[Opgelost] 11-11-2022 Mogelijk 's avonds traag bekabeld Internet

  • 11 November 2022
  • 66 reacties
  • 1596 Bekeken

Reputatie 7
Badge +4

13:00 - Hi allen,

Het viel mij op dat er een aantal meldingen zijn over traag bekabeld Internet specifiek in de avonduren voor één van de netwerkbeheerders waar wij mee samenwerken. Hiervoor heb ik inmiddels navraag uitgezet met de meldingen die ik tot nu toe heb ontvangen en ik zal hierover updates posten in dit topic.

Mocht je zelf ook problemen ervaren met traag bekabeld Internet specifiek in de avonduren, dan wil ik je graag vragen om een reactie te posten in dit topic zodat ik jouw dossier mee kan nemen in de uitgezette navraag.

Ik ga mijn uiterste best doen om snel meer duidelijkheid te krijgen!

14:30 Update - Hoewel het dezelfde netwerkbeheerder betreft zijn de meldingen die ik tot nu toe heb ontvangen allemaal aangesloten op aparte servers. Hierdoor achten wij de kans zeer klein dat dit een algemeen probleem kan zijn. Ik pak de meldingen die tot nu toe bij mij bekend zijn in de eigen topics op.


66 reacties

Reputatie 3

Ik gebruik alleen T-Mobile ont en modem 

Reputatie 7
Badge +9

Hoi @E.Uyar, ik ben gelijk voor je gaan kijken en heb een lijnmeting uitgevoerd. Hierop is te zien dat je een Archer hebt aangesloten. Zou je de verbinding kunnen testen zonder dat je deze hebt aangesloten? Ik kan namelijk geen stabiele verbinding garanderen met eigen apparatuur.

 

@GS1905GS, er is al antwoord gegeven op je eigen topic! Graag ontvang ik daar alle speedtesten zodat we het kunnen onderzoeken.

 

Reputatie 3

Wordt het gecheckt waar het  aan ligt

Reputatie 3

Ik heb overdag 700mb uploadsnelheid en avond uren 400mb heb nog nooit kunnen boven 900mb behalen . Downloaden geen probleem. Ik wordt gevraagd dat ik aantal testen moet doen en opsturen.als het aan mij kant ligt dan kon ik niet downloaden 900 behalen . Test aub jullie eigen netwerk ook een keer

Ik heb een abonnement 100MB download en 30MB upload. Overdag is het internet stabiel, maar elke avond is het al wekenlang de uploadsnelheid onder de 5MB. Ik ben het zat. Graag dit zo snel mogelijk oplossen!

Reputatie 2

Ik heb dit zelfde probleem, alleen op een later tijdstip.
Situatie hier is steeds het zelfde qua hoe mijn netwerk is, en gebruik er van.

Meestal met 23:30 uur is het raak.
Dan word het moeilijk, soms even internet, dan weer niet, men met 00.00 uur is er niks meer mogelijk bijna.

Het is nu 00:53 uur en ben overgestapt naar 4G via hotspot op de mobiel.

Dit is bijna elke avond / nacht zo.

In het dorp Aalten, geen idee wie de netbeheerder is, destijds door Glashart aangelegd.

Reputatie 6
Badge

@louisL, heeft “traceroute” functies om elke 120 seconde opnieuw te meten en de resultaten ergens weg te schrijven? Ik kan t niet vinden.

Ik wil graag data verzamelen waarmee ik meetresultaten over tijd kan plotten.

Heb ik het goed begrepen dat je een Mac ter bechikking hebt?

Probeer dan het volgende script:

#!/bin/sh
while : 
do
    traceroute 8.8.8.8 >> trace.out
    sleep 1
done

sla bovenstaande op in een file. Doe daarna een:

chmod u+x <filenaam>

en run dat script:

./filenaam

oops: verander de sleep 1 in sleep 120. Vergeten de timer aan te passen na het testen van het scipt

Reputatie 6
Badge

@louisL, heeft “traceroute” functies om elke 120 seconde opnieuw te meten en de resultaten ergens weg te schrijven? Ik kan t niet vinden.

Ik wil graag data verzamelen waarmee ik meetresultaten over tijd kan plotten.

Heb ik het goed begrepen dat je een Mac ter bechikking hebt?

