Info

Hoe verbeter ik mijn wifi?

  • 6 February 2017
  • 284 reacties
  • 283165 Bekeken
Hoe verbeter ik mijn wifi?

Toon eerste reactie

284 reacties

Het lukt me niet het WiFi signaal van mijn Zyxel VMG8825-T50 met Zyxel WRE6602 te versterken. Aan de WRE6602 ligt het waarschijnlijk niet omdat ik deze wel aan het Unifi AP van mijn buurman kan hangen. Ergo, ik vermoed dat het probleem in de VMG8825-T50 zit.

De WRE6602 times out als ik een verbinding probeer op te zetten. Of ik dat via WPS of via de admin GUI scan feature doe maakt geen verschil: ‘WiFi Connection to a router or AP failed. Please try again.’.

Ik heb op de  VMG8825-T50 logging op alle categorieën aangezet maar daar zie ik niets in verschijnen ten tijde van de pogingen de WRE6602 te verbinden.

Heeft iemand vergelijkbare ervaringen en wellicht een oplossing?

 

Reputatie 2
@Dick99999 Dat is een goede toevoeging aan het topic, ik heb dit dan ook meteen aangepast! Bedankt voor je input 🆒

@Renald77 De Wifi kan het zeker doen, maar soms kan het beter! Vaak is de 5GHz frequentie minder druk, zoals jij ook waarschijnlijk ziet op de Wifi analyzer. Je kunt het beste zoveel mogelijk apparaten op 5GHz gebruiken. Vaak werkt 2.4GHz beter over lange afstanden en 5Ghz beter over korte afstanden, hierdoor zie je vaak ook minder 5GHz netwerken in de buurt.
Reputatie 1
Uhhhh...ik vind dit allemaal veel te ingewikkeld. Ik ga zeker geen computer verbinden met het netwerk. Ik krijg alleen van het doorlezen al hoofdpijn en dit soort dingen gaat bij mij grandioos verkeerd en dan weet ik niet meer wat ik moet doen. Ik bel de helpdesk wel. Zag dat er ook op afstand hulp mogelijk is en dat er een WiFi-versterker bij je geplaatst kan worden. Dat lijkt mij een veel beter idee.
Reputatie 7
Badge +16

Hoi @sjansens, daar gaan we samen wat aan doen! Op welke plek in je woning staat het modem? Hoe groter de afstand tot je modem, hoe zwakker het Wifi-signaal. Zet het modem op de plek waar je Wifi het meest gebruikt.

Wifi is afhankelijk van superveel externe factoren. Bijvoorbeeld: de afstand tot het modem, een blokkade (muren) of een netwerk van de buren. Maar één van de meest voorkomende storingsbronnen zijn legacy devices. Wanneer je tegenwoordig nog Wifi apparatuur hebt die gebruik maakt van oude standaarden zal dit de snelheid van je gehele netwerk beperken. Dit kunnen niet alleen verouderde laptops en smartphones zijn maar bijvoorbeeld ook IP-camera's, repeaters, slimme thermostaten enzovoort. Veel van deze apparatuur wordt gewoon nog verkocht, in onze beleving hoeft deze apparatuur dus niet 'oud' te zijn. Daarnaast kan het zijn dat een bepaald vooraf ingesteld Wifi-kanaal door de dag heen minder, dan wel meer bezet is. Daarom adviseren we altijd het gebruik van een automatisch Wifi-kanaal. We kunnen niet alles aanpassen, maar we kunnen het wél optimaliseren.

Ik zie trouwens in de lijnmeting geen afwijkingen naar voren komen, sterker nog je hebt een zeer stabiele verbinding. Dat wil natuurlijk niet zeggen dat jouw Wifi niet traag is, maar er is in ieder geval geen directe boosdoener op verbindingsgebied te herkennen. Draai de antennes op je Draytek modem stevig vast en zorg ervoor dat er eentje omhoog en eentje plat gericht is.

Hoeveel apparaten zijn er tegelijkertijd op je Wifi verbonden? Dit kan namelijk ook van invloed zijn op je algehele Wifi-snelheid. Zou je in dit topic een screenshot kunnen plaatsen van een speedtest via speedtest.net (Ookla)?

Als al het bovenstaande ook geen oplossing biedt, dan gaan we over op een alternatief. We stoppen niet voordat het euvel verholpen is! 😁

Reputatie 1

Hoi @sjansens, daar gaan we samen wat aan doen! Op welke plek in je woning staat het modem? Hoe groter de afstand tot je modem, hoe zwakker het Wifi-signaal. Zet het modem op de plek waar je Wifi het meest gebruikt.

