Beantwoord

Relatief hoge ping Glasvezel

  • 12 March 2022
  • 73 reacties
  • 4896 Bekeken

Reputatie 3

Hoi,

 

Ik heb nu sinds een week glasvezel van T-Mobile (1Gbit/s) en het valt mij op dat mijn ping een stuk hoger is dan voorheen via K**. Eerst zat mijn ping strak rond de 1ms bekabeld en 3 a 4ms via WiFi. Nu ligt mijn ping rond de 8 a 9ms en via WiFi 12ms. Dit is nog steeds uitstekend maar toch roept dit vragen bij mij op. Als ik mijn IP traceer kom ik in Eindhoven uit terwijl dit toch zeker zo'n 160km bij mij vandaan is.

Kan het zijn dat jullie datacenter/OLT dan in Eindhoven zit of is hier een andere verklaring voor?

Als jullie apparatuur in Equinix of Digital Realty in Amsterdam hangt lijkt mij een traceroute vanaf mij (Alkmaar) naar Eindhoven en vervolgens naar Amsterdam inderdaad niet zo bevorderlijk voor de latency :)

Speedtest is overigens uitgevoerd met dichtstbijzijnde server volgens speedtest.net. Ook een traceroute geeft dezelfde resultaten met 1ms naar mijn modem en 8ms naar de eerstvolgende hop.

 

icon

Beste antwoord door Lisa 14 March 2022, 13:47

Bekijk origineel

This topic has been closed for comments

73 reacties

Reputatie 3

@Boris 

Bedankt, ik zie de mail inderdaad. Ik zal een afspraak maken. Ik verwacht niet dat de latency hiermee opgelost wordt maar wellicht wel de packetloss. We zullen zien :)

Reputatie 3

@Boris

Jahoor, prima om dat even af te wachten. Ookal denk ik niet dat het daaraan ligt. Die storingsmelding staat open sinds 19-03 en mijn "probleem" speelt sinds de oplevering eerste week van maart.

 

@clouddevelopment

Wat je zegt klopt inderdaad. Door het Zyxel modem het "modemmen" te laten doen en mijn TP-Link router erachter te hangen ingesteld als AP en het LAN te voeden. Zo had ik het voorheen ook.

Reputatie 3
Hier een traceroute over 200 runs. Misschien kunnen jullie daar wat meer mee.

 

Reputatie 7
Badge +16

Hoi @Niels de Jong, bedankt voor je update. Gelukkig heeft de monteur het direct doorgestuurd naar netbeheer, zo kan een gediplomeerd monteur aangestuurd worden om alsnog de demping te herstellen in de POP. Bij KPN zijn alle monteurs trouwens gecertificeerd om de centrale in te gaan, dat scheelt in ieder geval weer. Ik zal ervoor zorgen dat het ticket in de prio-bak geplaatst wordt, hopelijk geeft dat het nodige zetje zodat er spoedig vervolgstappen worden genomen!

Reputatie 3

@Wouter_groningen

Hoe meet jij dit? Dan kan ik dit ook op gaan zetten.

Dmv “SmokePing” (link)

Hierbij ook nog een grafiekje van het hele jaar, op deze grafiek zijn ook duidelijke de twee storingen (nov en jan) te zien die ik in het afgelopen jaar gehad heb.

 

 

En nog even mijn Traceroute, waarbij duidelijk te zien is dat het probleem niet in mijn eigen netwerk zit.

 

 

Reputatie 7

Hi @Niels de Jong en @Wouter_groningen,

Excuus voor de enigszins verlate reactie. Ik laat dit graag nogmaals voor jullie uitzoeken. Nadat eerder het erop lijkt dat het probleem niet reproduceerbaar is via ons netwerkteam, zie en hoor ik jullie signalen duidelijk. Ik ga dit graag daarom nogmaals aan de grote klok hangen en wil jullie daarvan op de hoogte houden via deze weg. 

