Uploadsnelheid traag T-mobile glasvezelnetwerk

  • 4 January 2023
  • 75 reacties
  • 2135 Bekeken

Reputatie 1

Goedendag,

 

Ik heb sinds een maand nu een vrij apart probleem, namelijk downloadsnelheid is hoog en goed, uploadsnelheid is laag en onstabiel. Ik kwam er toevallig achter toen ik Youtube videos wilde uploaden.

 

Snelheden

  • Downloadsnelheid bij meerdere metingen 940 Mbps
  • Uploadsnelheid bij meerdere metingen 0.10 - 0.20 Mbps

Speedtest

 

 

Het lijkt erop dat het probleem zich eerder recent heeft voorgedaan in verschillende regio’s volgens deze post, mijn regio is Leeuwarden.

 

Netwerkinformatie

  • Huawei HG659 modem
  • Mediaconverter Glasvezel → internet
  • UTP Cat 6 shielded bekabeling overal
  • Dekstop PC aangesloten op LAN 1
  • Laptop + Mobiel apparatuur op WiFi 5GHz

Jason van Odido 1 jaar geleden

Goedemiddag all, het lijkt er inderdaad op dat er wat speelt op groter niveau dan losstaande incidenten. Ik heb dit doorgespeeld naar onze netwerkspecialist en ben in afwachting van een update. Zodra ik maandag meer heb gehoord, licht ik jullie meteen in! 

 

UPDATE: het is inmiddels aangekaart en aangemeld als algemeen verbindingsprobleem en wordt onderzocht door alle betrokken partijen. Voor nu betreft het de regio Leeuwarden/Friesland en gaat het om een trage upload of geen upload. Meer meldingen zijn niet nodig, maar het staat je uiteraard vrij om het aan te geven in dit topic. Voorbeelden worden onderzocht. Bedankt voor jullie geduld!

Bekijk origineel

75 reacties

Reputatie 1

Het probleem lijkt hier ook opgelost te zijn, met een directe verbinding met de router krijgen we hier nu wel weer de verwachte snelheden van het pakket.

 

Reputatie 7
Badge +16

UPDATE: de oplossing bleek een vervanging van apparatuur in de centrale te zijn. De root cause: zeer waarschijnlijk een hardware defect in de centrale.

Reputatie 7
Badge +16

Goedemiddag all, het lijkt er inderdaad op dat er wat speelt op groter niveau dan losstaande incidenten. Ik heb dit doorgespeeld naar onze netwerkspecialist en ben in afwachting van een update. Zodra ik maandag meer heb gehoord, licht ik jullie meteen in! 

 

UPDATE: het is inmiddels aangekaart en aangemeld als algemeen verbindingsprobleem en wordt onderzocht door alle betrokken partijen. Voor nu betreft het de regio Leeuwarden/Friesland en gaat het om een trage upload of geen upload. Meer meldingen zijn niet nodig, maar het staat je uiteraard vrij om het aan te geven in dit topic. Voorbeelden worden onderzocht. Bedankt voor jullie geduld!

Begrijp niet wat men nog van KPN Netwerk verwacht. Lijn was in orde toen je bij KPN (de provider) zat met KPN apparatuur bij jou thuis (NT) en KPN apparatuur in de centrale (WBA KPN).

Enige wat nu anders is, is de apparatuur van T-Mobile bij jou thuis en de apparatuur in de centrale waarop je aangesloten bent (ook T-Mobile / WBA Glasoperator).

T-Mobile huurt bij KPN Netwerk de vezel vanaf de centrale tot het aansluitpunt en wat ruimte in de centrale voor hun eigen apparatuur, men regelt zelf verder de rest die er bij komt kijken.

KPN Netwerk is nu enkel verantwoordelijk voor de gehuurde vezel, wat al goed was en voor de zekerheid nog een keer door de KPN Netwerk monteur is gecontroleerd, daarmee is de kous voor hun eigenlijk af. De apparatuur in de centrale en bij jou is van T-Mobile en daar blijven ze wel van af.

