[Opgelost] 11-11-2022 Mogelijk 's avonds traag bekabeld Internet

  • 11 November 2022
  • 66 reacties
  • 1609 Bekeken

Reputatie 7
Badge +4

13:00 - Hi allen,

Het viel mij op dat er een aantal meldingen zijn over traag bekabeld Internet specifiek in de avonduren voor één van de netwerkbeheerders waar wij mee samenwerken. Hiervoor heb ik inmiddels navraag uitgezet met de meldingen die ik tot nu toe heb ontvangen en ik zal hierover updates posten in dit topic.

Mocht je zelf ook problemen ervaren met traag bekabeld Internet specifiek in de avonduren, dan wil ik je graag vragen om een reactie te posten in dit topic zodat ik jouw dossier mee kan nemen in de uitgezette navraag.

Ik ga mijn uiterste best doen om snel meer duidelijkheid te krijgen!

14:30 Update - Hoewel het dezelfde netwerkbeheerder betreft zijn de meldingen die ik tot nu toe heb ontvangen allemaal aangesloten op aparte servers. Hierdoor achten wij de kans zeer klein dat dit een algemeen probleem kan zijn. Ik pak de meldingen die tot nu toe bij mij bekend zijn in de eigen topics op.


66 reacties

Reputatie 6
Badge

Hi @Zelf, IT-Guru's hebben we zeker! @TMTV@louisL@Waqqas en @Jason. Zouden jullie hier misschien een bekwame blik op werpen?     

Doe eens een traceroute naar een public IP adres als 8.8.8.8

De eerste 2 adressen na je eigen router (de eerste is de gateway van je router) de tweede in het T-mobile netwerk (10.x.y.z)

Maak eens een log van de ping tijden van die adressen en hetzelfde public IP.  Neem wel een voldoende lang interval (> 120 sec) tussen alle ping attempts (om er zeker van te zijn dat ARP entries vervallen)

Als je een lange ping ziet in de eerste stappen heb je een punt

Als je die lange ping tijden wel in de ping voor het public IP ziet maar niet in de eerste stappen dan kun je de tracing opzetten voor de latere 10.x.y.z adressen. Ik ben benieuwd wat hier uitkomt.

Reputatie 6
Badge

Ik kan er aan toevoegen dat de trage bekabelde verbinding 24 uur aanwezig is; kom amper over de 90 Mbs……….

zie mijn vorige antwoord/vraag. post eens een screenshot:

Als je de Zyxel gebruikt, kijk dan eens wat het scherm ziet wat je krijgt als je onder systeeminformatie het pijltje aanklikt. Ik vermoed dat je lan verbinding 100Mb aangeeft.

@Cal Dank voor je uitleg en het inschakelen van hulp. Daar hebben we wat aan. :) 

@louisL, @Tommie, Dank jullie wel, ik ga ermee aan de slag. Kan even duren voordat ik de resultaten terugkoppel. 

@Cal @Jason Even een update. 

Dinsdagochtend is de Guidion monteur langgewenst. De beste meneer heeft enkel “formeel” geconstateerd dat er aan mijn eigen netwerk niets mankeert. Ik heb hem de printscreens laten zien van de latency op piekmomenten. Hij haf aan dat dit wijst op een issue in een proxy (of iets dergelijks) van T-Mobile/KPN of een issue ergens vanaf de XGSPON ONT in onze meterkast t/m het punt in de straat waar mijn glasvezelkabel en die van 63 andere buren worden gebundeld. De monteur heeft via zijn “lijntjes” direct een 24-uurs meting aangevraagd. De daaruit voortvloeiende resultaten zouden tot vervolgacties moeten lijden. 

Dus nu hopen dat die 24 uurs meting niet plaatsvindt op een dag dat de latency “wel mee valt”. Het zou max 5 werkdagen duren voordat de meting zou zijn uitgevoerd. De monteur heeft gevraagd om de klant terugkoppeling te geven over de resultaten. Ik ben benieuwd! Wordt vervolgd!

