UDM Pro installatie

  • 22 February 2021
  • 102 reacties
  • 18895 Bekeken


Toon eerste reactie

102 reacties

Reputatie 1

@ MenMes

De glasvezel bij ons in de straat is van KPN, en de aansluiting naar ons huis is pas 8 januari dit jaar aangelegd. De aansluiting is uiteindelijk op 10 juli in gebruik genomen (eerst het jaarcontract van Ziggo uitzitten).

Inmiddels vier maanden T-Mobile Thuis in gebruik: speedtest in het begin ~930 / 930 Mbps, en ping tijd is 9ms. Vandaag is de speedtest ~915 / ~915 Mbps en 9ms. UDM-Pro geeft 100% uptime aan, en updaten is een “obsessie” (UDM-Pro draait op 1.10.4.3702). Streaming video (NPO Start, Netflix, Disney+, etc.) loopt als een zonnetje. Dus internet is snel, en ook televisie kijken is een perfecte belevenis: so far, so good.

Wat merken wij dan eigenlijk? De Roblox sessies van mijn dochter disconnecten geregeld, en dan niet een keer, maar telkens weer. De Fornite sessies van mijn zoon glitchen met enige regelmaat verschrikkelijk. En website laden niet altijd even “snappy”, soms eerder hakkelig en traag, ook op bedraad verbonden computers. En waar dat dan aan ligt?! Ons eigen netwerk is volledig Ubiquiti, het bedraadde netwerk is volledig 1Gbps, de UAPs zijn nog AC, worden volgend jaar vervangen door WiFi6. En AC met 867Mbps op 5GHz is nou ook niet underpowered voor vier gebruikers?! De UAPs draaien op PoE, daar is de hardware van Ubituiti op ontworpen. Zoek dan maar eens wat er aan de hand is. Telkens als iemand klaagt, draai ik de speedtest, met telkens dezelfde goeie resultaten.

Uiteindelijk na de zoveelste irritatie de helpdesk van T-Mobile gebeld, samen op zoek gegaan, en de uitspraak van de helpdesk van T-Mobile is dat het FO-link lampje permanent moet branden, en niet snel en onregelmatig knipperend zoals bij onze Media Converter. Dan denk ik toch aan de combinatie van een T-Mobile verbinding op een KPN glasvezel. Ideeën en / of suggesties zijn welkom.

 

 

Je zou de sfp module in de sfp lan poort van de UDM kunnen plaatsen. Wan trunk profiel erop zetten zoals Bryan al beschreef. Vervolgens een wan vlan profiel op bijvoorbeeld poort 8, en deze verbinden met het wan interface.

Mijn UDM staat niet dicht bij de meter kast dus ik maak er zelf niet op de bovenstaande manier gebruikt van

 

Bij mij komt een kabel vanaf de MC op poort 7 van de UDM binnen op een poort met “trunk” profiel. Poort 8 met internet vlan id native en die lust naar de WAN aansluiting van de UDM 

Je zou de sfp module in de sfp lan poort van de UDM kunnen plaatsen. Wan trunk profiel erop zetten zoals Bryan al beschreef. Vervolgens een wan vlan profiel op bijvoorbeeld poort 8, en deze verbinden met het wan interface.

Mijn UDM staat niet dicht bij de meter kast dus ik maak er zelf niet op de bovenstaande manier gebruikt van

 

Bij mij komt een kabel vanaf de MC op poort 7 van de UDM binnen op een poort met “trunk” profiel. Poort 8 met internet vlan id native en die lust naar de WAN aansluiting van de UDM 

Poorten 1 bij stap 5 is niet meer benodigd als je gebruik maakt van het nieuwe TV Platform. Je kunt in principe nog tijdelijk gebruik maken van het oude TV Platform maar deze zal (hoogst waarschijnlijk) op niet al te lange termijn komen te vervallen voor glasvezel.

In dat geval steek je de SFP in de UDM (WAN2), assign je VLAN 300 en ben je dus eigenlijk nagenoeg klaar.