Je hebt eigenlijk een monteur van T-Mobile nodig die ook iets mag/kan doen op de apparatuur in de centrale, liefst een die in loondienst werkt en niet per opdracht betaald krijgt en bij voorkeur binnen 5 minuten weer weg wil zijn... maar naar het volgen van dit forum de laatste paar jaar, lijken die monteurs bij T-Mobile niet te bestaan, alles is uitbesteed en men schuift maar wat rond met tickets naar jan en alleman in de hoop dat er iemand tussen zit die het euvel kan vinden of dat de klant uit ellende weer vertrekt.

Ik wens je in ieder geval nog veel sterkte met dit verhaal.

Reputatie 7
Badge +9

@wlmpie klanten dienen ons eerst de tijd te geven om het op te lossen. We hanteren 30 dagen hiervoor. Blijkt het na die 30 dagen niet op te lossen te zijn, dan mag de klant het contract, kosteloos, opzeggen. 

Het lijkt hier weer goed te werken. Beiden boven de 900 nu. Wacht voor de zekerheid ook nog even de monteur op zaterdag af.

 

Bedankt voor de hulp. Altijd fijn als je een reactie krijgt en mensen er ook echt in duiken.

Reputatie 1

UPDATE: Goedemorgen @A Random IT Guy et al: het leek vanaf zaterdagavond omstreeks 20:30 weer een stuk beter te gaan, maar omdat we weerklanken horen, hebben we het onderzoek weer met rasse schreden opgepakt. 

Bedankt voor jullie meldingen met voorbeeldbeschrijvingen, deze zijn zeer waardevol. Zodra ik een concretere update heb, horen jullie het meteen. 

Top! Ik merk het ook gelijk, de snelheden zijn weer normaal. Bedankt voor de hulp! Nu ben ik wel nieuwsgierig, wat was het probleem eigenlijk?

Sinds eind van de middag is het hier ook goed met de upload. In de ochtend had ik nog een test gedaan en was er nog geen upload. Blij dat het nu weer werkt!

Reputatie 7
Badge +16

Goedemorgen @ETerpstra, @A Random IT Guy en @Newcustomer (en alle anderen uiteraard!): het is erg mooi dat de resultaten die onze technici op afstand uitmaten ook daadwerkelijk in de praktijk naar voren komen! 

Ik ga nog navragen wat de root cause was, maar wil wel vast mededelen dat het niet altijd gemeld wordt. Hoe interessant allicht ook, zeker voor jullie, is het niet altijd meteen evident waar de oorsprong van het probleem ligt. Dat gezegd hebbende, ga ik het natuurlijk wel najagen. Voor nu houd ik het onderzoek toch nog open omdat we willen voorkomen dat dit ten onrechte gesloten wordt. 

Reputatie 7
Badge +14

Nee, de kosteloze opzegging geldt alleen voor het product wat niet binnen een redelijk termijn te repareren valt. Nogmaals,  dit is al heel coulant omdat jij geen juridisch proces of aangetekende brieven hoeft te maken. Maar persoonlijk vind ik dat elk bedrijf dit zou moeten doen. Dan heb je minder programma's als Kassa en Radar nodig :)

@Jovawa ik had dit graag voor je willen oplossen maar omdat ik geen recente testen heb kan ik dit simpelweg niet doorzetten. 

 

Ik kan inderdaad je abonnement kosteloos voor je opzeggen omdat er al zoveel tijd verstreken is. Dit gaat dan wel per direct in gang en stoppen de diensten dan ook per direct. Zal ik dit voor je in gang zetten? Daarnaast is het maximale wat ik nog kan bieden uit coulance, 1 volledige maand de kosten crediteren. 

