Sticky

[Info] Haal het maximale uit jouw Wifi

  • 6 februari 2017
  • 149 reacties
  • 103688 Bekeken

Reputatie 7
Badge +6
  • T-Mobile Thuis moderator
  • 2812 reacties

Wifi wordt steeds belangrijker in ons leven. We kunnen bijna niet meer zonder. Dan mag het natuurlijk niet traag zijn of zomaar wegvallen. Dit topic helpt je met drie checks om jouw Wifi supersnel en stabiel te krijgen! Kom je niet uit de checks en tips? Plaats gerust een berichtje in dit topic.

Check 1: Plaats het modem op een centrale plaats
De sterkte van de Wifi hangt af van enkele zaken. Bijvoorbeeld de afstand tot het modem, een blokkade (bijvoorbeeld een betonnen muur of dikke isolatie) of een netwerk van de buren. Omdat ieder huis en situatie weer anders is, is voor iedereen de puzzel ook weer anders. We kunnen niet alles aanpassen, maar we hebben natuurlijk wel tips! De grootste vijanden van Wifi zijn water en metaal. Zet je modem dan ook niet achter een aquarium of luidspreker, maar op een centrale, vrije plek. Heeft je modem antennes? Plaats er dan eentje omhoog en de andere plat.

b305dbe9-c88c-406f-9868-6a2a60ec3823.png


Check 2: Gebruik het beste netwerk!
Zendt jouw modem ook een 5G netwerk uit, selecteer deze op jouw mobiel of tablet als je dichtbij het modem zit. Je herkent dit netwerk hieraan: TMNL-xx-5G. Met het gebruik van 5G haal je hogere snelheden maar het signaal reikt minder ver dan het 2,4 Ghz signaal. Ben je verder van het modem vandaan, selecteer dan het gewone netwerk (TMNL-xx). Is je bereik goed? Dan heeft 5G zeker de voorkeur!

Check 3: Kanaal wijzigen
Net als bij radio kunnen twee zenders elkaar verstoren. Stel nou dat het netwerk van de buren of een babyfoon precies op de frequentie van jouw Wifi zit, dan kan deze wegvallen. Daarom is veruit de meeste winst in jouw Wifi-verbinding te halen met het aanpassen van de Wifi-frequentie. Je kunt een app downloaden om het rustigste kanaal te bepalen. Vervolgens kun je de Wifi-kanaal aanpassen via My T-Mobile Thuis of via het modem zelf.

 

=>Controleer welk kanaal het beste is via de app

Om te kijken op welk kanaal jouw buren zitten, kun je gebruik maken van deze app van de Google store. Let op: ook al zie je dat jouw buren op kanaal 1 zitten, je zult hier pas hinder van hebben als ze het netwerk daadwerkelijk gebruiken. Ook zijn bluetooth apparaten niet zichtbaar op deze app, maar kunnen wel interferentie veroorzaken. Een leuke app, maar niet waterdicht dus.


=>My T-Mobile Thuis

Als je weet welk kanaal het beste bij jou thuis past, kun je je Wifi-kanaal aanpassen. Kies altijd kanaal 1, 6 of 11. Het Wifi-kanaal aanpassen kun je heel eenvoudig zelf in My T-Mobile Thuis regelen. Klik hier om direct naar de juiste pagina te gaan: My T-Mobile Thuis. Na het inloggen zie je dan dit scherm:

59964cdc-c7a4-48b4-a112-f96d17333a2e.png


=>Draytek

In Nederland heb je keus uit 13 kanalen met een eigen frequentie. Omdat aangrenzende kanalen elkaar ook storen, kun je het beste kanaal 1,6 of 11 gebruiken. Probeer ze alle drie in de avond uit (drukste periode) en kies dat kanaal dat het beste resultaat geeft bij jou. Test gedurende enkele uren.

