Beantwoord

Waarom heeft KPN geen jitter problemen?

  • 6 January 2024
  • 85 reacties
  • 2138 Bekeken


Toon eerste reactie

85 reacties

Reputatie 7
Badge +9

Hey @Harwin, dit lijkt netwerkgerelateerd. We laten een test runnen op jouw modem tot morgen om te kijken of we hier iets op kunnen zien. Hopelijk krijgen we dan meer informatie om het door te zetten richting de netwerkbeheerder.

Hoi @Tommie van Odido , 

Dankje, top, ik hoop dat daar iets uit komt. 

Fijn weekend! 

Reputatie 7
Badge +9

We hebben de resultaten en het lijkt erop dat er iets niet goed is aan de kant van KPN NetwerkNL @Harwin. Om dit door te zetten naar KPN NetwerkNL heb ik wel een volledige Ping en Speedtest nodig. Is het mogelijk om deze testen uit te voeren? Dan zet ik het voor je door en hopelijk kunnen we dit oplossen. Alvast bedankt.

 

De instructies hiervoor vind je op onze website.

Volg alle stappen alsjeblieft zorgvuldig, graag de screenshots in het topic delen in plaats van naar onze e-mail. Een aanvraag met ontbrekende stappen kunnen we niet in behandeling nemen.

 

Pingtest

De computer of laptop dient bekabeld aangesloten te zijn op het modem, een speedtest van een tv of spelcomputer kunnen wij niet gebruiken.

Zorg ervoor dat alleen de computer of laptop aangesloten is op het modem. Koppel alle andere apparaten los.

  • Specificaties van het gebruikte modem/router tijdens de problemen en uitvoeren van de test.
  • Speelt het probleem de hele dag door of alleen op bepaalde momenten van de dag
  • Is het apparaat (de betreffende client) aangesloten op de 2.5 Gbit/s Lan poort of een 1 Gbit/s Lan poort 
  • Deel de resultaten van een ping test naar 8.8.8.8, alleen een screenshot van de Ping statistics is genoeg.
    • Ping 8.8.8.8
      • Windows command prompt; ping -n 1000 8.8.8.8
      • Linux/Mac terminal; ping -c 1000 8.8.8.8
  • Deel de resultaten van een ping naar de first hop, dit is het tweede adres wat je ziet in een traceroute. Alleen een screenshot van de Ping statistics is genoeg.
    • Vind de first hop (de tweede regel, geel omlijnd op de screenshot)
      • Start een traceroute naar 8.8.8.8
        • Windows command prompt; tracert 8.8.8.8
        • Linux/max terminal; traceroute 8.8.8.8

 

 

    • Ping het gevonden IP-adres
      • Windows command prompt; ping -n 1000 IP-adres
      • Linux/Mac terminal; ping -n 1000 IP-adres

Hallo @Tommie van Odido , 

Fijn dat er nu wel enige duidelijkheid lijkt te zijn. De testen kan ik uitvoeren. Weet nog niet precies wanneer. 

Even iets anders nog. 

Maandagochtend 19 februari zou hier een monteur komen om hier de boel te beoordelen. In wezen lijkt mij dit nu overbodig en dus zonde van de kosten die dit voor Odido met zich meebrengt. 

Inmiddels lijkt immers duidelijk dat het probleem aan de zijde van netwerkbeheerder KPN ligt. 

Is het dan nodig dat ik dit zelf cancel? 

Dank voor de gedane moeite en ik hoop dat er nu snel een oplossing komt vanuit de netwerkbeheerder KPN. 

Zodra ik de test gedaan heb zal ik dit hier delen. 

Hierbij de test resultaten @Tommie van Odido , 

 

Datum: 16 februari 2024 

Tijd: ~ 15:30 uur

Modem/Router: Zyxel EX5601-T1 

Firmware: v5.70 

LAN aansluiting: 2.5 Gb 

 

Speedtest: Jitter 1189Ms

 

 

Ping -n 1000 8.8.8.8 

 

 

Tracert 8.8.8.8 

 

Ping -n 1000 87... 