@Tommie 

Zoals je wellicht begrepen hebt ben ik sinds een kleine week overgestapt naar KPN. Hierbij heb ik gekozen voor een vriendelijke overstap i.p.v. de door jou voorgestelde harde “direct stoppen en helemaal geen internet meer” aanbieding. En mijn god wat een verademing is KPN toch. 

 

Even ter vergelijk. Dit is de laatste test op jullie netwerk, op 13-08 gemaakt vanaf mijn pc met vaste verbinding. Zoals je ziet, nog altijd rampzalig ondanks alle tijd, energie en frustratie die ik er 5 maanden in heb moeten stoppen.

 

Vandaag eindelijk te tijd gehad om ook even een testje te doen met mijn nieuwe super fijne internet via KPN. Zoals je ziet gewoon super, de upload is zelfs de beloofde 100Mbps + nog eens de upload die jullie maximaal wisten te behalen op de laatste test.

Zo zie je maar weer, goedkoop is duurkoop. Denken een paar 10-tjes te besparen door over te stappen naar T-Moblie, wat me uiteindelijk vooral frustratie en een hele hoop energie heeft gekost.

 

Helaas kom ik er net wel achter dat ik in mijn emotie om “zo snel mogelijk de T-Mobile meuk” terug te sturen, de wifi extender vergeten ben mee te sturen. Wellicht dat T-Mobile hierin eindelijk wat coulance kan vertonen en nog een nieuwe retouropdracht kan aanmaken voor dit laatste stukje “slechte herinneringen”. 

 

De upload is hier (ook Leeuwarden) sinds de oplevering (27-12-2022) van T-Mobile thuis niet goed (0,1 tot 0,2 Mbps). De lijn is dus zo goed als onbruikbaar. Ik weet van meer mensen in Leeuwarden dat ze dezelfde problemen ervaren. De helpdesk is op de hoogte maar een oplossing is er (nog) niet. Daarnaast werkt de vaste telefoonlijn nog niet, ook daar zijn ze mee bezig. Helaas nog niet echt gebruik kunnen maken van de diensten tot nu toe. 

Reputatie 1

Leeuwarden | T-Mobile | 1 Gbit glasvezel

Wij zijn ons glasvezelverhaal begonnen op 29 augustus, toen we bij T-Mobile een pakket hebben aangevraagd zodat KPN vervolgens langs kon komen om een glasvezelaansluiting aan te leggen.

Vervolgens hebben we, twee afspraken moeten maken met KPN voor de glasvezelaansluiting. Daarna nog een keer vier afspraken met T-Mobile/Guidion voor het aansluiten van de modem/router. Daarbij komt dat we in deze tussentijd talloze uren hebben gebeld en steeds weer hetzelfde probleem moesten voorleggen.

In deze uren hebben we vaak gehoord dat we teruggebeld zouden worden, wat geen enkele keer gebeurd is. Daarnaast hebben we helaas ook meer dan eens gehoord dat er bij hun stond aangegeven dat het probleem reeds was opgelost.

Aan het eind van de rit is er op 21 december glasvezel aangesloten met de volgende resultaten tot gevolg:

Speedtest (Cat6 - LAN1)

We hebben nu alweer uren gebeld met T-Mobile en alweer iemand over de vloer gehad om vervolgens te horen dat het probleem niet aan de aansluiting ligt maar ergens anders waar blijkbaar hard aan gewerkt wordt.

 

In ons huis moeten regelmatig bestanden geüpload worden, om deze reden zijn we dan ook overgestapt van Ziggo naar T-Mobile, omdat de uploadsnelheid dan meer dan 50 Mbps zou moeten zijn. De realiteit is echter dat we nu verbinden met ons oude Ziggo netwerk of met een hotspot vanaf een mobiel om bestanden te uploaden.

Reputatie 1

Hey hier mijn topic precies het zelfde probleem zie laatste post voor update van de monteur.

