Beantwoord

Traag internet na 20u

  • 13 October 2022
  • 45 reacties
  • 872 Bekeken

Sinds kort hebben wij internet via de glasvezel. Dat werkt prima, tot een uurtje of 20:00 ’s avonds; dan krijgen we opeens een heel langzame connectie. Het duurt heel lang voordat de server contact heeft. Zodra deze eindelijk is gevonden (wat lang kan duren), werkt bijv de streamingdienst wel naar behoren. Maar elke nieuwe website of aflevering duurt opnieuw enorm lang.

 

We stapten over naar glasvezel om een stabielere verbinding te krijgen, maar nu gaan we er alleen maar op achteruit.

icon

Beste antwoord door Lisa 20 October 2022, 15:33

Bekijk origineel

45 reacties

Reputatie 7
Badge +4

Als kleine aanvulling plaats ook screenshots met snelheidstests overdag wanneer de verbinding wel naar behoren werkt. Dan kunnen deze meteen worden meegenomen tijdens het onderzoek. 

Fijn, ik ben blij dat er iets mee gaat gebeuren. Dank voor de inzet, ik ben benieuwd.

Hoi @ErikHo, ik zie dat de bevestiging op 19 januari 2023 verstuurd is per e-mail. Kan het zijn dat deze per abuis in jouw spambox beland is? Ik zet hieronder alsnog de bevestiging neer zodat je deze inzichtelijk hebt:

 

Ah dank! Deze is denk ik in m’n t-mobile mailadres terecht gekomen (anders dan m’n eigen mailadres). Dank hiervoor, hiermee is het netjes afgerond en kan ik alles terugsturen.

Reputatie 7
Badge +4

Hoi @ErikHo, goed dat je aan de bel trekt, dit wil ik verder voor je oppakken! In de tussentijd hebben wij naar de verbinding gekeken en we dachten dat de verbinding verbetert was, maar als ik het goed begrijp merk je hier dus zelf niks van? Zou je mij nog eenmaal kunnen voorzien van snelheidstesten via een screenshot of wetransfer? Ik laat het hier absoluut niet bij zitten, dit moet en zal voor je opgelost worden!

Goed, bij deze een link naar drie schermopnames van een speedtest. 

De eerste twee overdag, de derde in de avond. 

Bij de derde zie je duidelijk dat er meermaals geen of zeer trage verbinding tot stand komt. Dit gebeurd via een bekabelde computer, maar ook via de wifi. 

Ik zou het waarderen als hier nu snel op gehandeld kan worden, we worden er goed chagrijnig van inmiddels...

https://wetransfer.com/downloads/1a9b7d25fc3a4ac3ad38e3c07675806520221208190933/8b3f33c4aa4a18e1d8d3e88116b8080720221208190956/1b7459

Reputatie 7
Badge +16

Geen dank! Fijn dat alles hiermee afgerond is en dat we de e-mail konden opsporen! 😄 Alvast bedankt voor het retourneren van de apparatuur!

Ik heb al twee keer snelheidstesten gestuurd, en nogmaals……….. het is niet per se de snelheid, het is HET FEIT DAT DE VERBINDING MET DE SERVER LANG DUURT! Heb je de posts hiervoor wel gelezen?

Naast dat ik niet op de hoogte word gehouden, en er nul verbetering te bemerken is, er geen ENKELE oplossing is na twee maanden, en we nog steeds niet normaal in de avond een film kunnen kijken, begint dit echt absurd te worden. 

Reputatie 7
Badge +16

Hoi @ErikHo, je kunt binnen maximaal vijf werkdagen een concrete update/de oplossing verwachten. Uiteraard streven we ernaar dit te versnellen waar mogelijk! 

Mochten we tussentijds een update tegen het lijf lopen, dan delen we die direct met je in dit topic.

 

Hoi @ErikHo, ik had erg gehoopt dat het bezoek van de KPN NetwerkNL monteur meer vruchten af zou werpen! Ik heb het onderzoek voor je heropent en ik hoop dat we snel progressie kunnen boeken. Het lastige is dat wij via Guidion de situatie binnenshuis en via KPN NetwerkNL de situatie buitenshuis hebben gecontroleerd. Daarom durf ik niet te zeggen wat de vervolgstap gaat zijn. Ik zal alle informatie die tot nu toe bekend is bundelen en ik hoop hier snel een slag voor je in te slaan, dit moet absoluut voor je rechtgezet worden!