Nou weet ik niet sinds wanneer @Basickdeluxe problemen heeft (of had??) met Roblox, maar ik weet wel dat Roblox zo nu en dan problemen heeft en dit vooral via onze T-Mobile aansluiting merkbaar is. Zodra m'n kids stiekem meeliften op de Wi-Fi van de buurvrouw (KPN Glasvezel) hebben ze nergens last van of zijn de problemen minder.

Reputatie 1

Heb sinds deze week ook de UDM Pro achter de MC van Huawei gehangen, dit werkt allemaal prima. Wat ik wel ervaar is packet loss vanaf de UDM (SSH) naar alles op het internet. Vanaf een client op het netwerk niet. Ik lees dat veel mensen dit probleem hebben met T-Mobile en de UDM.

Sommigen gaven aan dat het door de combinatie tussen de MC en de UDM komt, heb inmiddels al een switch tussen die twee gezet, dat loste het niet op. Heb ook geprobeerd met SFP naar ethernet, maar helaas.

 

Structureel ongeveer 20-30% packet loss als ik vanaf de UDM ping naar bijvoorbeeld 8.8.8.8.


@Bryan96 ervaar jij dit ook?

Reputatie 3

Heb sinds deze week ook de UDM Pro achter de MC van Huawei gehangen, dit werkt allemaal prima. Wat ik wel ervaar is packet loss vanaf de UDM (SSH) naar alles op het internet. Vanaf een client op het netwerk niet. Ik lees dat veel mensen dit probleem hebben met T-Mobile en de UDM.

Sommigen gaven aan dat het door de combinatie tussen de MC en de UDM komt, heb inmiddels al een switch tussen die twee gezet, dat loste het niet op. Heb ook geprobeerd met SFP naar ethernet, maar helaas.

 

Structureel ongeveer 20-30% packet loss als ik vanaf de UDM ping naar bijvoorbeeld 8.8.8.8.


@Bryan96ervaar jij dit ook?

Ik had nooit dergelijke klachten. Heeft altijd goed gewerkt. Sinds november zit ik op het nieuwe platform en is de setup gewoon standaard met VLAN 300 en SFP ipv mediaconverter. Werkt als een trein.

Reputatie 1

Heb sinds deze week ook de UDM Pro achter de MC van Huawei gehangen, dit werkt allemaal prima. Wat ik wel ervaar is packet loss vanaf de UDM (SSH) naar alles op het internet. Vanaf een client op het netwerk niet. Ik lees dat veel mensen dit probleem hebben met T-Mobile en de UDM.

Sommigen gaven aan dat het door de combinatie tussen de MC en de UDM komt, heb inmiddels al een switch tussen die twee gezet, dat loste het niet op. Heb ook geprobeerd met SFP naar ethernet, maar helaas.

 

Structureel ongeveer 20-30% packet loss als ik vanaf de UDM ping naar bijvoorbeeld 8.8.8.8.


@Bryan96ervaar jij dit ook?

Ik had nooit dergelijke klachten. Heeft altijd goed gewerkt. Sinds november zit ik op het nieuwe platform en is de setup gewoon standaard met VLAN 300 en SFP ipv mediaconverter. Werkt als een trein.

Jij zit dan niet op GPON ga ik vanuit.

Heb sinds deze week ook de UDM Pro achter de MC van Huawei gehangen, dit werkt allemaal prima. Wat ik wel ervaar is packet loss vanaf de UDM (SSH) naar alles op het internet. Vanaf een client op het netwerk niet. Ik lees dat veel mensen dit probleem hebben met T-Mobile en de UDM.

Sommigen gaven aan dat het door de combinatie tussen de MC en de UDM komt, heb inmiddels al een switch tussen die twee gezet, dat loste het niet op. Heb ook geprobeerd met SFP naar ethernet, maar helaas.

 

Structureel ongeveer 20-30% packet loss als ik vanaf de UDM ping naar bijvoorbeeld 8.8.8.8.


@Bryan96ervaar jij dit ook?