  1. Open je internetbrowser en ga naar http://192.168.1.1. terwijl je verbonden bent via een internetkabel met de router (Wifi kan ook, maar aangezien de Wifi niet heel stabiel is, anders was je hier niet, kan het zijn dat de verbinding wegvalt, voordat je het kan wijzigen).
  2. Vul bij de gebruikersnaam en wachtwoord "user" in.
  3. Klik links in het menu op "Wireless LAN"
  4. Klik op "General Setup"
  5. Bij "Channel" kan je het kanaal wijzigen naar een ander kanaal. Onze voorkeur gaat uit naar kanaal 1, 6, en 11. (Houd de modus op mixed!)
  6. Klik op "OK".

fc98e3bf-a7db-4079-b2a5-4abc095def9f.png

 

5b6a150a-ec3c-4ad4-a269-7986a3c3a548.png

 


=>Huawei HG659

In Nederland heb je keus uit 13 kanalen met een eigen frequentie. Omdat aangrenzende kanalen elkaar ook storen, kun je het beste kanaal 1,6 of 11 gebruiken. Probeer ze alle drie in de avond uit (drukste periode) en kies dat kanaal dat het beste resultaat geeft bij jou. Test gedurende enkele uren.
1. Vul in de adresbalk van je browser het volgende in: http://192.168.1.1 en druk op enter.
2. Gebruikersnaam en wachtwoord staan op de sticker aan de achterkant van het modem. Voer deze in en druk op enter. Je bent nu in het hoofdscherm aanbeland.
3. Ga naar thuisnetwerk.
4. Klik op geavanceerde instellingen voor het aanpassen van het Wifi-kanaal:
5. Wijzig het gewenste kanaal voor de 2,4 GHz band of de 5 GHz band en klik daarna op opslaan.
6. Het kanaal is hiermee gewijzigd.
 

2f2b26bb-82d2-4485-9f87-4a969a62431a.png

 

4b81584a-e918-4db0-9fb7-20319ffa44d5.png

 

 

b9711f3a-9ae0-4be1-a6c1-a7ad8e665bd7.png

 


=>Zyxel

]In Nederland heb je keus uit 13 kanalen met een eigen frequentie. Omdat aangrenzende kanalen elkaar ook storen, kun je het beste kanaal 1,6 of 11 gebruiken. Probeer ze alle drie in de avond uit (drukste periode) en kies dat kanaal dat het beste resultaat geeft bij jou. Test gedurende enkele uren.
1. Vul in de adresbalk van je browser het volgende in: http://192.168.1.1 en druk op enter.
 

cc6c3791-6dcd-4122-93f2-22406356ef53.png


2. Gebruikersnaam en wachtwoord staan op de sticker aan de achterkant van het modem. Voer deze in en druk op enter. Je bent nu in het hoofdscherm aanbeland.
 

72c1d307-fe92-4678-8af9-c09e91c28f2e.jpg


3. Pas de frequentie aan via het dashboard bij Wifi-instellingen.

 

 

Hebben bovenstaande checks niet geholpen? Doorloop dan de tips onderaan dit item!

 

 

Wifi is becoming a more and more integral part of our lives. It's almost impossible to imagine a life without it! As a result, slow Wifi or an unstable connection really isn't what we want. In this topic we'll help you do three checks to make your Wifi faster and more stable. Are the results not enough? Feel free to leave a comment below the topic!

 

Check 1: Change the modems placing to a more central spot:

The strength of your Wifi depends on several different matters. For example, the distance to the modem, a physical block (thick concrete, for example) or a network from one of your neighbors. Because every house is different, the puzzle is also different for everyone. We can't change everything, but we do have some tips! The biggest "enemies" to Wifi are water and electrical appliances. Make sure your modem isn't near an aquarium or a speaker but on a central, open spot. Does your modem have antennas? Make sure one is in an upright position, and one is lying flat.

Check 2: Use the best network:

Does your modem also support a 5Ghz network? If you're relatively close to your modem, this signal will be stronger, faster and should be more stable. You'll recognize the network because of the added "-5G" behind the network name. While the speed and stability are better, this is only for shorter distances. 5Ghz does not have the range that 2.4Ghz has, so if you're further away, make sure you use the 2.4Ghz network.

Check 3: Changing the channel:

Just like with radio, two senders can interfere with each other. Imagine a neighboring network or a baby monitor using precisely the Wifi channel you are using: this will result in an unstable network. Therefore, you can gain a lot by changing the frequency (channel) your Wifi network is using. You can easily check what channel is the best for you via a mobile app, and change it via your My T-Mobile Thuis or by logging in to the modem.