Ook regio Leeuwarden ;)

 

 

Reputatie 1

Wij hebben vorige week bijna 45 minuten lang gebeld met T-Mobile waar degene die ik hier aan de lijn had tussentijds ging bellen met Guidion. Ze hebben aangegeven het druk te hebben, maar met aandringen van de ernst van de situatie was het ineens mogelijk om op 4 januari toch iemand langs te laten komen.

De persoon die langsgekomen is heeft echter alleen gezegd dat de aansluiting in onze meterkast goed aangesloten was en vervolgens aangegeven dat er “aan gewerkt wordt”. Echter, met de ervaringen die ik tot nu toe gehad heb (zie vorige post), heb ik er niet per se vertrouwen in dat er veel vaart achter zit.

Hier hetzelfde probleem ook in Leeuwarden. Heb mijn probleem in deze post toegevoegd.

Komt 14 januari en monteur langs voor het controleren en eventueel plaatsen van een nieuwe modem.

Zoals het eruit ziet licht het waarschijnlijk niet aan de modem (heb een Draytek Vigor3132Fvn).

@Lisa misschien kunnen jullie hier wat meer mee, aangezien het een regio betreft.

Ik heb hier de Zyxel T-54 (nieuwe aansluiting). Het heeft niks te maken met het modem of de aansluiting in huis. Het zit in de centrale of nog verder binnen het T Mobile netwerk. Ik kwam van KPN en dezelfde glasvezel loopt tot in de (wijk)centrale. T mobile moet zeker voor een oplossing zorgen want alles wat maar iets met upload doet heeft er last van. Daarmee heb je dus geen volwaardig internet. Thuiswerken met dit internet is onmogelijk. Streamingsdiensten en online radio lopen wel door zodra er een zender/stream is gekozen. De HUE app, Domoticz, thermostaat van de verwarming, beveilingscamera (en noem maar op) vanaf een 4G verbinding (of waar dan ook buiten je eigen huis) werkt niet meer omdat er dan upload nodig is vanaf je huisaansluiting. Voor nu een 4g router met T mobile prepaid simkaartje ingezet om in huis te kunnen internetten met een acceptabele upload en niet een telefoon iedere keer op hotspot te moeten hebben. Ik heb hiervoor dus extra kosten moeten maken. O.a Vodafone unlimited bundel voor een paar dagen, T moblie prepaid simkaartje gekocht en nu een 7 dagen unlimited bundel van de helpdeskmedewerker gekregen. De helpldesk is overigens heel vriendelijk en meewerkend maar ik heb natuurlijk liever dat het internet goed werkt 😀

 

Nog een tip voor wanneer je ook een 4G router wilt, deze worden regelmatig op marktplaats aangeboden in (buiten)gebieden die net op glasvezel zijn overgegaan (de 4G router is dan daar niet meer nodig). Ik heb vorig jaar zo één kunnen kopen (Huawei b818-263). Ook superhandig voor op vakantie (bijvoorbeeld met een lokale simkaart van het land van bestemming).

Daarnaast is het ook handig een backup van je router instellingen te maken. De helpdesk zal je bij problemen voorzien van een factory reset of firmware update waardoor je de eigengemaakte instellingen kwijt raakt 😔

Reputatie 7
Badge +16

Goedemiddag all, het lijkt er inderdaad op dat er wat speelt op groter niveau dan losstaande incidenten. Ik heb dit doorgespeeld naar onze netwerkspecialist en ben in afwachting van een update. Zodra ik maandag meer heb gehoord, licht ik jullie meteen in! 

Reputatie 1

Goedemiddag all, het lijkt er inderdaad op dat er wat speelt op groter niveau dan losstaande incidenten. Ik heb dit doorgespeeld naar onze netwerkspecialist en ben in afwachting van een update. Zodra ik maandag meer heb gehoord, licht ik jullie meteen in! 

 

UPDATE: het is inmiddels aangekaart en aangemeld als algemeen verbindingsprobleem en wordt onderzocht door alle betrokken partijen. Voor nu betreft het de regio Leeuwarden/Friesland en gaat het om een trage upload of geen upload. Meer meldingen zijn niet nodig, maar het staat je uiteraard vrij om het aan te geven in dit topic. Voorbeelden worden onderzocht. Bedankt voor jullie geduld!