 

PS De monteur afspraak heb ik geannuleerd, omdat het nu richting KPN netwerk beheer gaat. 

 

Fijn weekend toegewenst, 

 

Harwin

Reputatie 4
Badge

Je ziet al ping spikes naar de eerste hop na je router.

Voer ook eens een ping -n1000 192.168.1.1 uit.
Daar mogen geen uitschieters van rond de 500 ms in zitten.

Is dat wel het geval, dan heb je in ieder geval al een probleem in je router, waar monteur of KPN niets aan kunnen doen. Je hebt dan een update van de firmware van je router (of een ander model router) nodig voor er naar eventuele verdere problemen gekeken kan worden.

Hallo @henkdeleeuw , 

Dankje voor het meedenken. De problemen zijn Jitter gerelateerd en voornamelijk op bepaalde tijden. 

Jouw voorstel om een ping reeks naar de modem/router zelf te sturen kan ik evenwel ook eens uitvoeren. 

Al was alleen al om al het mogelijke hier thuis geprobeerd te hebben. 

Nog ter aanvulling @Tommie van Odido , 

- De zeer slechte tot onbruikbare verbinding is met name 's avonds van ongeveer 19 tot en met 23 uur. 

- En af en toe ook overdag, meestal beperkt tot het weekeinde. Bij uitzondering ook wel eens op vrijdag of een doordeweekse dag. 

Volgens mij heb ik nu wel alles wat nodig is doorgegeven. 

Reputatie 7
Badge +9

Hey @Harwin, het was wel handig geweest als Guidion eerst gekomen was. Zij hadden het ONT namelijk kunnen vervangen. Dit is een stap die nodig is voor KPN NetwerkNL, anders pakken ze dit soort cases niet op. Ik heb het doorgezet naar onze techneuten om een nieuwe ONT op te sturen om te testen. Als dit niet mag baten dan kunnen we het doorzetten naar KPN NetwerkNL!

Dan was ik iets te voortvarend @Tommie van Odido, mijn excuses. Dank voor het doorzetten naar de TD. Na de omwisseling van de ONT zie ik dan wel hoe het verder gaat. 

Reputatie 7
Badge +9

Ik heb dit ook onder de aandacht gebracht bij een collega van mij zodat ik zeker weet dat de juiste aansturing gedaan wordt @Harwin

Dankjewel @Tommie van Odido

Hallo @Tommie van Odido , 

 

De OND is verwisseld, nu ben ik benieuwd hoe KPN Netwerkbeheer dit gaat oppakken. 

Reputatie 7
Badge +9

Zou je de testen kunnen uitvoeren met het nieuwe ONT @Harwin? Dan kan ik die meteen meesturen! 

Beste @Tommie van Odido

Nee, ik ga niet weer testen. Inmiddels ben ik helemaal klaar met Odido. 

 

Dit liet je eerder weten: 

"dit lijkt netwerkgerelateerd. We laten een test runnen op jouw modem tot morgen om te kijken of we hier iets op kunnen zien. Hopelijk krijgen we dan meer informatie om het door te zetten richting de netwerkbeheerder." 

En vervolgens: 

"We hebben de resultaten en het lijkt erop dat er iets niet goed is aan de kant van KPN NetwerkNL" 

 

Toen moest er een nieuwe ONT geplaatst worden, want anders zou KPN NetwerkNL het niet oppikken. Ook dat is inmiddels geregeld. 

 

Odido kan zelf de lijn naar ONT testen, dat is immers al eerder gedaan. En daaruit bleek dat er iets mis is. 

 

Oftewel: jullie mogen de lijn nu zelf 24 uur gaan testen en deze ellende doorzetten naar KPN NetwerkNL. 

 

Dit is nu gaande sinds 3 januari 2024 en de mobiel internet vouchers zijn op, net als mijn geduld. 

 

Weigert Odido de test zelf uit te voeren en het uiteindelijk door te zetten naar de KPN, dan ga ik er van uit dat ik de geleden financiële schade vergoed ga krijgen en ik mijn contract met Odido kan verbreken zonder verdere verplichtingen of kosten. 