 

=>Checking what channel would be best via the app

To check what channel your neighboring networks use, you can use this app from the Google play store or this app from the App Store. Be aware though, that there is only interference if the other Wifi network is being used at that time. Other electrical devices that use wireless signals, or interfere with your signal, also aren't visible here. So it's an awesome tool, but not a waterproof solution.

 

=>My T-Mobile Thuis

 If you know what channel should work best for you, you can change your Wifi-channel. We recommend picking channel 1, 6 or 11. The Wifi channel can be very easily changed via your My T-Mobile Thuis. Click on this link to immediately be on the right page: My T-Mobile Thuis. After logging in, you'll see the below screen:

 

 

If you want to manually change the channel, please try the below steps:

 

=>Draytek

In the Netherlands we offer 13 channels, each with their own frequency. Because bordering channels can interfere with each other, we recommend using channels 1, 6 or 11. Try the one that should be best for several hours. Should it not improve, feel free to try another. Make sure you test over an extended period of time, best would be during evenings as it is usually the busiest period.

 

  1. Open your internet browser and surf to http://192.168.1.1 while connected to your modem. We recommend using a cable, but it is possible to do via Wifi. The connection will drop whenever you change the channel, though,
  2. Use username and password “user”,
  3. Click on “Wireless LAN” in the menu (left),
  4. Click “General Setup”,
  5. On “Channel” you can change the channel. Make sure you use the mode “Mixed”!
  6. Click “OK”.
 

=>Huawei HG659

In the Netherlands we offer 13 channels, each with their own frequency. Because bordering channels can interfere with each other, we recommend using channels 1, 6 or 11. Try the one that should be best for several hours. Should it not improve, feel free to try another. Make sure you test over an extended period of time, best would be during evenings as it is usually the busiest period.

 

  1. Open your internet browser and surf to http://192.168.1.1 while connected to your modem. We recommend using a cable, but it is possible to do via Wifi. The connection will drop whenever you change the channel, though,
  2. Your username and password were randomly created and can be found on the back of your modem. Fill these in and hit enter,
  3. Go to “Thuisnetwerk”,
  4. Click on “WLAN-instellingen”
  5. Click on “Geavanceerde instellingen” so we can change the channel
  6. Choose the preferred channel for the 2,5Ghz or 5Ghz band, then click “Opslaan”.

 

 

=>Zyxel

In the Netherlands we offer 13 channels, each with their own frequency. Because bordering channels can interfere with each other, we recommend using channels 1, 6 or 11. Try the one that should be best for several hours. Should it not improve, feel free to try another. Make sure you test over an extended period of time, best would be during evenings as it is usually the busiest period.

 

  1. Open your internet browser and surf to http://192.168.1.1 while connected to your modem. We recommend using a cable, but it is possible to do via Wifi. The connection will drop whenever you change the channel, though,
  1. The username and password are on a sticker, on the back of the modem. Use these to login,

72c1d307-fe92-4678-8af9-c09e91c28f2e.jpg

  1. Change the frequency via the dashboard, under “Wifi instellingen”.

 

Did the above checks not help? Try these tips (in Dutch):

 

 

Kijk jij liever een video met bovenstaande instructies?
=>Klik hier om de video te bekijken met alle Wifi-tips!

Is er een algemene storing?

Het kan zijn dat jij niet de enige bent die het Wifi-signaal niet kan bereiken. Wellicht speelt er een algemene storing, check dat gemakkelijk en snel in ons storingstopic.


Werkt je internetverbinding wel via de kabel?

Voordat je aan de slag gaat met je Wifi, controleer eerst of het modem wel verbinding heeft. Branden hier de lampjes WAN en/of Internet? Dit is een voorwaarde voor de werking van de Wifi. Als het internet met een bekabelde verbinding ook niet goed is, dan zal dat eerst onderzocht moeten worden, dat doe je via dit stappenplan: bekabelde internetverbinding.


Reset jouw modem en /of Media Converter

Soms heeft je modem even een schop onder zijn kont nodig om wakker geschud te worden. Probeer dit eerst voorzichtig met een gewone reset (dit noemen we ook wel een powerflip). Merk je na een half uur nog geen verschil? Doe dan een fabrieksreset. Pas hierna het Wifi-kanaal aan naar 1, 6 of 11. Let op: door de fabrieksreset verdwijnen jouw eigen ingestelde gegevens, zoals jouw eigen gemaakte Wifi-wachtwoord.