 

 

Bedankt voor de update! Ik heb hier wel al meer dan een maand last van nu, thuiswerken gaat ook zeer moeizaam hierdoor en algemeen internetgebruik wordt een lange periode verhinderd nu. Is een vorm van compensatie hier ook van toepassing?

 

Reputatie 7
Badge +16

Zodra het probleem met upload volledig verholpen is en daar begint het nu aardig op te lijken gelukkig, zullen we de koppen bij elkaar steken om een passende vergoeding te bepalen. Voor nu is dat, ondanks dat het al langer aanhoudt, nog voorbarig omdat we geen exacte einddatum hebben.

Speedtest uitgevoerd samen met KPN monteur

@Tommie hierbij de speedtest uitgevoerd met de KPN Monteur naast me. Meer tijd ga ik er zelf niet meer insteken. Heb al meerdere keren de speedtests moeten doen, meerdere monteurs over de vloer gekregen, alles vervangen etc. Gewoon fixen anders ben ik weg. 

 

Als ik dit zo bekijk lijkt de provisioning niet goed. Verbinding is stabiel maar bij de GPON OLT zijn de snelheden als 100/10 ingesteld ipv 100/100. De upload begint hoog en wordt afgeknepen en blijft mooi strak. Wellicht dat ze dit nog snel kunnen controleren? Alleen heb ik me twijfels bij snel :-)

Reputatie 1

Zodra het probleem met upload volledig verholpen is en daar begint het nu aardig op te lijken gelukkig, zullen we de koppen bij elkaar steken om een passende vergoeding te bepalen. Voor nu is dat nog, ondanks dat het al langer aanhoudt, nog voorbarig omdat we geen exacte einddatum hebben.

 

Prima! Bedankt voor je bericht. Het scheelt dat ik unlimited heb van T-mobile dus zo'n 4G hotspot werkt voor nu in ieder geval voldoende.

Reputatie 1

Ik heb die 1000/1000 glasvezel abonnement al 4 jaar, voorheen nooit echt problemen gehad. Dit vage upload probleem is ongeveer begin december onstaan. Toen merkte ik dat Whatsapp afbeeldingen extreem traag waren in uploaden, kon niet meer online gamen en algeheel werd het netwerk onstabiel.

 

Toen ben ik op onderzoek uit gegaan, beginnend met een speedtest. Kwam telkens op 0.11 / 0.20 Mbps upload uit. Heb kabels vervangen naar Cat 6, modem reset, verschillende arsenaal aan apparatuur getest en via Linux wat uitgebreide testen gedaan doormiddel van traceroutes etc. Uiteindelijk wist ik het zelf niet op te lossen, na mijn vakantie heb ik T-Mobile Thuis gebeld en de situatie uitgelegd. Daarna hier een post aangemaakt om te peilen of mensen hier hetzelfde probleem hebben en het forum doorgezocht waarop ik op tientallen (oude en recente) posts stuitte met vergelijkbaar probleem.

@Tommie Zojuist is eindelijk KPN Netwerk geweest en heeft alles wat er te vervangen viel vervangen, zowel in huis als in de wijkkast. Ondanks een uitzonderlijk goede lijnmeting hebben we nog steeds hetzelfde resultaat. KPN Netwerk geeft aan dat probleem bij T-Mobile zelf zit en na contact met jullie support gaat Guidion ingeschakeld worden om opnieuw langs te komen. 

Reputatie 7
Badge +9

@Jovawa ook ik snap echt niet waarom dit gebeurt. De monteur heeft zelf het ticket aangemaakt en zou opgepakt moeten worden. Ik heb nog geen reactie terug van de techneuten, ik heb zojuist nogmaals navraag gedaan!

Reageer