 

Odido is nu aan zet om de KPN onder druk te zetten. 

 

Succes, laat maar weten wat het gaat worden. 

Reputatie 7
Badge +9

Hey @Harwin, ik weet dat het veel gevraagd is maar zonder testen op het nieuwe ONT doet KPN NetwerkNL niks.

Ik heb het voor je doorgezet en hoop dat we het op deze manier kunnen doorzetten. Wat me wel is opgevallen is dat het oude ONT op dit moment geregistreerd staat en niet de nieuwe ONT. Heeft de monteur het nieuwe ONT wel aangesloten?

Hallo @Tommie van Odido , 

Heel vreemd, de monteur heeft de nieuwe ONT geplaatst en ook in het systeem geregistreerd. Zal foto's maken van de oude ONT en van de doos waar de nieuwe in kwam. 

 

De problemen zijn op bepaalde momenten op de dag, zoals ik al vaker heb aangegeven. Het lijkt mij stug dat dit aan het ONT zou liggen of aan het modem. Inmiddels heb ik alle procedures al meerdere keren doorlopen. En ook met de nieuwe ONT is het probleem er nog. 

 

Odido kan zelf testen is mij gebleken, dan zal zeker op bepaalde tijden duidelijk worden dat de Jitter extreem hoog is. Dus ga ik er voorlopig eerst van uit dat dit uiteindelijk wel door gaat naar KPN NetwerkNL. 

 

Bedankt voor jouw gedane moeite. 

Hoi @Tommie van Odido , 

Bij deze de twee foto's. De PN van de nieuwe ONT heb ik voor de zekerheid 'afgeplakt'. Mocht je die nodig hebben dan kan ik deze je mailen. In ieder geval is de nieuwe ONT dus wel aangesloten. 

 

 

Reputatie 7
Badge +9

Ja dat is inderdaad vreemd, het oude ONT staat op dit moment geregistreerd @Harwin.  

@Tommie van Odido , 

 

Als alles volgens planning gaat komt er een KPN NetwerkNL monteur. Zou vandaag ergens tussen 8 en 12 langs komen. 

Het vermoeden bestaat dat mogelijk de demping te hoog staat. Waardoor juist tijdens druk internet verkeer dit resulteert in een slechte tot niet werkende verbinding. Wat zichtbaar kan worden tijdens het testen middels de extreem hoge Jitter waarden. 

Als het inderdaad een te hoge dempingswaarde betreft dan zou het vandaag, in theorie, opgelost kunnen worden. Na 3 maanden ben ik evenwel nog wat sceptisch. 

Uiteindelijk zou het dan vanavond al mogen blijken. 

Reputatie 7
Badge +9

Bedankt voor de update @Harwin, is KPN NetwerkNL inmiddels al langsgeweest? 

Hoi @Tommie van Odido , 

KPN NetwerkNL (Allinq) is inmiddels geweest. Het glasvezel deel is zoals het hoort te zijn. Daar kan het niet aan liggen.

Prima dempingswaarde en dB waarden. Alles is nu uitgesloten dat het door het KPN Glasvezel Netwerk komt. En het was al uitgesloten dat er bij mij thuis iets verkeerd zou zijn. 

Dus lijkt de enige nog mogelijke conclusie dat het probleem binnen het Odido netwerk ligt. 

Morgen, 3 april 2024, duurt deze ellende al 3 maanden. Inmiddels is ook voor de derde maand wel de betaling automatisch afgeschreven. 

Als bij Odido nu nog niet intern gekeken wordt waar het probleem in het eigen netwerk ligt dan ga ik er van uit dat ik het als in gebreke gebleven kan beschouwen. En dan wordt het tijd om het te gaan hebben over een schadevergoeding en het beëindigen van het contract. 

(De vouchers waren een lapmiddel en die zijn al weer op.) 

Nogmaals het slecht tot niet werkende internet lijkt specifiek 's avonds en soms in het weekeinde. Of overdag tijdens 2e paasdag. 