Zelf je Wifi-ontvangst verbeteren met extra hardware

Er zijn verschillende manieren om zelf je Wifi-ontvangst zo óptimaal mogelijk te maken:

Bekabelde Access Point
Een Access Point sluit je bekabeld aan op je modem en deze zendt dan zelf een nieuw Wifi-signaal uit. Op die manier heb je geen snelheidsverlies maar het nadeel hiervan is dat je alsnog met internetkabels moet gaan werken. Het gebruik van kabels kan je eventueel omzeilen door gebruik te maken van Powerline adapters, het internetsignaal loopt dan via je stroomnet in de woning. Het elektriciteitsnet is hier alleen niet specifiek voor ontworpen dus dit kan storingsgevoelig zijn, vooral wanneer beide adapters niet op dezelfde 'groep' zijn aangesloten. Hier bieden we daarom dan ook geen ondersteuning op.

Draadloze Wifi-versterker
Idealiter plaats je deze net op de grens waar de sterkte van het Wifi-signaal minder begint te worden. De versterker pakt het signaal dan op en zendt deze door. Het nadeel van een versterker is dat deze niet tegelijkertijd kan zenden en ontvangen wat in de praktijk betekent dat de snelheid die je kan halen via Wifi minder wordt naarmate je meer versterkers gebruikt. Het bereik van je Wifi-signaal wordt hierdoor wel groter. Als je bijvoorbeeld een beter bereik boven wil hebben dan kan je de Wifi-versterker het beste daar plaatsen waar de versterker de beste ontvangst heeft. Vanuit dat punt zendt de versterker het signaal dan weer door naar de rest van de verdieping. Je kan de sterkte van het Wifi-signaal in kaart brengen via een app zoals Wifi Analyzer of programma's voor op je laptop zoals Netstumbler.

Eigen router achter het modem
Als laatste kan je je eigen router achter ons modem aansluiten en de Wifi op je modem uitschakelen. Je router doet dan dienst als Wifi-punt. Je haalt het beste resultaat wanneer je de router zo centraal mogelijk zet ten opzichte van waar je bereik wil hebben. Wil je bijvoorbeeld het beste bereik op de eerste verdieping? Plaats de router dan centraal op de eerste verdieping, het liefst vrij van zaken die het signaal kunnen verstoren zoals je centrale verwarming en andere apparaten die ook een signaal uitzenden (denk dan aan bijvoorbeeld een babyfoon). Hoe je je eigen router aan kan sluiten vind je in dit topic. Let op: We kunnen geen ondersteuning bieden op je eigen apparatuur, omdat wij geen zicht hebben op de werking en aansluiting hiervan maar je kan je vraag uiteraard altijd stellen in het Community topic, dan kijken we graag met je mee!


Maak gebruik van onze Wifi-Service

Heb je jouw bekabelde internet gecheckt, de storingsbronnen verwijderd, jouw Wifi-kanaal veranderd en een fabrieksreset op jouw modem uitgevoerd? Maar werkt de Wifi nog steeds niet optimaal? Dan helpen wij je graag op afstand om je Wifi-instellingen te verbeteren. Mocht hieruit blijken dat het van afstand niet op te lossen valt, sturen wij gratis een monteur langs. Komt de monteur er ook niet uit? Dan installeren we een Wifi-versterker voor je. Je krijgt de Wifi-versterker in bruikleen van T-Mobile, voor de periode van je abonnementsduur.

 


Heb je nog vragen? Schroom niet en stel ze hier! 🆒

Succes!

PS Wil je jouw netwerknaam of je Wifi-wachtwoord aanpassen, klik dan hier.