Ik krijg nu weer een uitnodiging voor een afspraak met Guidion, maar die zijn al twee keer langs geweest en hebben bij mij thuis niks kunnen vinden (modem is inmiddels vervangen, alle kabels, ook de box van KPN. Het heeft niks uitgehaald). Een nieuwe afspraak met Guidion  heeft dus geen zin; het probleem ligt niet bij mij. Dat hebben de monteurs van zowel KPN als Guidion bevestigd. 

Reputatie 7
Badge +16

Goedemiddag @ErikHo, er is inderdaad nog niets gebeurd, ik weet niet waarom dit zo lang stil bleef staan, maar ik heb wel een antwoord losgeweekt bij onze techneuten: er valt niets te zien in de verbinding aan onze kant. Het verzoek vanuit de techneuten is dan ook om drie verschillende speedtesten van voor én na 20:00 uur 's avonds aan te leveren in dit topic. Dan stuur ik die door naar hen en kunnen we het onderzoek heropenen. 

Zou je gebruik willen maken van onderstaand format, alsjeblieft? Ik stuur het dan meteen door zodra we zes controlemomenten hebben verzameld:

Om je snelheid goed te kunnen inschatten en te achterhalen wat er aan de hand is, ontvang ik graag enkele screenshots van snelheidstesten. Zou je onderstaande stappen goed willen volgen? Als de testen niet aan onderstaande eisen voldoen, kunnen we geen onderzoek starten.

- Ga via een browser naar www.speedtest.net/apps en download de app voor het device waarop je de speedtest wil uitvoeren
- Sluit alle programma's af voordat je de snelheidstesten start, vergeet niet een eventuele VPN uit te schakelen
- De computer of laptop dient bekabeld te zijn aangesloten, een speedtest van een TV of spelcomputer kunnen wij niet gebruiken
- Voer de speedtest uit. Voor een goed beeld is het het beste om op verschillende doelservers te testen. Onder de grote GA knop kun je een server kiezen. Is de snelheid ver onder wat het zou moeten zijn? Voer dan nogmaals een speedtest uit op hetzelfde device met minimaal vijf minuten tussen de speedtests.
- Maak minimaal twee screenshots, van speedtesten op verschillende doelservers en zorg dat je hele bureaublad zichtbaar is inclusief je verbindingstype (het is belangrijk om te kunnen zien dat er bekabeld getest is)
- Maak een screenshot van het taakbeheer (Task Manager, op Windows) of activiteitenmonitor (Activity Monitor op iOS):
In Windows vind je deze door op CTRL+ALT+DEL te drukken; kies voor meer details als deze niet direct zichtbaar zijn
In Apple MacOS kan je zoeken op "Activity Monitor" vanuit het Spotlight zoekvenster
- Maak een screenshot van de IPconfiguratie:
Windows: Via de zoekfunctie onder sneltoets “Windows + R", typ in: ‘’cmd’’ en druk op enter (of zoek naar Opdrachtprompt/Command Prompt in het Startmenu). Typ na het openen in: ipconfig/all en druk op Enter
Apple MacOS: Via de Finder of het Spotlight zoekvenster de Terminal app openen. Typ in: /sbin/ifconfig en druk op enter. Dit geeft alle verbindingen weer die het device op dat moment heeft.

Wil je mij de screenshots in één keer toesturen en ervoor zorgen dat bovenstaande punten worden gevolgd?

 

Reputatie 7

Hi @ErikHo, heel erg bedankt voor de aanvulling en excuses voor het feit dat je hier niet goed op de hoogte bent gehouden van het laatste onderzoek dat voor jou is ingeschoten! Dit had wel gemoeten, dus ik vind het rot dat de uitkomst niet met je gedeeld is. Om deze reden vraagt Cal ook om extra snelheidstesten, want ik zie dat de technische dienst het meest recente onderzoek heeft gesloten met het verzoek om twee recente speedtests aan te leveren. Ik wilde net als Cal verder voor jou aan de slag, maar ik zie dat één van mijn collega's gisteren opnieuw aan de bel heeft getrokken bij de technische dienst. Ze gaan hier opnieuw in duiken, want we willen echt niets liever dan deze problemen die je ervaart oplossen. 