Ik had nooit dergelijke klachten. Heeft altijd goed gewerkt. Sinds november zit ik op het nieuwe platform en is de setup gewoon standaard met VLAN 300 en SFP ipv mediaconverter. Werkt als een trein.

Jij zit dan niet op GPON ga ik vanuit.

Waarom niet? Je kunt met de juiste SFP-module toch ook een GPON aansluiten lijkt mij.

Reputatie 1

Heb sinds deze week ook de UDM Pro achter de MC van Huawei gehangen, dit werkt allemaal prima. Wat ik wel ervaar is packet loss vanaf de UDM (SSH) naar alles op het internet. Vanaf een client op het netwerk niet. Ik lees dat veel mensen dit probleem hebben met T-Mobile en de UDM.

Sommigen gaven aan dat het door de combinatie tussen de MC en de UDM komt, heb inmiddels al een switch tussen die twee gezet, dat loste het niet op. Heb ook geprobeerd met SFP naar ethernet, maar helaas.

 

Structureel ongeveer 20-30% packet loss als ik vanaf de UDM ping naar bijvoorbeeld 8.8.8.8.


@Bryan96ervaar jij dit ook?

Ik had nooit dergelijke klachten. Heeft altijd goed gewerkt. Sinds november zit ik op het nieuwe platform en is de setup gewoon standaard met VLAN 300 en SFP ipv mediaconverter. Werkt als een trein.

Jij zit dan niet op GPON ga ik vanuit.

Waarom niet? Je kunt met de juiste SFP-module toch ook een GPON aansluiten lijkt mij.

Ik dacht het niet...als dat zo is hoor ik dat graag.

Reputatie 1

@Waqqas kun jij dat bevestigen?

Reputatie 7
Badge +15

@tciaga de Huawei ONT staat vast op jouw verbinding, zonder de Huawei gaat je verbinding niet werken.

Een SFP ipv de mediaconverter is mogelijk op AON maar helaas niet op GPON.

De “UFiber Instant” is een SFP module geschikt voor GPON SC/APC, de enige vraag lijkt mij dus of je 'm kunt laten communiceren met de terminal aan de andere zijde van de lijn…

Reputatie 1

De “UFiber Instant” is een SFP module geschikt voor GPON SC/APC, de enige vraag lijkt mij dus of je 'm kunt laten communiceren met de terminal aan de andere zijde van de lijn…

Dat klopt, die had ik al gezien inderdaad. Maar ik had ook gelezen dat die Huawei's gekoppeld zijn aan je adres/verbinding, toch @Waqqas ?

Reputatie 7
Badge +15

@tciaga

Ik ben ook maar een klant haha maar volgens mij wordt het serienummer opgenomen in het systeem en gekoppeld aan je adres voordat hij wordt opgestuurd.

Je verbinding komt dan met die Huawei tot stand.

Reputatie 1

@Barttes@Waqqasheel toevallig lijkt het nu dus wel mogelijk te zijn:
 

Staat helaas nog niet echt veel bij hoe het precies gaat qua activatie/administratie.

 

@Jason hoe gaat zo’n process in z’n werking, als je van de Huawei (GPON) af wilt en direct glas in de UDM wilt drukken?

Reputatie 7
Badge +15

@tciaga 

Om een eigen ONT te gebruiken, dien je een ONT te nemen die geschikt is voor het gebruik op je netwerk. We raden het gebruik van een eigen ONT af, omdat we bij het omwisselen enkele dagen nodig kunnen hebben om de door ons geleverde ONT weer te registreren. Als je begrijpt wat de risico’s hiervan zijn, kan je via onze klantenservice een verzoek indienen om je eigen ONT te registreren. Binnen enkele dagen zal de T-Mobile ONT de verbinding verliezen. Vanaf dat moment kan je je eigen ONT aansluiten.

Persoonlijk zou ik het niet doen, het blijft tenslotte maar een mediaconverter en er zitten verder geen beperkingen op.

de monteur die er vandaag was gaf aan dat ik de eerste was die hem vroeg of aansluiten via de UFiber mogelijk was...