 


149 reacties

@Kaassausje
Dat wist ik niet. Evenzogoed vind ik het onnodig om hiervoor als een kleuter op min vingers getikt te worden. Ik begrijp ik echt niet waar sommige mensen de tijd vandaan halen om anderen op hun vergissingen te wijzen.
Reputatie 7
Badge +5
Mooi topic. Jammer dat je bij glas geen modem/router krijgt dat 5ghz ondersteund. Dat zou meer van deze tijd zijn. Hier is het in de wijk behoorlijk druk en een goed kanaal vinden is lastig. Mijn voorkeur zou daarom echt 5ghz zijn. Biedt T-Mobile hier oplossingen voor? Bijvoorbeeld in het kader van WIFI garantie?
Reputatie 7
Badge +10
@michiel71

Je heb tegenwoordig mesh wifi accesspoints. deze maken zelf onderling verbinding met elkaar en zorgen voor een goed dekkend netwerk zonder gedonder. dit werkt beter dan losse apparaten met het zelfde netwerk naam die niet onderling communiceren.

Bijvoorbeeld de TP-Link Deco M5 (set van 3) of een Fritz wan Repeater 1750E
Schakel dan wel de WiFi van je modem uit.
@michiel71

Je heb tegenwoordig mesh wifi accesspoints. deze maken zelf onderling verbinding met elkaar en zorgen voor een goed dekkend netwerk zonder gedonder. dit werkt beter dan losse apparaten met het zelfde netwerk naam die niet onderling communiceren.

Bijvoorbeeld de TP-Link Deco M5 (set van 3) of een Fritz wan Repeater 1750ESchakel dan wel de WiFi van je modem uit.


@Hidden.nld Hartelijk dank. Ik heb je advies opgevolgd en een setje Deco M5's gekocht te samen met een TP-Link Gigabit switch. Mijn eerste ervaringen zijn zeer positief.

Vigor 2132F ---> DecoM5.1 ---> Switch
. ---> DecoM5.2
. ---> DecoM5.3

Vanuit het T-Mobile modem/router in de meterkast bedraad DecoM5.1 aangesloten
De DecoM5.1 doorgelust naar de TP-Link switch
Vanuit de switch de twee andere TP-Link M5's bedraad aangesloten. Eén in de woonkamer en één in de slaapkamer op de eerste verdieping.
Ik haal nu stabiele snelheden via wifi van 150 Mbps down en 180 Mbps up.
Reputatie 7
Badge +18

Beste Robert,

Kun je iets meer details geven over jouw situatie?
Welke Wifi frequentie gebruik je? 2,4 of 5 GHz?
Waar staat je modem? Staat het vrij opgesteld of ergens achter weggestopt?
Ben je tijdens de speedtest de enige gebruiker van de internet verbinding?
Hoeveel buren zie je met Wifi?

Groet, Folkert
Hoi Folkert,

Ik gebruik 2,4ghz aangezien m'n apparatuur geen 5ghz ondersteund, modem staat in de huiskamer op tv meubel. Ik ben de enige gebruiker op deze verbinding, aantal wifi netwerken die ik zie bij een scan zijn 6. Ik heb ook de analizer gebruikt om te kijken op welke kanalen de meesten zitten. Die zitten allemaal op tussen de 1 en 10, heb zelf gekozen voor kanaal 12 nu.


Hoi Robert,

2,4 GHz Wifi is verre van ideaal, niet alleen omdat het er druk is met Wifi van de buren maar omdat ook Bluetooth, babyfoons, draadloze camera's etc. er gebruik van maken en die zie je niet verschijnen in de lijst als je scant.
Verder zou het ideaal zijn als alle buren en jij allemaal gebruik maken van kanaal 1, 6 of 11 en niets wat daar tussenin of boven zit. Wifi signalen zijn namelijk 5 kanalen breed en alleen als je de drie genoemde kanalen gebruikt zitten ze elkaar niet in de weg, ze overlappen dan niet. De kanaal indeling stamt namelijk uit het pre Wifi tijdperk. Helaas kiezen modems en routers nog te vaak tussenliggende kanalen op de Auto stand. Als je dan nog routers hebt die een 40 MHz breed signaal uitzenden ben je helemaal klaar, die rammen over nog veel meer kanalen tegelijk heen.

Er is eigenlijk maar 1 goede oplossing namelijk verhuizen naar 5 GHz Wifi en omdat nog niet alle T-Mobile modems dit ondersteunen zou je voor een extra accesspoint kunnen gaan of wellicht heb je nog een router liggen die je als accesspoint kunt instellen, Asus kan dat maar er zijn nog een paar merken.
En dan ook meteen een accesspoint gebruiken dat op 5 GHz de norm 802.11ac ondersteunt, dat is erg belangrijk, is een technisch verhaal.