Reputatie 6
Badge

Graag gedaan @Zelf, ik hoop en verwacht dat je snel weer als vanouds kan genieten! 😃

 

Hoi @HarryK, goed dat je hebt achterhaalt dat je PC nu op 100 MBit/s staat ingesteld, hiermee is het duidelijk wat er aangepakt moet worden! Het beste kan ik je adviseren om eerst aan de hand van het model van je PC op te zoeken of je PC ook meer dan 100 MBit/s aankan. Dit kan je vinden onder de technische specificaties die voor elk model online beschikbaar zijn.

Mocht je PC ook meer aankunnen dan 100 MBit/s, dan vind je een vrij snelle uitleg voor het aanpassen van de linksnelheid en duplex op de website van tp-link: how to change the speed & duplex on the computer. Mocht dit niet helpen dan raad ik je aan om ook na te kijken of de internetkabel die je hebt minimaal Cat5e is. Oudere internetkabels kunnen namelijk vaak maximaal 100 MBit/s aan.

Ik ben benieuwd wat de beperkende factor blijkt te zijn!

Allereerst: ik heb geen pc, maar een iMac computer, dus qua settings heel anders.

Dan heb ik inmiddels 3 andere kabels (cat 5e) geprobeerd, maar geen verbetering.

Ook in de settings diverse veranderingen doorgevoerd, maar telkens met resultaat dat de verbinding verbreekt…….

heb je alle kabels tussen de Zyxel en de Velop en switch vervangen? Ieder van die verbindingen kan slecht zijn en een fallback naar 100Mb veroorzaken.  Het beste is de iMac direct aan de Zyxel te testen, en als dat goed werkt de iMac aan het volgende apparaat aan te sluiten en opnieuw te testen. Die iMac  kan echt wel 1Gb aan. Gewoon even een gestructureerd zoeken waar de problemen optreden. Ik vemoed tussen de iMac en de switch (ik neem aan dat de iMac daar aansgesloten is?)

Heb je al eens getest me Wifi? Normaal niet aanbevolen omdat Widi ook snelheid kost, maar ik vermoed dat Wifi al meer snelheid biedt...

Reputatie 2

Ben wat verder; kabel rechtstreeks uit Zyxel naar iMac geeft wel 1000Mbps. Dus moet het in de switch zitten. Wel raar, want die kan gewoon 10/100/1000 Mbps aan…….Ik ga proberen via support van TP Link verder te komen…….

Reputatie 6
Badge

Ben wat verder; kabel rechtstreeks uit Zyxel naar iMac geeft wel 1000Mbps. Dus moet het in de switch zitten. Wel raar, want die kan gewoon 10/100/1000 Mbps aan…….Ik ga proberen via support van TP Link verder te komen…….

Is de switch managed? In dat geval kun je in de interface van de swithc kijken wat die aan snelheid ziet op de interface naar de Zyxel en die naar de iMac. Anders zijn er waarschijnlijk lampjes die laten zien wat de snelheid per interface is. Waarschijnlijk is het een van de kabels die gaar is.

 

Reputatie 6
Badge

Sinds vandaag glasvezel hier in Roosendaal. WiFi via eigen router op de afgesproken 400 Mbs. Maar bekabeld zit ik nog steeds op 90 Mbs., net als het vorige abonnement van 100 Mbs. Hoop dat het nog bijtrekt…...

Als je WIFI echt die 400Mb haalt maar je bekabelde aansluiting op 100Mb blijft steken klinkt dt naar een slechte kabel. Als je de Zyxel gebruikt, kijk dan eens wat het scherm ziet wat je krijgt als je onder systeeminformatie het pijltje aanklikt. Ik vermoed dat je lan verbinding 100Mb aangeeft. Je kunt dan controleren of alle stekkers van die verbinding goed ingestoken zijn of met een andere kabel proberen.

Het kan zelfs zo zijn dat de PC die is aangesloten maar een 100Mb verbiding heeft.

Ik heb ook een fabrieksreset gedaan en een andere router van hetzelfde model geprobeerd, 's avonds tussen 19:30 en 22:30 is internet ellendig.

Ik heb hier een oplossing voor nodig, want ik wil ook niet de moeite nemen om van provider te veranderen.

@Cal Heb je nog een update voor me?