Wifi is afhankelijk van superveel externe factoren. Bijvoorbeeld: de afstand tot het modem, een blokkade (muren) of een netwerk van de buren. Maar één van de meest voorkomende storingsbronnen zijn legacy devices. Wanneer je tegenwoordig nog Wifi apparatuur hebt die gebruik maakt van oude standaarden zal dit de snelheid van je gehele netwerk beperken. Dit kunnen niet alleen verouderde laptops en smartphones zijn maar bijvoorbeeld ook IP-camera's, repeaters, slimme thermostaten enzovoort. Veel van deze apparatuur wordt gewoon nog verkocht, in onze beleving hoeft deze apparatuur dus niet 'oud' te zijn. Daarnaast kan het zijn dat een bepaald vooraf ingesteld Wifi-kanaal door de dag heen minder, dan wel meer bezet is. Daarom adviseren we altijd het gebruik van een automatisch Wifi-kanaal. We kunnen niet alles aanpassen, maar we kunnen het wél optimaliseren.

Ik zie trouwens in de lijnmeting geen afwijkingen naar voren komen, sterker nog je hebt een zeer stabiele verbinding. Dat wil natuurlijk niet zeggen dat jouw Wifi niet traag is, maar er is in ieder geval geen directe boosdoener op verbindingsgebied te herkennen. Draai de antennes op je Draytek modem stevig vast en zorg ervoor dat er eentje omhoog en eentje plat gericht is.

Hoeveel apparaten zijn er tegelijkertijd op je Wifi verbonden? Dit kan namelijk ook van invloed zijn op je algehele Wifi-snelheid. Zou je in dit topic een screenshot kunnen plaatsen van een speedtest via speedtest.net (Ookla)?

Als al het bovenstaande ook geen oplossing biedt, dan gaan we over op een alternatief. We stoppen niet voordat het euvel verholpen is! 😁

modem zit inderdaad op de meest gebruikte plek, en de antennes zitten al zoals je beschreef dat ze moeten zitten

ik heb wel een vast kanaal ingesteld, dat kan ik veranderen. er zijn af en toe best wat apparaten verbonden, maar daarom heb ik zo’n hoog abbo gekozen.

Reputatie 7
Hi Angelique,

Wij vinden het juist heel fijn dat wij een groep Klantexperts hebben die ons hierbij kunnen helpen. Zij zorgen ervoor dat het forum overzichtelijk blijft en helpen daarnaast ook onwijs veel forumleden met hun vragen. Zij krijgen van ons dus ook de vrijheid om anderen te corrigeren als de huisregels niet nageleefd worden.

Als je twijfelt, dan kun je de huisregels ook op deze pagina doornemen. Op jouw eerdere reactie zal zo snel mogelijk gereageerd worden!
Reputatie 1
Hi David,
Prima! Ik heb gisteravond contact gehad met de helpdesk. Zij hebben op afstand de boel doorgemeten en de frequentie aangepast. Ik heb nog niet kunnen constateren of dit daadwerkelijk geholpen heeft (de verbinding is niet altijd slecht) maar ik ga het ondervinden de komende tijd.
Vr.gr.
Angelique
Reputatie 1

Ook nog even op het zelfde apparaat met de zelfde server (Jonaz) beneden getest
down 72,4 up 52,4 ping 8 ms jitter 1,9 ms pakketverlies 0%, wat bijzonder netjes is.
Router is een DrayTek vigor2132f en zover ik heb kunnen vinden heeft deze geen 5 Ghz

Sinds gisteren heb ik Odido internet (100M glasvezel). Prima geinstalleerd en werkt prima;  speedtest wijst snelheden van van 90M+ zowel up en down. 

Het enige dat ik vanochtend vroeg merkte is dat een aantal apparaten die in het LAN zijn aangesloten, niet ‘zichtbaar’ waren in het LAN en dus niet reageerden c.q. actief waren.  Twee daarvan waren via WIFI gekoppeld met het ZyXel T-56 modem;  twee andere zijn zelfs op het modem aangesloten via ethernetkabel. 

Ik kan niet vinden waarom dit gebeurt. Heeft het te maken met de duur van de lease van het IP adres?  Heeft het te maken met iets dat lijkt op een sleep mode of inactiviteit van het modem. Ik heb dit voorheen nooit gehad (bij voormalige provider en een Fritzbox modem), en kan niet vinden wat de oorzaak is. Uiteindelijk heeft een herstart van het modem het probleem opgelost, maar ik veronderstel dat er ergens een setting in het modem moet zijn die aangepast kan worden om het tijdens de nacht uitvallen van gekoppelde apparaten te voorkomen? 

 

Willem

Reageer