Groet, Folkert
Hoi Robert,

Dat ziet er inderdaad uit alsof het verbeterd moet worden. Wat fijn dat je al verschillende tips geprobeerd hebt. Jammer dat deze niet hebben geholpen, maar geen zorgen, ik help je verder! Ik heb direct een monteur gevraagd om bij jou langs te komen voor de Wifi-service. Je ontvangt een SMS op het 06-nummer eindigend op 71 om een afspraak te maken. Jouw wifi wordt snel gefixt!

@Sterre bedankt voor het regelen van een WiFi afspraak, maar ik heb zelf even lopen rommelen in m'n router en een ander kanaal ingesteld als wat was voorgeschreven maar vanaf zaterdagavond tot aan nu haal ik downloadsnelheden die eigenlijk boven verwachting zijn. Ik heb ook m'n tv rechtsreeks aangesloten via utp aan het modem en vooralsnog is alles dik in orde.
@Hidden.nld



Dank voor je uitgebreid antwoord. Ik waardeer het oprecht! Dankzij je tip heb ik het probleem kunnen isoleren tot 2 mobiele telefoons in het huis (de meestgebruikte). 2 android. Ik zal kijken of het gebeurd als ik overstap naar apple telefoons. Zal het nog laten weten :)



De 5G wifi op de router uitschakelen heeft alle verbindingsproblemen opgelost. al 4 dagen geen enkele keer verbinding verloren thuis. een andere telefoon proberen was ook niet nodig.

Dank allen voor de troubleshooting.
Reputatie 7
Badge +5
Goedemorgen @linet,

Dat is wel erg ver weg. Heb je met Guidion gebeld of heb je dit via de site geregeld? Vaak helpt het om te bellen. Dan is er meer mogelijk en kun je hopelijk sneller genieten van een betere verbinding.
Ja al menig keer, WAN lampje blijft knipperen (geen stabiele verbinding), nu afspraak met een monteur gemaakt.

bedankt voor je reactie.
Hey, ik heb een vraagje over de Zyxel router, waarom zijn alle ports gecapped op 100M/Full duplex behalve port 4 die gebruikt moet worden voor TV? Wat hebben we dan aan een 750Mbps abonnement als we max 100Mbps via de kabel kunnen ontvangen?
Is inmiddels opgelost, was een foutje van mijn kant.
Reputatie 7
Badge +10
@ycarlos

Er zitten nog een paar bugs in het modem. deze worden in de komende updates opgelost.
Wat helpt is bandsteering uitschakelen en wifi op een vast kanaal zetten. sommige apparaten ondersteunen de bandsteering niet goed waardoor er verbindings problemen zijn.

De vertaling van de interface lijkt gewoon door een transelater gehaald te zijn waardoor ik het ook ff niet snap. ja dat vind ik ook om te huilen.

het klopt dat het opstarten 4 minuten duurt. en dat is redelijk. zie soms modems die een half uir nodig hebben om op te starten. maar het snelste modem was de Draytek die slechts 15sec nodig had om online te komen.

Op dit moment gebruikt T Mobile alleen de Zyxel in. een ander modem is er dus niet meer.
"Om zo min mogelijk overlast te hebben adviseren wij dan ook om een ander kanaal te pakken als de andere netwerken in jouw buurt."

Zou dat niet zoiets moeten zijn als: Kies bij 2.4 GHz voor het minst bezette kanaal 1,6 of 11. Achtergrond : alle andere kanalen storen elkaar onvoorspelbaar. Maar, als buren de kanalen 1, 6, of 11 'delen' zorgt het WiFi protocol voor een eerlijke verdeling mochten 2 buren tegelijkertijd data willen verzonden of ontvangen.
Zag net je goede uitleg al ben ik zelf nog een leek op dit gebied, als hij het maar doet denk ik maar. Echter, wat ik nu toch weleens wil weten, wanneer heeft het zin om het 5ghz netwerk te gebruiken? Klinkt alsof het heel snel is, maar in de praktijk is het bijna langzamer.

Al zit bijna niemand van m[n buren op zo'n frequentie zag ik op een wifi analyzer.