Reputatie 7
Badge +16

@Niels de Jong Boris gaat genieten van vakantie de komende twee weken - hij heeft aan mij gevraagd om een oogje te laten rusten op dit topic dus dat ga ik ook doen. Ik zal elke paar dagen eventjes controleren of er updates zijn. 

Houd me alsjeblieft op de hoogte van het verloop van de afspraak, thanks!

Reputatie 7

Hi @Niels de Jong ,

Thanks voor je terugkoppeling en heldere uitleg nogmaals! Dankzij het koppelen van de Zyxel heb ik de verbinding kunnen uitmeten, waardoor verschillende zaken meer duidelijkheid geven. Daarbij is het eerst wat in het oog schiet een hoge demping op de lijn, vermoedelijk ontstaan door de verstoring vanuit de netwerkbeheerder. We zien vaker dat dit deze demping invloed heeft op de ping en de packet loss, juist de issues waarmee je nu kampt. Ik vermoed dat daarom de storing bij de netwerkbeheerder, die nog speelt, de boosdoener is in dit geval. Nu is de netwerkbeheerder van dit euvel op de hoogte en bezig met een oplossing. Is het een idee om eerst de uitkomst hiervan af te wachten alvorens een onderzoek te starten bij onze technische dienst? Ik hoor ook graag jouw idee hierover.

Reputatie 7

Hi @Niels de Jong, super dat jij hier jouw verhaal deelt! Ik snap volledig dat jij hiervoor aan de bel trekt en ik help jou hier met liefde bij. In principe kan het echt met van alles te maken hebben. Zo kan het aan de apparatuur liggen, aan de routing, aan de kabels, aan het bereik, aan de activiteiten op het netwerk (zoals gaming) etcetera. Als jouw ping nog meer omhoog gaat, dan wil ik alvast verwijzen naar het onderstaande artikel:

Hierin lees je hoe jij jouw ping kunt verlagen. Super dat jij zelf ook al een traceroute hebt uitgevoerd. Zou je die hier eens kunnen delen? Ik kijk namelijk graag met je mee! 

Reputatie 7
Badge +4

What is a Good Ping Response Time?

< 30 ms - excellent ping; almost unnoticeable; ideal for online gaming

30 to 50 ms - average ping; still ok for online gaming

50 to 100 ms - somewhat slow ping time; not too noticeable for web browsing but may affect gaming

100 ms to 500 ms - slow ping; minimal effect on web browsing, but will create noticeable lag in online gaming

> 500 ms - pings of a half second or more will add a noticeable delay to all requests; typically happens when the source and destination are in different parts of the world

Reputatie 3

@Boris dit duurt wel erg lang….

Reputatie 3

Hi @Jason

Ik geef hem groot gelijk. 

Monteur van Guidion is net langs geweest en heeft ONT vervangen. Hij heeft KPN gebeld voor een dempingmeting maar hun tools werkten blijkbaar niet mee waardoor hij geen goede meting heeft kunnen verrichten. Verder mag hij niet in de PoP en daarom heeft hij de melding doorgestuurd naar KPN infra. Demping lijkt namelijk al te hoog te zijn bij de DSLAM.

Ik wacht het af..

Reputatie 7
Badge +16

@Niels de Jong Geen dank! Voor nu een fijn weekend toegewenst! 

Reputatie 3

@Boris Inmiddels is het 12 dagen later, hebben jullie een update?

Reputatie 7
Badge +15

Hallo @Niels de Jong 

Ik heb ook T-Mobile thuis XGS-PON op het KPN netwerk sinds 23 mei, bij KPN was het meestal 2ms bekabeld en rond de 5ms met WiFi. Nu met T-Mobile is het 10ms bekabeld en 15ms met WiFi, ik had ook de vraag waarom dat verschil? maar na veel testen blijkt dat het toch ergens aan het netwerk ligt.

Op zich is het prima te doen en je merkt ook niet echt veel verschil dus ik laat het dan maar ook zo.