Probeer dan het volgende script:

#!/bin/sh
while : 
do
    traceroute 8.8.8.8 >> trace.out
    sleep 1
done

sla bovenstaande op in een file. Doe daarna een:

chmod u+x <filenaam>

en run dat script:

./filenaam

Reputatie 6
Badge

@louisL, heeft “traceroute” functies om elke 120 seconde opnieuw te meten en de resultaten ergens weg te schrijven? Ik kan t niet vinden.

Ik wil graag data verzamelen waarmee ik meetresultaten over tijd kan plotten.

die traceroute kun je toch gewoon vanaf je PC doen met een redirect naar een file? (traceroute 8.8.8.8 » logfile). Zo zou ik het doen onder linux in ieder geval, is volgens mij ook onder Windows mogelijk. Alleen jammer dat je meer moeite moet doen om het resultaat te parsen (voor een programmeur niet te moeilijk). Ik heb helaas niet de energie en tijd om dat op dit ogenblik te doen

 

@louisL, heeft “traceroute” functies om elke 120 seconde opnieuw te meten en de resultaten ergens weg te schrijven? Ik kan t niet vinden.

Ik wil graag data verzamelen waarmee ik meetresultaten over tijd kan plotten.

Reputatie 6
Badge

Iemand al een idee hoe ik de ping tijden van 10.10.12.1 en 10.10.12.57 gemeten krijg? Of zijn er nog andere IP adressen die ik kan meten? Het doel is om te onderzoeken waar in de keten van mijn verbinding tot 8.8.8.8 de latency optreed. (@TMTV@louisL@Waqqas@Jason ?)

Je ziet ze wel met een traceroute, gewoon de resultaten daarvan gebruiken?

Iemand al een idee hoe ik de ping tijden van 10.10.12.1 en 10.10.12.57 gemeten krijg? Of zijn er nog andere IP adressen die ik kan meten? Het doel is om te onderzoeken waar in de keten van mijn verbinding tot 8.8.8.8 de latency optreed. (@TMTV, @louisL, @Waqqas@Jason ?)

@louisL, @Tommie, Er wordt inmiddels wat gelogd. maar volgens mij vinden “de eerste twee IP adressen na mijn router” het niet zo leuk om gepingt te worden. Ik krijg in ieder geval geen ping tijden terug.

Als ik “de kabel er even uit trek” dan krijg ik alleen “Request timeout...”, geen “Communication prohibitie...” Dus ik kan wel “iets” zien, maar een “latency” meting lukt niet. TIPS? :)

Request timeout for icmp_seq 20
05:06:00.889067 76 bytes from 1-32-157-94.ftth.glasoperator.nl (94.157.32.1): Communication prohibited by filter
Vr HL TOS Len ID Flg off TTL Pro cks Src Dst
4 5 00 5400 8704 0 0000 3f 01 d486 10.10.0.10 10.10.12.1
Request timeout for icmp_seq 1
01:02:50.096873 76 bytes from 1-32-157-94.ftth.glasoperator.nl (94.157.32.1): Communication prohibited by filter
Vr HL TOS Len ID Flg off TTL Pro cks Src Dst
4 5 00 5400 07da 0 0000 3f 01 5379 10.10.0.10 10.10.12.57

 

@louisL, @Tommie, Dank jullie wel, ik ga ermee aan de slag. Kan even duren voordat ik de resultaten terugkoppel. 

Reputatie 6
Badge

Hi @Zelf, IT-Guru's hebben we zeker! @TMTV@louisL@Waqqas en @Jason. Zouden jullie hier misschien een bekwame blik op werpen?     

Doe eens een traceroute naar een public IP adres als 8.8.8.8

De eerste 2 adressen na je eigen router (de eerste is de gateway van je router) de tweede in het T-mobile netwerk (10.x.y.z)

Maak eens een log van de ping tijden van die adressen en hetzelfde public IP.  Neem wel een voldoende lang interval (> 120 sec) tussen alle ping attempts (om er zeker van te zijn dat ARP entries vervallen)

Als je een lange ping ziet in de eerste stappen heb je een punt

Als je die lange ping tijden wel in de ping voor het public IP ziet maar niet in de eerste stappen dan kun je de tracing opzetten voor de latere 10.x.y.z adressen. Ik ben benieuwd wat hier uitkomt.