Wellicht kun je eea uitleggen

Gr Renald
@Angelique1605

Je hebt bovenstaande al aangegeven in je eigen topic. Het is niet de bedoeling dat je hetzelfde kenbaar maakt in meerdere topics, da's tegen de huisregels van het forum. Zou je daar in de toekomst aan willen denken? Alvast bedankt. 🙂
Reputatie 7
Badge +10
Goed om te lezen wat je zelf allemaal kan doen aan de WiFi met het aanpassen van de WiFi.
Dat 1-6-11 verhaal is leuk voor de theorie maar in de praktijk hoeft dat niet de beste te zijn. Mijn voorkeur gaat uit naar 1 of 13. Wat heel erg jammer is in dit stuk, De Draytek 2132fvn maakt gebruik van 40mhz kanalen. hierdoor heb je meer last van de "buren". Simpel gezegd gebruikt het modem kanaal 1 EN 6. wat dus in een drukke omgeving erg hinderlijk kan zijn.

Mocht je problemen hebben zet de chanal dan op 20mhz inplaats van 20/40mhz.
Deze staan bij Wireless LAN onder de geavanceerde instellingen.

Dit word zelfs geadviseerd door draytek zie ook http://www.draytek.com/en/faq/faq-wlan/wlan.wireless-lan/how-to-improve-wi-fi-performance/
Reputatie 7
Badge +6
Hey Hidden.nld,

Allereerst welkom! En meteen mijn complimenten. Die 20/40mhz tip lijkt mij het onderzoeken meer dan waard! 😃 Goed gespot. Laat ik duidelijk zijn, het staat je vrij om zoveel aan te passen in het modem als je wilt. Als jouw wifi daarmee beter werkt, zeg ik: doen!

Wat betreft kanaal 13, uiteraard staat het je vrij. In sommige gevallen zal de wifi hier ook prima op werken. Sterker nog, het is vaak een rustiger kanaal. Wij adviseren kanaal 11 te gebruiken, omdat niet alle apparaten kanaal 12 en 13 zien of herkennen. Dit ligt aan het land waar je apparaat vandaan komt. Ieder land mag namelijk zelf bepalen welke wifi frequenties openbaar zijn. In sommige landen worden kanaal 12 en 13 niet vrijgegeven. Apparaten uit die landen kijken dan ook niet eens naar deze frequenties en zal je dus nooit op je wifi netwerk kunnen komen. Om dit te voorkomen, adviseert T-Mobile Thuis standaard slechts 1, 6 of 11 te gebruiken.

Veel plezier op het forum. Input is meer dan welkom. 😃
@Hidden.nld


Dank voor je uitgebreid antwoord. Ik waardeer het oprecht! Dankzij je tip heb ik het probleem kunnen isoleren tot 2 mobiele telefoons in het huis (de meestgebruikte). 2 android. Ik zal kijken of het gebeurd als ik overstap naar apple telefoons. Zal het nog laten weten 🙂
Reputatie 6
Badge +7
Hi @MmarkM, hmm dat is vreemd, gebeurt dit met alle Wifi apparaten of enkele specifieke apparaten? Soms kan het helpen om de apparaten 1 voor 1 te verbinden en dan de verbinding te testen. Mogelijk is er 1 specifiek apparaat dat de storing veroorzaakt. Heb je de modem ook al een fabrieksreset gegeven of alleen even opnieuw opgestart door de stroom er af te halen? Het helpt soms ook om de Wifi instellingen van de apparaten zelf opnieuw in te stellen of te resetten, mogelijk hebben ze nog settings van een ouder netwerk opgeslagen waardoor er problemen ontstaan. Laat zeker even weten of het met deze stappen is gelukt, zo niet dan kijk ik graag wat ik voor je kan betekenen!
Sinds een paar dagen is mijn wifi-signaal instabiel. De router is gecontroleerd, uitgeschakeld en weer ingeschakeld, van stroom afgehaald en er weer op gezet. Het probleem blijft. Er zijn niet meer apparaten op aangesloten dan vorige week. 😞 . Ik heb mijn pc nu via een kabel, maar dat is zeker niet de bedoeling. Zijn er nog andere mogelijkheden om te zorgen dat de wifi stabiel blijft?
Reputatie 6
Badge +17
Hallo en welkom op het T-Mobile forum,

Het kan zijn dat een apparaat (bijvoorbeeld magnetron, babyfoon, walkietalkie, op afstand bestuurbare voertuigen, overige wifi netwerken, draadloze telefoons etc) storing veroorzaakt. Je kunt proberen om je wifi op een ander 'kanaal' te zetten. Als je niet weet hoe dat moet, kun je het beste even aangeven welke modem je gebruikt, dan kan ik er er mee helpen.