Reputatie 7
Badge +15

Het kan en mag maar je moet het samen met de klantenservice regelen en de juiste info doorgeven etc..

Reputatie 1

Je zou de sfp module in de sfp lan poort van de UDM kunnen plaatsen. Wan trunk profiel erop zetten zoals Bryan al beschreef. Vervolgens een wan vlan profiel op bijvoorbeeld poort 8, en deze verbinden met het wan interface.

Mijn UDM staat niet dicht bij de meter kast dus ik maak er zelf niet op de bovenstaande manier gebruikt van

 

Bij mij komt een kabel vanaf de MC op poort 7 van de UDM binnen op een poort met “trunk” profiel. Poort 8 met internet vlan id native en die lust naar de WAN aansluiting van de UDM 

Poorten 1 bij stap 5 is niet meer benodigd als je gebruik maakt van het nieuwe TV Platform. Je kunt in principe nog tijdelijk gebruik maken van het oude TV Platform maar deze zal (hoogst waarschijnlijk) op niet al te lange termijn komen te vervallen voor glasvezel.

In dat geval steek je de SFP in de UDM (WAN2), assign je VLAN 300 en ben je dus eigenlijk nagenoeg klaar.

Nou weet ik niet sinds wanneer @Basickdeluxe problemen heeft (of had??) met Roblox, maar ik weet wel dat Roblox zo nu en dan problemen heeft en dit vooral via onze T-Mobile aansluiting merkbaar is. Zodra m'n kids stiekem meeliften op de Wi-Fi van de buurvrouw (KPN Glasvezel) hebben ze nergens last van of zijn de problemen minder.

 

@Gerrit078 Ik weet eerlijk gezegd ook niet precies wanneer ik problemen heb: ik speel zelf geen Roblox. ;)

 

Verbindingswijze (onveranderd):

 

 

Ik ben er inmiddels achter dat mijn dochter op ons wifi-netwerk wel last van heeft van storingen met Roblox op een iPad (niet opstarten, niet kunnen inloggen, eruit gegooid worden, etc., etc.), terwijl ik haar vriendinnen op hetzelfde moment met een eigen iPad op ons geïsoleerde gasten-netwerk niet hoor klagen, zit er dan iets in de veiligheidsinstellingen van de UDM-Pro?! Standaard heb ik onder Traffic & Security de optie Detect & Block Intrusion aan staan, en System Sensitivity op Maximum, ik heb die UDM-Pro niet voor niets gekocht. Ik lees dat jouw kinderen op de verbinding van de buurvrouw ook geen last hebben met de stabiliteit van Roblox, jouw buurvrouw heeft zeker geen UDM-Pro? ;)

 

Snelheidstesten:

 

 

- De drie UAP-AC-LITE lijken een bottle neck in ons netwerk, de snelheid is zoals te verwachten aanzienlijk lager dan bekabeld internet, binnenkort upgraden naar wifi-6? Geen idee of OFDMA ook zin heeft met veelal wifi-5 apparaten (802.11ac)?

- Vijf jaar oude USB3.1 10Gbps is kennelijk twee keer zo traag als nieuwe USB 3.1 10Gbps?! ;)

- Zonder add-blockers ging de bekabelde snelheid volgens speedtest.net met een factor drie naar beneden, van ~400Mbps naar ~150Mbps?!

 

Stabiliteit:

Snelheid is echter niet mijn probleem, stabiliteit wel. Ik probeer dit op te lossen door de keten te analyseren, onderdelen in de keten te vervangen, en te kijken of de keten daarmee stabieler wordt. Inefficiënte wifi-verbindingen kunnen een oorzaak zijn, te strenge veiligheidsinstellingen ook. Een ander onderdeel is T-Mobile, dat zijn dienst bij ons in de straat aan biedt op de hardware van KPN. Dit bemoeilijkt de hulp van T-mobile (zij moeten eerst problemen loggen, voordat ze KPN mogen benaderen). Hierdoor neig ik ernaar om in juni over te stappen naar KPN. Meer betalen voor minder snelheid, en dan hoop ik er stabiliteit en directe service voor terug te krijgen.