Reputatie 7
Badge +9

Hi @Zelf, IT-Guru's hebben we zeker! @TMTV, @louisL, @Waqqas en @Jason. Zouden jullie hier misschien een bekwame blik op werpen?     

Hallo, @Lisa, @Cal, @Jason,

Ik heb tijdens die dagen dat er gemonitord werd eigenlijk geen downtime van de WAN verbinding opgemerkt. Afgelopen week voor het eerst weer regelmatig een dip opgemerkt. Zelfde latency probleem, ook weer op de piekmomenten.

Ik ga een een oude Mac uit de kast trekken, deze hang ik bekabeld aan het netwerk en ik zal daarop een paar consoles openen en e.e.a. gaan loggen met het volgende commando:

ping -A -i 5 --apple-time 10.20.30.40 > monitor.txt

 

Heb je voor mij een paar IP adressen waarvan je graag meetresultaten wilt zien? Kan me voorstellen dat jullie geïnteresseerd zijn in verschil in latency tot aan ‘t kastje in de wijk, een DNS- of proxy-server van jullie en google.com en/of netfix.com?

Laat me wat horen alsjeblieft, bij geen reactie zal ik zelf wel ff kijken wat relevante meetpunten zijn. Volgens mij kan ik met een “traceroute” zelf zien welke IP-adressen interessant zijn? Ik post de resultaten t.z.t. in deze thread. Mochten er nog IT-guru’s zijn die deze post lezen en tips hebben voor mij (en/of anderen met dezelfde problemen). Hulp is welkom!

Reputatie 7

Hi @Zelf, ik ben gelijk met je mee gaan kijken en ik zie dat het onderzoek vandaag is stopgezet! Mijn collega van de technische dienst heeft de afgelopen dagen jouw verbinding gemonitord en de verbinding zag er goed uit. Klopt het dat je de afgelopen dagen geen problemen meer hebt gehad of zou het monitoren op momenten zijn geweest dat het probleem zich niet/nauwelijks voordeed? Ik hoor het graag van je. Want ik wil zeker weten dat je probleemvrij bent. 

Beste @Cal,

We zijn 5 werkdagen verder. Ik heb nog geen bericht ontvangen van een resultaat van een 24/7 meting. Weet jij meer?

@Cal @Jason Even een update. 

Dinsdagochtend is de Guidion monteur langgewenst. De beste meneer heeft enkel “formeel” geconstateerd dat er aan mijn eigen netwerk niets mankeert. Ik heb hem de printscreens laten zien van de latency op piekmomenten. Hij haf aan dat dit wijst op een issue in een proxy (of iets dergelijks) van T-Mobile/KPN of een issue ergens vanaf de XGSPON ONT in onze meterkast t/m het punt in de straat waar mijn glasvezelkabel en die van 63 andere buren worden gebundeld. De monteur heeft via zijn “lijntjes” direct een 24-uurs meting aangevraagd. De daaruit voortvloeiende resultaten zouden tot vervolgacties moeten lijden. 

Dus nu hopen dat die 24 uurs meting niet plaatsvindt op een dag dat de latency “wel mee valt”. Het zou max 5 werkdagen duren voordat de meting zou zijn uitgevoerd. De monteur heeft gevraagd om de klant terugkoppeling te geven over de resultaten. Ik ben benieuwd! Wordt vervolgd!

Reputatie 7
Badge +16

Hoi @Zelf, ik vind jouw feedback omtrent de avond-loggers erg handig en ga dit doorspelen aan de betrokken contactpersonen, dankjewel hiervoor! 😄

Zou ik mogen vragen om de Zyxel nog tot na de afspraak te laten hangen, alsjeblieft? Als Guidion constateert dat er een eigen modem aanhangt, kunnen we geen meetresultaten uitdraaien op de 10e en hebben we geen onderzoek om te overleggen voordat ze langskomen. Dankjewel!