Hey! Dank voor je antwoord. De apparatuur in gebruik is uitsluitend van T-mobile, en ook na het wisselen van alle lan-poorten is het probleem nog steeds hetzelfde; rond een uur of 20:00 wordt de verbinding erg traag. Dit blijft de rest van de avond zo.

Hi @ErikHo, heel erg bedankt voor het aanstippen! Ik ben gelijk met je mee gaan kijken, want ik neem deze taak graag op mij. Ik heb goed nieuws: mijn collega van de technische dienst heeft gisteren gelijk KPN aangestuurd aan de hand van de bevindingen van de Guidion monteur. Ze gaan dan ook zo snel mogelijk contact met jou opnemen. Houd er rekening mee dat je anoniem gebeld kan worden of een sms gaat krijgen met daarin de afspraaktool. Laat je het hier weten als de afspraak is ingepland? Dan weet ik zeker dat het helemaal goedkomt! 😁

Goeiemiddag. De KPN monteur heeft de aansluiting vervangen, maar er is nog steeds niks veranderd. Ik begreep van de monteur dat ik via deze weg kon aangeven om de volgende stap in het proces aan te zetten. Dus bij deze.

Reputatie 7
Badge +16

Hoi @ErikHo, op jouw tests zie ik een snelheid van om en nabij de 70 Mbit/s, dit ligt iets lager dan ons gegarandeerde minimum van 75 procent dus ik wil dit graag doorzetten, bedankt voor het aanleveren van de tests! 

Omdat ik nog één laatste check wil doen en graag het signaal wil uitsluiten, heb ik een kleine aanpassing verricht op het modem. Kun jij vanavond controleren of dit geholpen heeft, alsjeblieft?

Heel fijn, dank daarvoor. Ik hou het in de gaten, maar tot nu toe (kwart finale WK...) is er weinig verbetering te merken.

 

Maar NOGMAALS (ik weet niet in hoeveel smaken en kleuren ik het moet vertellen...) de snelheid is nog niet eens het grootste probleem - zolang er maar contact is met een server. Het contact kríjgen duurt lang. En dat alleen na 20u ‘s avonds. Hoe kan dit?

Ter info: T-mobile heeft de problemen niet op kunnen lossen binnen redelijke tijd. Ik ben dus overgestapt op een andere aanbieder.

Het is de T-Mobile klantenservice absoluut te prijzen dat ze zo vriendelijk en enthousiast blijven, en je echt proberen te helpen. Dank daarvoor, dat is heel fijn. Daarbij mocht ik mijn contract vroegtijdig opzeggen, dit kon zonder al teveel moeite. Erg fijn. En eerlijk. 

Blijkbaar zitten er bij de aansluiting van de glasvezel in mijn omgeving nogal wat kinderziektes die eerst opgelost moeten worden voordat het probleemloos. Dat is natuurlijk balen, maar ook te begrijpen. Wellicht dat in de komende jaren dit wordt opgelost, en dan is het vast de moeite waard. Maar nu ik ben blij dat ik inmiddels weer probleemloos en snel internet via de ouderwetse coaxkabel heb. 

Monteur is net geweest, maar voor hem is het ook een raadsel. Alles lijkt in orde, en strookt niet met het gegeven dat alles overdag prima werkt, maar in de avond niet meer. Ik kijk het vanavond en morgen even aan, mocht het dan nog steeds niet in orde zijn is mij geadviseerd opnieuw hier aan de bel te trekken. Dank voor de inzet in ieder geval!

Reputatie 7

Hi @ErikHo, heel fijn dat je zo helder de situatie in kaart brengt! Hier gaan we iets aan doen, want ook in de avonduren hoor je van een goedwerkende verbinding te genieten. Ter check: heb je toevallig ook een eigen router aangesloten of gebruik je enkel de apparatuur van T-Mobile? Onder het mom van ‘je weet maar nooit', wil ik vragen of je kunt checken of alle kabels goed zijn aangedrukt. Kun je dat nalopen? Als dit geen verschil uitmaakt, dan wil ik je vragen of je een ander LAN-poort op het modem kunt uitproberen. Het handige aan het Zyxel modem is dat alle vier de LAN-poorten geschikt zijn voor internet. 