Reputatie 3

Hi @Niels de Jong ,

Ik ben benieuwd waarom je de tracert specifiek naar de DNS server van Google laat lopen. Is dat de ingestelde DHCP setting op het moment? Wanneer je de tracert bijvoorbeeld laat lopen naar een ander ip, krijg je daarbij nog dezelfde resultaten? 

 

Zoals @clouddevelopment aangeeft maakt de destination in dit geval niet uit. Voordat de route bij de dns van Google komt gaat hij eerst nog langs zeker 3/4 andere hops die zich in het T-Mobile netwerk bevinden.

Al zou ik elke andere destination pakken dan kom ik als nog langs die eerste paar hops waar de meest vertraging in zit in het T-Mobile netwerk.

Aangezien dit bij mij precies eender is, wil ik mijzelf ook in het rijtje plaatsen van mensen die dit ondervinden:

 

 

Reputatie 3

Hi @clouddevelopment en @Niels de Jong ,

Dank voor je heldere terugkoppeling en duidelijke omschrijving van het probleem. Ik ga de tracert graag voor je doorzetten naar mijn collega's van de technische dienst. Om alle informatie de verifiëren, wil ik je vragen om mij een privébericht te sturen met je postcode, huisnummer, geboortedatum en de laatste vier cijfers van je rekeningnummer? Dat kan je doen door op mijn naam te drukken.

Overigens is QoS vanuit T-Mobile uitgeschakeld, dit is voor iedere klant hetzelfde.

 

Heb je een privebericht gestuurd @Boris 

Reputatie 7

Hi @clouddevelopment en @Niels de Jong ,

Dank voor je heldere terugkoppeling en duidelijke omschrijving van het probleem. Ik ga de tracert graag voor je doorzetten naar mijn collega's van de technische dienst. Om alle informatie de verifiëren, wil ik je vragen om mij een privébericht te sturen met je postcode, huisnummer, geboortedatum en de laatste vier cijfers van je rekeningnummer? Dat kan je doen door op mijn naam te drukken.

Overigens is QoS vanuit T-Mobile uitgeschakeld, dit is voor iedere klant hetzelfde.

Reputatie 7
Badge +15

Hier opeens uit het niets een verbetering sinds vandaag op XGS-PON icm de Zyxel-T54, voorheen 15ms op WiFi en 11ms bedraad, sinds vandaag 10ms op WiFi en 7ms bedraad.

Reputatie 3

Mijn ping is helaas nog slechter. Naar 8.8.8.8 is mijn ping gemiddeld 14+ms, naar andere server 11-15ms.

Vroeger bij KPN had ik ook ongeveer 3-5ms.

 

 

Reputatie 3

@Boris

Is er al iets naar voren gekomen in het onderzoek?

@Boris ?

Reputatie 3

@Wouter_groningen 

Hoe meet jij dit? Dan kan ik dit ook op gaan zetten.

Reputatie 7

Hi @Niels de Jong,

Thanks voor de privégegevens in de inbox! Zoals gebruikelijk ben ik ook direct mee gaan kijken naar de verbinding en zie dat we momenteel het modem niet kunnen bereiken. Het bereiken van het modem is nodig voor onze technische dienst om het probleem op te kunnen pakken. Daarbij zie ik dat dit signaal gepaard gaat bij een plaatselijk probleem bij de netwerkbeheerder, waarbij er een storing openstaat. Ik vermoed dat dit van invloed is op de diensten die jij nu ervaart. Mijn welgemeende excuses. De netwerkbeheerder, KPN, is druk bezig dit te verhelpen. Je hebt het vast al gedaan, maar daarbij wil ik kijken een fabrieksreset dit al op gang helpt. Hoe je deze precies doet, vind je op onze Wiki: 

Ik hoor graag wat de uitkomst hiervan is. Alvast heel erg bedankt! 

Reputatie 3

@Boris Wat valt jou op na een meting?

Hieronder nogmaals de (nieuwe) resultaten:

IPCONFIG/ALL
Traceroute
Speedtest
Packetloss is verdwenen sinds gisteren?

 

Ook is mijn publieke ip gewijzigd sinds het opnieuw aansluiten van de Zyxel.