Het kan ook zijn dat de wifi modem defect is. Maar, daar kan een T-Mobile Thuis medewerker je mee helpen. Ze reageren meestal binnen 24-48 uur. Het is weekend, dus het kan iets lager duren.

Groet,
Reputatie 7
Badge +6
Hoi Marga53, instabiele wifi is natuurlijk niet de bedoeling. Daarom hebben we dit topic opgestart. In het oorspronkelijke bericht staan vele tips om je wifi te verbeteren. Van de antennes aanpassen tot het kanaal. Ik hoop dat voor jou de 'gouden tip' hier tussen staat. Hoe dan ook, laat ons weten hoe het gaat!

@Pilovali, bedankt! 🙂
Ik zit al een aantal weken met een trage wifiverbinding. Niet op alle apparaten maar wel op "zwaardere" om het zo maar te noemen.
Op de TV een filmpje op Youtube openen duurt lang en levert een beroerde kwaliteit vol pixels op.
Op de laptop een youtube-clip van 4 minuten op 480p bekijken? Neem er maar een minuut of 10 de tijd voor en maak dan niet de fout om per ongeluk een stukje voor of achteruit te spoelen........
Nou ja. Lang verhaal even kort gemaakt, WiFi is traag... Op beide apparaten kan ik alleen de 2.4gHz verbinding gebruiken en deze is al een paar dagen aangepast naar een ander kanaal. Dit heeft echter geen steek geholpen.
Vandaag wilde ik een speedtest uitvoeren.... Ik kijk al zeker een kwartier naar een website die de speedtest niet kan laden omdat de verbinding gewoonweg te beroerd is.....
Dus.... Hebben meer mensen hier last van?
Inmiddels drie speedtesten kunnen uitvoeren maar om nou te zeggen dat ik blij ben met het resultaat. Nee. Dat niet.
Voor de beeldvorming:
22:20: 0.66 Down/5.30 Up.
22:25: 0.46 Down/3.03 Up.
22:30: 0.38 Down/0.95 Up.
Nou ben ik zelf ook altijd wat langzamer als het later op de avond begint te worden maar binnen 10 minuten de helft van mn downsnelheid (hahaha... snelheid....) kwijt en een degradatie van meer dan 80% aan de upkant..... Hier is meer aan de hand dan alleen een beroerd signaal vermoed ik zo.

Overigens kan ik ook niet meer in de modem inloggen.....
Dit wil gewoonweg niet laden...
De telefoons en tablets in huis hebben ook wel eens beter gewerkt maar lijken er iets minder last van te hebben.
Reputatie 7
Badge +10
Hallo DarkHeist,

heb je dsl of glasvezel ?
er gaat natuurlijk niets boven een bekabelde verbinding, haal je daar wel de juiste snelheid op ?
Hoeveel wifi netwerken zie je in de omgeving ? het kan ook zijn dat de verbinding stoort door niet wifi apparaten zoals babyfoons en draadloze koptelefoons enzo.
heb je het topic help mijn wifi valt weg ook gelezen ?
Reputatie 6
Badge +7
Hi DarkHeist, dat zijn inderdaad geen snelheden om over naar huis te schrijven! Ik heb meteen even met je meegekeken maar op dit moment lijkt je binnenkomende verbinding prima. Ervaar je deze problemen alleen 's avonds of ook overdag? En ervaar je alleen problemen met je WiFi verbinding of ook bedraad?
Probeer vooral de tips in het eerste bericht van deze post zoals Hidden.nld aangeeft. Begin met een fabrieksreset van je modem (even de reset knop een aantal seconden indrukken met bijvoorbeeld een paperclip) en verander daarna het wifi kanaal van je modem zodat je hopelijk minder storing van je omgeving ervaart. Ik hoor graag wat het resultaat is!

Reageer