 

Reputatie 7

Hi @Basickdeluxe,

Mijn welgemeende complimenten! De manier waarop jij je set-up voor ons inzichtelijk maakt waar het wellicht fout loopt. Zoals je de issues omschrijft lijkt de route naar de Roblox servers niet goed te verlopen, maar dat moet inzichtelijk kunnen worden gemaakt door de route die de verbinding aflegt in kaart te brengen. Ik denk dat we daarmee al een stukje verder komen met het oplossen. Om dit te doen wil ik je vragen om te kijken naar een app als iNetTools waarbij de op de iPad zelf een traceroute kunnen versturen naar een Roblox server. Misschien is dat een idee? Ik hoor het graag.

@Gerrit078 Ik weet eerlijk gezegd ook niet precies wanneer ik problemen heb: ik speel zelf geen Roblox. ;)

 

Ik speel het ook niet, maar hoor soms wel minstens één persoon te keer gaan. 

 

Verbindingswijze (onveranderd):

Ik ben er inmiddels achter dat mijn dochter op ons wifi-netwerk wel last van heeft van storingen met Roblox op een iPad (niet opstarten, niet kunnen inloggen, eruit gegooid worden, etc., etc.), terwijl ik haar vriendinnen op hetzelfde moment met een eigen iPad op ons geïsoleerde gasten-netwerk niet hoor klagen, zit er dan iets in de veiligheidsinstellingen van de UDM-Pro?! Standaard heb ik onder Traffic & Security de optie Detect & Block Intrusion aan staan, en System Sensitivity op Maximum, ik heb die UDM-Pro niet voor niets gekocht. Ik lees dat jouw kinderen op de verbinding van de buurvrouw ook geen last hebben met de stabiliteit van Roblox, jouw buurvrouw heeft zeker geen UDM-Pro? ;)

 

Vergeet het maar, mijn kinderen gebruiken beide het gasten netwerk omdat deze geïsoleerd is. Het maakt eigenlijk niet eens uit, zelfs als ze bekabeld zitten ervaren ze problemen. De afgelopen tijd merkt mijn oudste dat hij het probleem ook heeft als hij samen met wat vrienden (bij hen thuis) Roblox spelen. Daar wordt ( nadat hij via watismijnip.nl een check deed ) lang niet altijd gebruik gemaakt van T-Mobile maar komen providers als Freedom, KPN, Ziggo voorbij.

Hiermee alleen al zouden we eigenlijk kunnen vaststellen dat het niet T-Mobile of Unifi gerelateerd is. Misschien dat de aantal keren dat het probleem optreed wat hoger ligt, maar ik krijg sterk de indruk dat dit vooral bij Roblox ligt.

 

Roblox maakt overigens gebruik van CDN's, nou weet ik niet precies hoe ze dit hebben opgebouwd. Maar kijkende naar welke IP-adressen er wordt geresolved kan ik mij heel goed voorstellen dat als mijn jongste zoon nu Roblox speelt en de oudste over een half uur gaat inloggen, beide op twee totaal verschillende servers terecht komen omdat de TTL expired is. Mocht één server problemen hebben, krijg je dus het beeld wat ik inmiddels ook al meermaals voorbij heb horen komen. Mijn jongste die het ene moment gedisconnect / uitgelogd wordt, terwijl de oudste relaxed doorspeelt of andersom. Volgende keer zal ik eens kijken of het hardhandig inkloppen van IP-Adressen naar de op dat moment functionerende servers iets oplost - ik heb het idee van wel.

 

 

Snelheidstesten:

- De drie UAP-AC-LITE lijken een bottle neck in ons netwerk, de snelheid is zoals te verwachten aanzienlijk lager dan bekabeld internet, binnenkort upgraden naar wifi-6? Geen idee of OFDMA ook zin heeft met veelal wifi-5 apparaten (802.11ac)?