Ik hoor heel graag van je of het hierna weer werkt zoals het hoort, want daar wil ik voor zorgen! 💪

Hi @ErikHo, heel erg bedankt voor de aanvulling en excuses voor het feit dat je hier niet goed op de hoogte bent gehouden van het laatste onderzoek dat voor jou is ingeschoten! Dit had wel gemoeten, dus ik vind het rot dat de uitkomst niet met je gedeeld is. Om deze reden vraagt Cal ook om extra snelheidstesten, want ik zie dat de technische dienst het meest recente onderzoek heeft gesloten met het verzoek om twee recente speedtests aan te leveren. Ik wilde net als Cal verder voor jou aan de slag, maar ik zie dat één van mijn collega's gisteren opnieuw aan de bel heeft getrokken bij de technische dienst. Ze gaan hier opnieuw in duiken, want we willen echt niets liever dan deze problemen die je ervaart oplossen. 

Prima… ik stuur opnieuw snelheidstesten. Let op: ik stuur filmpjes van de testen, zodat je kan zien dat de connectie met de server heel lang duurt, maar dat de snelheid daarna prima is. Zou je dat dan ook door willen geven aan desbetreffende persoon die er mee aan de bak gaat?

 

Naar wie kan ik de screenshots sturen? Die wil ik liever niet op dit openbare forum kwijt ivm privacy.

 

Echter heb ik nog geen bevestiging van het beeindigen van m’n contract ontvangen. Die hoop ik zsm in de mail te hebben. Dank.

Reputatie 7

Hi @ErikHo, heel terecht dat je dit aangeeft! Dit is ook door mijn collega vermeld naar Guidion met het verzoek om een afspraak in te plannen na 20:00 uur, zodat het probleem geconstateerd kan worden en om de installatie opnieuw na te lopen. Voor de zekerheid heb ik gecheckt bij de technische dienst of het verstandig is om dit bezoek gewoon door te laten staan of dat de netwerkbeheerder meteen aangestuurd kan worden. Ik laat het je weten als ze hierop terugkomen. 

Zeker, die screenshots ga je krijgen. Maar m’n vertrouwen wordt nu niet veel groter in de uitkomst… ik héb al screenshots gestuurd, van middag en avond.
 

Het probleem zit niet in mijn (bekabelde of wifi verbonden) computer; het probleem is op elk device hetzelfde. Nogmaals; zodra er contact is met de server, is de verbinding snel genoeg. Maar dat contact met de server duurt erg lang, het laden van een website/internetradiostation/video duurt erg lang, maar zodra de verbinding er eindelijk is, werkt t naar behoren.  

 

De verbinding zelf is geen probleem (waarom ik dus denk dat het niet aan de hand van screenshots opgelost gaat worden), het is de tijd die het duurt voordat er contact is met de server. 

Hi @ErikHo, dankjewel voor deze terugkoppeling! Ik had gehoopt dat de monteur het mysterie kon ontrafelen en op kon lossen. Fijn dat je het even hebt aangekeken. Kun je al aangeven of het gisteravond beter was dan voorheen? Zo niet, dan ga ik hier namelijk graag voor je achteraan. 

Hoi Lisa, het probleem is helaas niet opgelost, het is nog steeds hetzelfde euvel. Ik hoor graag wat de volgende stappen zijn. Dank!

Reputatie 7

Hi @ErikHo, merci voor de aanvulling - helemaal helder! Zou je nog een factory reset van het modem kunnen uitvoeren? In het onderstaande topic lees je hoe je dit doet: 

Lost dit de snelheidsproblemen in de avonduren op? Zo niet, dan ontvang ik graag nog enkele screenshots van je en dan ga ik onze monteursservice Guidion voor jou aansturen:

- Ga via een browser naar www.speedtest.net/apps en download de app voor het device waarop je de speedtest wil uitvoeren.
- Sluit alle programma's af voordat je de snelheidstesten start, vergeet niet een eventuele VPN uit te schakelen.
- De computer of laptop dient bekabeld te zijn aangesloten, een speedtest van een TV of spelcomputer kunnen wij niet gebruiken.
- Voer de speedtest uit. Voor een goed beeld is het het beste om op verschillende doelservers te testen. Onder de grote GA knop kun je een server kiezen. Is de snelheid ver onder wat het zou moeten zijn? Voer dan nogmaals een speedtest uit op hetzelfde device met minimaal vijf minuten tussen de speedtests.
- Maak minimaal twee screenshots, van speedtesten op verschillende doelservers en zorg dat je hele bureaublad zichtbaar is inclusief je verbindingstype (het is belangrijk om te kunnen zien dat er bekabeld getest is).

Thanks! 🍀

Reageer