Reputatie 7
Badge +16

Hoi @Zelf, op 5 december is Guidion langs geweest om de verbindingsproblemen te herstellen, hierbij is het modem getest en geïnstalleerd en staat in de rapportage dat jij zelf een eigen modem zou installeren. Hiermee is de ingangsdatum van T-Mobile voor thuis gestart. Technisch gezien is met die rapportage namelijk het incident verholpen en is de activatiedatum bereikt. Hierdoor ontvang jij een e-mail waarin dit gemeld staat.

Reputatie 6
Badge

@louisL, heeft “traceroute” functies om elke 120 seconde opnieuw te meten en de resultaten ergens weg te schrijven? Ik kan t niet vinden.

Ik wil graag data verzamelen waarmee ik meetresultaten over tijd kan plotten.

Heb ik het goed begrepen dat je een Mac ter bechikking hebt?

Probeer dan het volgende script:

#!/bin/sh
while : 
do
    traceroute 8.8.8.8 >> trace.out
    sleep 1
done

sla bovenstaande op in een file. Doe daarna een:

chmod u+x <filenaam>

en run dat script:

./filenaam

Reputatie 6
Badge

@louisL, heeft “traceroute” functies om elke 120 seconde opnieuw te meten en de resultaten ergens weg te schrijven? Ik kan t niet vinden.

Ik wil graag data verzamelen waarmee ik meetresultaten over tijd kan plotten.

Heb ik het goed begrepen dat je een Mac ter bechikking hebt?

Probeer dan het volgende script:

#!/bin/sh
while : 
do
    traceroute 8.8.8.8 >> trace.out
    sleep 1
done

sla bovenstaande op in een file. Doe daarna een:

chmod u+x <filenaam>

en run dat script:

./filenaam

oops: verander de sleep 1 in sleep 120. Vergeten de timer aan te passen na het testen van het scipt

Hallo, @Lisa, @Cal, @Jason,

Ik heb tijdens die dagen dat er gemonitord werd eigenlijk geen downtime van de WAN verbinding opgemerkt. Afgelopen week voor het eerst weer regelmatig een dip opgemerkt. Zelfde latency probleem, ook weer op de piekmomenten.

Ik ga een een oude Mac uit de kast trekken, deze hang ik bekabeld aan het netwerk en ik zal daarop een paar consoles openen en e.e.a. gaan loggen met het volgende commando:

ping -A -i 5 --apple-time 10.20.30.40 > monitor.txt

 

Heb je voor mij een paar IP adressen waarvan je graag meetresultaten wilt zien? Kan me voorstellen dat jullie geïnteresseerd zijn in verschil in latency tot aan ‘t kastje in de wijk, een DNS- of proxy-server van jullie en google.com en/of netfix.com?

Laat me wat horen alsjeblieft, bij geen reactie zal ik zelf wel ff kijken wat relevante meetpunten zijn. Volgens mij kan ik met een “traceroute” zelf zien welke IP-adressen interessant zijn? Ik post de resultaten t.z.t. in deze thread. Mochten er nog IT-guru’s zijn die deze post lezen en tips hebben voor mij (en/of anderen met dezelfde problemen). Hulp is welkom!

Reputatie 7
Badge +9

Hi @Zelf, IT-Guru's hebben we zeker! @TMTV, @louisL, @Waqqas en @Jason. Zouden jullie hier misschien een bekwame blik op werpen?     

Reputatie 6
Badge

@louisL, heeft “traceroute” functies om elke 120 seconde opnieuw te meten en de resultaten ergens weg te schrijven? Ik kan t niet vinden.

Ik wil graag data verzamelen waarmee ik meetresultaten over tijd kan plotten.

die traceroute kun je toch gewoon vanaf je PC doen met een redirect naar een file? (traceroute 8.8.8.8 » logfile). Zo zou ik het doen onder linux in ieder geval, is volgens mij ook onder Windows mogelijk. Alleen jammer dat je meer moeite moet doen om het resultaat te parsen (voor een programmeur niet te moeilijk). Ik heb helaas niet de energie en tijd om dat op dit ogenblik te doen

 

Reputatie 7
Badge +4

Hoi @Zelf, fijn dat je aan de bel trekt en sorry voor de in passe waar je momenteel in verkeerd! Ik heb de afgelopen paar uur aan een aantal touwtjes binnen de organisatie voor je getrokken. Hoewel ik nu nog niet echt bruikbare informatie heb verwacht ik je morgen meer te kunnen vertellen. Ik houd je op de hoogte van de ontwikkelingen morgen en ik hoop je snel een uitweg te bieden, hier ga ik voor je achteraan!