 

Nope, WiFi6 heeft alleen zin als je ook cliënts hebt die WiFi6 ondersteunen. Geen ondersteuning betekent geen profijt van WiFi6. Hier wordt het gasten netwerk overigens voor de gehele groep gecapped op 60Mbit/s. Voor wat de kids en hun vrienden doen ruim voldoende.

Reputatie 1

@Gerrit078 Dat “te keer gaan” herken ik. Naar aanleiding van jouw ervaringen, ben ik eens wat verder door gaan vragen bij dochter en vriendinnen, en de robuustheid van Roblox lijkt inderdaad onafhankelijk van platform, verbindingswijze en internet provider te wensen over te laten.

Ter info: gastennetwerk gecapped op 25Mbps.

 

@Boris Ik zal eens kijken of ik een traceroute vast kan leggen, wanneer een Roblox sessie stottert. Kom ik op terug.

@Gerrit078Dat “te keer gaan” herken ik. Naar aanleiding van jouw ervaringen, ben ik eens wat verder door gaan vragen bij dochter en vriendinnen, en de robuustheid van Roblox lijkt inderdaad onafhankelijk van platform, verbindingswijze en internet provider te wensen over te laten.

Ter info: gastennetwerk gecapped op 25Mbps.

 

Die 25Mbit ben ik mee begonnen, maar trokken ze met een paar vriendjes over de vloer op begeven moment toch echt iets te vol waardoor echt helemaal niets meer draaide. Niet zo gek een paar dan ook nog gelijktijdig een stream ( Youtube of Spotify ) erbij open gooide en er een compleet feest van maakte.

 

Het kan en mag maar je moet het samen met de klantenservice regelen en de juiste info doorgeven etc..

Veel problemen met installatie gehad; glasvezelkabel verderop in de straat kapot (backup fiber ook) en UDM volledig van het padje (factory reset en terugzetten van back-ups creëerde hetzelfde probleem, dus alles opnieuw). Het draait nu volledig achter de ONT van Huawai (Zyxel er heel snel tussenuit gehaald), werkt prima voor nu. Heb nu even geen zin om nieuwe problemen op te zoeken, dus laat het voor nu even zo. Even de moed verzamelen om met de UFiber aan de slag te gaan ;)

@Gerrit078 woensdag ga ik over op volgens mij de ODF variant. Dan zal wat jij zegt mogelijk worden. 

Poorten 1 bij stap 5 is niet meer benodigd als je gebruik maakt van het nieuwe TV Platform. Je kunt in principe nog tijdelijk gebruik maken van het oude TV Platform maar deze zal (hoogst waarschijnlijk) op niet al te lange termijn komen te vervallen voor glasvezel.

In dat geval steek je de SFP in de UDM (WAN2), assign je VLAN 300 en ben je dus eigenlijk nagenoeg klaar.

Nou weet ik niet sinds wanneer @Basickdeluxe problemen heeft (of had??) met Roblox, maar ik weet wel dat Roblox zo nu en dan problemen heeft en dit vooral via onze T-Mobile aansluiting merkbaar is. Zodra m'n kids stiekem meeliften op de Wi-Fi van de buurvrouw (KPN Glasvezel) hebben ze nergens last van of zijn de problemen minder.

Ik heb vandaag mijn gigabit upgrade gekregen. VLAN 640 in mijn trunk profielen e.d. kon afgevoerd worden. Enkel je WAN op DHCP met VLAN 300 en de verbinding is up. De Setop boxes voor het nieuwe IPTV kunnen gewoon binnen je eigen LAN een ip-adres ontvangen.

Rest mij enkel nog het vraagstuk of een er een UFiber SFP Module is die ik zou kunnen gebruiken. Zoals bijvoorbeeld deze 

Van de monteur gebruik ik dat nu de Huawei Mediaconvertor geregistreerd staat bij TMobile, ik neem aan dat dit dan voor die UFiber SFP Module dient te gebeuren. Iemand dit toevallig al gedaan?

Reageer