben zie ik dat de Guidion monteur aanraadt om het Zyxel modem aan te sluiten in plaats van je eigen modem. Zou je kunnen uittesten of dit verschil maakt? Ik ben benieuwd!

Edit 2: Zou je het Zyxel modem ook gedurende het onderzoek aangesloten kunnen houden? Als ik het onderzoek doorzet naar de netwerkbeheerder zullen zij namelijk gaan klagen dat er een ander modem is aangesloten dan waarvoor de verbinding bedoeld is. Geef het gerust aan zodra het is gelukt, dan kan ik het onderzoek alsnog voor je doorzetten.

@Cal Vanochtend is er een monteur langs geweest. Hij heeft de glasvezeluitgang “gepoetst” met een soort pen. Vervolgens heeft hij contact gezocht met een “centrale” via een service-monteur hulpnummer van KPN? Er werd aan de andere kant van de lijn gezegd dat “het dempingsniveau goed was”.

@Cal Ik moet deze avond helaas weer constateren dat mijn verbinding nog steeds regelmatig wegvalt en weer hersteld tijdens “nationaal-Netflix-tijd”. 10 keer in de laatste 45 minuten (het is nu 21:27) waarvan 3 keer duidelijk merkbaar.

@Cal Gelukkig kan ik nog steeds overstappen op mijn smartphone hotspot om normaal te kunnen werken… maar het probleem is dus nog niet opgelost. Misschien was de diagnose “goed” in de ochtend niet “goed genoeg” in de avond? Graag je hulp...

Reputatie 6
Badge

Ben wat verder; kabel rechtstreeks uit Zyxel naar iMac geeft wel 1000Mbps. Dus moet het in de switch zitten. Wel raar, want die kan gewoon 10/100/1000 Mbps aan…….Ik ga proberen via support van TP Link verder te komen…….

Is de switch managed? In dat geval kun je in de interface van de swithc kijken wat die aan snelheid ziet op de interface naar de Zyxel en die naar de iMac. Anders zijn er waarschijnlijk lampjes die laten zien wat de snelheid per interface is. Waarschijnlijk is het een van de kabels die gaar is.

 

Reputatie 2

Ben wat verder; kabel rechtstreeks uit Zyxel naar iMac geeft wel 1000Mbps. Dus moet het in de switch zitten. Wel raar, want die kan gewoon 10/100/1000 Mbps aan…….Ik ga proberen via support van TP Link verder te komen…….

Reputatie 6
Badge

Graag gedaan @Zelf, ik hoop en verwacht dat je snel weer als vanouds kan genieten! 😃

 

Hoi @HarryK, goed dat je hebt achterhaalt dat je PC nu op 100 MBit/s staat ingesteld, hiermee is het duidelijk wat er aangepakt moet worden! Het beste kan ik je adviseren om eerst aan de hand van het model van je PC op te zoeken of je PC ook meer dan 100 MBit/s aankan. Dit kan je vinden onder de technische specificaties die voor elk model online beschikbaar zijn.

Mocht je PC ook meer aankunnen dan 100 MBit/s, dan vind je een vrij snelle uitleg voor het aanpassen van de linksnelheid en duplex op de website van tp-link: how to change the speed & duplex on the computer. Mocht dit niet helpen dan raad ik je aan om ook na te kijken of de internetkabel die je hebt minimaal Cat5e is. Oudere internetkabels kunnen namelijk vaak maximaal 100 MBit/s aan.

Ik ben benieuwd wat de beperkende factor blijkt te zijn!

Allereerst: ik heb geen pc, maar een iMac computer, dus qua settings heel anders.

Dan heb ik inmiddels 3 andere kabels (cat 5e) geprobeerd, maar geen verbetering.

Ook in de settings diverse veranderingen doorgevoerd, maar telkens met resultaat dat de verbinding verbreekt…….

heb je alle kabels tussen de Zyxel en de Velop en switch vervangen? Ieder van die verbindingen kan slecht zijn en een fallback naar 100Mb veroorzaken.  Het beste is de iMac direct aan de Zyxel te testen, en als dat goed werkt de iMac aan het volgende apparaat aan te sluiten en opnieuw te testen. Die iMac  kan echt wel 1Gb aan. Gewoon even een gestructureerd zoeken waar de problemen optreden. Ik vemoed tussen de iMac en de switch (ik neem aan dat de iMac daar aansgesloten is?)

Heb je al eens getest me Wifi? Normaal niet aanbevolen omdat Widi ook snelheid kost, maar ik vermoed dat Wifi al meer snelheid biedt...

Reageer