@Cal, @Lisa, heeft “de technische dienst” het probleem al gevonden?

@louisL, @Tommie, Er wordt inmiddels wat gelogd. maar volgens mij vinden “de eerste twee IP adressen na mijn router” het niet zo leuk om gepingt te worden. Ik krijg in ieder geval geen ping tijden terug.

Als ik “de kabel er even uit trek” dan krijg ik alleen “Request timeout...”, geen “Communication prohibitie...” Dus ik kan wel “iets” zien, maar een “latency” meting lukt niet. TIPS? :)

Request timeout for icmp_seq 20
05:06:00.889067 76 bytes from 1-32-157-94.ftth.glasoperator.nl (94.157.32.1): Communication prohibited by filter
Vr HL TOS Len ID Flg off TTL Pro cks Src Dst
4 5 00 5400 8704 0 0000 3f 01 d486 10.10.0.10 10.10.12.1
Request timeout for icmp_seq 1
01:02:50.096873 76 bytes from 1-32-157-94.ftth.glasoperator.nl (94.157.32.1): Communication prohibited by filter
Vr HL TOS Len ID Flg off TTL Pro cks Src Dst
4 5 00 5400 07da 0 0000 3f 01 5379 10.10.0.10 10.10.12.57

 

Beste @Cal,

We zijn 5 werkdagen verder. Ik heb nog geen bericht ontvangen van een resultaat van een 24/7 meting. Weet jij meer?

@Cal Vanochtend is er een monteur langs geweest. Hij heeft de glasvezeluitgang “gepoetst” met een soort pen. Vervolgens heeft hij contact gezocht met een “centrale” via een service-monteur hulpnummer van KPN? Er werd aan de andere kant van de lijn gezegd dat “het dempingsniveau goed was”.

@Cal Ik moet deze avond helaas weer constateren dat mijn verbinding nog steeds regelmatig wegvalt en weer hersteld tijdens “nationaal-Netflix-tijd”. 10 keer in de laatste 45 minuten (het is nu 21:27) waarvan 3 keer duidelijk merkbaar.

@Cal Gelukkig kan ik nog steeds overstappen op mijn smartphone hotspot om normaal te kunnen werken… maar het probleem is dus nog niet opgelost. Misschien was de diagnose “goed” in de ochtend niet “goed genoeg” in de avond? Graag je hulp...

Reputatie 7
Badge +16

Hoi @Zelf, ik heb meteen voor je gekeken in het ticket en er is nog geen update. Over het algemeen is de gemiddelde verwerkingstijd drie tot vijf werkdagen. Dit betekent dat jouw case uiterlijk woensdag in behandeling genomen wordt en dat jij tegen die tijd een oplossing kunt verwachten. 

Maak jij toevallig gebruik van een T-Mobile, Ben of Tele2 simkaart (prepaid of abonnement)? Zo ja, dan kan ik je ter overbrugging een voucher voor Unlimited Internet aanbieden. Dan kun je in ieder geval gedurende de komende zeven dagen onbeperkt online blijven via mobiele hotspot op pc en laptop. Ook hoef je deze bundel niet aan te vullen, dus je bent niet gelimiteerd tot slechts een aantal GB per dag.

Laat me alsjeblieft weten of ik dit in orde kan maken voor je, dan stuur ik je zo snel mogelijk een vouchercode toe!

 

Hallo @Cal, nog iets van beweging aan de kant van KPN?

Reputatie 7
Badge +4

Hi @Zelf, een kleine tussentijdse update: we zijn nog erg druk in overleg met KPN de netwerkbeheerder KPN NetwerkNL. De komende uren heb ik het persoonlijk erg druk met nevenwerkzaamheden. Mocht het mij vanmiddag niet meer lukken dan kom ik hier sowieso vanavond nog op terug. Ik zet er druk achter om de beperkende factor te vinden!

Reageer