Hallo @Cal, Dank voor je inzet. Heb je nog wat met die meetresultaten kunnen doen? Die WeTransfer link die ik voor je in een privé bericht heb gezet verloopt op 8 January. V.w.b. die Guidion afspraak. We wachten netjes de 10e af. Een dag meer of minder ‘s avonds soms ff geen internet maakt ook niet zoveel uit. Ik ga er niet vanuit dat de monteur het die dinsdag opgelost krijgt; Maar wie weet! :)

Het zou mooi zijn als Guidion bij gevallen zoals dit “‘s avonds traag internet” loggers plaatst. Scheelt ons allemaal een boel tijd en dan kunnen ze wellicht sneller tot een root cause komen. Ik zou niet weten hoe iemand met een gemiddeld kennisniveau van netwerken en computers T-Mobile of KPN zou kunnen helpen in dit geval. Dat is dan gewoon een ontevreden kant die vertrekt. 

Kan ik de T-Mobile Zyxel router weer wegpakken? Of nog laten hangen?

Reputatie 7
Badge +4

Hoi @Zelf, de afgelopen dagen heb ik nog geprobeerd om meer teweeg te krijgen, maar KPN NetwerkNL blijft op dit moment voet bij stuk houden. Momenteel is het advies van de technische dienst om de Guidion monteur van 10 januari af te wachten. De afgelopen dagen kwam er niets vrij in de afspraaklink, maar zojuist is er nog een optie voor 9 januari bijgekomen. Ik weet dat het niet veel is, maar wellicht voor jou nog de moeite waard. Ik zal je de afspraaklink van Guidion ook via een privébericht doorsturen.

Sorry dat het niet adequater opgelost kan worden. Ik loop tegen een muur aan waar ook weinig beweging in te krijgen is.

Ik hoop heel erg dat de Guidion monteur meer voor je kan betekenen. Anders open ik meteen weer de onderzoeken en met een tweede keer Guidion moet er absoluut wel meer speling ontstaan voor andere opties.

Ik blijf dit voor je op de achtergrond en, wellicht niet vaak genoeg maar ook, voorgrond volgen!

Hallo @Cal, nog iets van beweging aan de kant van KPN?

Hallo @Cal,

De verbinding was iets minder vaak totaal onwerkbaar sinds mijn laatste bericht. Om de paar dagen een paar minuten een flinke dip. Moeilijk om op dat moment een test te doen. Maar deze avond, 1 Januari… een mooie tijd om allemaal lekker TV te gaan streamen, was het weer zover; onwerkbaar internet. Ik heb een Windows laptop gepakt en deze bekabeld aan de T-Mobile Zyxel router gehangen, WiFi adapter op het systeem uitgezet en je test uitgevoerd. Ik heb helaas maar 1 speedtest kunnen uitvoeren, bij de tweede test laadde helemaal niks meer. Ik was niet zo snugger om vooraf die tool van speedtest.net te downloaden. Dus ik heb de speedtest.net website gebruikt. Wellicht dat die app niet veel meer doet dan een web-pagina laden en dezelfde toolset gebruiken. Ik stuur je in een privé bericht de screenshots. Die zeggen voldoende hoop ik.

Wat opvalt… als de verbinding weer langzaam hersteld dan zie je bij het uitvoeren van een test dat van die 10 seconden die de up- of download test duurt, de eerst 5 tot 7 seconden op een paar honderd kiloByte/s blijven steken en hij de laatste seconden, de snelheid pas omhoog schiet. Ik heb dit eerder op een ander systeem ook gezien. Dat was via een WiFi verbinding, maar dat is dus bekabeld hetzelfde. Dus je zou kunnen zeggen dat dit consequent gedrag is bij verbindingsproblemen. Als ik buiten een piek-moment een test draai (draadloos en bekabeld) dan schiet hij gelijk naar mijn cap van c.a. 100Mbit voor up en down. 

Na je vorige bericht kreeg ik een bericht om een afspraak te maken voor een Guidion monteur. Eerst beschikbare moment was 10 Januari, dan komt hij dus. Een idee wat deze monteur komt doen? Als jij (of je collega @Jason ) ons nog kan voorzien van een paar van die vouchercodes zodat we ‘s avonds kunnen switchen naar de mobiele hotspot? Zou fijn zijn.

En zou je alsjeblieft kunnen aangeven of ik mijn eigen apparatuur weer kan aansluiten zodat ik overdag van mijn VPN gebruik kan maken? Of wil KPN/Guidion/T-Mobile nog wat met de Zyxel router? Ik begrijp uit je bericht dat dat onderzoek toch een doodlopend spoor is. Ik zie zelf in ieder geval geen verschil in stabiliteit (verbetering) mét de Zyxel router.

Reageer