Dan kan ik spreken over vermoedelijke drukke internet tijden. Waarom juist mijn glasvezel aansluiting daar onder lijdt? Geen idee, daar mag Odido een antwoord op geven. 

Dat kan met routering te maken hebben. Of te weinig capaciteit. Of een verkeerde instelling voor het aan mijn glasvezel aansluiting gekoppelde IP adres. 

Volgens de monteur van Allinq mag er geen sprake zijn van bandbreedte voorang voor streamingdiensten. Omdat dit bij wet verboden is. Dus is dat ook uitgesloten als stoorzender. 

Dit is iets voor de Technische Dienst om nu zo spoedig mogelijk op te lossen. 

Al eerder heb ik gesuggereerd om mijn Glasvezel aansluiting van een nieuw IP adres te voorzien. Zelf vermoed ik dat daarna de ellende over is. 

En dan kan de TD van Odido zelf uitzoeken wat er mis gaat met het oude adres. Nogmaals tijdens drukke internet tijden heb ik slecht tot geen internet. 

Dan is de volgende stap toch in het eigen Odido netwerk kijken waar het fout gaat? 

Graag verneem ik hoe dit nu op kort termijn opgepakt gaat worden. 

 

Reputatie 7
Badge +9

Hey @Harwin, bedankt voor de update.

Wij zien aan onze kant ook geen capaciteits issue. We hebben voor de zekerheid de Agent op het modem gereboot maar ik gok niet dat het heel veel zal uitmaken. Ik denk dat KPN NetwrekNL toch verder moet gaan zoeken, bij ons is de capaciteit namelijk ruim in orde in de piek momenten. Dus het zal wel ergens bij hun toch niet goed gaan.

Hoi @Tommie van Odido , 

Oké, ik neem aan dat Allinq terug gekoppeld heeft wat de bevindingen waren. Dus dat alles in de Glasvezel lijn functioneerd zoals het hoort. 

Dus vanwaar dan die absurd hoge Jitter tijden tijdens internet netwerk pieken?

De data pakketjes dwalen op die tijden dan schijnbaar doelloos rond omdat ze de eindbestemming, hier, niet kunnen bereiken. 

Toen ik DSL had via Tele2/T-Mobile/Odido heb ik dit nog nooit meegemaakt. Sinds ik glasvezel via jullie heb is het probleem er. En dat is op momenten wat ik benoem als internet piek verkeer tijden. 

En ik heb al meerdere keren gevraagd om een ander IP adres. Omdat ik vermoed dat er iets met de netwerk instellingen voor het huidige iets verkeerd is. 

Odido blijft mij nu al 3 maanden van het kastje naar de muur sturen. Zelf heb meerdere keren procedures doorlopen. Moest ik thuis twee keer een ochtend wachten op een monteur. Heb ik zelf meerdere keren mobiel internet gekocht. Kreeg ik welliswaar enkele keren wat vouchers, maar zijn ook slechts tijdelijk. 

De monteur van Allinq heeft Odido het bewijs gegeven dat het niet aan de glasvezel verbinding van KPN NetwerkNL ligt. 

Dus is alles uitgesloten wat op die wijze uitgesloten kon worden. Nieuwe ONT was overigens wel geregistreerd anders had ik helemaal geen internet gehad. 

Zorg nou eens dat ik een ander IP adres krijg. Ergens in de 130.x.x.x range of zoiets. Want het huidige lijkt tot de 4G mobiele netwerk range te behoren. 

Als dat het niet oplost, wat ook het achterliggende probleem is, dan mag Odido verder zelf met KPN NetwerkNL in overleg. Dat is niet mijn taak. 

En ik verwacht nou toch echt eerst een ander IP adres. 

Hoi Harwin, op dit moment heb ik zelf ook problemen en de DSL deed het tot vandaag perfect. Nu al 2,5 week gerotzooi met de glasvezel en vandaag is mijn DSL officieel opgezegd en glasvezel nog steeds niet vooruit te branden. In mijn geval betreft het omgeving Alkmaar

Reageer